De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Vandaag in De Tijd :
Beleggers moeten een ding
onthouden : de financiële
wereld is er niet om aan de
kleine belegger cadeaus uit
te delen.
(citaat Kristoff Van Houte
Kroffinvest)
Beleggers moeten een ding
onthouden : de financiële
wereld is er niet om aan de
kleine belegger cadeaus uit
te delen.
(citaat Kristoff Van Houte
Kroffinvest)
Dat schreef Prof. Roland Van der Elst ook deel duidelijk in zijn boek 'Winnen met aandelen': "De beurs is er niet voor u!"
Van der Elst is zowat de eerste die in de jaren 80 de beurs onder de ogen bracht van het grote publiek. Hij bedoelde daarmee dat de beurs er is om geld op te halen bij grote institutionele beleggers. Zij kunnen dan mee de koers van een bedrijf helpen bepalen. Voor veel bedrijven waren particuliere beleggers meer een bijkomende last dan een zegen. Of alle bedrijven dat nu nog steeds zo zien is wel de vraag.
@flow, kun je wat meer achtergrond geven in welke context Kristoff Van Houte die stelling heeft geschreven?
Het is afhankelijk van wat de reden voor de daling is. Meeste aandelen/fondsen stonden in het rood in maart wegens corona. Dan was het inderdaad niet slim om te verkopen.Yaris schreef: ↑16 januari 2021, 05:20 Het koersverloop van de beurs sinds maart 2020 laat zien dat het juist niet goed is om je verlies vroeg te nemen. Ik heb een fonds dat 3 maanden geleden nog op een verlies van 20% stond. Nu sta ik break even. Had ik toen verkocht dan was ik dat geld definitief kwijt geweest. Als iets op een bepaald ogenblik aan 100 gewaardeerd wordt en het zakt naar 50, waarom zou de waardering dan later niet terug naar 100 kunnen gaan?
Aandelen kunnen stijgen en dalen. Een veilig aandeel dat alleen maar kan stijgen bestaat niet. Wie bij het minste verlies verkoopt zal veel geld kwijtspelen.
Ik heb bijvoorbeeld bijna -40% gestaan met Shell, nooit gedacht aan verlies nemen. Ondertussen mooi in het groen nu.
Maar ik heb wel Galapagos met (groot) verlies verkocht. Voordien al zitten twijfelen en ondertussen zakte het telkens verder. Reden van de daling is bedrijfsgerelateerd en perspectieven zijn niet goed. Ik geloofde niet meer in het bedrijf en in de toekomst er van en dacht dat er betere alternatieven waren om in te investeren. Dan kon ik beter verkopen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Roland Van der Elst
Herinner me dat hij ook schreef: '... niet voor u maar voor de eigenaar van een familiebedrijf die zijn fortuin onder zijn erfgenamen wil verdelen zonder dat ze ruzie maken over de waarde van de onderdelen.'
Bill Gates was ook in dat geval: zijn werknemers-miljonairs de mogelijkheid geven hun aandelen te verzilveren.
Herinner me dat hij ook schreef: '... niet voor u maar voor de eigenaar van een familiebedrijf die zijn fortuin onder zijn erfgenamen wil verdelen zonder dat ze ruzie maken over de waarde van de onderdelen.'
Bill Gates was ook in dat geval: zijn werknemers-miljonairs de mogelijkheid geven hun aandelen te verzilveren.
-
- Verbannen Gebruiker
Spannende tijden voor de beurzen ....
Het kan vriezen en het kan dooien
Voor een goed begrip: Biden's plan gaat niet over nieuw geld. Dus geen extra geld dat de beurzen vanzelf omhoogstuwt. Indirect kan het wel, en dat is de bedoeling als er echt onderliggend toegevoegde waarde creatie is.
Biden’s ‘rescue America’ plan is big. How its trillions could help both Wall Street and Main Street
As Americans hunker down and wait to get vaccinated, the toll of the coronavirus pandemic keeps rising.
Its costs, both in lives and livelihood, prompted President-elect Joe Biden on Thursday to propose another $1.9 trillion “first step” spending package to help combat the carnage of the pandemic, even before he takes office next week.
But as Washington gears up to debate another big relief initiative, hand-wringing on Wall Street has already begun as investors worry the bull-market for stocks could be threatened by an economy that might overheat and cause borrowing costs to rise, while also potentially saddling the U.S. with unsustainable debts.
“It’s a tug of war,” said Bryce Doty, senior portfolio manager at Sit Investment Associates, in Minneapolis. “The current situation is horrible, but six months ahead, we hope a lot more people will be vaccinated.”
Equity markets have largely looked beyond this winter’s dire chapter of soaring COVID-19 infection rates and deaths, and the resumption of lockdowns across swaths of the U.S., Europe and China. The focus instead has been on the vaccine rollout and expectations for the incoming Biden administration to secure more funding from Congress to bridge the economy through the coronavirus crisis.
Biden pointed to a “crisis of deep human suffering” on Thursday that is “in plain sight,” while urging Congress, soon to be controlled by Democrats, to authorize $1 trillion to get another $1,400 in direct payments to households, as well as $440 billion to reeling small businesses and $20 billion to speed up what he called a “dismal failure” of the national vaccination program.
Voor een goed begrip: Biden's plan gaat niet over nieuw geld. Dus geen extra geld dat de beurzen vanzelf omhoogstuwt. Indirect kan het wel, en dat is de bedoeling als er echt onderliggend toegevoegde waarde creatie is.
Biden’s ‘rescue America’ plan is big. How its trillions could help both Wall Street and Main Street
As Americans hunker down and wait to get vaccinated, the toll of the coronavirus pandemic keeps rising.
Its costs, both in lives and livelihood, prompted President-elect Joe Biden on Thursday to propose another $1.9 trillion “first step” spending package to help combat the carnage of the pandemic, even before he takes office next week.
But as Washington gears up to debate another big relief initiative, hand-wringing on Wall Street has already begun as investors worry the bull-market for stocks could be threatened by an economy that might overheat and cause borrowing costs to rise, while also potentially saddling the U.S. with unsustainable debts.
“It’s a tug of war,” said Bryce Doty, senior portfolio manager at Sit Investment Associates, in Minneapolis. “The current situation is horrible, but six months ahead, we hope a lot more people will be vaccinated.”
Equity markets have largely looked beyond this winter’s dire chapter of soaring COVID-19 infection rates and deaths, and the resumption of lockdowns across swaths of the U.S., Europe and China. The focus instead has been on the vaccine rollout and expectations for the incoming Biden administration to secure more funding from Congress to bridge the economy through the coronavirus crisis.
Biden pointed to a “crisis of deep human suffering” on Thursday that is “in plain sight,” while urging Congress, soon to be controlled by Democrats, to authorize $1 trillion to get another $1,400 in direct payments to households, as well as $440 billion to reeling small businesses and $20 billion to speed up what he called a “dismal failure” of the national vaccination program.
Akkoord voor de korte termijn belegger ( daytrader ).amturingas schreef: ↑17 januari 2021, 12:00 Spannende tijden voor de beurzen ....
Maar ik maak mezelf er niet druk in, bekijk het op de lange termijn, 7% per jaar gemiddeld rendement op IWDA?
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, sinds het dieptepunt na de crisis van 2007-2008Jacky_ schreef: ↑17 januari 2021, 14:00Akkoord voor de korte termijn belegger ( daytrader ).amturingas schreef: ↑17 januari 2021, 12:00 Spannende tijden voor de beurzen ....
Maar ik maak mezelf er niet druk in, bekijk het op de lange termijn, 7% per jaar gemiddeld rendement op IWDA?
Op lange termijn mag je met een wereldwijde index rond de 5% verwachten na inflatie.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, op lange termijn.
Niemand leeft op lange termijn.
Bijvoorbeeld: tussen 1955 en 1985: rendement 0%.
Inclusief inflatie. Je verloor dus de helft van je vermogen.
Je kunt uiteraard geloven dat dit nooit meer terugkomt.
Zijn dit cijfers wereldwijd?amturingas schreef: ↑17 januari 2021, 16:01
Kun je daar de referentie van geven?amturingas schreef: ↑17 januari 2021, 16:01 Niemand leeft op lange termijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hij kan gelijk hebben. Tussen 1966 en 1982 zagen we een daling van de Dow Jones tot op het niveau van 1950.
https://www.macrotrends.net/1319/dow-jo ... ical-chart
https://www.macrotrends.net/1319/dow-jo ... ical-chart
Volgens mij zijn die cijfers op de grafiek van Yaris niet gecorrigeerd voor inflatie. Het staat er nochtans wel zo op. Volgens deze grafiek is er zelfs een negatief rendement tussen 1929 en 1991. Er wordt wellicht ook geen rekening gehouden met de dividenden.