De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Met een paar zinnetjes die ik neerschrijf weet men blijkbaar hoe ik bezig ben? Heb je een glazen bol of ben je eerder een betweter?jens_dev schreef: ↑15 oktober 2019, 10:06 Waar ben je mee bezig als een paar centen het verschil maken tussen kopen of niet? Spreid gewoon je aankopen in de tijd. Dan krijg je een afgevlakte aankoopkoers. Als ik een aandeel opbouw tot 6% van mijn PF zal ik altijd 3 schijven van 2% kopen op pakweg een jaar tijd.
Ik beleg op verschillende fronten. Ook onroerend vastgoed huizen, appartementen, landbouwgrond. Deze beleggingen ervaar ik als saai. De beurs is een beetje mijn speeltuin en deels tijdverdrijf naast andere hobby's.
Ik reageer op wat jij letterlijk zegt in de post erboven. Dat ik een betweter ben, doet hier even niet ter zake!
Overigens, wat als iemand het effectief vaak beter weet omdat hij beter is ingelicht? Wordt 'betweter' dan een soort geuzennaam? Just checking!
Overigens, wat als iemand het effectief vaak beter weet omdat hij beter is ingelicht? Wordt 'betweter' dan een soort geuzennaam? Just checking!
De meeste schrijven over hun gouden zaken, hun winsten. Het eerste aandeel kocht ik in 1989, met name NMKN. Ikzelf heb de moed om een misser kenbaar te maken.
Op een morgen in het voorjaar gaf ik inderdaad een limiet in voor ELIA. Mijn limiet moet iets van 58 zijn geweest. Die morgen zijn er van de hand gegaan aan die prijs. Had ik 58,2 of zoiets ingegeven, dan had ik ze. Gewoon eigen schuld, maar ik kom uit voor een eigen misser. Die dag vertrok ik naar Frankrijk voor een van mijn hobby's renpaarden). Ben letterlijk en figuurlijk van de oude stempel en kan dan niets opvolgen geen pc, geen smart fone of zoiets. Ik moet mij dan behelpen met een simpel gsmmeken van een jaar of 8. Sommige aandelen heb ik al jarenlang CISCO (15 jaar of zoiets], AGEAS een jaar of 8.
Met Aegon heb ik al heel vaak aan trading gedaan en tot nu toe goed mee gevaren. Ik bezit zowel van aegon als Ing naar mijn normen een vrij fors pakketje. Heb deze aangekocht voor hun laatste dividenduitkering. Bij Nederlandse aandelen ga doorgaans voor stockdividend (zo ontloop ik de Nederlandse heffing).
Een deel van de roerende voorheffing recupereer ik via mijn belastingsaangifte voor mijn partner en mezelf. Ik beleg ook op rekeningen van de kinderen zo kunnen ook zij het volledige bedrag belastingsvoordeel recuperen (het blijft dan in de familie en niet naar vadertje staat). De kinderen zijn tussen 23 en 28. Zelf beleggen zij nog niet fors, daar zij alleen en appartement of huis aankochten. De oudste is nu wel gestart met Keyplan.
De jongste 23 is pas van school, beginnen werken op 2 september en heeft een compromis en lenningsakkoord op zak voor aankoop woning op zak. Natuurlijk heb ikzelf een mooie duit in zijn zakje gedaan.
On topic: ik stelde mij enkel vragen bij je strategie om de aankoop van aandelen in een bedrijf te laten afhangen van enkele eurocenten. Als je een aandeel interessant vindt aan €58 neem ik aan dat het dat ook nog is aan €58,5.
Soms verbaasd mij dat met welk bedragen mensen beleggen. "Even een schijfje bijkopen". Soit, dat idee krijg ik toch bij zulke uitspraken.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Ik doe transacties in aankoop meestal in schijven van net minder dan €2500 (wat bij Bolero/Euronext voordeliger is dan net erboven).
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Inderdaad, foute woordspeling van mij, laagste aankoopschijf welke ik hanteer is net onder de 2500 vanwege de kosten (Keytrade).
Ik ben een simpele mens van de boerenbuiten. Te simpel om een strategie te hebben.
In 2001 liet ik een vrij belangrijke som beheren door een expert van het huidige BNP PARIBAS FORTIS. Een man met expertise, inzicht, kennis en voorkennis, en vooral bezitter van een 'STRATEGIE'.
Je wil niet weten wat er van deze som overblijft, door de strategie van deze grote STRATEEG.
Inderdaad snap ook niet op grond van welke post dit zou kunnen zijn, Ik lees wel soms dat er mensen die aankopen voor minder dan 1000 euro. Het is evenwel hun goed recht, Meer dan twintig jaar geleden kocht ik soms voor bedragen van 40.000 tot 50.000 BEF. Toen waren de kosten ook vrij beperkt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik hap wel
ETF's koop ik gerust voor 100€ (kernselectie de giro) en beweeglijke aandelen koop ik eigenlijk nooit "in één keer". Als ik 4 transacties doe van 500€ zijn de transactiekosten nog steeds >0.5% (lokale beurzen). Dus why not?
ETF's koop ik gerust voor 100€ (kernselectie de giro) en beweeglijke aandelen koop ik eigenlijk nooit "in één keer". Als ik 4 transacties doe van 500€ zijn de transactiekosten nog steeds >0.5% (lokale beurzen). Dus why not?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik doe dat regelmatig. Keytrade rekent me €5.95 aan voor zo'n transactie, dus op €600 is dat slechts 1% 'instapkost'. Voor volatiele aandelen neem ik dat er graag bij, als ik op die manier mijn aankoopprijs wat meer kan spreiden. Bij DeGiro en co kan het nog lager.
Met schijfjes van €500 moet je uiteraard niet traden, maar voor een langetermijnbelegging is de transactiekost ook bij zo'n bedragen verwaarloosbaar.
Ik breek die keuze niet af hoor. Iedereen kiest voor zichzelf. Bij sommige aandelen kan aankopen en opbouwen van een positie in kleine transacties wijselijk zijn.dw schreef: ↑15 oktober 2019, 13:51Ik doe dat regelmatig. Keytrade rekent me €5.95 aan voor zo'n transactie, dus op €600 is dat slechts 1% 'instapkost'. Voor volatiele aandelen neem ik dat er graag bij, als ik op die manier mijn aankoopprijs wat meer kan spreiden. Bij DeGiro en co kan het nog lager.
Met schijfjes van €500 moet je uiteraard niet traden, maar voor een langetermijnbelegging is de transactiekost ook bij zo'n bedragen verwaarloosbaar.