De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Nog zo'n beetje daling en ik ga (ik denk voor het eerst ooit) een obligatie ETF slachten voor aandelen bij te kopen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Ja, de Eurostoxx 50 staat nu al lager dan 5 jaar geleden.
Laatst gewijzigd door NTO op 27 februari 2020, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom zou ik oprotten?
Denk even na; ieder jaar zijn er inderdaad tienduizenden (?) die sterven aan een normale (?( griep.
Maar voor zover ik kan nagaan, veroorzaakt dit geen beursfluctuaties. COVID-19 doet dit wel en op dit forum wordt er blijkbaar gehoopt dat het nog veel erger kan worden zodat zakkenvullers-op-het-leed-van-anderen er hun voordeel mee kunnen halen.
Als de eerste doden hier in ons hellhole landje gaan vallen, zullen zakkenvullertjes zoals er hier een aantal het hoge woord voeren de eersten zijn om van de realiteit weg te vluchten. Want de peanuts die ze hiermee kunnen binnenharken, zijn onvoldoende om zich tegen een echte ramp te beveiligen.
Er wordt hier vooral veel gegoocheld met toverachtige winsten op beleggingen die de meesten slechts in hun dromen bezitten.
Of denk je nu waarlijk dat mensen met echt veel geld de tijd en de lust hebben om anderen bij te brengen hoe ze rijk kunnen worden!?
Ik snap ook niet goed waarom het persé zo gebannaliseerd moet worden. Niemand weet hoe ernstig het zal worden, maar Covid19 heeft het potentieel om een veel grotere impact te hebben dan de griep.
Vergelijkingen dus met sterftes in het verkeer of wat dan ook, houdt allemaal geen steek. Het gaat over de onzekerheid over hoe sterk dit nog gaat uitbreiden.
De mortaliteit (als we uitgaan van 2%) ligt 20 keer hoger dan een griep en het is ook nog eens een stuk besmettelijker als de griep.
Vergelijkingen dus met sterftes in het verkeer of wat dan ook, houdt allemaal geen steek. Het gaat over de onzekerheid over hoe sterk dit nog gaat uitbreiden.
De mortaliteit (als we uitgaan van 2%) ligt 20 keer hoger dan een griep en het is ook nog eens een stuk besmettelijker als de griep.
Amai, dit is toch vies hoor..
IWDA is sinds het begin van de week meer dan 10(!) Procent van zijn waarde verloren. Als dit maar niet blijft duren.
Het grootste deel van mijn vermogen zit in IWDA.
Praktische vraag: ik heb eraan gedacht om dit weekend mijn ETF's te verkopen. Omdat een daling onvermijdelijk leek na het nieuws dat Corona Europa heeft bereikt...
Is dit een optie? Ik weet dat buy & hold de beste tactiek is, maar kan een belegger ook af en toe zich terugtrekken in zeer duidelijk gevallen, en wordt hij hier dan anders op belast als de buy & hold belegger?
Ik spreek dan wel over 1 keer in een paar jaar alles verkopen om later weer hetzelfde in te kopen.
Mvg, en laat ons hopen dat we binnenkort stoppen met bloeden.
IWDA is sinds het begin van de week meer dan 10(!) Procent van zijn waarde verloren. Als dit maar niet blijft duren.
Praktische vraag: ik heb eraan gedacht om dit weekend mijn ETF's te verkopen. Omdat een daling onvermijdelijk leek na het nieuws dat Corona Europa heeft bereikt...
Is dit een optie? Ik weet dat buy & hold de beste tactiek is, maar kan een belegger ook af en toe zich terugtrekken in zeer duidelijk gevallen, en wordt hij hier dan anders op belast als de buy & hold belegger?
Ik spreek dan wel over 1 keer in een paar jaar alles verkopen om later weer hetzelfde in te kopen.
bron: de tijd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Behremoth op 27 februari 2020, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu verkopen is het domste wat je kan doen.Lerre schreef: ↑27 februari 2020, 11:57 Amai, dit is toch vies hoor..
Ik ben toch tijdelijk uitgestapt. Ik vind het momenteel te onzeker.
Voor hetzelfde komt er een uitbraak in de VS en komt er nog een grotere correctie.
Voor hetzelfde komt er een uitbraak in de VS en komt er nog een grotere correctie.
@Lerre
Je betaalt alleen beurstaks. Als het grootste deel van je vermogen in IWDA zit dan zou je dat toch moeten weten
Je betaalt alleen beurstaks. Als het grootste deel van je vermogen in IWDA zit dan zou je dat toch moeten weten
Ben ik zeker niet van plan, ik kijk meer voor toekomstige crisissen.TrX schreef: ↑27 februari 2020, 12:14Nu verkopen is het domste wat je kan doen.Lerre schreef: ↑27 februari 2020, 11:57 Amai, dit is toch vies hoor..
Maar was dit weekend ook stom om te verkopen? Beurzen nog steeds ath en al berichten die doorsijpelen dat Corona Europa had bereikt?
Een actieve belegger is dan toch weg?
Mvg
Je belegt toch op lange termijn? Buy en hold.
Dat Coronavirus waait wel weer over, maar verwacht nog een daling van 10%-15% de komende weken.
No worries, bij mij ook. Wanneer mijn loon gestort wordt ga ik nog wat small caps bijkopen.
Ik zou dit niet doen. Gebeurt regelmatig dat de beurs 10% of meer zakt en moeilijk om correct te timen.Lerre schreef: ↑27 februari 2020, 11:57 Praktische vraag: ik heb eraan gedacht om dit weekend mijn ETF's te verkopen. Omdat een daling onvermijdelijk leek na het nieuws dat Corona Europa heeft bereikt...
IK heb vorige week mijn etf's die ik tweemaandelijks aankoop met 10% winst verkocht en ik zou niet weten wat daar mis mee is om in deze omstandigheden je winst veilig te stellen.
Geld staat nu klaar om terug geleidelijk aan dezelfde etf's aan te kopen maar dan toch met een mooie korting.
Als je nu nog volledig in de markt zit gewoon netjes gespreid blijven aankopen zou ik zo denken.
Net nog een interessant artikel van Keytrade binnen gekregen.
https://www.keytradebank.be/nl/support/ ... &utm_term=
Geld staat nu klaar om terug geleidelijk aan dezelfde etf's aan te kopen maar dan toch met een mooie korting.
Als je nu nog volledig in de markt zit gewoon netjes gespreid blijven aankopen zou ik zo denken.
Net nog een interessant artikel van Keytrade binnen gekregen.
https://www.keytradebank.be/nl/support/ ... &utm_term=
Waar maak je je zorgen over? Bogleheads hebben toch hun voorop gesteld plan waarin hun belegingshorizon, hun risico appetijt en de bijna zekerheid op een mooi rendement op het eind van de rit, op voorwaarde dat ze zich trouw aan het plan houden. Bogleheads doen niet aan markt timing, ergens uitstappen in de hoop later lager weer te kunnen instappen past niet bij de filosofie. Wees blij, in een lange termijn belegging 10% lager kunnen instappen is gunstig voor het eind resultaat, een ding is zeker, vandaag is een beter koopmoment dan 2 weken geleden
Dat het bloeden binnenkort zal stoppen is een zekerheid. Hoe lang dat "binnenkort" duurt en hoeveel bloed er nog gaat vloeien is iets moeilijker te voorspellen en of en hoe lang het duurt eer het stoffelijk overschot nadien terug herstelt is eveneens onbekend, maar het bloeden zal vroeg of laat stoppen, net zoals elke rally vroeg of laat stopt.
Nog een daling van 10-15%? IWDA is momenteel op 4 dagen meer dan 10 procent gezakt, als daar nog eens 15 procent bijkomt spreken we over een daling van 25%. Dit zou de grootste beurscrash zijn sinds 2008? Of ben ik mis