De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
There's a system in place that creates money without creating value or wealth.
Anyone with a decent IQ should realise that this is NOT SUSTAINABLE.
And those who think this can go on forever are basically circle jerking themselves and are living in QE ad infinitum fairy land!
Voltaire schreef het al op dat papier geld terug naar zijn intrinsieke aarde kan dalen, zijnde 0.
History shows us what happens with fiat currencies.
Not 1 fiat currency out of thousands survived. They all revert back to their intrinsic value of ZERO.
Anyone with a decent IQ should realise that this is NOT SUSTAINABLE.
And those who think this can go on forever are basically circle jerking themselves and are living in QE ad infinitum fairy land!
Voltaire schreef het al op dat papier geld terug naar zijn intrinsieke aarde kan dalen, zijnde 0.
History shows us what happens with fiat currencies.
Not 1 fiat currency out of thousands survived. They all revert back to their intrinsic value of ZERO.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
NTO , weet je niet waarom je ongelijk zult hebben ?
1) De piek van besmettingen is aan het afnemen.
2) Fiscaal gezien word alles gedaan om de economie te ondersteunen .
3) De ECB en FED pompen gigantische bedragen in de economie om deze te ondersteunen .
Dit heeft al gezorgd voor een 20% stijging terwijl de piek van besmettingen nog niet eens was bereikt .
Wat zal er gebeuren denk je al ze beginnen hun maatregelen te versoepelen ?
Hier in Europa voor corona gingen ze er van uit van de eerste rentestijgingen in het jaar 2023.
Nu zal dit niet gebeuren voor het jaar 2025 .
In Amerika zal de rente ook al tot 2023 op zijn minst aan 0.25% staan.
Wat zal zorgen voor nieuwe hoogtes op de markt . Want na corona wordt je wakker in een wereld van 0 rentes waarbij maar een asset class zal aantrekkelijk zijn .
Als de beurzen nog zullen dalen zal dit zeer tijdelijk zijn .Maar zal zeker geen 60% zijn zoals jij beweerd .
Zelfs tijdens de 2 de wereldoorlog is de beurs maar met 90% gedaald , In de recente financiële crisis was dat 50%
Als jij denkt dat de beurs nu met 60% zal dalen door een virus die de economie gedurende een tweetal maanden op halve kracht zet dan mis je er toch enkele bovenaan .
1) De piek van besmettingen is aan het afnemen.
2) Fiscaal gezien word alles gedaan om de economie te ondersteunen .
3) De ECB en FED pompen gigantische bedragen in de economie om deze te ondersteunen .
Dit heeft al gezorgd voor een 20% stijging terwijl de piek van besmettingen nog niet eens was bereikt .
Wat zal er gebeuren denk je al ze beginnen hun maatregelen te versoepelen ?
Hier in Europa voor corona gingen ze er van uit van de eerste rentestijgingen in het jaar 2023.
Wat zal zorgen voor nieuwe hoogtes op de markt . Want na corona wordt je wakker in een wereld van 0 rentes waarbij maar een asset class zal aantrekkelijk zijn .
Als de beurzen nog zullen dalen zal dit zeer tijdelijk zijn .Maar zal zeker geen 60% zijn zoals jij beweerd .
Zelfs tijdens de 2 de wereldoorlog is de beurs maar met 90% gedaald , In de recente financiële crisis was dat 50%
Als jij denkt dat de beurs nu met 60% zal dalen door een virus die de economie gedurende een tweetal maanden op halve kracht zet dan mis je er toch enkele bovenaan .
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.
Als je bedoelt: in de USA verwachten ze nu maar 60.000 doden ipv 100.000 a 200.000, dan ga ik akkoord dat de piek nu lager ligt. Maar, een grote maar, dat is op voorwaarde dat de lockdown in de USA blijft duren tot augustus. No way dat Trump de lockdown zo lang zal laten duren. Met als gevolg: onvoorspelbaar, maar het wordt catastrofaal.
Als je daarentegen bedoelt: het ergste is achter de rug, dan is dat zeker niet USA, Europa, UK, Zuid-Amerika, Afrika,...
Leuk, torenhoge staatsschulden in heel de wereld.2) Fiscaal gezien word alles gedaan om de economie te ondersteunen .
Fijn, deze gigantische bedragen zullen ze later opnieuw uit de economie moeten halen, anders is het echt geld drukken, met waardevermindering tot gevolg.3) De ECB en FED pompen gigantische bedragen in de economie om deze te ondersteunen .
Die "was" mag je vervangen door "is".Dit heeft al gezorgd voor een 20% stijging terwijl de piek van besmettingen nog niet eens was bereikt .
Die 20% stijging is het anticiperen van de beleggers op het feit dat die gigantische bedragen zullen helpen om faillissementen te vermijden, de recessie (die er nu is, maar nog bevestigd moet worden in de kwartaalcijfers) om te buigen in groei later dit jaar.
Ik begrijp dat jij zo een anticiperende belegger bent.
Het geld dat na de crisis 2008-2009 in de economie gepompt is, is nog steeds niet volledig opnieuw weggehaald. Geen idee wanneer ook dat nieuwe geld van nu zal weggehaald zijn. Maar niet sneller dan 2030.Wat zal er gebeuren denk je al ze beginnen hun maatregelen te versoepelen ?
Kijk, zie je wel dat we het kunnen eens zijn over ietsHier in Europa voor corona gingen ze er van uit van de eerste rentestijgingen in het jaar 2023.
Aha, je bent een klassiek geschoolde econoom. "Als de rente laag staat, dan worden beleggingen in aandelen aantrekkelijker"Wat zal zorgen voor nieuwe hoogtes op de markt . Want na corona wordt je wakker in een wereld van 0 rentes waarbij maar een asset class zal aantrekkelijk zijn .
Tja, dat geldt misschien in normale tijden.
De 20% stijging van hierboven kan zeker niet door klassieke economie verklaard worden. Eerder door behavioral finance. Maar die cursus heb je niet gevolgd, of je hebt niet goed opgelet.
Kijk, zowaar nog iets waarover we het eens zijnAls de beurzen nog zullen dalen zal dit zeer tijdelijk zijn
Hierop kan ik enkel reageren met een zinnetje van Ibsen uit Rosmersholm:Maar zal zeker geen 60% zijn zoals jij beweerd .
I ... have the reputation of being a wicked fanatic, I am told.
Ik hoop dat jij gelijk krijgt, en ik ongelijk.
Mocht het allemaal zo duidelijk zijn dan verkocht Buffet nu al zijn aandelen en koopt hij ze dan met 60% korting terug... echter doet hij op Delta na geen wijzigingen aan zijn portefeuille en blijft hij de crisis uitzitten.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
NTO, met zo'n donker toekomstbeeld ga ik ervan uit dat je momenteel 100% in cash zit. Wanneer ga je weer instappen? Als de fiat $ currency overkop is gegaan en alle overheidsschulden zijn afbetaald? Kom je binnen 30 jaar nog eens naar ons forum dan? Wacht je ook nog op de perfecte vrouw? (ik ook)
Beleggen = risico nemen. De voorbije honderd jaar zijn er tal van momenten geweest waarop je wel KNETTERgek moest zijn om te beleggen: oorlogen, bankruns, inflatie, te gek om op te noemen (The Rational Reminder had er onlangs een zeer goede podcast over). Op al die momenten is het achteraf een relatief goede zet geweest om belegd te blijven. Ik denk niet dat vandaag 'different' is. Het kapitalisme is bijlange niet dood: dat predikten doemdenkers overigens al in de tijd van James Watt en Smith (!).
Ik vind het overigens een beetje onnozel dat je er een specifiek getal op plakt. Waarom geen -65%? Dit is compleet uit de lucht gegrepen en dient enkel om de gemoederen op te zwepen hier op het forum (het werkt). Of je speelt een psychologisch spelletje met jezelf: een manier om jezelf te overtuigen via de argumenten van een ander. Komt wel vaker voor in tijden van crisis: perfect normaal.
Beleggen = risico nemen. De voorbije honderd jaar zijn er tal van momenten geweest waarop je wel KNETTERgek moest zijn om te beleggen: oorlogen, bankruns, inflatie, te gek om op te noemen (The Rational Reminder had er onlangs een zeer goede podcast over). Op al die momenten is het achteraf een relatief goede zet geweest om belegd te blijven. Ik denk niet dat vandaag 'different' is. Het kapitalisme is bijlange niet dood: dat predikten doemdenkers overigens al in de tijd van James Watt en Smith (!).
Ik vind het overigens een beetje onnozel dat je er een specifiek getal op plakt. Waarom geen -65%? Dit is compleet uit de lucht gegrepen en dient enkel om de gemoederen op te zwepen hier op het forum (het werkt). Of je speelt een psychologisch spelletje met jezelf: een manier om jezelf te overtuigen via de argumenten van een ander. Komt wel vaker voor in tijden van crisis: perfect normaal.
Was hier bij ons ook nieuws toen denk ik hoor, een paar zondagen geleden.
https://www.gilead.com/news-and-press/c ... cal-trials
Toevallig kwam dat bericht 3 dagen nadat GILEAD had samengezeten met Trump. Ik vermoed dan ook nog steeds dat ze het gewoon voor intern gebruik in de VS houden.
Helemaal mee eens Troglodytes.troglodytes schreef: ↑10 april 2020, 09:16 NTO, met zo'n donker toekomstbeeld ga ik ervan uit dat je momenteel 100% in cash zit. Wanneer ga je weer instappen? Als de fiat $ currency overkop is gegaan en alle overheidsschulden zijn afbetaald? Kom je binnen 30 jaar nog eens naar ons forum dan? Wacht je ook nog op de perfecte vrouw? (ik ook)
Ik kan mij wel inbeelden dat er hier een paar zijn die op het slechtste moment verkocht hebben en nu de eerste 20% stijging gemist hebben. Ik begrijp dat dat frustrerend moet zijn en dat je daardoor wel een paar doemberichten te wereld wil insturen. (Niet dat ik NTO van iets wil verwijten, enkel van uit de lucht gegrepen veronderstellingen die weinig gefundeerd zijn)
Ik ben geen doemdenker in de zin dat ik het einde van ons financieel systeem zie of de markt gigantisch zie crashen. Maar ik verwacht wel een recessie en bijhorende beursdaling (ik denk tot -40/-50% van de top, waarschijnlijk eerder aan de onderkant van die vork gezien de stimulusmaatregelen). Bon, nu dat mijn uitgangspunt duidelijk is (over het waarom heb ik al eens een post geschreven), ben ik wel geïnteresseerd om te horen waarom jullie de komende weken een stijging zien?
Ik ben nog niet zo oud, maar een dergelijke plotselinge schok in de economie heb ik nog niet gezien. Ik zie vooral veel economische waarde verloren gaan door de sluitingen van restaurants, café's, maar ook andere bedrijven. Veel mensen in tijdelijke werkloosheid en vooral ook veel onzekerheid. Ik denk dat heel veel mensen (ingegeven door de polls) met veel onzekerheid zitten rond hun job en de economie. Onzekerheid = sparen en minder uitgeven/minder investeren = mogelijks een recessie.
Hoe zien jullie dit dan? Wat met alle economische waarde die is verloren gegaan? Wat met de onzekerheid? Als binnen 2-3 weken de maatregelen mondjesmaats worden teruggeschroefd, gaat dan ineens iedereen massaal op restaurant gaan/grote uitgaven beginnen doen?
Dat je blijft zitten in de beurs, no matter what, snap ik, vind ik zeker geen slecht uitgangspunt.
Ik ben nog niet zo oud, maar een dergelijke plotselinge schok in de economie heb ik nog niet gezien. Ik zie vooral veel economische waarde verloren gaan door de sluitingen van restaurants, café's, maar ook andere bedrijven. Veel mensen in tijdelijke werkloosheid en vooral ook veel onzekerheid. Ik denk dat heel veel mensen (ingegeven door de polls) met veel onzekerheid zitten rond hun job en de economie. Onzekerheid = sparen en minder uitgeven/minder investeren = mogelijks een recessie.
Hoe zien jullie dit dan? Wat met alle economische waarde die is verloren gegaan? Wat met de onzekerheid? Als binnen 2-3 weken de maatregelen mondjesmaats worden teruggeschroefd, gaat dan ineens iedereen massaal op restaurant gaan/grote uitgaven beginnen doen?
Dat je blijft zitten in de beurs, no matter what, snap ik, vind ik zeker geen slecht uitgangspunt.
Ik zie ook geen reden om nu weer een bull market van 10 jaar in te gaan. Daarnaast zie ik dat vooral US aandelen nog steeds te duur geprijsd staan.Naick schreef: ↑10 april 2020, 10:19 Ik ben geen doemdenker in de zin dat ik het einde van ons financieel systeem zie of de markt gigantisch zie crashen. Maar ik verwacht wel een recessie en bijhorende beursdaling (ik denk tot -40/-50% van de top, waarschijnlijk eerder aan de onderkant van die vork gezien de stimulusmaatregelen). Bon, nu dat mijn uitgangspunt duidelijk is (over het waarom heb ik al eens een post geschreven), ben ik wel geïnteresseerd om te horen waarom jullie de komende weken een stijging zien?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Losse terzijde: De US technologie-aandelen hebben inderdaad geen last van de crash. Begrijpelijk: ze hebben geen schulden en werkelijk de hele wereld is nu afhankelijk van hun producten: mensen staan er mee op en gaan er mee gaan slapen. Van chatten via Facebook op de iPhone tot eten bestellen via Amazon. Stel je voor hoe de lockdown er had uitgezien zonder Microsoft, Apple, Facebook, Twitter, Zoom,… etc. Desondanks: mijn vader doet tech nog steeds af als 'geen echte bedrijven' omdat ze niets tastbaars produceren zoals patatten of beton. Tja.
Verwacht ik dat de beurzen gaan stijgen omdat ik NTO niet zomaar wil geloven? Nee. Ik verwacht niets van de beurzen de volgende jaren. Ik verwacht wél dat ze binnen twee à drie decennia meer gaan stijgen dan de inflatie (kapitalisme = groei). Dan is mijn doel bereikt: geld aan het werk gezet. De enige spielerei die ik me veroorloof is 5% goud en bitcoin voor als de bom valt (of gewoon voor de lol).
Ik pieker alleen over wat ik wél kan controleren: mijn asset allocatie, mijn herbalanceringsstrategie en —moeilijker— mijn emoties zoals vluchtgedrag of overenthousiasme.
Verwacht ik dat de beurzen gaan stijgen omdat ik NTO niet zomaar wil geloven? Nee. Ik verwacht niets van de beurzen de volgende jaren. Ik verwacht wél dat ze binnen twee à drie decennia meer gaan stijgen dan de inflatie (kapitalisme = groei). Dan is mijn doel bereikt: geld aan het werk gezet. De enige spielerei die ik me veroorloof is 5% goud en bitcoin voor als de bom valt (of gewoon voor de lol).
Ik pieker alleen over wat ik wél kan controleren: mijn asset allocatie, mijn herbalanceringsstrategie en —moeilijker— mijn emoties zoals vluchtgedrag of overenthousiasme.
Wat is je visie op vastgoed (bouwgrond, appartement) ?troglodytes schreef: ↑10 april 2020, 11:06 Losse terzijde: De US technologie-aandelen hebben inderdaad geen last van de crash. Begrijpelijk: ze hebben geen schulden en werkelijk de hele wereld is nu afhankelijk van hun producten: mensen staan er mee op en gaan er mee gaan slapen. Van chatten via Facebook op de iPhone tot eten bestellen via Amazon. Stel je voor hoe de lockdown er had uitgezien zonder Microsoft, Apple, Facebook, Twitter, Zoom,… etc. Desondanks: mijn vader doet tech nog steeds af als 'geen echte bedrijven' omdat ze niets tastbaars produceren zoals patatten of beton. Tja.
Ik twijfel momenteel om een bouwgrond aan te kopen, gezien de schaarste, verwacht ik een hogere ROI op 10-15 jaar dan aandelen.
Veel zal er van af hangen wanneer en in hoe verre de maatregelen gaan afgebouwd worden. Kan mij voorstellen dat winkels eerst, dan restaurants en cafe's als laatste terug open mogen. En ja, mensen zullen zeker in de eerste weken massaal gaan winkelen, op restaurant gaan enz... dit is meteen ook het risico bij het terug vrijgeven en de reden waarom het gefaseerd en over langere tijd uitgesmeerd gaat worden. Maar uiteindelijk gaat deze sector wel terug herstellen, weet ook dat internationaal reizen dit jaar zo goed als niks zal voorstellen, we gaan dus op lokaal toerisme en consumptie terugvallen.
Wat betreft grotere uitgaven zal er wel een impact zijn, ten eerste gaat de koopkracht aangetast worden door meer werkloosheid en hogere belastingen, ten tweede zorgt onzekerheid voor minder uitgeven.
Wat heel zeker een negatieve impact gaat hebben is het terug schroeven van investeringen door bedrijven, nu al hebben de grote bedrijven investeringen on hold gezet en zijn ze op zoek naar besparingen (minder volk) en efficiëntie verhoging. Dit gaat weer een cyclus van sluitingen en afdankingen te weeg brengen met de gekende neerwaartse economische gevolgen.
Grotendeels mee eens, maar ik denk niét dat mensen direkt weer massaal zullen gaan winkelen, naar restaurants en café's gaan e.d. Ik denk dat heel wat mensen nog een hele tijd behoorlijk voorzichtig zullen blijven. Dit zal zeker ook worden aangemoedigd door de overheid, in elk geval zolang dat corona virus nog niet volledig onder controle is, dus nog zeker een jaartje of zo...vortex schreef: ↑10 april 2020, 11:15 Veel zal er van af hangen wanneer en in hoe verre de maatregelen gaan afgebouwd worden. Kan mij voorstellen dat winkels eerst, dan restaurants en cafe's als laatste terug open mogen. En ja, mensen zullen zeker in de eerste weken massaal gaan winkelen, op restaurant gaan enz... dit is meteen ook het risico bij het terug vrijgeven en de reden waarom het gefaseerd en over langere tijd uitgesmeerd gaat worden. Maar uiteindelijk gaat deze sector wel terug herstellen, weet ook dat internationaal reizen dit jaar zo goed als niks zal voorstellen, we gaan dus op lokaal toerisme en consumptie terugvallen.
Logischerwijze zou je inderdaad denken dat mensen voorzichtig gaan blijven, als maatregelen opgeheven worden.
Maar als je zag wat ze werkelijk deden als nog maar gewoon het containerpark terug openging na enkele weken, dan zou het me niet verbazen dat er op de eerste dag na de maatregelen al terug "openingsfeestjes" gaan georganiseerd worden...
Maar als je zag wat ze werkelijk deden als nog maar gewoon het containerpark terug openging na enkele weken, dan zou het me niet verbazen dat er op de eerste dag na de maatregelen al terug "openingsfeestjes" gaan georganiseerd worden...