De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je kunt het aandeel Berkshire gewoon kopen op de beurs, en vervolgens langer proberen vasthouden dan Buffet zelf en hopen dat je evenveel geluk hebt. Want in tegenstelling tot menig TA is Buffet bescheiden genoeg om te willen toegeven dat veel het resultaat is van puur geluk, en niet van inzicht of persoonlijke inzet.MoreOrLess schreef: ↑18 november 2020, 12:46 Ik had geen idee dat u als particulier dan wel de resultaten van Buffett kan herhalen. Mijn excuses dan.
Met een zekere ironie: ziehier dus volgens sintorama het nut van de hele draad 'De Beurs vandaag'. De meest populaire draad op dit forum. Er is geen nut, want het maakt eigenlijk compleet niks uit. Een aap doet het beter, want die trekt zich dus niets aan van wat er in de krant staat, en dus ook niet van wat er gebeurt op de beurs vandaag.sintorama schreef: ↑18 november 2020, 14:11 Inderdaad, als je maar voldoende aandelen koopt, dus goed gediversifieerd bent en je houdt je aandelen lang genoeg bij (dus zo min mogelijk transacties) en je trekt je niets aan van wat de grafiekjes doen of wat er in de krant staat, dan zul je alvast zoals de aap een heel goed resultaat behalen. Beter dan menig professioneel belegger. Het is wanneer je het tegenovergestelde begint te doen dat je resultaten erg middelmatig tot dramatisch zullen worden.
Of er nu door mensen die aan TA een zekere waarde hechten nu in een aparte draad moet gepost worden, daarvan laat ik de beslissing met plezier over aan Dirk2.
Tiens, waar is Zermatt gebleven, de man die het nog beter deed dan Warren Buffett?
Ah natuurlijk is er een nut: namelijk proberen een resultaat te behalen dat minstens zo goed is als dat van de aap, wat niet eenvoudig is, getuige het feit dat 80% van de beleggers het slechter doen dan de benchmark.MoreOrLess schreef: ↑18 november 2020, 14:40 Met een zekere ironie: ziehier dus volgens sintorama het nut van de hele draad 'De Beurs vandaag'. De meest populaire draad op dit forum. Er is geen nut, want het maakt eigenlijk compleet niks uit. Een aap doet het beter, want die trekt zich dus niets aan van wat er in de krant staat, en dus ook niet van wat er gebeurt op de beurs vandaag.
In tijden van grote onzekerheid (maart, april) is het nut van een draad als deze om ervoor te zorgen dat we niet massaal panikeren, mekaar wat moed inspreken en sussen: het komt wel weer goed. In tijden van grote winsten: proberen mekaar met de voeten op de grond te houden. Mekaar ideeen eens tegen het licht houden, kritisch zijn tov mekaars plannen etc.
In tegenstelling tot de aap zijn wij immers juist WEL blootgesteld aan wat de kranten schrijven, beursupdates per seconde, grafiekjes etc. Deze draad is het tegengif.
Ik ben het grotendeels met u eens wat betreft de TA, al meen ik te weten dat veel professionele beleggers wel degelijk gebruik maken van TA, o.a. om trends te spotten en om aankoop- en verkoopkoersen te bepalen.
Wat betreft acupunctuur, ken ik verschillende mensen die hier grote baat bij hebben gehad. Het is dus wel degelijk aangetoond dat dit - althans in bepaalde gevallen - kan werken.
Neeeeeee! Je hebt net het concept van zelfbedrog gedemonstreerd waar TA ook aan lijdt! Men heeft ooit een dubbelblind experiment gedaan met acupunctuur. De mensen uit de controlegroep bleken even goed geholpen als degenen die een echte acupunctuurbehandeling hebben gekregen. De werking is dus puur placebo: het gevoel van geholpen te worden, het effect van te praten met iemand in een witte jas die luistert naar hun verhaal etc. De acupunctuur zelf heeft echter geen enkele werking.
Wanneer ik zou beleggen dmv een wichelroede en ik haal toevallig een goed resultaat, bijvoorbeeld omdat de markt nu eenmaal doorgaans sijgt, is dat dan dankzij die wichelroede? Wel, hetzelfde met TA. TA is de wichelroede, de acupunctuur, de tarrotkaart, de horoscoop, de bachbloesem van het beleggen.
Ach man, stop er nu mee. U heeft uw zin gekregen. Er is een apart topic TA geopend. Kunt u nu aub ophouden met uw gescheld over 'zelfbedrog' edm. U kent mijn mening daarover: u hebt het nooit een kans willen geven. U was a priori al overtuigd, zonder ook maar enig onderzoek, dat het gebakken lucht is.
Waar iemand als ik nu terecht kan is me een raadsel, want ik geloof in zowel TA als in FA.
Ik zat er gisteren al mee. Ik ben geïnteresseerd in de ETF BOTZ. Het is een ETF van aandelen die profiteren van robotisering, automatisering en AI. De fundamentals van deze sector zien er zeer goed uit. En ook het technisch plaatje van deze ETF is prachtig. Tja, wat doe ik er dan mee op dit forum? In deze draad of in die over TA? De meerderheid van de beleggers gebruiken zowel TA als FA. Waar moeten zij naartoe. Nog een draad openen?
Waar iemand als ik nu terecht kan is me een raadsel, want ik geloof in zowel TA als in FA.
Ik zat er gisteren al mee. Ik ben geïnteresseerd in de ETF BOTZ. Het is een ETF van aandelen die profiteren van robotisering, automatisering en AI. De fundamentals van deze sector zien er zeer goed uit. En ook het technisch plaatje van deze ETF is prachtig. Tja, wat doe ik er dan mee op dit forum? In deze draad of in die over TA? De meerderheid van de beleggers gebruiken zowel TA als FA. Waar moeten zij naartoe. Nog een draad openen?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Sintorama heeft enerzijds wel een punt als hij zegt dat de bewijslast ligt bij diegene die claimt dat 'iets' werkt.
Anderzijds geloof ik wel dat TA enige waarde bezit, gewoon omdat, indien genoeg mensen erin geloven, het een soort massapsychologische self fulfilling prophecy wordt die inderdaad de markt op korte termijn in een bepaalde richting kan nudgen. Als volgens één of ander algemeen aanvaard TA principe een aandeel moet verkocht worden omdat het onder of boven een bepaald lijntje op een grafiek gaat, en genoeg mensen dat doen, dan zal de koers inderdaad dalen door dat verkoopgolfje...
Toch wel een verschil met homeopathie bijvoorbeeld, waarvan het duidelijk is dat het zever is als je gewoon eens leest waarop men zich baseert .
Anderzijds geloof ik wel dat TA enige waarde bezit, gewoon omdat, indien genoeg mensen erin geloven, het een soort massapsychologische self fulfilling prophecy wordt die inderdaad de markt op korte termijn in een bepaalde richting kan nudgen. Als volgens één of ander algemeen aanvaard TA principe een aandeel moet verkocht worden omdat het onder of boven een bepaald lijntje op een grafiek gaat, en genoeg mensen dat doen, dan zal de koers inderdaad dalen door dat verkoopgolfje...
Toch wel een verschil met homeopathie bijvoorbeeld, waarvan het duidelijk is dat het zever is als je gewoon eens leest waarop men zich baseert .
homeopathie heeft ook 2 wetenschappelijke manieren waarop het toch werkt:
- placebo effect (niets mis mee, en je hebt er tenminste zeker geen bijwerkingen van)
- homeopathische artsen gaan lang in gesprek met potentiële patiënten wat deze laatste het gevoel geeft eindelijk begrepen te worden (vaak nadat ze zich net in de steek gelaten voelen door de klassieke geneeskunde). En empathie is een belangrijke factor in het proces van genezing van allerlei kwalen.
Conclusie, een homeopatische arts kan perfect met zouinjecties en zetmeelpilletjes heel wat mensen beter maken.
- placebo effect (niets mis mee, en je hebt er tenminste zeker geen bijwerkingen van)
- homeopathische artsen gaan lang in gesprek met potentiële patiënten wat deze laatste het gevoel geeft eindelijk begrepen te worden (vaak nadat ze zich net in de steek gelaten voelen door de klassieke geneeskunde). En empathie is een belangrijke factor in het proces van genezing van allerlei kwalen.
Conclusie, een homeopatische arts kan perfect met zouinjecties en zetmeelpilletjes heel wat mensen beter maken.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Fair enough, in die zin hebben ze allebei waarde. Maar die waarde staat dus volledig los van hun inhoudelijke claims, en berust eerder op psychologische eigenschappen van de homo sapiens...reteiP schreef: ↑19 november 2020, 10:13 homeopathie heeft ook 2 wetenschappelijke manieren waarop het toch werkt:
Ik vraag me af hoeveel van de TA haters zich wel realiseren wat TA juist inhoudt. Als die haters het hebben over de absurditeit van "theekopjes" dan kan ik me daar best iets bij voorstellen. Dat vind ik ook onzin. Men beroept zich op dergelijke karikaturen om volledig TA af te schieten.
Maar als men bijv gewoon zich maar afvraagt: dit aandeel is afgestraft na slechte resultaten, is het nu geen moment om aante kopen?, dan zit men al voor een groot deel in TA. Want dan kijkt men niet meer naar de fundamentals maar naar de daling van een aandelenkoers. Daarom dat ik geloof dat TA en FA gerust naast elkaar mogen bestaan.
Ik heb het hier al geschreven. TA gaat imo niet over dat koersen een geheugen hebben, maar over de informatieverwerking van de marktpartijen. Sommigen hebben en verwerken die informatie sneller dan anderen. De volgorde daarvan staat grosso modo vast. Institutionele beleggers bijv staan vroeger in de ketting van informatieverwerking dan particuliere beleggers. En de invloed daarvan op de koersen kan daardoor min of meer dezelfde patronen vertonen als in het verleden. Dat vind ik een verdedigbaar standpunt.
TA gaat volgens mij over divergenties opsporen. Als bijv de koers van dat afgestrafte aandeel zozeer langdurug naar beneden gaat dat het over-verkocht is, bijna niemand wil het nog hebben, en het gebeurt dan toch dat dat aandeel plots hevig opveert, dan heeft men een divergentie. Dan kan het interessant zijn om dat nader te bekijken hoe dat verder evolueert. Voor dergelijke zaken zijn bijv de Moving Averages en Relative Strenght Indicator (RSI) belangrijk. TA is ook nooit 1 indicator blindelings volgen. Het gaat om een bundeling van verschillende indicatoren.
Ik krijg al een tijd een opleiding van hoe met opties te werken. Ik behaal met opties bescheiden resultaten en ik ben daar zeer tevreden van. De man die me die opleiding geeft, en de traders die hij zelf als zijn leermeesters en collega's beschouwt, werken met TA. Ze behalen goede resultaten. Ze hebben wel stalen zenuwen nodig want geen enkele trade heeft 100% zekerheid van slagen. Daarom doen ze ook strikt aan risicobeheersing. Maar ik kan niet anders dan vaststellen dat die mannen geld verdienen door te traden. Het is wel een kleine minderheid die dit niveau haalt, maar als ze op dat niveau zijn, dan verdienen ze er geld mee.
Maar goed, door de manifeste onwil van de TA haters om ook maar te bekijken van wat TA juist inhoudt en zo op een eerlijke en respectvolle manier in discussie te gaan, heb ik zelf geen plezier meer in deze discussie. Voor mij houdt het dan ook op. Ik vraag alleen het minimale respect van te stoppen met TA te bashen.
Maar als men bijv gewoon zich maar afvraagt: dit aandeel is afgestraft na slechte resultaten, is het nu geen moment om aante kopen?, dan zit men al voor een groot deel in TA. Want dan kijkt men niet meer naar de fundamentals maar naar de daling van een aandelenkoers. Daarom dat ik geloof dat TA en FA gerust naast elkaar mogen bestaan.
Ik heb het hier al geschreven. TA gaat imo niet over dat koersen een geheugen hebben, maar over de informatieverwerking van de marktpartijen. Sommigen hebben en verwerken die informatie sneller dan anderen. De volgorde daarvan staat grosso modo vast. Institutionele beleggers bijv staan vroeger in de ketting van informatieverwerking dan particuliere beleggers. En de invloed daarvan op de koersen kan daardoor min of meer dezelfde patronen vertonen als in het verleden. Dat vind ik een verdedigbaar standpunt.
TA gaat volgens mij over divergenties opsporen. Als bijv de koers van dat afgestrafte aandeel zozeer langdurug naar beneden gaat dat het over-verkocht is, bijna niemand wil het nog hebben, en het gebeurt dan toch dat dat aandeel plots hevig opveert, dan heeft men een divergentie. Dan kan het interessant zijn om dat nader te bekijken hoe dat verder evolueert. Voor dergelijke zaken zijn bijv de Moving Averages en Relative Strenght Indicator (RSI) belangrijk. TA is ook nooit 1 indicator blindelings volgen. Het gaat om een bundeling van verschillende indicatoren.
Ik krijg al een tijd een opleiding van hoe met opties te werken. Ik behaal met opties bescheiden resultaten en ik ben daar zeer tevreden van. De man die me die opleiding geeft, en de traders die hij zelf als zijn leermeesters en collega's beschouwt, werken met TA. Ze behalen goede resultaten. Ze hebben wel stalen zenuwen nodig want geen enkele trade heeft 100% zekerheid van slagen. Daarom doen ze ook strikt aan risicobeheersing. Maar ik kan niet anders dan vaststellen dat die mannen geld verdienen door te traden. Het is wel een kleine minderheid die dit niveau haalt, maar als ze op dat niveau zijn, dan verdienen ze er geld mee.
Maar goed, door de manifeste onwil van de TA haters om ook maar te bekijken van wat TA juist inhoudt en zo op een eerlijke en respectvolle manier in discussie te gaan, heb ik zelf geen plezier meer in deze discussie. Voor mij houdt het dan ook op. Ik vraag alleen het minimale respect van te stoppen met TA te bashen.
Telkens ik iets lees wat niet juist is, zal ik daarop reageren. Zelfbedrog is helemaal geen belediging, het is een perfect normaal verschijnsel dat 100% menselijk is. Mag ik trouwens het boekje "De psychologie van de belegger" aanraden? Een heel goed boekje over hoe we onszelf continue voor de gek houden.MoreOrLess schreef: ↑19 november 2020, 09:23 Ach man, stop er nu mee. U heeft uw zin gekregen. Er is een apart topic TA geopend. Kunt u nu aub ophouden met uw gescheld over 'zelfbedrog' edm.
Inderdaad. Iets is gebakken lucht tot het tegendeel bewezen is en niet anderson. Lees: Het scheermes van Ockham.MoreOrLess schreef: ↑19 november 2020, 09:23 U kent mijn mening daarover: u hebt het nooit een kans willen geven. U was a priori al overtuigd, zonder ook maar enig onderzoek, dat het gebakken lucht is.
U gebruikt alvast het jiste werkwoord: geloven. Om op je vraag te antwoorden: in alle topics. Zowel degene die handelen over TA als FA. Wanneer ik mij interesseer in nylonkousen EN auto's op afstandsbediening, dan zal ik ook 2 verschillende topics moeten lezen. Ik zie het probleem niet.MoreOrLess schreef: ↑19 november 2020, 09:23 Waar iemand als ik nu terecht kan is me een raadsel, want ik geloof in zowel TA als in FA.
Hoe kom je er precies bij dat een meerderheid van belggers TA en FA hanteert?MoreOrLess schreef: ↑19 november 2020, 09:23 Ik zat er gisteren al mee. Ik ben geïnteresseerd in de ETF BOTZ. Het is een ETF van aandelen die profiteren van robotisering, automatisering en AI. De fundamentals van deze sector zien er zeer goed uit. En ook het technisch plaatje van deze ETF is prachtig. Tja, wat doe ik er dan mee op dit forum? In deze draad of in die over TA? De meerderheid van de beleggers gebruiken zowel TA als FA. Waar moeten zij naartoe. Nog een draad openen?
Overigens vind ik thematische ETFs sowieso iets om te mijden, but that's just me.
Je bewijst mijn gelijk. TA'en zijn het met mekaar oneens wat echte TA juist is, wat het doel is en hoe het boefend moet worden. MAar goed, laten we dat thema nu afsluiten, we geraken het toch niet met mekaar eens. Over naar de orde van de dag en dat is een rode beursdag.
Hou toch op man.
Net zoals TA aanhangers het niet eens zijn wat TA juist is, zijn ook de voorstanders van FA dat niet.
Er zijn zoveel van uw argumenten die ik kan ontkrachten. Het is gewoon onbegonnen werk Maar ik zit hier te reageren op een 5 inch gsm.
En zoals vermeld, ik heb geen plezier in deze discussie. Tenzij u weer respectloos wordt, dan sluit ik niet uit dat ik nog reageer.
Net zoals TA aanhangers het niet eens zijn wat TA juist is, zijn ook de voorstanders van FA dat niet.
Er zijn zoveel van uw argumenten die ik kan ontkrachten. Het is gewoon onbegonnen werk Maar ik zit hier te reageren op een 5 inch gsm.
En zoals vermeld, ik heb geen plezier in deze discussie. Tenzij u weer respectloos wordt, dan sluit ik niet uit dat ik nog reageer.