De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Volgens sommige indexen wel, Yaris. Andere beleggingen staan tussen dieprood en frisgroen. Het zal bij iedereen wel verschillend zijn. Het is ook maar een tussenstand zolang je niet verkoopt.
Vanaf 20% ook een schijf IWDA gekocht, de volgende lading staat ook klaar, zolang het zo op en neer blijft gaan denk ik elke week te blijven kopen tot het vat leeg is. Vanaf dan terug maandelijks. Moest er nu nog plotsklaps 20 bij afgaan, dan nog een grote inkoop erbij. Korting is korting. Horizon = 22jr.jvdc schreef: ↑11 maart 2020, 10:03Ik vond -20% (IWDA, VWCE) toch al een mooie daling om een extra schijf aan te kopen.
Er vanuit gaande dat -50% vaak een uiterste bodem is heb je dan toch al bijna de helft van de korting mee.
Als we naar -40% gaan spreek ik desnoods wat van mijn noodfonds aan voor extra aankopen.
Vanaf wanneer is de daling voor jou voldoende uitgesproken om all-in te gaan?
Hoe zit het met de anderen die voorlopig nog aan de zijlijn staan te wachten op een diepere duik?
Ik denk dat de wereld morgen vergaat want ik ben het 100% met sintorama eens. Dat we dat op dit forum nog mogen meemaken.jvdc schreef: ↑11 maart 2020, 10:03Ik vond -20% (IWDA, VWCE) toch al een mooie daling om een extra schijf aan te kopen.
Er vanuit gaande dat -50% vaak een uiterste bodem is heb je dan toch al bijna de helft van de korting mee.
Als we naar -40% gaan spreek ik desnoods wat van mijn noodfonds aan voor extra aankopen.
Vanaf wanneer is de daling voor jou voldoende uitgesproken om all-in te gaan?
Hoe zit het met de anderen die voorlopig nog aan de zijlijn staan te wachten op een diepere duik?
Ik kijk gewoon naar bedrijven en hun cijfers. Aan de hand daarvan bepaal ik de prijs (met korting) die ik wil betalen. Als die prijs bereikt wordt, koop ik, ook weer een hoeveelheid die ik op voorhand bepaald heb. Als de prijzen dan nog substantieel dalen, herbekijk ik het gewicht van dat aandeel in mijn portefeuille en beslis of ik bijkoop, hoeveel ik bijkoop en aan welke prijs (welke megakorting) ik dat wil doen. Wat de beurs of de indexen in het algemeen doen is voor mij van geen tel, behalve natuurlijk voor die ene etf die ik in port heb.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@jvdc: Als ik me niet vergis, ging de beurs in 1929-30 met véél meer dan 50% naar beneden sinds zijn all-time-high van ervoor. Het duurde 25 jaar (!!!) voor je je geld terug had (gesteld dat je alles in aandelen had gestopt). Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Wall_Street_Crash_of_1929
Volgens Ray Dalio gaan we mogelijks naar een 1929-scenario. Enfin, onheilsprofeten genoeg, maar dit is toch wel een speciale.The Dow Jones did not return to the peak closing of September 3, 1929, until November 23, 1954.
Ik kijk eigenlijk niet alleen naar de daling op zich. De daling is vrij groot omdat de piek ook op vrij korte tijd zo hoog stond. Ik kijk liever naar: hoe lang is het geleden dat we dergelijk lage niveau's zagen? En dat is nog geen 12 maanden geleden. Als ik kijk naar de snelheid van het herstel op de beurzen, dan is er niet eens tijd om op de bodem te kopen. Voorlopig zie ik dit maar als een tijdelijk dipje.
Ik blijf regelmatig bijkopen om IWDA vet te mesten, daar verander ik niks aan. Maar extra cash aan het werk zeten doe ik nog even niet. Ik wil eerst wat ontmoedigende kwartaalresultaten, een verdere verspreiding van het corona-virus en de daarbij horende paniekreactie zien.
Oef, er zijn nog zekerheden, met dat laatste ben ik het niet eens. Maar ieder zijn mening, zijn methodes en zijn strategieën.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Voor alle duidelijkheid: voor mij HOEFT dat scenario niet. Ik heb zoals iedereen het liefst dat iedereen gezond blijft, de beurs rustig stijgt, en het mooi weer wordt. Ik beschrijf enkel de omstandigheden waarin ik extra cash aan het werk wil zetten op korte termijn. Straks ga je nog zeggen dat ik het fijn vind dat mensen ziek worden...
Futures in de US staan alweer op -2%
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Daarom dat ik schreef dat een crash 'vaak' niet meer dan 50% bedroeg.troglodytes schreef: ↑11 maart 2020, 10:17 @jvdc: Als ik me niet vergis, ging de beurs in 1929-30 met véél meer dan 50% naar beneden sinds zijn all-time-high van ervoor. Het duurde 25 jaar (!!!) voor je je geld terug had (gesteld dat je alles in aandelen had gestopt). Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Wall_Street_Crash_of_1929
Volgens Ray Dalio gaan we mogelijks naar een 1929-scenario. Enfin, onheilsprofeten genoeg, maar dit is toch wel een speciale.The Dow Jones did not return to the peak closing of September 3, 1929, until November 23, 1954.
Ik ging er zonder opzoekingswerk vanuit dat we in de geschiedenis enkele zeldzame keren dieper doken dan die 50% maar als ik 'History of Bear & Bull Markets' google zie ik dat we er met de S&P500 zelfs maar één keer onder doken, namelijk inderdaad tijdens de crash van de jaren 30.
Persoonlijk ben ik geen doemdenker. Een crash zoals die in de jaren 30 zou inderdaad heel veel pijn doen, maar ik ga er vanuit dat die kans heel klein is. En zelfs als zich zo'n crisis zou herhalen zal je fortuin niet helemaal vergaan want je koopt je portefeuille natuurlijk niet volledig op de piek van een bull market aan maar wel gespreid over de tijd en je verkoopt natuurlijk niet alles op het laagste punt.
Laatst gewijzigd door jvdc op 11 maart 2020, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, voor de duidelijkheid, ik weet heel goed dat jij niet wil dat mensen ziek worden en dat beweer ik ook nergens.
Ik ben het niet eens met een aanpak van naar algemene trends te kijken om aankopen te bepalen, wat op zich een waardevolle manier kan zijn als je daar kaas van gegeten hebt. Ik moet dat niet proberen want daar mis ik de kennis voor, zowel expliciet als impliciet. Ik baseer me op jaarcijfers (de kwartaalrapporten dienen bij mij vooral om de koopwaardigheid opnieuw te toetsen) vanuit de wetenschap dat dit momentopnames zijn waar onwaarheden in kunnen zitten. Dat bedoelde ik met het niet eens zijn, de manier waarop we een aankoop bepalen. In mijn etf koop ik ook niet gespreid, maar enkel aan een vooraf bepaalde prijs, en dat heeft de laatste jaren voor mij goed gewerkt. Maar dan moet een mens wel met het gevoel om kunnen van de trein wel eens gemist te kunnen hebben.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Crashes gaan bijna altijd snel? Met op het einde van de bull market vaak een extra uitspatting naar boven (melt-up) en tijdens de weg naar beneden enkele tijdelijke opflakkeringen? Waarom beschouw je dit als een tijdelijk dipje en geen echte (potentiële) crash? Als je wacht tot je 'tijd' hebt om op de bodem te kopen denk ik dat je altijd te laat zult zijn.sintorama schreef: ↑11 maart 2020, 10:19Ik kijk eigenlijk niet alleen naar de daling op zich. De daling is vrij groot omdat de piek ook op vrij korte tijd zo hoog stond. Ik kijk liever naar: hoe lang is het geleden dat we dergelijk lage niveau's zagen? En dat is nog geen 12 maanden geleden. Als ik kijk naar de snelheid van het herstel op de beurzen, dan is er niet eens tijd om op de bodem te kopen. Voorlopig zie ik dit maar als een tijdelijk dipje.
Ik blijf regelmatig bijkopen om IWDA vet te mesten, daar verander ik niks aan. Maar extra cash aan het werk zeten doe ik nog even niet. Ik wil eerst wat ontmoedigende kwartaalresultaten, een verdere verspreiding van het corona-virus en de daarbij horende paniekreactie zien.
Het klopt wel dat we nog niet veel lager staan dan in 2019 dus in dat opzicht kan je argumenteren dat we nog niet zo laag staan. Dat deed me ook wel wat twijfelen om al wat bij te kopen. Anderzijds stonden we bij het hoogste punt nog steeds niet aan de belachelijk hoge waarderingen zoals bij de vorige twee crashes.
Dat gezegd zijnde is het regelmatig bijkopen van IWDA zonder daarbij extra cash vrij te maken natuurlijk zeker een goede strategie.
Laatst gewijzigd door jvdc op 11 maart 2020, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik zit altijd all-in. Ik beleg mijn geld "gespreid" vanaf het moment dat ik het heb.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
I know en tegen die strategie valt natuurlijk helemaal niets in te brengen.
Maar voor mij persoonlijk is de grootte van mijn 'noodkapitaal' een rekbaar begrip.
Zo omgaan met asset-classes is natuurlijk niet 'bolgeheads-proof' maar dat pretendeer ik dan ook niet.
Ik zie het als mijn manier om wat spanning toe te voegen aan een anders passieve strategie en als een extra uitdaging om de 'bogleheads benchmark' te verslaan. Net zoals anderen dat doen door enkele individuele aandelen te kiezen in plaats van (enkel) brede ETF's. En net zoals jij dat doet door bijvoorbeeld 'private equity' toe te voegen aan je portefeuille?
Historisch gezien kan er in de VS zeker nog een heel stuk. De k/w van de S&P 500 noteert nog altijd fors boven langjarig gemiddelde. Zolang dat we daar boven staan is de markt nog altijd overgewaardeerd en is all-in gaan voor mij nog geen optie. Vroeg of laat komt alles altijd terug naar historische gemiddelden.
Het feit of ergens al dan niet 20% van af is maakt in se niets uit. Als het daarvoor 50% te duur stond betaal je nog altijd teveel.
Het feit of ergens al dan niet 20% van af is maakt in se niets uit. Als het daarvoor 50% te duur stond betaal je nog altijd teveel.
Laatst gewijzigd door kiama op 11 maart 2020, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.