De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik heb sinds vorige week niks meer kunnen kopen, voor elk van mijn 5 volgende orders moest er op het laagtepunt nog steeds minimaal 5% vanaf. Ik zie net dat er eentje onder mijn limiet gedoken is. Zoals gezegd, ik hoop op een, eindelijk, degelijke correctie, waar we naar mijn normen voorlopig nog niet van kunnen spreken.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Grappig hoe diezelfde discussies oneindig keer lijken terug te komen
Grappig ook hoe velen overtuigd zijn van het beleggen op lange termijn, maar bij elke crisis (of crisisje) dan toch maar gaan proberen anticiperen op iets totaal onvoorspelbaar.
Grappig ook hoe men steeds weer denkt dat men in 'uitzonderlijke' tijden leeft: "This time it's different."
Goed mogelijk dat men hier in 2030 jaar komt beweren dat het rond 2020 makkelijk was om geld te verdienen op de beurs, maar dat het in 2030 helemaal anders is
De BEL20 is géén breed gespreide index, maar zélfs met de BEL20 en een jaarlijkse instap zou je de laatste 20 jaar een opbrengst hebben die elk spaarboekje zou doen verbleken
Beleggen is grotendeels een mentale oorlog. Voor iemand die al 20 jaar een breed gespreide portefeuille heeft, is heel die corona-crisis nauwelijks een rimpeltje in de grafiek. Voor iemand die 3 jaar bezig is, zit het er catastrofaal uit. Het is de kunst om ook aan die 20 jaar te geraken, zodat je ook je schouders kan ophalen als de beurs eens 30% naar beneden duikt
Grappig ook hoe velen overtuigd zijn van het beleggen op lange termijn, maar bij elke crisis (of crisisje) dan toch maar gaan proberen anticiperen op iets totaal onvoorspelbaar.
Grappig ook hoe men steeds weer denkt dat men in 'uitzonderlijke' tijden leeft: "This time it's different."
Goed mogelijk dat men hier in 2030 jaar komt beweren dat het rond 2020 makkelijk was om geld te verdienen op de beurs, maar dat het in 2030 helemaal anders is
De BEL20 is géén breed gespreide index, maar zélfs met de BEL20 en een jaarlijkse instap zou je de laatste 20 jaar een opbrengst hebben die elk spaarboekje zou doen verbleken
Beleggen is grotendeels een mentale oorlog. Voor iemand die al 20 jaar een breed gespreide portefeuille heeft, is heel die corona-crisis nauwelijks een rimpeltje in de grafiek. Voor iemand die 3 jaar bezig is, zit het er catastrofaal uit. Het is de kunst om ook aan die 20 jaar te geraken, zodat je ook je schouders kan ophalen als de beurs eens 30% naar beneden duikt
Mooi gezegd hierboven, emoties spelen ons steeds parten.
Persoonlijk heb ik op zulke momenten enorm veel aan behavioral finance. Doet onderzoek naar ons denken over geld en hoe emoties de boel kleuren. Vooral het stilstaan bij ‘denkfouten’ is nuttig.
Op dit moment hoor je bv veel:
-) een bias op negativiteit
-) een bias over ‘vroeger was alles beter’, tsja dat zeggen we al sinds begin van de mensheid
-) verlies bias: verlies voelen we haast fysiek en beleven we intenser dan winst
-) overschattings bias. Wij kunnen wel timen en weten het beter. Beter dan alle profesionals, amateurs, colplexe computersystemen?
Persoonlijk lees ik gedurende een correctie dit soort dingen nog eens rustig door ipv naar de koersen te staren. Helpt relativeren.
Persoonlijk heb ik op zulke momenten enorm veel aan behavioral finance. Doet onderzoek naar ons denken over geld en hoe emoties de boel kleuren. Vooral het stilstaan bij ‘denkfouten’ is nuttig.
Op dit moment hoor je bv veel:
-) een bias op negativiteit
-) een bias over ‘vroeger was alles beter’, tsja dat zeggen we al sinds begin van de mensheid
-) verlies bias: verlies voelen we haast fysiek en beleven we intenser dan winst
-) overschattings bias. Wij kunnen wel timen en weten het beter. Beter dan alle profesionals, amateurs, colplexe computersystemen?
Persoonlijk lees ik gedurende een correctie dit soort dingen nog eens rustig door ipv naar de koersen te staren. Helpt relativeren.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
@Rudipsychorudipsycho schreef: ↑2 maart 2020, 11:21 'Wensdenken' had ik ook wel begrepen. Kijk maar naar de webstek Vindpunt.nl. Blij dat ik een geestesgenoot gevonden heb.
Hartelijk dank voor de tip ! Een onvermoede schatkamer.
Terloops: Vandaag kennen we naast Corona ook de Engelse ziekte maar tot rond 1300 woedde hier de Franse. Het Nederlands moet toen echt gekrioeld hebben van woorden als tortuur enz (geschiedkundigen in de zaal ?).
Maar toen kwam Jakob Van Maerlandt die de mensen terug met beide voeten op de grond bracht en de vader is van onze moedertaal.
6 januari 1999. De Bel-20 op 3681,92 punten. Vandaag 21 jaar later Bel-20 op 3418 punten. Fantastisch rendement
en je punt is? Je mag het eens narekenen:
De laatste 20 jaar elk jaar een vast bedrag op een spaarboekje zetten,
OF
De laatste 20 jaar elk jaar datzelfde bedrag + verkregen dividenden in de BEL20 steken
En voor alle duidelijkheid: ik vind het geen goed idee om te beleggen in de BEL20, maar mijn punt is dat zelfs met deze slechte keuze, je nog altijd meer winst had dan met een spaarboekje.
OF
De laatste 20 jaar elk jaar datzelfde bedrag + verkregen dividenden in de BEL20 steken
En voor alle duidelijkheid: ik vind het geen goed idee om te beleggen in de BEL20, maar mijn punt is dat zelfs met deze slechte keuze, je nog altijd meer winst had dan met een spaarboekje.
Klopt helemaal bizar wat sommige mensen hier durven beweren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Verwachten jullie dat er nog een echte sell -off zal plaatsvinden?
Naast Corona stilaan ook het Trump -effect (verkiezingen = straffe beloften en bij Trump ook acties - na China ook Europa?), wellicht ook nog wat gerommel OPEC/Rusland, vluchtelingencrisis Turkije, geld dat stilaan over de hele wereld gratis zal zijn, ...
Naast Corona stilaan ook het Trump -effect (verkiezingen = straffe beloften en bij Trump ook acties - na China ook Europa?), wellicht ook nog wat gerommel OPEC/Rusland, vluchtelingencrisis Turkije, geld dat stilaan over de hele wereld gratis zal zijn, ...
Aangezien volgens Binck iedereen vorige week nog duchtig aan het kopen was, hebben we de paniekprikker/capitulatie nog niet gezien dus het kan zeker nog.contextbinder schreef: ↑6 maart 2020, 11:32 Verwachten jullie dat er nog een echte sell -off zal plaatsvinden?
Je kiest 2 datums, Kiama, daarmee kan je veel bewijzen.
De dividenden zijn er af en je gaat ook voorbij aan de tussentijdse stijgingen en dalingen. Wie zijn portefeuille een beetje opvolgt en van tijd tot tijd bijstuurt, maakt wel veel winst. Kijk maar naar Pierre Huylenbroeck, die vooral belegt in Belgische aandelen (niet alleen Bel-20 echter). Sinds de opstart in 1996 heeft hij een return van 11.6% per jaar.
Maar het is waar dat de Bel-20 niet de meest performante index is/was.
De grafiekjes die de bank je onder je neus schuift doen precies hetzelfde, maar dan met andere datums om het omgekeerde te beweren.
Hoeveel geld is er bijgedrukt, dus inflatie, sinds 1999. Kiama's datums vertellen meer dan op het eerste zicht lijkt.
Hoeveel geld is er bijgedrukt, dus inflatie, sinds 1999. Kiama's datums vertellen meer dan op het eerste zicht lijkt.
Laatst gewijzigd door GreenDean op 6 maart 2020, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Mijn punt is: voor een belegger bestaan er geen regels.Zwiertje schreef: ↑6 maart 2020, 11:28 en je punt is? Je mag het eens narekenen:
OF
Mijn idool, de Joods-Hongaarse speculant Kostolany, nam zijn beslissingen terwijl hij dromerig naar Bach luisterde.
Fameuze vent ! Google eens (helaas vooral in het Duits).