De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Wie zegt dat ik of jij echt bestaat. Misschien zijn we gewoon een stel hersenen op sterk water in een labo, met allemaal elektroden die onze hersenen prikkelen zodat we denken dat we hier aan een PC op Spaargids zitten?
(de hersenen-op-sap theorie)
En bewijs maar eens dat we geen hersenen-op-sap zijn.
On topic: als we de lever van de kalkoen onderzoeken, zien we misschien parabolen en kaarsen en driehoeken die ons vertellen in welke richting de beurzen gaan, en wanneer we uitgestopt zijn.
Pff het begint al terug groen te worden.
Hopelijk zetten we de daling verder in de loop van de week.
Men boodschappenlijstje is klaar.
Hopelijk zetten we de daling verder in de loop van de week.
Men boodschappenlijstje is klaar.
Er is op dit moment bijlange geen paniek in de markt. Beleggers hier zijn zelfs blij met dit dipje zodat ze kunnen bijkopen. Pas als er complete paniek is en men dumpt aandelen tegen gelijk welke prijs omdat men bang is dat ze waardeloos zouden kunnen worden, pas dan zou het interessant kunnen worden.
De "eeuwig stijgende" beurskoersen zijn een gevolg van het steeds maar groeien van de economie. De Amerikaanse denker Francis Fukuyama kwam reeds in 1992 tot de conclusie dat het kapitalisme definitief de winnaar was van de manieren waarop de menselijke samenleving georganiseerd wordt. Met de klimaatcrisis worden er nu toch steeds meer vragen gesteld bij dit groeimodel. Misschien dat dit de oorzaak zal zijn van een volgende crash? Dat in plaats van een neoliberaal model van globalistische groei, men terug gaat naar een regionalisering van een dan krimpende economie om zo het klimaat te "redden". Bepaalde politieke partijen pleiten daar al een tijd openlijk voor. Als dat zou gebeuren dan wordt het een slachting op de beurzen. Wat daarna zou kunnen komen is een compleet raadsel.
Zo erg zou ik dat niet vinden. De beurs is een geldmachine geworden waar beleggers zo vlug mogelijk rijk proberen te worden. Ze zijn vergeten waarom aandelen oorspronkelijk werden uitgegeven, namelijk om kapitaal te verschaffen aan bedrijven om hun activiteiten te financieren.MoreOrLess schreef: ↑26 februari 2020, 16:25 Dat in plaats van een neoliberaal model van globalistische groei, men terug gaat naar een regionalisering van een dan krimpende economie om zo het klimaat te "redden".
Beurzen stijgen alweer.
Morgen kan je er nochtans van op aan dat Europa 2% omhoog gaat.
Er gaan sowieso opportunisten zijn die dit als "dip" beschouwen en denken dat de kentering vandaag is ingezet.
Ook vrijdag zal groen kleuren, maar dan iets gematigder.
Daarna is er terug een weekend en tijd zat voor onheilspellend nieuws. Ik houd alvast mijn hart vast voor volgende week.
Omdat de Dow Jones anders niet bovenaan het stijgende kanaal zit, en dat niet goed uitkomt voor het punt dat men probeert te maken.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
- Hero Member
- Contacteer:
Fukuyama heeft meerdere boeken geschreven; hij gelooft in de democratie. De volgende crash is wellicht zoals Sprengler schreef in "Der Untergang des Abendlandes"; kort door de bocht; culturen komen en gaan......en zo zal ook wel de beurs zijn toch?MoreOrLess schreef: ↑26 februari 2020, 16:25 Er is op dit moment bijlange geen paniek in de markt. Beleggers hier zijn zelfs blij met dit dipje zodat ze kunnen bijkopen. Pas als er complete paniek is en men dumpt aandelen tegen gelijk welke prijs omdat men bang is dat ze waardeloos zouden kunnen worden, pas dan zou het interessant kunnen worden.
De "eeuwig stijgende" beurskoersen zijn een gevolg van het steeds maar groeien van de economie. De Amerikaanse denker Francis Fukuyama kwam reeds in 1992 tot de conclusie dat het kapitalisme definitief de winnaar was van de manieren waarop de menselijke samenleving georganiseerd wordt. Met de klimaatcrisis worden er nu toch steeds meer vragen gesteld bij dit groeimodel. Misschien dat dit de oorzaak zal zijn van een volgende crash? Dat in plaats van een neoliberaal model van globalistische groei, men terug gaat naar een regionalisering van een dan krimpende economie om zo het klimaat te "redden". Bepaalde politieke partijen pleiten daar al een tijd openlijk voor. Als dat zou gebeuren dan wordt het een slachting op de beurzen. Wat daarna zou kunnen komen is een compleet raadsel.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nto en zijn kalkoenen.....
Ik geniet van uw rationaliteit en uw humor! Bij deze wie eet kalkoen in Europa op Thanksgiving?
Ik geniet van uw rationaliteit en uw humor! Bij deze wie eet kalkoen in Europa op Thanksgiving?
Van een correctie kunnen we toch niet spreken.
Ik heb al lang geleden bepaald welke aandelen ik wil en welke prijs ik daarvoor wil betalen, waar ik trouwens geen cent van afwijk tenzij na een volgend jaarverslag. Bij tussentijdse verslagen focus ik vooral op het negatieve om te beslissen of iets koopwaardig blijft of niet.
Hoewel vandaag weer eentje binnen mijn limiet kwam (dus gekocht), is het gros van wat ik wil kopen nog steeds zwaar overgewaardeerd, dus voor mij zou een serieuze correctie welkom zijn.
Ik ga verder ook geen 'beter moment' afwachten om nog goedkoper te kunnen kopen. Als ik aan mijn prijs kan kopen ben ik tevreden, zelfs al gaat er dan nog 50% vanaf. Mijn prijs was hoe dan ook een koopje op basis van de fundamentals die ik uit de jaarverslagen haalde (als er niet gelogen is geweest). Kopen doe ik om eeuwig te houden, eeuwig betekent tot een aandeel zo waanzinnig hoog noteert dat die prijs met de geëxtrapoleerde verdiensten van de komende 100 jaar niet te verantwoorden is.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Het is geen correctie en zelfs als het dat was, wat is er dan ziekelijk aan? Het is juist een gezonde daling. De koersen waren in veel te korte tijd veel te hoog geklommen.
Waarom word je trouwens misselijk van een daling? Als je daar niet tegen kunt, is de beurs dan wel iets voor jou?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Maar mijn beste Greendean, dan leef jij toch niet meer? Je kinderen zullen waarschijnlijk dan ook niet meer leven...wellicht wel je kleinkinderen toch?
Of achterkleinkinderen, en alles wat daar nog achter komt?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.