De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Spijt van mijn laatste verkoop Melexis op 57.5€ met zeer kleine winst. Had een pak meer kunnen zijn. Had niet het nodige geduld.
Heb een kooporder voor Arcelor Mittal op maandag. Had ze enkele weken geleden al in vizier. Grondstoffen gaan terug de goede kant op.
Hopen dat de maatregelen van de Fed nog een extra boost kunnen geven. En dat de vs en China nog wat toegevingen doen in afwachting van de handelsdeal.
Heb een kooporder voor Arcelor Mittal op maandag. Had ze enkele weken geleden al in vizier. Grondstoffen gaan terug de goede kant op.
Hopen dat de maatregelen van de Fed nog een extra boost kunnen geven. En dat de vs en China nog wat toegevingen doen in afwachting van de handelsdeal.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Vraag aan mensen die er meer van kennen. Hoe moeten de tientallen miljarden aan injecties van de Fed de laatste dagen geïnterpreteerd worden? Als leek frons ik toch lichtjes de wenkbrauwen als op 3 dagen tijd meer dan 100 miljard in de markt moet geïnjecteerd worden om ze onder controle te houden. Voor zover ik lees is dit iets dat in 10 jaar niet gebeurd is? Ik kan me maar niet van de indruk ontdoen dat er ergens in het gigantische kluwen van het financieel systeem een bom op springen staat. Hopelijk heb ik ongelijk.
Amerika creëert dollars waar er geen zijn. Het nadeel is dat de dollar devalueert t.o.v. andere valuta. Op die manier kunnen er goedkopere leningen uitgeschreven worden waardoor de economie sneller gaat investeren en productiever wordt. Hierdoor wordt er werkgelegenheid gecreëerd waardoor er meer kan uitgegeven worden en er meer belastingen naar de overheid gaan.DeZatteNonkel schreef: ↑19 september 2019, 17:17 Vraag aan mensen die er meer van kennen. Hoe moeten de tientallen miljarden aan injecties van de Fed de laatste dagen geïnterpreteerd worden? Als leek frons ik toch lichtjes de wenkbrauwen als op 3 dagen tijd meer dan 100 miljard in de markt moet geïnjecteerd worden om ze onder controle te houden. Voor zover ik lees is dit iets dat in 10 jaar niet gebeurd is? Ik kan me maar niet van de indruk ontdoen dat er ergens in het gigantische kluwen van het financieel systeem een bom op springen staat. Hopelijk heb ik ongelijk.
Nu de vergaderingen van de centrale banken achter de rug zijn gaat alle aandacht weer naar het Amerikaans-Chinees handelsconflict. Bereid jullie maar voor op hoge volatiliteit. Bij ieder berichtje over een ontspanning in de relatie tussen de twee grootmachten springt het signaal om te kopen op groen. Bij ieder berichtje over een haar in de boter worden de aandelen die net eerder gekocht zijn weer overboord gegooid.
Geldcreatie is NOOIT goed!
Ja, die bom zal ontploffen maar wanneer? Volgende week? Volgend jaar? Misschien pas over 10 jaar?
Ja, die bom zal ontploffen maar wanneer? Volgende week? Volgend jaar? Misschien pas over 10 jaar?
Dit wordt heel erg overdreven volgens mij. Ten eerste is het "maar" $75b. Dit is een repo, wat wil zeggen dat het voor financiering voor 1 dag is. 's Avonds wordt er $75b aan banken geleend in ruil voor onderpand bestaande uit treasuries, de ochtend erna lossen banken dit geld weer in. Er wordt dus niet elke dag meer "geleend" aangezien het over een repo voor 1 dag gaat.
Daarnaast duidt dit op een gebrek aan liquiditeit. Hier zijn wel enkele redenen voor. De overheid heeft pas nieuwe obligaties uitgegeven waardoor er dus liquide middelen uit het systeem zijn gehaald richting overheid. Daarnaast moesten bedrijven de voorbije dagen hun belastingen betalen, wat ook weer liquiditeit kost. Tot slot is de fed de balans stilaan aan het afbouwen de voorbije maanden wat zorgt voor, opnieuw, een daling van de liquiditeit in het systeem. Als je dit nog geen redenen genoeg vindt, heb je ook nog eens carry trades waarbij Europeanen en Japanners ondanks het wisselkoersrisico in USD gaan beleggen om rendementen te halen die hoger zijn dan in hun eigen munt. Probleem is dat hierdoor ook nog eens dollars naar het buitenland stromen waardoor de VS stilaan met een tekort aan liquide middelen zit.
Vergeet ook niet dat voor de laatste 10 jaar het helemaal niet zo ongewoon was dat de centrale bank insprong om met zulke repo's de rente te drukken. De fed wil de rente op 1,75-2,00 procent dus moet ook inspringen om de rente daar te krijgen. Hoewel het zeker op grotere problemen kan duiden, maak ik me niet meteen zorgen. Ik vind de redenen voor een tekort een liquiditeit sterk genoeg. Banken zijn daarnaast stabieler dan ooit met hoge solvabiliteit, dus de kans lijkt me klein dat de volgende crisis uit die hoek zal komen. De volgende crisis hoeft dan ook niet weer uit financiele hoek te komen, kan wel eens iets heel anders worden, bv. doorgeslagen handelsoorlog of iets dergelijks.
Daarnaast duidt dit op een gebrek aan liquiditeit. Hier zijn wel enkele redenen voor. De overheid heeft pas nieuwe obligaties uitgegeven waardoor er dus liquide middelen uit het systeem zijn gehaald richting overheid. Daarnaast moesten bedrijven de voorbije dagen hun belastingen betalen, wat ook weer liquiditeit kost. Tot slot is de fed de balans stilaan aan het afbouwen de voorbije maanden wat zorgt voor, opnieuw, een daling van de liquiditeit in het systeem. Als je dit nog geen redenen genoeg vindt, heb je ook nog eens carry trades waarbij Europeanen en Japanners ondanks het wisselkoersrisico in USD gaan beleggen om rendementen te halen die hoger zijn dan in hun eigen munt. Probleem is dat hierdoor ook nog eens dollars naar het buitenland stromen waardoor de VS stilaan met een tekort aan liquide middelen zit.
Vergeet ook niet dat voor de laatste 10 jaar het helemaal niet zo ongewoon was dat de centrale bank insprong om met zulke repo's de rente te drukken. De fed wil de rente op 1,75-2,00 procent dus moet ook inspringen om de rente daar te krijgen. Hoewel het zeker op grotere problemen kan duiden, maak ik me niet meteen zorgen. Ik vind de redenen voor een tekort een liquiditeit sterk genoeg. Banken zijn daarnaast stabieler dan ooit met hoge solvabiliteit, dus de kans lijkt me klein dat de volgende crisis uit die hoek zal komen. De volgende crisis hoeft dan ook niet weer uit financiele hoek te komen, kan wel eens iets heel anders worden, bv. doorgeslagen handelsoorlog of iets dergelijks.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Of Westerse regeringen die hun beloften niet meer kunnen houden rond de verzorgingsstaat.
Momenteel lenen die aan 0%, maar die rentevoet wordt niet gezet door de normale markt, wel door Draghi
De dag dat de ECB daar mee stopt, en mensen door krijgen dat als bv België weer 3% moet betalen, het gat in de begroting nog met enkele miljarden toeneemt zonder dat er voorzieningen zijn voor pensioenen, infrastructuur of klimaat, kan de rente stijging rap gaan.
En niet vergeten dat de waarde van die 17 triljard aan negative interest bonds ook snel daalt bij de minste stijging in rentes.
De volgende crisis komt uit overheidshoek
Momenteel lenen die aan 0%, maar die rentevoet wordt niet gezet door de normale markt, wel door Draghi
De dag dat de ECB daar mee stopt, en mensen door krijgen dat als bv België weer 3% moet betalen, het gat in de begroting nog met enkele miljarden toeneemt zonder dat er voorzieningen zijn voor pensioenen, infrastructuur of klimaat, kan de rente stijging rap gaan.
En niet vergeten dat de waarde van die 17 triljard aan negative interest bonds ook snel daalt bij de minste stijging in rentes.
De volgende crisis komt uit overheidshoek
Er is iemand die de vraag begrijpt en een antwoord geeft, waarvoor dank. Ik las de hetze op Zerohedge ( ) maar was niet helemaal mee.Picaro schreef: ↑21 september 2019, 00:12 Dit wordt heel erg overdreven volgens mij. Ten eerste is het "maar" $75b. Dit is een repo, wat wil zeggen dat het voor financiering voor 1 dag is. 's Avonds wordt er $75b aan banken geleend in ruil voor onderpand bestaande uit treasuries, de ochtend erna lossen banken dit geld weer in. Er wordt dus niet elke dag meer "geleend" aangezien het over een repo voor 1 dag gaat.
Mea culpa
Aiaiaiai, het ziet er weer een rode maandag uit. Benieuwd wat voor week het wordt en wat de verdere duik of het herstel gaat triggeren.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Het is de slechtnieuwsshow vandaag: de Duitse privésector zit in krimpmodus, een bezoek van een Chinese delegatie aan Amerikaanse landbouwstaten is afgeblazen en reisorganisator Thomas Cook legt de boeken neer.
Ik kijk er ook naar. Dat Duitse wisten we eigenlijk al. Die Amerikanen en Chinezen zullen dat spelletje nog wel een hele tijd blijven spelen. Ik houd de depressieve mood van Mr. Market voorlopig op het Thomas Cook drama. Het zou mooi zijn als het nu eindelijk eens stijl naar beneden gaat, een echte correctie, zodat we nog wat voorraad kunnen inslaan of toch nog een beetje hoger. Ik was er bijna om nog wat aandelen van de hand te doen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
De Amerikaanse ambassade in Bagdad is gebombardeerd. Mr. Market zal vandaag wel ergens, opgekruld van depressie, in een hoekje gaan liggen.
Edit: hoewel voorlopig licht groen. Die vent weet het zelf niet.
Edit: hoewel voorlopig licht groen. Die vent weet het zelf niet.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Jij moet de enige zijn die het weet want ik vind er niets over in de media.
Als je dit snel googled dan vind je dat er inderdaad een "rocket hit NEAR US embassy" was. Echter als je bv. door klinkt en de artikels leest (bv. van de washington post) dan lees je dat het 1km van de ambassade was.
Er zijn spanningen in de regio, maar de ambassade is niet direct geraakt geweest, dus ik denk dat Mr. Market zich hierover niet druk zal maken.
Er zijn spanningen in de regio, maar de ambassade is niet direct geraakt geweest, dus ik denk dat Mr. Market zich hierover niet druk zal maken.
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever
Weer tegenstrijdige informatie? Ik had gelezen dat er 2 raak waren en dat er eentje ergens in een rivier (dat zal dan waarschijnlijk de Tigris zijn) terecht is gekomen. Zullen we maar concluderen dat we gewoon niks weten? Voor hetzelfde geld zit heel Bagdad (of toch al dat ambassade personeel) de cocktails achterover te kiepen terwijl ze hilarisch verzinnen wat het volgende is dat ze de wereld in gaan sturen.
Freedom is not free.
Freedom is not free.