De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ach laat toch iedereen zijn gang gaan
je hoeft me niet te zeggen hoe ik leven (beleggen) moet
https://www.youtube.com/watch?v=X_8prHZT-2E
De index / de markt is wat alle (aandelen)portefeuilles samen "gemiddeld" behaalden.
De index is belangrijk om te kunnen vergelijken.
Als een wielrenner verklaart dat hij de rit aflegde met een gemiddelde van 20km/u weet je niets. Hij kan goed of slecht gepresteerd hebben. Met dat gemiddelde kan hij eerste zijn, of hij heeft misschien moeten lossen in het peloton. Je kan zijn prestatie slechts korrekt waarderen als je weer wat het peloton deed; wat de index deed.
Ik zie de laatste tijd weer meer posts op het forum met leden die blij zijn met +20% dit jaar, of +10% de laatste 3,5,7,10 jaar. Beseffen zij dat dit ondermaatse resultaten zijn,? "Gemiddeld" haalden de beleggers, voor kosten, 1/2/3% per jaar meer. Elk percentje meer per jaar maakt een groot verschil op het einde. Als je als belegger zelfs in goede tijden niet het gemiddelde haalt, wat gaat het dan zijn als de beurs het slecht doet?
Gelukkig is er in het beleggen een manier op gegarandeerd in het midden van de groep te eindigen. Je zal de rit niet winnen, maar je zal ook geen grote achterstand oplopen. En omdat dit gegarandeerd elke rit zo is zal je zien dat de anderen wel ergens een steekje laten vallen: tijdrijders die geen berg over kunnen, berggeiten die geen kasseien weerstaan, zij die opgeven wegens valpartij. Aan het einde van de ronde zal hij die de index volgt automatisch hierdoor automatisch vooraan komen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit slaat nergens op hoor. Ben het met veel van wat je zegt eens, maar dit is onzin. Heel erg veel hedgefunds presteren in bullmarkets ondermaats, maar in bearmarkets doen ze het veel beter dan gemiddeld. Wie zegt dat veel beleggers hier ook niet op die manier redeneren? Warren Buffet met Berkshire Hattaway werkt net zo: hij presteert niet zo goed tijdens lange bullmarkets, maar als er eens echte grote beurscrashes komen, springt hij op enorm veel opportuniteiten. De index volgen is zeer zeker niet de enige manier om goed te presteren op de beurs als je weet waar je mee bezig bent. Ik ben het er wel mee eens dat voor de gemiddelde persoon de index volgen de juiste keuze is. Maar op een beleggingsforum lijkt het me logisch dat er heel wat mensen ook aardig zelf kunnen beleggen (misschien niet altijd de index verslaan, maar dat heeft ook niet iedereen als doel).
B7, het heeft geen zin, ze vinden de spanning die ze halen uit het beleggen in individuele aandelen duidelijk plezanter en belangrijker dan hun rendement.
Als ik lees dat GreenDean zegt “maak u geen illusies, op dit moment verliezen we allemaal geld”, ik weet alvast niet waarover hij het heeft. Ik heb de laatste weken/maanden/jaren geen geld verloren.
Als ik lees dat GreenDean zegt “maak u geen illusies, op dit moment verliezen we allemaal geld”, ik weet alvast niet waarover hij het heeft. Ik heb de laatste weken/maanden/jaren geen geld verloren.
Alvorens die fondsenbeheerder je achterpootjes even in zijn laarzen steekt. :-)
Hier bedoelt hij gewoon mee de inflatie hoor. De meeste mensen op dit forum hebben dat hopelijk wel door, maar de gemiddelde burger heeft geen weet van hoe veel geld hij verliest door inflatie alleen. Als ik hier zelfs al lees hoe erg mensen het vinden om nu geen interest te krijgen op een spaarrekening maar nooit rekening houden met de reële rente, dan vermoed ik dat buiten dit forum er nog minder mensen bij stilstaan wat het verschil tussen nominaal en reëel wil zeggen en hoe dat effect heeft op hun koopkracht.
Zover was ik ook mee, maar dan nog, de inflatie is nog geen 2%, ik doe jaarlijks 10% beter zonder onnoemelijke risico’s te nemen.Picaro schreef: ↑2 november 2019, 16:51Hier bedoelt hij gewoon mee de inflatie hoor. De meeste mensen op dit forum hebben dat hopelijk wel door, maar de gemiddelde burger heeft geen weet van hoe veel geld hij verliest door inflatie alleen. Als ik hier zelfs al lees hoe erg mensen het vinden om nu geen interest te krijgen op een spaarrekening maar nooit rekening houden met de reële rente, dan vermoed ik dat buiten dit forum er nog minder mensen bij stilstaan wat het verschil tussen nominaal en reëel wil zeggen en hoe dat effect heeft op hun koopkracht.
Voor veel mensen is dat blijkbaar geen probleem. Immers blijft mijn saldo bespaarde euros bijna gelijk of stijgt die infinitesimaal klein, dit wilt zeggen dat ik evenveel geld heb, toch?Picaro schreef: ↑2 november 2019, 16:51Hier bedoelt hij gewoon mee de inflatie hoor. De meeste mensen op dit forum hebben dat hopelijk wel door, maar de gemiddelde burger heeft geen weet van hoe veel geld hij verliest door inflatie alleen. Als ik hier zelfs al lees hoe erg mensen het vinden om nu geen interest te krijgen op een spaarrekening maar nooit rekening houden met de reële rente, dan vermoed ik dat buiten dit forum er nog minder mensen bij stilstaan wat het verschil tussen nominaal en reëel wil zeggen en hoe dat effect heeft op hun koopkracht.
Algemene vraag: vinden jullie het een goed moment om in bepaalde financiële instrumenten binnen te stappen of beter wachten met cash voor eventuele dalingen? Nog eens dezelfde vraag voor pensioenspaarfondsen.
GreenDean denk dat de inflatie op dit moment 11% is.Wimble schreef: ↑2 november 2019, 16:56Zover was ik ook mee, maar dan nog, de inflatie is nog geen 2%, ik doe jaarlijks 10% beter zonder onnoemelijke risico’s te nemen.Picaro schreef: ↑2 november 2019, 16:51
Hier bedoelt hij gewoon mee de inflatie hoor. De meeste mensen op dit forum hebben dat hopelijk wel door, maar de gemiddelde burger heeft geen weet van hoe veel geld hij verliest door inflatie alleen. Als ik hier zelfs al lees hoe erg mensen het vinden om nu geen interest te krijgen op een spaarrekening maar nooit rekening houden met de reële rente, dan vermoed ik dat buiten dit forum er nog minder mensen bij stilstaan wat het verschil tussen nominaal en reëel wil zeggen en hoe dat effect heeft op hun koopkracht.
Volgens hem kan je de berekening van inflatie en de historische prestaties van indexen niet vertrouwen.
Hangt van de financiële instrumenten af.
Zoals velen, heb ik (en mijn gezin) jaren moeten werken om het kapitaal te vergaren dat ik nu heb.
Ik ga hier echt niet mee "spelen".
Mijn beleggingen zijn voorbehouden aan andere doelen die mij/ons meer voldoening gaan schenken dan spelen op de beurs. Dit geldt natuurlijk alleen voor mij, ieder zet zijn eigen doel met zijn spaargeld en beleggingen.
Ik heb geen illusie dat ik de diehard spelers zal kunnen veranderen. Ik hoop wel dat nieuwere leden wel zullen begrijpen dat er een eenvoudige manier is om -gegarandeerd- het resultaat van de beurs te halen zonder glazen bol, en met heel weinig tijdsinvestering.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En dat gaat ongetwijfeld goed werken, tot als het eens een berenmarkt wordt.
Ik neem aan dat je aan die zelfde beleggers dan zal uitleggen waarom ze hun geld kwijt zijn?
(en hun oplossingen aanrijken, dat wordt nog een ander paar mouwen...)
Maar ze gaan zich wel kunnen troosten met de gedachte dat ze het evengoed hebben gedaan dan de markt, waarvoor alvast proficiat (denk ik..)
Ik neem aan dat je aan die zelfde beleggers dan zal uitleggen waarom ze hun geld kwijt zijn?
(en hun oplossingen aanrijken, dat wordt nog een ander paar mouwen...)
Maar ze gaan zich wel kunnen troosten met de gedachte dat ze het evengoed hebben gedaan dan de markt, waarvoor alvast proficiat (denk ik..)
Ik zit aan 16% YTD, wel met 45% cash momenteel. Als ik met dezelfde cash verhouding in IWDA had gezeten, zou ik aan 13,2% YTD zitten. Sinds ik in aandelen beleg, iets meer dan vier jaar is het rendement 11,7% (XIRR), steeds inclusief gemiddeld 30% cash. Beschouw dit niet als ondermaatse resultaten, zeker niet rekening houdend met de ruime cash positie. Een 100% IWDA portefeuille zou wellicht vergelijkbaar gepresteerd hebben maar dat is voor mij een veel te hoog risico.
Ze zijn hun geld enkel kwijt als ze tijdens die berenmarkt verkopen. Daarmee dat je enkel belegt met geld dat je enkele jaren kan missen.