De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik wil gerust geloven dat er een empirische basis bestaat voor TA, en dat dit nuttig kan zijn voor traders.
Wat er bij mij echter niet in kan is onzin als deze:
Wat er bij mij echter niet in kan is onzin als deze:
Dit heeft niets te maken met "analyse" van welke vorm dan ook.Dirk2 schreef: ↑22 augustus 2020, 10:49 Koers beweegt nu tussen de 2 gele lijnen (telkens op en af) en energie wordt opgebouwd om later uit te breken als de beurs het niet laat afweten door de dubbele top op de S&P. MSFT is ook een sterke leider die gewoon van een welverdiende rust aan het genieten is.
Als ik de discussie rond TA bekijk moet altijd denken aan de volgende quotes"
Benjamin Graham,
"in the short run, the market is like a voting machine--tallying up which firms are popular and unpopular. But in the long run, the market is like a weighing machine--assessing the substance of a company".
John Maynard Keynes,
“the markets can remain irrational longer than you can remain solvent.”
Of men met de grafiekjes (en uitleg) van Dirk2 de toekomst kan voorspellen is zeer de vraag.
Benjamin Graham,
"in the short run, the market is like a voting machine--tallying up which firms are popular and unpopular. But in the long run, the market is like a weighing machine--assessing the substance of a company".
John Maynard Keynes,
Of men met de grafiekjes (en uitleg) van Dirk2 de toekomst kan voorspellen is zeer de vraag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nogmaals, ik ken mensen die ik vertrouw en die mij hebben verzekerd dat ze enorme baat hebben gehad bij acupunctuur. In het bijzonder één persoon die voordien geen believer was en diverse andere methoden had geprobeerd - inclusief de tradionele geneeskunde - die geen resultaat hadden opgeleverd.sintorama schreef: ↑19 november 2020, 08:32Neeeeeee! Je hebt net het concept van zelfbedrog gedemonstreerd waar TA ook aan lijdt! Men heeft ooit een dubbelblind experiment gedaan met acupunctuur. De mensen uit de controlegroep bleken even goed geholpen als degenen die een echte acupunctuurbehandeling hebben gekregen. De werking is dus puur placebo: het gevoel van geholpen te worden, het effect van te praten met iemand in een witte jas die luistert naar hun verhaal etc. De acupunctuur zelf heeft echter geen enkele werking.
Dit vond ik op Internet: https://www.news-medical.net/health/How ... cture.aspx
According to the World Health Organization report on the efficacy of acupuncture, studies have shown that acupuncture is effective in inducing analgesia, protecting the body against infections and regulating various physiological functions.
It is found that although acupuncture is most often used as a measure to allay symptoms such as pain, it can alter the pathogenesis of the disease to provide relief from the disease as well.
Nu weer terug on topic...
Dit vind ik er ook van.B7H4long schreef: ↑19 november 2020, 12:44 Als ik de discussie rond TA bekijk moet altijd denken aan de volgende quotes"
Benjamin Graham,
John Maynard Keynes,
En er is gewoon héél véél tijd tussen fundamentele waardevolle informatie. In feite zijn het pas de kwartaalresultaten die opnieuw richting kunnen geven voor fundamentele beleggers. Bij TA heet dat dan dat de koers op zo'n dag door het nieuws bepaald wordt. Maar in de tussentijd is er continu handel, daar zitten dus voornamelijk de TA algoritmes op 5 minuten grafiekjes tussen trendkanalen te botsen.
En de kleine belegger laat zich rollen door beide:
- Kan nooit snel genoeg zijn om TA algoritmes en software de loef af te steken of zit altijd in de 'choppy' zones waar de weerstand ofwel werkt ofwel breekt. Place your bets.
- Laat zich voor FA continu afleiden door de ruis van de dagelijkse informatiestroom. Don't just do something, sit there!
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
We zullen het om 15u30 zien. Volgens Dirk zou Tmo stevig stijgen. (als de indexen niet tegendoen)
Ik heb nooit ergens gezegd dat dit stevig zou stijgen. Dat is geen daytrading of zo , van morgen gaat het stijgen.
Als je geen geduld hebt en geen stops zet, moet je al zeker niet beginnen met swingtraden.
Het was gewoon een risico arme instap locatie. Daarna wacht je dagen af, als een visser die maar beet heeft na dagen kamperen.
Er kan zelfs nog eens eens een daling komen. Die mensen die er nog in zitten hebben een zware daling gezien. Dit werkt nog altijd psychologisch door.
En daarom heb ik persoonlijk gekozen voor een strategie waar ik noch TA en noch FA moet toepassen om succesvol te zijn.reteiP schreef: ↑19 november 2020, 13:05 En de kleine belegger laat zich rollen door beide:
- Kan nooit snel genoeg zijn om TA algoritmes en software de loef af te steken of zit altijd in de 'choppy' zones waar de weerstand ofwel werkt ofwel breekt. Place your bets.
- Laat zich voor FA continu afleiden door de ruis van de dagelijkse informatiestroom. Don't just do something, sit there!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het beste advies dat je de gemiddelde belegger kunt geven is gewoon de wereldindex te kopen op een willekeurig moment, en zich niks aan te trekken van analyses, beurstips, economisch nieuws etc en nooit meer achterom te kijken. Je hebt er 0 kennis voor nodig en zult beter doen dan 80% van de professionele beleggers. Dat klinkt allemaal zeer contra-intuitief, maar toch is het zo.
60% van mijn portefeuille is in aandelen.
Ook het overgrote deel van de rest is via de beurs aangekocht.
Aankopen en verkopen "automatisch" via vaste regels
Even een vraagje hier ( te gek om een nieuw topic voor te openen ):
Ik ben zonet begonnen met aandelen aan te kopen omdat ik wat spaargeld heb staan, en natuurlijk voor een beter rendement op dit geld dat ik niet direct nodig heb.
De bedoeling is om enkele jaren eerder op pensioen te kunnen gaan. FIRE zou ik helemaal geweldig vinden, maar dat terzijde. Nu is er in de corona periode belegd en heb ik toch al een mooi rendement bijeen. Echter is dit altijd zonder opties gebeurd, of ook niet via stop limit orders. Nu ben ik een leek op dit gebied, en heb ik enkele orders ingesteld met een trigger en stop limit order. Als er bvb. shell aandelen gekocht worden in de corona periode aan €10, en ik ben er zeker van dat de koers niet onder de €8 zal zakken, toch stel ik dit aandeel in onder een stop loss limit order van €8, dan kan ik dus maximum €2 per aandeel kwijt geraken? Hier lijkt mij een klein risico aanwezig te zijn, omdat volgens mij de koers eerder naar boven zou bewegen, naar bvb. €13 in enkele weken tijd, dan onder de €8.
Begrijp ik dit goed?
Ik ben zonet begonnen met aandelen aan te kopen omdat ik wat spaargeld heb staan, en natuurlijk voor een beter rendement op dit geld dat ik niet direct nodig heb.
De bedoeling is om enkele jaren eerder op pensioen te kunnen gaan. FIRE zou ik helemaal geweldig vinden, maar dat terzijde. Nu is er in de corona periode belegd en heb ik toch al een mooi rendement bijeen. Echter is dit altijd zonder opties gebeurd, of ook niet via stop limit orders. Nu ben ik een leek op dit gebied, en heb ik enkele orders ingesteld met een trigger en stop limit order. Als er bvb. shell aandelen gekocht worden in de corona periode aan €10, en ik ben er zeker van dat de koers niet onder de €8 zal zakken, toch stel ik dit aandeel in onder een stop loss limit order van €8, dan kan ik dus maximum €2 per aandeel kwijt geraken? Hier lijkt mij een klein risico aanwezig te zijn, omdat volgens mij de koers eerder naar boven zou bewegen, naar bvb. €13 in enkele weken tijd, dan onder de €8.
Begrijp ik dit goed?
een ding wil ik niet meer kopen is olie aandelen ,alles komt op waterstof en elektriciteit en dat is in de toekomst vind ik.Korte termijn misschien hoopvol maar op langere termijn zie ik shell niet zitten.Jacky_ schreef: ↑19 november 2020, 19:28 Even een vraagje hier ( te gek om een nieuw topic voor te openen ):
Begrijp ik dit goed?
Was maar een VB, en shell zit niet alleen in olie dacht ik?elibar schreef: ↑19 november 2020, 20:07een ding wil ik niet meer kopen is olie aandelen ,alles komt op waterstof en elektriciteit en dat is in de toekomst vind ik.Korte termijn misschien hoopvol maar op langere termijn zie ik shell niet zitten.Jacky_ schreef: ↑19 november 2020, 19:28 Even een vraagje hier ( te gek om een nieuw topic voor te openen ):
Begrijp ik dit goed?
Nochtans aangekocht aan €10 in maart en verkocht aan €17 met een bruto rendement van 70% dus.
Het interesseert me niet direct welk aandeel, als het maar opbrengt, de bedrijven too big too fail eigenlijk.
Puur op grafieken en toekomst kijk ik naar de beurs, niet met emoties, ben ook niet bang om te verkopen met verlies, als ik weet dat het aandeel nog verder gaat zakken, zodat ik terug hetzelfde aandeel kan kopen als het gezakt is en dus meer aandelen kan kopen voor hetzelfde geld.
-
- Hero Member
- Contacteer:
It is all in the eyes of the beholder toch? Of zie ik dat verkeerd?
Morgen is het expiratie-dag van de november-opties. Opnieuw zullen mijn geschreven puts niet uitgeoefend worden, of er zou al veel moeten gebeuren. De beurzen blijven immers maar doorstijgen. Ik krijg daardoor de trackers XLP, XLK en nu ook CLOU maar niet in handen. Ik kan hen ook niet gewoon rechtstreeks kopen want het zijn Amerikaanse ETF's. De collar-strategie is dan ook uitgesteld. Ik cash wel ondertussen steeds maar de premies van de geschreven opties. Netjes afgedekt door lagere long puts.MoreOrLess schreef: ↑9 november 2020, 18:11De premies van opties zijn de afgelopen dagen sterk gedaald. Tot begin vorige week was schrijven van opties een no-brainer. Nu wordt dat veeleer kopen. 'The wheel strategy' is daardoor minder interessant geworden. Maar ik wacht nog even om in de markt te stappen. Naar gelang de risk/reward koop ik dan misschien een leap long call en schrijf ik er calls met een kortere tijd tot expiratie tegenover. Anders wordt het een 'collar' strategy. Daar is het risico beperkt. Een collar is 100 stuks van een aandeel kopen, die beschermen met een long put en een short call er tegenover schrijven. Dat zal opnieuw met een tracker zijn.MoreOrLess schreef: ↑7 november 2020, 11:08 Opnieuw zijn de geschreven put-opties op XLP en XLK waardeloos geëxpireerd. Opnieuw dus wat winst op zak. Maar de trackers zelf krijg ik daardoor maar niet in handen. Ik ga er een 'wheel-strategy" van maken. Put-opties schrijven en ofwel worden ze dan ge-assigneerd, ofwel lopen ze waardeloos af. Als ik ze in handen krijg schrijf ik een call. Anders opnieuw een put.
Ik heb de tracker CLOU toegevoegd omdat die al bij al toch een redelijk liquide optiemarkt heeft. CLOU trackt aandelen van bedrijven die profiteren van cloud gebaseerde informatica.
Edit: toch nog even toevoegen dat dit absoluut geen advies inhoudt. Ik ben nog maar een beginner in opties en nog volop aan het leren. Ik test strategieën uit en deel die hier. Ik kies voor trackers vanuit het standpunt van risicobeheersing. De trackers waarmee ik nu bezig ben met opties, zijn niet gekozen omdat ze samen een coherente beleggingsvisie zouden inhouden, maar puur omdat de ene al meer geschikt is dan de andere om bepaalde strategieën uit te testen.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 19 november 2020, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.