De Beurs vandaag
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Toch geen black monday tafereel als de laatste weken idd.
de beurs is méér dan ooit een "roetsjbaan"
Een paar minuten te vroeg of te laat kopen kan procenten verschil maken.
Ondertussen zijn we 5 dagen verder en weten we nu dat ook de USA vormen van lockdowns geïntroduceerd heeft. Dit zit ten laatste over een paar dagen in de beurzen ingecalculeerd. De grootste dreiging die nu nog overschiet is punt 3 van hierboven: de impact op de bedrijfsresultaten. Q1 zal dus slecht zijn voor veel bedrijven, maar Q2 nog veel slechter, en daar zit nu de onzekerheid. Meer en meer landen laten hun bedrijven voor minstens enkele weken sluiten, en we weten niet in hoeverre deze maatregelen zullen verlengd worden. Pas na de halfjaarresultaten zal er veel meer duidelijkheid zijn en dit zal dan meteen ook, volgens mij, het mogelijks uiterste tijdstip van de bodem op de beurzen zijn.gpv1 schreef: ↑18 maart 2020, 18:32 Volgens mij enkele potentiële factoren die de bottom op de beurs kunnen gaan bepalen:
- USA die in lockdown gaat of meemaakt wat wij nu meemaken
- impact van corona op de overheidsfinanciën wereldwijd
- slechte bedrijfsresultaten
Het eerste punt lijkt mij het ergste scenario te zijn voor de beurzen. De maatregelen in China en Europa zijn denk ik wel al voldoende ingecalculeerd. De grootste onzekerheid nu is wellicht de vraag of Amerika dezelfde richting opgaat als China en Europa, of dat de schade ginder beperkt gaat blijven.
De negatieve impact op de overheidsfinanciën zal groot zijn, maar dit zal denk ik pas echt een issue worden eens corona onder controle is, en de beurzen richting herstel zijn. Dus ook wel impact op de beurzen maar al bij al beperkt denk ik.
Analisten zijn nu al volop bezig met koersdoelen en adviezen te downgraden, wat nu al de koersen doet dalen. Beleggers hebben duidelijk lage verwachtingen voor bedrijfsresultaten Q1. Dus ik denk dat ook hier al veel ingecalculeerd zit in de koersen.
Als het eerste scenario zich niet manifesteert dan denk ik dat het grootste leed voorbij is. Nervositeit blijft, met grote schommelingen van de indexen en koersen, tot wanneer corona gestabiliseerd is. Netto zullen de indexen over enkele weken niet heel veel lager staan dan nu.
En natuurlijk kan er zich ook iets helemaal anders manifesteren. Dus tot zover mijn gissingen
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Is er iemand die verstand heeft van de geldstromen en het verband met centrale banken die kan uitleggen wat de mogelijke gevolgen zijn van het 'onbeperkte stimulus'-beleid? De markten reageren voorlopig euforisch, maar ik krijg hier een heel slecht gevoel bij. Op enkele dagen tijd geven ze elke keer meer, meer, meer. Telkens zonder indruk te maken op de markt. Dus dan maar onbeperkt. En om welke reden? Schuld opkopen is toch geen oplossing voor het probleem dat bedrijven niet kunnen draaien en dat mensen niet consumeren?
Lijkt me een escalerend potje paniekvoetbal om te vermijden dat er een of andere bom barst in het kluwen van ons financieel systeem. En dat dit op de een of andere manier verboden is met instortende beurskoersen. Just a guess, heb er geen onderbouwing voor. Maar dit is wel echt ongezien.
Lijkt me een escalerend potje paniekvoetbal om te vermijden dat er een of andere bom barst in het kluwen van ons financieel systeem. En dat dit op de een of andere manier verboden is met instortende beurskoersen. Just a guess, heb er geen onderbouwing voor. Maar dit is wel echt ongezien.
Enkel landen die zeer snel, harde maatregelen genomen hebben zijn goed door het coronavirus geraakt (bv Taiwan). Persoonlijk zie ik geen enkele reden waarom het in de VS beter zou gaan dan in Europa. De boodschap die de FED nu uitstuurt zal snel naar de achtergrond verdwijnen zodra het virus er volledig doorbreekt. Als ze hetzelfde handelen als in Europa denk ik dat er daar binnen 2 à 3 weken beterschap zal zijn.
euforisch? alle beurzen staan in het rood. de tijden zijn duidelijk veranderdDeZatteNonkel schreef: ↑23 maart 2020, 14:20 De markten reageren voorlopig euforisch, maar ik krijg hier een heel slecht gevoel bij.
Ik heb gekocht aan mijn vooropgestelde prijzen en veel lager. Mijn lijstje is verre van afgewerkt, m.a.w. er zijn nog altijd aandelen die ik graag wil maar voor mij nog steeds te duur noteren.
Door deze corona-crisis en de maatregelen heb ik wel een aantal overwegingen gemaakt. Ik heb redelijk agressief bijgekocht maar zit nog altijd voor het grootste deel in cash, dit is niet nieuw en zat in mijn plan. Gezien de relatief grote hoeveelheid cash, die nu in raketmodus (sneltreinvaart hebben we al achter ons gelaten) minder waard wordt heb ik beslist om van mijn gewogen verdeling af te wijken. Ik heb dus van de aandelen die met een mega-korting noteerden meer gekocht dan ik er eigenlijk wilde omdat ik voor de anderen geen te dure prijs wilde betalen. Dit is een risico dat ik maar genomen heb, ik zie dit als een keuze tussen de pest en de cholera. Verder heb ik me proberen af te vragen hoe de bedrijven die ik koop door deze crisis gaan komen en hoelang het structureel herstel op zich kan laten wachten. Ik heb er een aantal die gegarandeerd een zwaar verlies gaan draaien in 2020, en misschien zelfs 2021, maar volgens mij niet failliet gaan. Dit zijn bedrijven die altijd consequent de tering naar de nering hebben gezet als de omstandigheden daarom vroegen. Het herstel daarentegen kan jaren aanslepen, zoals we dat in het verleden nog al gezien hebben. Ik heb dit risico maar genomen in de hoop dit in de komende 20 jaar ergens met winst terug in cash te kunnen omzetten voor een relatief zorgeloos persoonlijk uitdoof-scenario.
Ik heb trouwens nog steeds een aantal orders uitstaan aan bodemprijzen (op die aandelen waar ik er al meer van heb dan ik wou) voor het geval de markt nog eens dipt.
Door deze corona-crisis en de maatregelen heb ik wel een aantal overwegingen gemaakt. Ik heb redelijk agressief bijgekocht maar zit nog altijd voor het grootste deel in cash, dit is niet nieuw en zat in mijn plan. Gezien de relatief grote hoeveelheid cash, die nu in raketmodus (sneltreinvaart hebben we al achter ons gelaten) minder waard wordt heb ik beslist om van mijn gewogen verdeling af te wijken. Ik heb dus van de aandelen die met een mega-korting noteerden meer gekocht dan ik er eigenlijk wilde omdat ik voor de anderen geen te dure prijs wilde betalen. Dit is een risico dat ik maar genomen heb, ik zie dit als een keuze tussen de pest en de cholera. Verder heb ik me proberen af te vragen hoe de bedrijven die ik koop door deze crisis gaan komen en hoelang het structureel herstel op zich kan laten wachten. Ik heb er een aantal die gegarandeerd een zwaar verlies gaan draaien in 2020, en misschien zelfs 2021, maar volgens mij niet failliet gaan. Dit zijn bedrijven die altijd consequent de tering naar de nering hebben gezet als de omstandigheden daarom vroegen. Het herstel daarentegen kan jaren aanslepen, zoals we dat in het verleden nog al gezien hebben. Ik heb dit risico maar genomen in de hoop dit in de komende 20 jaar ergens met winst terug in cash te kunnen omzetten voor een relatief zorgeloos persoonlijk uitdoof-scenario.
Ik heb trouwens nog steeds een aantal orders uitstaan aan bodemprijzen (op die aandelen waar ik er al meer van heb dan ik wou) voor het geval de markt nog eens dipt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Heel raar ja. De futures vlogen daarstraks ineens naar +2,5%. Groot was mijn verbazing toen ik mijn port even later eens bekeek en alles rood zag staan Euforie van zeer korte duur precies.kiama schreef: ↑23 maart 2020, 14:50euforisch? alle beurzen staan in het rood. de tijden zijn duidelijk veranderdDeZatteNonkel schreef: ↑23 maart 2020, 14:20 De markten reageren voorlopig euforisch, maar ik krijg hier een heel slecht gevoel bij.
Ik vind dat ook straf. Gewoonlijk is er voor niets geld maar nu pompen ze honderden miljarden in de markt, nee duizenden miljarden, nee onbeperkt. Wat kunnen ze nu nog uitvinden om het bloeden van de markt te stelpen?DeZatteNonkel schreef: ↑23 maart 2020, 14:20 De markten reageren voorlopig euforisch, maar ik krijg hier een heel slecht gevoel bij. Op enkele dagen tijd geven ze elke keer meer, meer, meer. Telkens zonder indruk te maken op de markt. Dus dan maar onbeperkt.
Een vaccin kunnen ze uitvinden
Duidelijk geen goud of zilver in die port...DeZatteNonkel schreef: ↑23 maart 2020, 15:07 Groot was mijn verbazing toen ik mijn port even later eens bekeek en alles rood zag staan
Dat was vorige keer ook zo. De markten denken terecht dat dit een hulpkreet is 'we kunnen het niet meer aan'.DeZatteNonkel schreef: ↑23 maart 2020, 14:20 De markten reageren voorlopig euforisch, maar ik krijg hier een heel slecht gevoel bij. Op enkele dagen tijd geven ze elke keer meer, meer, meer. Telkens zonder indruk te maken op de markt. Dus dan maar onbeperkt.
Quote van de dag is het slotwoord in het grote beleggersdebat van De Tijd: als de wereld vergaat door Corona ben je toch niets met je geld, je laat het dan ook beter zitten in je beleggingen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
U bent een filosoof, een speciale denker, en u heeft vaak maar niet altijd gelijk! Zoals ''achteraf gezien'' niet alle filosofen gelijk hadden, maar het waren wel denkers waar wij - op de dag van vandaag nog - van kunnen leren!GreenDean schreef: ↑23 maart 2020, 14:58 Ik heb gekocht aan mijn vooropgestelde prijzen en veel lager. Mijn lijstje is verre van afgewerkt, m.a.w. er zijn nog altijd aandelen die ik graag wil maar voor mij nog steeds te duur noteren.
Enige tips nog?