De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik ben ook in Shell gegaan met een GAK van 12. Ik hou ze voor de lange termijn.Rune schreef: ↑2 april 2020, 16:43 Ik heb een gokje gewaagd met Shell om wat kapitaal vrij te maken om in langere termijn aandelen te beleggen.
Gekocht op de dip aan 11 Eur, zouden jullie deze nu verkopen a 17.50? Of nog even aanhouden met zicht op 21 Euro?
Ik heb een limiet order op 21 Euro gezet, maar heb weinig gevoel met de olie markt.
Vandaag nog wat extra stuks van aandeel B ingeslagen omdat dit achter liep en dat dividend maar éénmalig belast wordt. Ik verwacht ook dat aandeel B uiteindelijk aandeel A bij zal benen. Vroeger stond B zelfs altijd het hoogst vanwege het gunstige belastingregime. (Ik denk dat speculanten die momenteel liever links laten leggen wegens de hogere taksen in UK + wisselkoers, minder geschikt voor short handelen) Als belg spaart het je uiteindelijk ook 10% dividendbelasting uit (- eventuele wisselkoers kosten).
Ik verwacht dat deze aandelen morgen ook nog een mooie stijging gaan zien, tot ergens tussen 18,50 en 19. Mogelijks wel weer een crash naar 17 tegen de avond.
Nu wat ik persoonlijk ga doen is deze gewoon nu lange termijn bijhouden. OPEC+ landen zoeken toenadering, wat er op wijst dat de olie oorlog wellicht bijgelegd wordt. Niemand heeft hier baat bij. De tijdelijke crash van de olie zal wel blijven tot na de corona crisis, maar binnen een jaar of 2-3 zal het wel weer business as usual zijn in de olie markt. Shell zit op een berg van 40 MILJARD cash reserves om deze crisis te doorstaan.
Ik verwacht dat Shell binnen enkele jaren dan ergens tussen de 22-25 euro zal schommelen en dat ik tegen dan op het huidig geïnvesteerd kapitaal jaarlijks iets van een 7% rendement netto zal halen. Neem een ruime inflatie van 2%, dan verdient dat kapitaal jaarlijks 5% bij (eventuele samengestelde interesten nog buiten beschouwing gelaten) zonder dat ik iets moet doen.
Ieder doet natuurlijk wat hij/zij wilt, maar ik hou men Shell aandelen vast. Mijn lage GAK bij Shell heeft momenteel al men verliezen tot nog toe volledig goedgemaakt en de kans is reëel dat er nog verdere winst zal volgen puur van de stijging.
Kan natuurlijk altijd dat Shell zijn dividend een jaartje ofzo schrapt door de huidige marktsituatie, maar het bedrijf zal er alleen maar gezonder van worden. Denk dat ik dat zelfs liever heb dan dat ze hun eigen vel afsnijden om toch maar die dividenden te betalen.
Liever dat Shell gezond blijft en blijft bestaan en dan kan ik nog vele jaren nagenieten van mijn investering.
Ik denk dat je verhaal redelijk goed in elkaar zit en ik denk ook dat het dividend niet snel verlaagd zal worden (nog nooit gebeurd bij mijn weten, dus waarschijnlijk komt er hooguit weer een scrip dividend), maar ik zie juist problemen op de langere termijn met de steeds strenger wordende klimaatwetgeving en de afbouw van fossiele brandstoffen.
Shell zit daarbij nog in een redelijk gunstige positie met hun sterke aanwezigheid in gas en LNG, maar ze hebben nog geen antwoord hoe ze deze transitie gaan doorkomen. Ze zullen zeker nog heel wat geld gaan verdienen gedurende heel wat jaren, maar de ontwikkelingen gaan soms sneller dan je denkt en de beurs loopt altijd een stuk vooruit op de verwachte gebeurtenissen...
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Deze is voor Dirk2:
De beurs gaat omhoog met de trap, en omlaag met de lift.
Vandaag is het toch wel een roltrap dan.
Vandaag is het toch wel een roltrap dan.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
De overtreffende trap.
ING: Based on market pricing, we find signs of debt distress for Angola, Argentina, Ecuador, Gabon, Lebanon, Sri Lanka, Surinam, Tajikistan and Zambia as well as to a lesser extent for Ghana, Iraq, Nigeria and Oman.
Argentinië maakte alvast gisteren een wet die ze toelaat om een lening van 10000 million $ niet af te betalen.
Familie Saverys verkocht een groot deel van haar belang in Euronav. Euronav was nochtans lang heel koopwaardig.
China heeft er net als USA heel wat werklozen bij. Het wordt m.i. geen recessie maar eerder een depressie als dat viruske nog enkele weken of maanden onder ons leeft.
De goudkoers loopt vandaag op tot bijna 49000 euro en dat is m.i. ook een teken aan de wand.
Dat er nog positief ingestelde aandelenkopers zijn, verwondert me nog het meest.
Argentinië maakte alvast gisteren een wet die ze toelaat om een lening van 10000 million $ niet af te betalen.
Familie Saverys verkocht een groot deel van haar belang in Euronav. Euronav was nochtans lang heel koopwaardig.
China heeft er net als USA heel wat werklozen bij. Het wordt m.i. geen recessie maar eerder een depressie als dat viruske nog enkele weken of maanden onder ons leeft.
De goudkoers loopt vandaag op tot bijna 49000 euro en dat is m.i. ook een teken aan de wand.
Dat er nog positief ingestelde aandelenkopers zijn, verwondert me nog het meest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Full Member
- Contacteer:
Gaat er niemand iets zeggen over de +6% voor de S&P500 vandaag?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Een gewone dag, toch — tegenwoordig?
inderdaad , om morgen terug te zakken met 6% of méér
niks nieuws onder de zon
niks nieuws onder de zon
Japan zal morgen die lijn wel volgen, hebben ze nu ook beslist om 951miljard in de economie te pompen. Dus als die 3 a 4% of meer stijgen zal Europa die lijn wel doortrekken.
Oliedeal komt dichterbij. Was ook een serieuze dip toen SA & Rusland begonnen te bekvechten.
Oliedeal komt dichterbij. Was ook een serieuze dip toen SA & Rusland begonnen te bekvechten.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Jep. En Trump tweette daarstraks al, in capitals, dat er licht is aan het einde van de tunnel. Hoezee!
-
- Full Member
- Contacteer: