De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Het was dus zo dat bij één van de twee de markt dus niet efficiënt was/is.
Het is vooral een wisselwerking. Bij het dieptepunt van een paar maanden geleden werd door de beleggers de probaliteit van een langdurige crash van de economie als meest waarschijnlijk beschouwd. Het gaat dus over een mate van waarschijnlijkheid, want er waren tegen de verkopers wel steeds kopers. Net zoals de stijging van de laatste maanden ook dus uitgaat van een bepaalde waarschijnlijkheid dat de economie zich krachtig zal herstellen, gesteund door de Centrale Banken.
Als particuliere beleggers lopen we steeds achter de feiten aan. Als men denkt zelf de inefficiënties van de markten te kunnen bepalen en daarop zijn beleggingsbeslissingen baseert, dan is dat in mijn ogen gokken. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij dat anders te zien.
Ik ben het soms niet eens met B7H4long , maar ik denk dat hij bij de visie die hij heeft op de Boggleheads, krak hetzelfde standpunt heeft.
Het artikel waar zattenonkel naar refereerde, is het lezen waard. En stemt vooral tot nadenken hoe je persoonlijk ‘pensioenfonds’ kan wapenen tegen dergelijke scenario’s .....
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 28762.html
Maar opnieuw: wie zal betalen?
Praet: ‘Je kan de uitgaven doen dalen, maar er is net de vraag naar meer uitgaven om de pandemie te bestrijden, de gezondheidszorg te financieren en de sociale zekerheid stevig te houden. Je kan de belastingen laten stijgen, wat negatieve gevolgen voor de groei heeft. En dat leidt je dus naar de vraag welke rol de centrale banken zullen spelen.’
Sommigen vinden daar een reden tot optimisme. Laat de staat geld lenen aan de nultarieven die door de centrale banken zijn vastgelegd. Het kost toch niets.
Praet: ‘Dat maakt het zeker makkelijker. Maar vergeet niet dat de economische situatie eind vorig jaar al moeilijk was. Vergeet ook niet dat de ECB op dit moment een noodbeleid voert, dat dient om de pandemie te bestrijden en dus op de korte termijn is gericht. Ondertussen blijkt dat deze schok langer blijft nazinderen.’
‘Bovendien is er een verschil met de voorbije tien jaar. Toen deden de overheden te weinig en voelde de ECB zich ‘the only game in town’. Nu doen de overheden wel veel om de crisis mee te bestrijden. Kijk opnieuw naar het herstelplan van Merkel en Macron. Ik denk trouwens dat de Commissie zal voorstellen die 500 miljard euro nog te verhogen.’
‘Als overheden miljarden lenen en dat moeten blijven doen omdat de crisis blijft duren, hoe loopt dat dan? Dan worden die schulden misschien toch weer heel duur. Tot hoever kan een centrale bank dan die stijging van de overheidsschuld compenseren via haar rentebeleid en tegelijk de prijzen stabiel houden? Het is niet zo eenvoudig als het lijkt.’
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 28762.html
Maar opnieuw: wie zal betalen?
Praet: ‘Je kan de uitgaven doen dalen, maar er is net de vraag naar meer uitgaven om de pandemie te bestrijden, de gezondheidszorg te financieren en de sociale zekerheid stevig te houden. Je kan de belastingen laten stijgen, wat negatieve gevolgen voor de groei heeft. En dat leidt je dus naar de vraag welke rol de centrale banken zullen spelen.’
Sommigen vinden daar een reden tot optimisme. Laat de staat geld lenen aan de nultarieven die door de centrale banken zijn vastgelegd. Het kost toch niets.
Praet: ‘Dat maakt het zeker makkelijker. Maar vergeet niet dat de economische situatie eind vorig jaar al moeilijk was. Vergeet ook niet dat de ECB op dit moment een noodbeleid voert, dat dient om de pandemie te bestrijden en dus op de korte termijn is gericht. Ondertussen blijkt dat deze schok langer blijft nazinderen.’
‘Bovendien is er een verschil met de voorbije tien jaar. Toen deden de overheden te weinig en voelde de ECB zich ‘the only game in town’. Nu doen de overheden wel veel om de crisis mee te bestrijden. Kijk opnieuw naar het herstelplan van Merkel en Macron. Ik denk trouwens dat de Commissie zal voorstellen die 500 miljard euro nog te verhogen.’
‘Als overheden miljarden lenen en dat moeten blijven doen omdat de crisis blijft duren, hoe loopt dat dan? Dan worden die schulden misschien toch weer heel duur. Tot hoever kan een centrale bank dan die stijging van de overheidsschuld compenseren via haar rentebeleid en tegelijk de prijzen stabiel houden? Het is niet zo eenvoudig als het lijkt.’
De overheid geeft miljarden meer uit dan gepland en iedereen vindt het goed want het is nodig en het kan niet anders. Maar wanneer het stof gaan liggen zal zijn en de epidemie voorbij is zitten we daar met een staatsschuld die nog hopelozer zal zijn dan ooit tevoren.
Het komt nooit meer goed met dit land.
Het meest belaste werkvolk van de wereld en nog is er een grand canyon aan begrotingstekort.
Als er dan is een jaar is dat de begroting in evenwicht is of zelfs wat surplus komt het door massaal verkopen van overheids assets. Eenmalige inkomsten dus.
Kers op de taart is Elektrabel verkopen aan de Fransen.
Nu met de corona schulden erbij kan je dit land beter opdoeken, dit komt NOOIT meer goed.
Wat een tijden
Het meest belaste werkvolk van de wereld en nog is er een grand canyon aan begrotingstekort.
Als er dan is een jaar is dat de begroting in evenwicht is of zelfs wat surplus komt het door massaal verkopen van overheids assets. Eenmalige inkomsten dus.
Kers op de taart is Elektrabel verkopen aan de Fransen.
Nu met de corona schulden erbij kan je dit land beter opdoeken, dit komt NOOIT meer goed.
Wat een tijden
Iedereen spreekt nu over nieuwe belastingen om de coronaschuld af te lossen.
Maar Kurt Van Steelant van de wekelijkse marktenbabbel in De Tijd heeft in tempore non suspecto (juist ?) meerdere keren geschreven dat de staten hun schulden nooit zullen kunnen/willen afbetalen. Ze zijn te groot. Ze beseffen dat duidelijk ook want ze zien op geen miljard schulden min of meer.
Laat je niet in de luren leggen. De staten zijn gewoon bang dat hun onderdanen het geloof in hun overheid, hun banken en munt zullen verliezen. In het fransoos: 'apres nous le deluge'
Maar Kurt Van Steelant van de wekelijkse marktenbabbel in De Tijd heeft in tempore non suspecto (juist ?) meerdere keren geschreven dat de staten hun schulden nooit zullen kunnen/willen afbetalen. Ze zijn te groot. Ze beseffen dat duidelijk ook want ze zien op geen miljard schulden min of meer.
Laat je niet in de luren leggen. De staten zijn gewoon bang dat hun onderdanen het geloof in hun overheid, hun banken en munt zullen verliezen. In het fransoos: 'apres nous le deluge'
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vind dat zo jammer dat iedereen de Brusselaars maar schijnt te vergeten. Een Brusselaar is Brusselaar, geen Vlaming en ook geen Waal.
Toen ik er nog woonde hingen daar, in zuid en Oost-Brussel althans, enorm veel Belgische en Brusselse vlaggen. Ok ook wel heel veel wagens met stickers raak niet aan mijn land.
Zie maar dat bij een splitsing de gemeenten Brussel, Woluwe (2), Ukkel, Etterbeek, Elsene, Evere, Schaarbeek en vorst niet naar Wallonië gaan en wij dieje Rattennest in Noord Brussel krijgen.
Je bent duidelijk de zatte nonkel van de familie.
Just kidding. Ik vrees hetzelfde als jij. Deze waarderingen gaan de volgende jaren veel te hoog blijken (al zijn er ook coronaresistente aandelen).
Het probleem is echter: wat moet een mens met zijn geld doen?
Onroerend goed? Check!
Goud? Check!
Cash en consoorten? Check!
Dus, ja, waarschijnlijk nog te veel aandelen nu. Maar alle aandelen omzetten naar cash lijkt ook niet veilig.
“11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen. 12 Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.”centiem schreef: ↑23 mei 2020, 15:12Je bent duidelijk de zatte nonkel van de familie.
Just kidding. Ik vrees hetzelfde als jij. Deze waarderingen gaan de volgende jaren veel te hoog blijken (al zijn er ook coronaresistente aandelen).
Het probleem is echter: wat moet een mens met zijn geld doen?
Onroerend goed? Check!
Goud? Check!
Cash en consoorten? Check!
Dus, ja, waarschijnlijk nog te veel aandelen nu. Maar alle aandelen omzetten naar cash lijkt ook niet veilig.
Inderdaad! Er komen bijzondere beurstijden aan, of toch niet als het ingewijden betreft! Bezin- emotieloos- en stel een portefeuille samen waarmee je op je twee oren kan slapen.
Er zijn echt wel koopjes te realiseren heden ten dage, en wellicht komen er dra nog betere koopkansen onze kooplust tegemoet! Dus niet panieken, ook de laatbloeiers komen geheid aan hun trekken!
Zou kunnen, een andere mogelijkheid is dat de beurzen wel +/- correct gewaardeerd zijn maar dat de waarde van geld door al dat stimuleren ondertussen is afgenomen, dat laatste is evenwel nog niet te zien als inflatie. Dus ja, cash zou wel eens een hoger risico kunnen hebben dan de aandelen die over de lange termijn wel inflatie bestendig zijn.
Heb eind vorig jaar een portefeuille opgestart voor mijn dochter haar 21 ste verjaardag, begonnen met GIMV en TINC.
Voorzichtiger kan toch niet hé, staat op YTD van zo'n kleine - 9 %.
Zeer interessant stuk gelezen van Koen Dejonckheere van GIMV, het ergste moet volgens hem nog komen.
Zeer interessant stuk gelezen van Koen Dejonckheere van GIMV, het ergste moet volgens hem nog komen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik volg in Vortex zijn gedachtengang.vortex schreef: ↑23 mei 2020, 15:41Zou kunnen, een andere mogelijkheid is dat de beurzen wel +/- correct gewaardeerd zijn maar dat de waarde van geld door al dat stimuleren ondertussen is afgenomen, dat laatste is evenwel nog niet te zien als inflatie. Dus ja, cash zou wel eens een hoger risico kunnen hebben dan de aandelen die over de lange termijn wel inflatie bestendig zijn.
-
- Full Member
- Contacteer:
Lang bijhouden, een aandeel dat nooit zakt bestaat niet. De beurs is u aan het testen, maar zal uw geduld belonen!delaby schreef: ↑23 mei 2020, 15:50 Heb eind vorig jaar een portefeuille opgestart voor mijn dochter haar 21 ste verjaardag, begonnen met GIMV en TINC.
Lang bijhouden, een aandeel dat nooit zakt bestaat niet. De beurs is u aan het testen, maar zal uw geduld belonen!
[/quote]
De beurs is mij al meer dan 30 jaar aan het testen, geen probleem.
Ik probeer die - 9 % enkel uitgelegd te krijgen aan de dochter
[/quote]
De beurs is mij al meer dan 30 jaar aan het testen, geen probleem.
Ik probeer die - 9 % enkel uitgelegd te krijgen aan de dochter
Is waarschijnlijk een betere les dan een beurs die alsmaar stijgt...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.