De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
“5-6-7-8-9 en 10: ophef over opmerkelijke uitslag lotto Zuid-Afrika.
De winnende nummers in de nationale loterij van Zuid-Afrika bleken dinsdag opeenvolgend te zijn, reden voor fraudebeschuldigingen op sociale media. Er wordt een onderzoek naar de PowerBall-loterij ingesteld, meldt de BBC.“
Wat een onzin om daarnaar een onderzoek in te stellen. Dan kunnen ze een onderzoek doen naar de uitslag van iedere trekking.
Fraude lotto Bulgarije vermoed17 september 2009, 10:20
SOFIA - De Bulgaarse regering heeft een onderzoek gelast naar mogelijke fraude bij de de lotto. Bij twee opeenvolgende trekkingen, op 6 en 10 september, kwamen precies dezelfde zes getallen uit de bus: 4, 15, 23, 24, 35 en 42.
De kans daarop is volgens de wiskundige Michail Konstantinov één op 4,2 miljoen. Drie van de zes getallen kwamen vervolgens terug bij de trekking van 13 september. Daarnaast is het opvallend dat op 10 september maar liefst achttien Bulgaren alle zes getallen goed hadden. Dat is nooit eerder voorgekomen. Door het grote aantal winnaars strijkt elk van hen slechts 10.164 leva op: 5197 euro.
SOFIA - De Bulgaarse regering heeft een onderzoek gelast naar mogelijke fraude bij de de lotto. Bij twee opeenvolgende trekkingen, op 6 en 10 september, kwamen precies dezelfde zes getallen uit de bus: 4, 15, 23, 24, 35 en 42.
De kans daarop is volgens de wiskundige Michail Konstantinov één op 4,2 miljoen. Drie van de zes getallen kwamen vervolgens terug bij de trekking van 13 september. Daarnaast is het opvallend dat op 10 september maar liefst achttien Bulgaren alle zes getallen goed hadden. Dat is nooit eerder voorgekomen. Door het grote aantal winnaars strijkt elk van hen slechts 10.164 leva op: 5197 euro.
Terug on topic:
Uit dit alles kunnen we afleiden dat de S&P 500 waarschijnlijk zal zakken op quadruple witching day.
Uit dit alles kunnen we afleiden dat de S&P 500 waarschijnlijk zal zakken op quadruple witching day.
Of dat hij zal stijgen op quadruple witching day, maar niet omdat het quadruple witching day is.
Is dat geen zelfvervullende profetie? Iedereen denkt dat de beurs gaat zakken waardoor ze massaal verkopen om aan lagere koersen opnieuw in te kopen waardoor de beurs juist zakt.
Volgens de investopedia dus is er na de week van quadruple witching day een neiging tot dalen van de S&P500 met als mogelijke verklaring dat er op de korte termijn een zekere uitputting is van de vraag naar aandelen. "Een neiging tot dalen". Het is niet zeker, maar er bestaat wel een tendens in die richting. En er wordt daarvan een mogelijke verklaring gegeven.
Dat komt er van als men een citaat uit zijn context trekt
https://www.investopedia.com/terms/q/qu ... tching.aspFollowing the week of quadruple witching, the market indices such as the S&P 500 tend to decline, perhaps due to exhausting the near-term demand for stocks.
Of verklaren we nu ook al de Investopedia tot sterrenwichelarij
Ja, dat kan ook. Volgens Crestmountresearch zijn er de voorbije 50 jaar meer dan 53% dagen geweest waarop de S&P500 steeg. In 2019 zelfs meer dan 59% stijgende dagen.
Wat nog maar eens bewijst wat je eerder zei: als je constant naar patronen zoekt, ga je er ongetwijfeld zien waar er geen zijn.
Het is statistisch quasi onmogelijk dat je in de bijbel zoekt naar letters die op 10 (of 11, of 12, ...) plaatsen van mekaar staan, en zo woorden maakt, en dat je nooit Twin Tower, Nine Eleven, Nostradamus, Shakespeare, Weverke, Tesla, Buffett of Trump tegenkomt
Ja maar die week na de quadruple is juist die van 21 december waarbij er anderen gokken op een sterke koersstijging van de S&P500 omdat Tesla er in wordt opgenomen die week. Op 11 december weten we ook wie tesla in de S&P500 gaat vervangen. Tesla gaat ongeveer 1% van de S&P 500 uitmaken en wordt op 21/12 aan zijn gemiddelde beurskapitalisatie opgenomen.
Gegeven dat succes in dit bernoulli experiment het dalen van de S&P 500 na de quadruple is en dat we met een binomiaal verdeling te maken hebben. Is de kans dat de quadruple voor de 26ste keer gaat dalen in 30 opeenvolgende pogingen (26 successen en 4 mislukkingen) 0.00255%. De kans dat ze stijgt is dan 0.01327% (m.a.w. 25 dalingen in 30 pogingen) of toch al meer waarschijnlijk. Maar de kans op de afzonderlijke gebeurtenis blijft 50%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli_trial
Zie S&P global en de index news berichten van 16 november en 30 november 2020: https://www.spglobail.com/spdji/en/indi ... /#overview
16/11: https://www.spglobal.com/spdji/en/gover ... nload=true
30/11: https://www.spglobal.com/spdji/en/docum ... nload=true
Gegeven dat succes in dit bernoulli experiment het dalen van de S&P 500 na de quadruple is en dat we met een binomiaal verdeling te maken hebben. Is de kans dat de quadruple voor de 26ste keer gaat dalen in 30 opeenvolgende pogingen (26 successen en 4 mislukkingen) 0.00255%. De kans dat ze stijgt is dan 0.01327% (m.a.w. 25 dalingen in 30 pogingen) of toch al meer waarschijnlijk. Maar de kans op de afzonderlijke gebeurtenis blijft 50%.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli_trial
Zie S&P global en de index news berichten van 16 november en 30 november 2020: https://www.spglobail.com/spdji/en/indi ... /#overview
16/11: https://www.spglobal.com/spdji/en/gover ... nload=true
30/11: https://www.spglobal.com/spdji/en/docum ... nload=true
Laatst gewijzigd door Tycoon op 4 december 2020, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zouden er dan geen fondsenmanagers zijn die ervoor kiezen om in hun fysieke replicatie van de S&P eventjes een S&P 499 +1 gaan aanhouden? (de +1 is dan de ongelukkige vertrekker uit de index, en Tesla is de ontbrekende)
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Zie je.MoreOrLess schreef: ↑4 december 2020, 14:34Volgens de investopedia dus is er na de week van quadruple witching day een neiging tot daling(...)
Mijn haar komt trouwens al recht te staan als je spreekt over "een neiging". De S&P500 is geen levend wezen met een wil, een goesting, een voorkeur, een methode, een strategie,...
Bekijk het gewoon als iets dat onvoorspelbaar naar omhoog en naar beneden gaat, maar op lange termijn vooral omhoog, en je zult veel gelukkiger worden.
Laatst gewijzigd door sintorama op 4 december 2020, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenlijk zal het dan een 506 +1 zijn omdat er nu al 506 aandelen deel uitmaken van de S&P 500!
Zie: https://www.spglobal.com/spdji/en/indic ... -500/#data
Uit het persbericht van 30/11:Characteristics
Number of Constituents 506
Constituent Total Market Cap
Max Market Cap2,036,056.91
Min Market Cap1,098.62
Mean Market Cap62,461.36
Median Market Cap25,482.93
NEW YORK, NOVEMBER 30, 2020:S&P Dow Jones Indices (“S&P DJI”)has determined it will add Tesla to the S&P 500 at its full float-adjusted market capitalization weight effective prior to the open of trading on Monday, December 21, 2020.As announced on November 16, 2020,S&P DJI conducted a consultation with market participants regardingthe implementation of the addition of TeslaInc. (NASD: TSLA)to the S&P 500.During the consultation, which closed on November 20, 2020, S&P DJI received a variety of feedback, including implementation suggestions beyond those proposed in the consultation.In its decision, S&P DJIconsidered thewide range of responses it received, as well as, among other factors,the expected liquidityof Tesla and the market’s ability to accommodate significant trading volumes on thisdate. After the market close on Friday, December 11, pro-forma files will be distributed,and a press release will be published announcing which company Tesla will replace in the S&P 500.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 4 december 2020, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor indexfondsen: Tesla gaat erbij komen en zal moeten gekocht worden, ergens in de top 10, nummer 500 zal wegvallen, dat levert al 0,00x% van de Tesla kost op, en voor de rest zullen de indexfondsen ongeveer 1% van elke positie moeten verkopen.Tycoon schreef: ↑4 december 2020, 15:03 Ja maar die week na de quadruple is juist die van 21 december waarbij er anderen gokken op een sterke koersstijging van de S&P500 omdat Tesla er in wordt opgenomen die week. Op 11 december weten we ook wie tesla in de S&P500 gaat vervangen. Tesla gaat ongeveer 1% van de S&P 500 uitmaken en wordt op 21/12 aan zijn gemiddelde beurskapitalisatie opgenomen.
Ik dacht dat hierdoor de meeste beleggers gokken op een daling van de SP500.
Wat Tesla zelf gaat doen is een goede vraag.
Actieve fondsen kunnen en mogen dit. De closet-indexer kunnen afwijken van de index, maar zullen ze het risico willen nemen? Als je denkt dat Tesla zal dalen na de opname in het fonds, dan kan dit een goede strategie zijn, als Tesla verder gaat doorstijgen kan je best zo snel mogelijk Tesla kopen.
Indexfondsen die volledige replicatie aanhouden mogen niet afwijken van de index.
Indexfondsen die geen volledige replicatie aanhouden kunnen eventueel afwijken; maar waarom zouden ze het risico nemen? Als ze afwijken van de index zullen ze "afgemaakt" worden. Als ze de index volgen zullen ze hun mandaat vervuld hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een "neiging tot" kan zowel iets zijn dat uitgaat van een individu alsook een abstract gegeven waarin het gaat over een trend of tendens. Het hoeft dus niet over een levend wezen te gaan.sintorama schreef: ↑4 december 2020, 15:05Zie je.MoreOrLess schreef: ↑4 december 2020, 14:34
Volgens de investopedia dus is er na de week van quadruple witching day een neiging tot daling(...)
Mijn haar komt trouwens al recht te staan als je spreekt over "een neiging". De S7P500 is geen levend wezen met een wil, een goesting, een voorkeur, een methode, een strategie,...
Of ik gelukkig ben of niet ga ik niet op een internetforum over financiën zetten. Maar in essentie denken wij hetzelfde. Ook ik ga ervan uit dat de koers van aandelen onvoorspelbaar is. Alleen bent u daarin radicaler dan ik. Ik probeer dat genuanceerder te zien, maar ik realiseer me dat u die nuances als onzin ziet. Ik ga daarover niet meer bekvechten. Elk zijn gelijk.
Binnenkort ga je het woord eindejaarsrally hier ook zien verschijnen. Men gaat dan kijken in hoeveel % van de decembermaanden de S&P500 een stijging kende om dan te concluderen dat de kans groot is dat december 2020 ook een stijgende maand zal zijn. Ik trek mij die korte termijn-ruis niet aan. Mijn beurswijsheid is niet "Sell in May and go away" maar wel: "Buy in January and Februari and March and April and May and...". Saai maar dodelijk efficient.
Laatst gewijzigd door sintorama op 4 december 2020, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook niet vergeten dat SPY, de tracker van de S&P500 en zowat de belangrijkste tracker ter wereld, op 18 december ex-dividend gaat. Er zijn een heleboel strategieën, van bijv opties, die proberen in te spelen op dat ex-dividend gaan.
Of er nu een daling of niet komt van de S&P500, dit is wel 100% zeker: er zal een enorm volume zijn op de beurzen.
Of er nu een daling of niet komt van de S&P500, dit is wel 100% zeker: er zal een enorm volume zijn op de beurzen.