De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
We zullen volgende week zien ...Yaris schreef: ↑29 februari 2020, 10:12Dat is typisch taalgebruik op een fake news site. Ze doen het voorkomen alsof wat zij beweren duidelijk en al lang bij iedereen bekend is om zeker geen kritiek te krijgen. Wie het toch waagt om de beweringen in twijfel te trekken wordt al op voorhand als wereldvreemd of dom weggezet of wordt ervan verdacht mee in het complot te zitten.
Maar er is toch altijd gezegd dat de FED de goudprijs laag probeert te houden, kwestie de dollar niet op de vuilnisbelt te zien belanden. Vroeger was streefdoel max 1.500 $ het ons, nu wellicht 1.600 $.
Klaus Kaldemorgen raadt kortlopende Amerikaanse schatkistceritficaten als veilige haven aan (zie De Tijd).
De meeste centrale banken zitten er tot over hun oren in (zelf ook voor 5%, via ETF).
ABER: Am. schuld is reeds 23.000.000.000.000 USD. De dag dat die Ponzi-pyramide in elkaar stuikt verandert de wereld voorgoed.
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 29 februari 2020, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jij daar op je hoge berg, stel je ook horoscopen op ?
Let maar op dat je niet van de Matterhorn valt !
Veel van de verliezen van deze week zijn te wijten aan automatische orders, en vooral in Amerika. S&P heeft een zware klop gehad hoewel er weinig Corona-problemen zijn aldaar. Ik hoorde op de beursnieuws podcast dat er per daling van 3% er 13.000.000.000$ automatisch wordt verkocht, en zo geraak je in een neerwaartse spiraal die je moeilijk kan stoppen. Dit zal naar de toekomst toe alsmaar erger worden, zeker met meer en meer AI. Een geluk is wel dat er veel pensioenfondsen rond de maandwisseling verplicht zijn te herpositionering als hun aandelenpositie van 70% deze week gezakt is naar 65% dienen ze contractueel verplicht aandelen bij te kopen. Ik verwacht nog een kwakkelweek met erna een heel geleidelijk herstel dat over maanden zal gaan.
ik ben ook zoiets van plan.
Heb al opgeschreven welke te accumuleren, en een 2-tal buiten te smijten.
Elia komt er nieuw in.
Heb vorige week al wat bijgekocht van mn fondsen, volgende week wss ook weer.
Ja, de voorbije 2 weken enkele short posities, ondanks een relatief kleine investering was dat door de hefboom toch voldoende om afgelopen week met miniem verlies door te komen. Volgende week gaan we IMO een eerste dead cat bounce krijgen, misschien maandag al, voor mij nog veel te vroeg voor grote aankopen, wellicht bouw ik bij een bounce nog wat short op. Het leed is nog lang niet voorbij, eenmaal de impact op de economie zich gaat manifesteren, zal er een tweede verkoopgolf ontstaan. Voor wie er nog aan twijfelt, covid-19 is een black swan event.
Volgens Binck en Bolero zijn het vooral de grote jongens die de laatste dagen verkocht hebben(omdat ze moeten mee gaan) en zijn het vooral kleine beleggers die aan het kopen zijn.
Zoals Vortex en Dirk2 aangeven komt er een eerste dead cat bounce en zullen de groten ook wel even mee op de kar omhoog moeten springen.
Zoals Vortex en Dirk2 aangeven komt er een eerste dead cat bounce en zullen de groten ook wel even mee op de kar omhoog moeten springen.
De Chinese manufacturing PMI is in februari gezakt van 50 in januari naar 35,7.
Lager dan 50 is een krimp.
35,7 is zelfs lager dan in de periode 2008-2009 en is het zwakste cijfer ooit.
De non-manufacturing index is zelfs gezakt tot 29,6.
Meerdere fabrieken zijn deze week opnieuw opgestart, maar het zal toch tot in Q2 duren voor alles weer normaal is.
Lager dan 50 is een krimp.
35,7 is zelfs lager dan in de periode 2008-2009 en is het zwakste cijfer ooit.
De non-manufacturing index is zelfs gezakt tot 29,6.
Meerdere fabrieken zijn deze week opnieuw opgestart, maar het zal toch tot in Q2 duren voor alles weer normaal is.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wat bedoel je met "omdat ze moeten mee gaan"?karine schreef: ↑29 februari 2020, 14:00 Volgens Binck en Bolero zijn het vooral de grote jongens die de laatste dagen verkocht hebben(omdat ze moeten mee gaan) en zijn het vooral kleine beleggers die aan het kopen zijn.
Het gaat dan over vermogensbeheerders of fondsen, die op eigen houtje beslissingen nemen over het geld van hun klanten. Om te vermijden dat zij gaan lopen met hun geld, moeten professionele beleggers vermijden dat ze veel slechter doen dan de rest.
Zo krijg je 'gedwongen' verkopen die een daling zienderogen doen versnellen. Er zijn er zelfs die effectief verplicht zijn te reageren als de beurs zakt.
Mijn inziens zullen de grote jongens vooral met algoritmes werken die ze moeten volgen en niet op hun buikgevoel of op fundamenteel nieuws gaan handelen. De snelle jongens zullen vooral technisch handelen iets wat voor de grote fondsenbeheerders niet mogelijk is.
Nog een stukje uit HLN vandaag.
Danièle Barthélemy. Zij leidt bij vermogensbeheerder Candriam de afdeling die beslissingen neemt over tientallen miljarden euro's van pakweg verzekeraars of pensioenfondsen.
Volgens Barthélemy zijn haar beheerders stilaan aan het denken om aandelen opnieuw op te pikken aan lagere niveaus. Niemand wil natuurlijk het herstel missen, want dat zouden ze ook weer moeten uitleggen.
We gaan nog spijt krijgen dat we vrijdag niet gekocht hebben.
Dat China-cijfer gaat toch net iets meer doorwegen denk ik.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dan kunnen we ook spreken van gedwongen kopen die de indexen in sneltempo naar ongekende hoogtes hadden gestuwd?
Er is ook nog het Super Tuesday event deze week, en er kan altijd nog extra virus-nieuws opkomen dit weekend. Lijkt me nog allemaal iets te onvoorspelbaar allemaal.