De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Daar schrik ik toch nog altijd van. Dat niet iedereen de term etf kent, dat kan ik begrijpen. Maar ik ken veel mensen die zouden willen beleggen, maar het niet aandurven omdat ze er te weinig van kennen en er niet te veel mee bezig willen zijn. Dan stel ik altijd etf's (en holdings) voor en leg ik de term etf uit, maar om 1 of andere reden lijkt dit toch niet hun interesse op te wekken.Mattia schreef: ↑14 december 2020, 16:08
Een belegger die weet dat hij niets weet zal zijn centen zeker niet in etf's steken want dat is te ver van zijn bed af, probeer maar eens om met Jan Modaal over etf's te spreken, hij zal het in Keulen horen donderen ....
Iemand die iets weet van etf's is reeds een gevorderde belegger, zeker geen amateur.
Ook veel beleggers (zowel beginnende als al iets meer gevorderden) laten trackers nog altijd links liggen of behandelen het als een gewoon aandeel en gaan er een beperkt bedrag insteken.
Hier uit leid ik af dat er toch nog niet zoveel mensen in etf's beleggen als ik zelf zou denken.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
- Newbie
- Contacteer:
Volledig mee eens Don Draper.
Ook in mijn omgeving zie ik veel mensen die het laatste jaar aangetrokken zijn tot beleggen. Niet onlogisch, want dat spaarboekje brengt toch niets op en de beurs kende een flinke correctie, wat gezien wordt als een instapmoment. Ikzelf raad hen dan aan om zich eerst grondig in te lezen en ook eens te kijken naar een of enkele simpele ETF’s.
Toch krijg ik de indruk dat dit bij de meesten niet gekend is, waar fondsen en aandelen dit wel zijn. Het eerste lijkt me puur de banken die nog altijd voor eigen gewin gaan, waar het aandelen vooral interessanter lijkt omdat je hier met een goede keuze op korte termijn veel winst kan rapen. “Die verhalen hoor je toch”.
Je wil niet weten hoeveel er zijn die vervolgens een handvol aandelen (als het al een handvol is) aandelen koopt onder het mom: “daar geloof ik nu eens in en volgens mij staat dat echt wel laag...”. Een breed gespreide ETF wordt gezien als iets grijs, saai, iets dat maar matig opbrengt, ..., dus onvoldoende voor de hebzuchtige en onwetende mens die ze zijn.
Ook in mijn omgeving zie ik veel mensen die het laatste jaar aangetrokken zijn tot beleggen. Niet onlogisch, want dat spaarboekje brengt toch niets op en de beurs kende een flinke correctie, wat gezien wordt als een instapmoment. Ikzelf raad hen dan aan om zich eerst grondig in te lezen en ook eens te kijken naar een of enkele simpele ETF’s.
Toch krijg ik de indruk dat dit bij de meesten niet gekend is, waar fondsen en aandelen dit wel zijn. Het eerste lijkt me puur de banken die nog altijd voor eigen gewin gaan, waar het aandelen vooral interessanter lijkt omdat je hier met een goede keuze op korte termijn veel winst kan rapen. “Die verhalen hoor je toch”.
Je wil niet weten hoeveel er zijn die vervolgens een handvol aandelen (als het al een handvol is) aandelen koopt onder het mom: “daar geloof ik nu eens in en volgens mij staat dat echt wel laag...”. Een breed gespreide ETF wordt gezien als iets grijs, saai, iets dat maar matig opbrengt, ..., dus onvoldoende voor de hebzuchtige en onwetende mens die ze zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Don, u moet die B74Hlong niet onderschatten. Ik heb dat wel een tijdje gedaan en ik ben erop teruggekomen. Die B74Hlong weet veel, heel veel. Hij of zij is veel meer op de hoogte van de markten dan de gemiddelde belegger. Het gaat mij te ver om alles in ETF’s te beleggen maar ik begrijp nu wel waarom B74Hlong ‘’ons’’ dat laat weten. Heb veel bewondering voor diegene, vaak, maar niet altijd heeft hij gelijk. En dat is al meer dan het gemiddelde hier. Dus dank BH74long!
En ik ben echt geen gevorderde belegger, zal ik ook nooit zijn! En uw voorstel om in holdings en Etf’s te beleggen voor de beginnende belegger lijkt mij een oprecht en prima voorstel.
En ik ben echt geen gevorderde belegger, zal ik ook nooit zijn! En uw voorstel om in holdings en Etf’s te beleggen voor de beginnende belegger lijkt mij een oprecht en prima voorstel.
-
- Jr. Member
Is dit niet het moment om te beleggen in pharma? Met hun vaccins die wereldwijd bevraagd worden?
Ik spreek hier over persoonlijke koersdoelen waarmee ik bedoel aan welke koers je zou willen verkopen. Niet over de vaak veelbelovende koersdoelen van zogenaamde 'experten'.
https://tomblancketb.wixsite.com/euronextshares
Wat is dan het verschil tussen een koersdoel van een analist tegenover uw koersdoel wanneer een bedrijf goed presteert ?
Er is geen verschil want normaal moet je alle twee je koersdoel hogen en zeker niet verkopen .
verwacht morgen een serieuze patat voor galapagos
USA finito!!
USA finito!!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben zo'n beginnende belegger... ;-)
3 jaar geleden begonnen met een actie op Investment Plan bij DB, 5 (active) fondsen (door bankbediende aangeraden uiteraard, wist ik veel)gedurende 18 maanden spekken met 100 euro per fonds) en daarvoor 100 euro cadeau per fonds.
Kort daarna een Keyplan begonnen met 5 zelf gekozen (active) fondsen en 100 euro per maand per fonds gedurende 15 maanden. Kwestie van te kunnen vergelijken met de door bankbediende geselecteerde fondsen bij DB.
Daarna meer en meer informatie opgezocht over beleggen en veel gelezen... heel interessant allemaal ;-)
Tijdens coronadip 2 keer in 8 verschillende (active) fondsen geinvesteerd bij MeDirect. Dit met het idee om Keytrade en mogelijks ook DB terug af te bouwen. Keytrade omdat Keytrade Plan niet flexibel is en DB omwille van de "line cost".
Daarnaast ook rustig een portefeuille van belgische aandelen opgebouwd, ondertussen met spreiding over een 30-tal componenten.
Al veel gelezen over ETF's en heb zelf al eens een "verlanglijstje" samengesteld, maar het is er nog niet van gekomen.
Wat mij tegenhoudt is de transactiekost, vermits ik wil aankopen en verkopen met relatief kleine bedragen (bv. 1000 euro), eerst om gespreid in de tijd in te stappen en daarna om te balanceren.
De meeste ETF's zijn te verhandelen op Amsterdam blijkbaar en dus lijken mij Bolero (7,5 euro per transactie) of Lynx (6 euro per transactie) meest geschikt.
Bij Lynx ben ik nog niet zo overtuigd dat ze alles volgens de belgische regels doen, alsook dat ze een inactivity fee aanrekeken als je een maand niets handelt.
Dus voorlopig lijkt mij Bolero de beste keuze, niettegenstaande het van een grootbank is.
Los daarvan ben ik ook nog niet 100% overtuigd dat ETF's zoveel beter zijn dan "active funds".
Trouwens, voor zover ik begrijp is een ETF niet noodzakelijk "passive managed" en volgt die niet noodzakelijk een index, niettegenstaande het misschien wel "meestal" zi is.
ETF wil gewoon zeggen dat het een fonds is dat verhandelbaar is op de continue beurs als ik het goed begrijp en een "mutual fund" kan evengoed een index volgen.
3 jaar geleden begonnen met een actie op Investment Plan bij DB, 5 (active) fondsen (door bankbediende aangeraden uiteraard, wist ik veel)gedurende 18 maanden spekken met 100 euro per fonds) en daarvoor 100 euro cadeau per fonds.
Kort daarna een Keyplan begonnen met 5 zelf gekozen (active) fondsen en 100 euro per maand per fonds gedurende 15 maanden. Kwestie van te kunnen vergelijken met de door bankbediende geselecteerde fondsen bij DB.
Daarna meer en meer informatie opgezocht over beleggen en veel gelezen... heel interessant allemaal ;-)
Tijdens coronadip 2 keer in 8 verschillende (active) fondsen geinvesteerd bij MeDirect. Dit met het idee om Keytrade en mogelijks ook DB terug af te bouwen. Keytrade omdat Keytrade Plan niet flexibel is en DB omwille van de "line cost".
Daarnaast ook rustig een portefeuille van belgische aandelen opgebouwd, ondertussen met spreiding over een 30-tal componenten.
Al veel gelezen over ETF's en heb zelf al eens een "verlanglijstje" samengesteld, maar het is er nog niet van gekomen.
Wat mij tegenhoudt is de transactiekost, vermits ik wil aankopen en verkopen met relatief kleine bedragen (bv. 1000 euro), eerst om gespreid in de tijd in te stappen en daarna om te balanceren.
De meeste ETF's zijn te verhandelen op Amsterdam blijkbaar en dus lijken mij Bolero (7,5 euro per transactie) of Lynx (6 euro per transactie) meest geschikt.
Bij Lynx ben ik nog niet zo overtuigd dat ze alles volgens de belgische regels doen, alsook dat ze een inactivity fee aanrekeken als je een maand niets handelt.
Dus voorlopig lijkt mij Bolero de beste keuze, niettegenstaande het van een grootbank is.
Los daarvan ben ik ook nog niet 100% overtuigd dat ETF's zoveel beter zijn dan "active funds".
Trouwens, voor zover ik begrijp is een ETF niet noodzakelijk "passive managed" en volgt die niet noodzakelijk een index, niettegenstaande het misschien wel "meestal" zi is.
ETF wil gewoon zeggen dat het een fonds is dat verhandelbaar is op de continue beurs als ik het goed begrijp en een "mutual fund" kan evengoed een index volgen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 december 2020, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Even een update van de optie-strategie op SPY 2 dagen voor Quadruple Witching Day.
de-beurs-vandaag-t12706-16290.html#p480144
De short strike staat ATM : $370.50. Dat was waar SPY bijna exact ook stond bij het openen van de positie.
Omdat de positie theta long is brengt ze op dit moment zo'n $3.50 à $4.00 op per dag.
de-beurs-vandaag-t12706-16290.html#p480144
De short strike staat ATM : $370.50. Dat was waar SPY bijna exact ook stond bij het openen van de positie.
Omdat de positie theta long is brengt ze op dit moment zo'n $3.50 à $4.00 op per dag.
De USD blijft maar zakken... -8,4% ytd al. We zitten bijna terug op het niveau van 2018.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Ik had gelukkig bijna geen dollars op mijn cash account staan maar de laatste maanden is daar wel wat bijgekomen door de verplichte verkopen van GME stock & bond en ook door dividenden die ik altijd in hun native currency laat uitbetalen.
De $ aandelenmarkt heeft het goed genoeg gedaan om in € niets te voelen van die daling. Maar wie 1 jaar gelezen voor veilige US bonds koos heeft zijn (hogere) rendement compleet zien verdwijnen. En wie voor hedging koos, had sowieso al een lager rendement.
De $ aandelenmarkt heeft het goed genoeg gedaan om in € niets te voelen van die daling. Maar wie 1 jaar gelezen voor veilige US bonds koos heeft zijn (hogere) rendement compleet zien verdwijnen. En wie voor hedging koos, had sowieso al een lager rendement.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Maandag wordt Tesla toegevoegd aan de S&P500. De verschillende fondsen/ETF's moeten dus Tesla inkopen. Wat heeft dit voor gevolgen denken jullie voor bv. een ETF die de Nasdaq volgt?
Inderdaad de SP500 fondsen kopen Tesla aan en verkopen zo'n 1% van al hun andere aandelen.
De waarde van alle fondsen zullen de waardering van hun aandelen volgen.
Sommige aandelen zullen omhoog gaan, andere omlaag.
De futures rond de SP500 en de Nasdaq tonen weinig verandering. (https://nl.investing.com/indices/indices-futures)
Geen idee wat er verwacht word voor Tesla zelf.
Sommige actieve fondsen zullen extra transacties doen omdat ze eventueel opportuniteiten zien.
De Nasdaq100 index fondsen bevatten reeds Tesla (zo', 4,5%). Zij zullen geen transacties doen met Tesla.
De waarde van alle fondsen zullen de waardering van hun aandelen volgen.
Sommige aandelen zullen omhoog gaan, andere omlaag.
De futures rond de SP500 en de Nasdaq tonen weinig verandering. (https://nl.investing.com/indices/indices-futures)
Geen idee wat er verwacht word voor Tesla zelf.
Sommige actieve fondsen zullen extra transacties doen omdat ze eventueel opportuniteiten zien.
De Nasdaq100 index fondsen bevatten reeds Tesla (zo', 4,5%). Zij zullen geen transacties doen met Tesla.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Waarom stel je die vraag specifiek voor Tesla en niet voor al die andere aandelen die doorheen de geschiedenis in en uit index zijn gegaan?
Tesla heeft een marketcap van 620 billion usd. Waardoor het in de top10 van de s&p500 zal binnenduiken. Ook zullen in 1 sessie 15% tot 30% van de float van tesla getrade worden, of te wel 100million tot 200million aandelen van handen moeten wisselen. Wellicht de grootste introductie in de s&p500 ooit. De laatste 5 minuten van de trading sessie, is waar het zich allemaal zal afspelen.
Er wordt gezinspeeld op een squeeze naar 2000 usd.