De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Met alle respect van dien, jouw presentaties zijn
en blijven luiewijvensoep. Je zal er nooit een index mee verslaan. En de lange termijn die je als geduldig belegger pleegt te melden, zou je beter in een gediversifieerde groeiportefeuille toepassen. Als je dan toch de meststoffen hebt en een goeie grond, vraag ik me luidop af over het waarom van deze spaarboekjesstrategie...
De facto verslaat quasi elke belegger -met welke strategie dan ook- wel EEN index :3Zermatt schreef: ↑13 oktober 2019, 13:57Met alle respect van dien, jouw presentaties zijn
en blijven luiewijvensoep. Je zal er nooit een index mee verslaan. En de lange termijn die je als geduldig belegger pleegt te melden, zou je beter in een gediversifieerde groeiportefeuille toepassen. Als je dan toch de meststoffen hebt en een goeie grond, vraag ik me luidop af over het waarom van deze spaarboekjesstrategie...
Dus je uitspraak klopt al van geen kanten, maar bon
En zoals hij eerder aangaf gaat het hem eerder om het plezier van beleggen (wat ook volledig mijn idee is)
Om terug on-topic te gaan: wat zijn de effecten van de huidige Turkse avonturen op de beurs?
Ik vond dat de beurs er tot nu toe niet echt op gereageerd heeft, maar het conflict heeft wel potentieel om wat uit te breiden. Dus we kunnen nog wel beetje naar beneden
Dus ik kijk deze week veel naar de olie-prijs, en de goudprijs.
Nu ga jij off-topic, collega-forumbezoeker. TA speelt ook op zondag een rol. Jouw visies blikken verder vooruit en horen hier eigenlijk in geen wegen thuis. En als ze dan nog invloed hadden......Aerolla schreef: ↑13 oktober 2019, 14:09Zermatt schreef: ↑13 oktober 2019, 13:57
Met alle respect van dien, jouw presentaties zijn
De facto verslaat quasi elke belegger -met welke strategie dan ook- wel EEN index :3
En zoals hij eerder aangaf gaat het hem eerder om het plezier van beleggen (wat ook volledig mijn idee is)
Om terug on-topic te gaan: wat zijn de effecten van de huidige Turkse avonturen op de beurs?
Ik vond dat de beurs er tot nu toe niet echt op gereageerd heeft, maar het conflict heeft wel potentieel om wat uit te breiden. Dus we kunnen nog wel beetje naar beneden
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ga nu ook off-topic. Als Janis denkt dat zij haar portefeuille moet herschikken, dan moet ze dat doen. Ze heeft lang genoeg gekeken naar haar portefeuille neem ik aan. Dus ze zal haar verlies en winst wel kunnen berekenen. Overigens Janis ik ga niet kapot aan bankkosten, maar het is wel een feit dat veel beleggers er geen rekening mee houden. Niemand doet nog op- en aftellen inclusief bankkosten en alle taksen; men ziet alleen de winst, niet het verlies.Zermatt schreef: ↑13 oktober 2019, 14:24Nu ga jij off-topic, collega-forumbezoeker. TA speelt ook op zondag een rol. Jouw visies blikken verder vooruit en horen hier eigenlijk in geen wegen thuis. En als ze dan nog invloed hadden......Aerolla schreef: ↑13 oktober 2019, 14:09
De facto verslaat quasi elke belegger -met welke strategie dan ook- wel EEN index :3
Beleggen is gokken; dus gok voorzichtig en hou rekening met alle, maar ook alle kosten. Bekijk met ratio waarin je belegt maar handel met gevoel.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat men het beste in holdings kan beleggen; geen enkel fonds kan daar tegenop. Maar ook handelen in holdings is gevaarlijk….maar brengt meer op dan een fonds, en je bent zeker van de waarde wanneer je het aan- of verkoopt; iets wat men niet weet bij een fonds. Daarbij – en dat is weer ratio – zijn fondsen meestal een creatie van banken.
Uiteraard is mijn ervaring niet uw ervaring.
Fout. Met die uitspraak veronderstel je dat de gemiddelde belegger blind gelijk wat koopt en hoopt dat het positief zal uitdraaien.
Yaris voor de vrienden.Janis
-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het was een flater van Trump in te stemmen met de Turkse inval in Noord-Syrië. Hij verraadt daarmee een oude bondgenoot van Amerika, de Koerden, en geeft IS de gelegenheid zich te hergroeperen. Beide elementen zullen de Amerikaanse belangen schaden.Aerolla schreef: ↑13 oktober 2019, 14:09 Om terug on-topic te gaan: wat zijn de effecten van de huidige Turkse avonturen op de beurs?
Wat de reactie van de beurzen betreft: die zijn momenteel in de ban van de handelsoorlog en de Brexit. Op korte termijn zie ik het conflict geen invloed op de beurs uitoefenen. Op de olieprijs ook niet zolang de oliebevoorrading niet in het gedrang komt.
Mogelijk staan we aan de vooravond van een veel groter conflict. Assad gaat nu het Turkse leger bestrijden, en zoals je weet heeft Assad steun van de Russen. De Russen leveren o.a. luchtsteun aan de troepen van Assad. Dit kan tot een veel groter conflict lijden op het Europese continent.Aerolla schreef: ↑13 oktober 2019, 14:09 Om terug on-topic te gaan: wat zijn de effecten van de huidige Turkse avonturen op de beurs?
De regimes in Turkije en Rusland zijn niet helemaal gestoord (dat van Syrië wel, maar dat is een vazal van Iran en Rusland). Uiteindelijk wilt iedereen gewoon zijn of haar directe belangen verdedigen - met uitzondering van de VS dan:
- De Koerden willen koste wat kost op zijn minst enige autonomie behouden. Zonder Amerikaanse hulp is een autonome regio onhaalbaar, maar binnen Syrië zien ze toch nog ietsje meer vrijheid dan onder Turkije (dat de regio wilt herbevolken met Syrische vluchtelingen).
- Rusland heeft voor miljarden geïnvesteerd in Syrië en wilt haar investering beschermen. Bovendien kan het land er met relatief weinig geld en moeite een NAVO-lidstaat vernederen en één van de sterkste Amerikaanse bondgenoten in de regio (de Koerden) deels naar zich toetrekken. Voor Iran geldt hetzelfde.
- Het Syrisch regime wilt een PR-overwinning boeken en de Koerdische autonomie inperken.
- Turkije wilt een bufferzone scheppen aan haar grens, wat vluchtelingen deporteren en vooral tonen aan nationalistische kiezers in eigen land dat het kordaat optreedt tegen de Koerden.
Er zijn genoeg oplossingen mogelijk die voor alle vier de partijen aanvaardbaar zijn. Als Syrië en Rusland Turkije terugdrijven tot binnen de oorspronkelijk aangekondigde bufferstrook kan iedereen een gedeeltelijke overwinning claimen: Turkije heeft haar 'veilige' grens, Syrië en Rusland hebben Turkije 'teruggedreven' en de Koerden houden enige 'autonomie'. Enkel de VS is ontegensprekelijk een verliezer, maar heeft dat schijnbaar al aanvaard.
Kortom: ik zie dit niet escaleren. Zeker omdat in Rusland, Turkije én Iran steeds minder appetijt bestaat voor dure en lange buitenlandse avonturen - zeker gelet op de fragiele toestand van de economie in die drie landen.
IS zal uiteraard terug wat aan kracht winnen, maar IS was nooit echt een existentiële bedreiging voor één van de betrokkenen. Het Syrische regime dreef er zelfs gezellig handel mee en zag het als een nuttige 'partner' tegen de Koerden en tegen de meer gematigde oppositie.
- De Koerden willen koste wat kost op zijn minst enige autonomie behouden. Zonder Amerikaanse hulp is een autonome regio onhaalbaar, maar binnen Syrië zien ze toch nog ietsje meer vrijheid dan onder Turkije (dat de regio wilt herbevolken met Syrische vluchtelingen).
- Rusland heeft voor miljarden geïnvesteerd in Syrië en wilt haar investering beschermen. Bovendien kan het land er met relatief weinig geld en moeite een NAVO-lidstaat vernederen en één van de sterkste Amerikaanse bondgenoten in de regio (de Koerden) deels naar zich toetrekken. Voor Iran geldt hetzelfde.
- Het Syrisch regime wilt een PR-overwinning boeken en de Koerdische autonomie inperken.
- Turkije wilt een bufferzone scheppen aan haar grens, wat vluchtelingen deporteren en vooral tonen aan nationalistische kiezers in eigen land dat het kordaat optreedt tegen de Koerden.
Er zijn genoeg oplossingen mogelijk die voor alle vier de partijen aanvaardbaar zijn. Als Syrië en Rusland Turkije terugdrijven tot binnen de oorspronkelijk aangekondigde bufferstrook kan iedereen een gedeeltelijke overwinning claimen: Turkije heeft haar 'veilige' grens, Syrië en Rusland hebben Turkije 'teruggedreven' en de Koerden houden enige 'autonomie'. Enkel de VS is ontegensprekelijk een verliezer, maar heeft dat schijnbaar al aanvaard.
Kortom: ik zie dit niet escaleren. Zeker omdat in Rusland, Turkije én Iran steeds minder appetijt bestaat voor dure en lange buitenlandse avonturen - zeker gelet op de fragiele toestand van de economie in die drie landen.
IS zal uiteraard terug wat aan kracht winnen, maar IS was nooit echt een existentiële bedreiging voor één van de betrokkenen. Het Syrische regime dreef er zelfs gezellig handel mee en zag het als een nuttige 'partner' tegen de Koerden en tegen de meer gematigde oppositie.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Je vergeet hier wel iets heel belangrijk, Turkije wil de regio herbevolken met niet-Koerdische Syrische vluchtelingen. Kwestie van een autonoom Syrisch-Koerdistan te vermijden dat op zijn beurt de Koerden in Turkije zou kunnen tot voorbeeld zijn om zich te ontworstelen aan het Turkse juk.
Hevrin Khalaf, een Koerdische politica werd geëxecuteerd -al dan niet na verkracht te zijn door pro-Turkse islamisten. 't Wordt daar met het moment gezelliger.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 14 oktober 2019, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Bedankt voor je tip, Jhn. Een kleine portefeuille met hoogrenderende fondsen, daar zou ik naar moeten streven. Ik heb nu veel fondsen (42) waarvan de meeste goed presteren, een klein aantal heel goed en nog andere matig tot slecht.
Hoe is het met je experiment ?
Koop je nog elke week bij ?
Koop je nog elke week bij ?
Ja. Maandag is koopdag.
Recht door zee ... een echt doorzettertje !