De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je post hier onzinnige grafieken, die je vervolgens verkeerd interpreteert. Mensen wijzen je op jouw inconsistensies en dan word je boos en begin je op de man te spelen en andere cijfers uit je duim te zuigen... Wat wil je hier nu mee bereiken?
Ik denk dat iedereen akkoord is dat de rente op het spaarboekje de inflatie op dit moment niet bij houdt en er is ook niemand die dat betwist.
Ik denk dat iedereen akkoord is dat de rente op het spaarboekje de inflatie op dit moment niet bij houdt en er is ook niemand die dat betwist.
Gezien de beurs vandaag... (inflatie, TINA, renteverhoging die er aan komt na jarenlange extreem lage rente, markten staan hoog...), volgende vraag.
Ik heb een grote lump sum die is vrijgekomen.
Laat ons ter illustratie zeggen: 1 miljoen euro (of 100K of 10M, enfin, een redelijke som).
Ik zou deze graag niet in waarde laten dalen (inflatie), maar twijfel toch om zomaar alles nu in aandelen te steken.
Hoe zouden jullie gezien de beurs vandaag een bedrag van 1 miljoen euro beleggen dat je plots in handen krijgt?
Laat ons ter illustratie zeggen: 1 miljoen euro (of 100K of 10M, enfin, een redelijke som).
Ik zou deze graag niet in waarde laten dalen (inflatie), maar twijfel toch om zomaar alles nu in aandelen te steken.
Hoe zouden jullie gezien de beurs vandaag een bedrag van 1 miljoen euro beleggen dat je plots in handen krijgt?
Afhankelijk van leeftijd, horizon, etc.. denk ikdepie schreef: ↑16 december 2021, 11:09 Gezien de beurs vandaag... (inflatie, TINA, renteverhoging die er aan komt na jarenlange extreem lage rente, markten staan hoog...), volgende vraag.
Kan je hieromtrent meer info geven?
Waarom moet het allemaal naar de beurs?
Bouwgrond, buitenverblijf, appartementen, verdelen onder de kinderen,...en dan kan er nog een deel in aandelen/obligaties/etc
Vergeet vooral niet ervan te genieten door het zelf uit te geven
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
Hangt af van situatie maar zeker niet op spaarrekening zetten.
Tenzij je er alles wat je wil mee kan doen tot aan je levenseinde en het waardeverlies kan incasseren, dan doe je maar .
Ik zou 3/4 investeren in gespreidde fondsenportefeuille en er elk jaar 1of 2 keer naar gaan kijken. Wil je zeker zijn van de beste fondsen, koop er dan een hele hoop, gespreid over sectoren en regio's, dan maak je normaal altijd gemiddeld winst elk jaar.
Tenzij je graag research en opvolging doet, dan hoop je zelf de winnaars te kunnen kiezen uit een megamassa aandelen wereldwijd.
Je kan ook investeren in immo met de zorgen die daarbij komen zien.
Hangt dus heel hard af van huidige toestand, kennis, toekomstplannen,
wil je leven van je geld of voor je geld?
Tenzij je er alles wat je wil mee kan doen tot aan je levenseinde en het waardeverlies kan incasseren, dan doe je maar .
Ik zou 3/4 investeren in gespreidde fondsenportefeuille en er elk jaar 1of 2 keer naar gaan kijken. Wil je zeker zijn van de beste fondsen, koop er dan een hele hoop, gespreid over sectoren en regio's, dan maak je normaal altijd gemiddeld winst elk jaar.
Tenzij je graag research en opvolging doet, dan hoop je zelf de winnaars te kunnen kiezen uit een megamassa aandelen wereldwijd.
Je kan ook investeren in immo met de zorgen die daarbij komen zien.
Hangt dus heel hard af van huidige toestand, kennis, toekomstplannen,
wil je leven van je geld of voor je geld?
antwoorden op de verschillende vragen...
- 40 jaar, huis (50% nog af te betalen) en kids.
- geen interesse in extra panden / huizen / immo / of materiele dingen, heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik bij papieren beleggingen (in brede zin) blijf. Dus dat mogen ETF, stocks, REITs, ... zijn
ik dacht in feite aan: over komende 2 jaar, gespreid instappen in:
- 25% ETFs
- 25% holdings
- 25% REITS
- 25% dividendgroei aandelen
grootste vraagteken waar ik nu mee zit, is dat als ik DCA doe over 2 jaar, dat het niet-geinvesteerde deel gewoon blijft verliezen in waarde.
heb wat hoogtevrees om zomaar alles meteen in te zetten, gezien de beurs vandaag.
alternatief waar ik aan denk:
- 70% in ETFs vandaag, zo breed mogelijk
- 30% cash via DCA uitrollen komende 2 jaar.
- 40 jaar, huis (50% nog af te betalen) en kids.
- geen interesse in extra panden / huizen / immo / of materiele dingen, heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik bij papieren beleggingen (in brede zin) blijf. Dus dat mogen ETF, stocks, REITs, ... zijn
ik dacht in feite aan: over komende 2 jaar, gespreid instappen in:
- 25% ETFs
- 25% holdings
- 25% REITS
- 25% dividendgroei aandelen
grootste vraagteken waar ik nu mee zit, is dat als ik DCA doe over 2 jaar, dat het niet-geinvesteerde deel gewoon blijft verliezen in waarde.
heb wat hoogtevrees om zomaar alles meteen in te zetten, gezien de beurs vandaag.
alternatief waar ik aan denk:
- 70% in ETFs vandaag, zo breed mogelijk
- 30% cash via DCA uitrollen komende 2 jaar.
Depie, dit is misschien eerder iets voor een ander topic, maar ik zou - inderdaad gezien de beurs vandaag - eerder voor de eerste optie kiezen. Dat lijkt mij een zeer degelijke strategie met een mooie diversificatie.
Wat is het doel van dit geld? en wat is de horizon? (geld dat je binnen de paar jaar nodig hebt beleg je best niet in aandelen(fondsen)depie schreef: ↑16 december 2021, 11:09 Gezien de beurs vandaag... (inflatie, TINA, renteverhoging die er aan komt na jarenlange extreem lage rente, markten staan hoog...), volgende vraag.
Je hebt een een zeven tal jaar geleden een gelijkaardige vraag gesteld (voor een bedrag dat veel kleiner was).
Ook in 2018 stelde je opnieuw zo'n vraag.
Wat heb je toen besloten en gedaan?
Hoe is dat over de daaropvolgende jaren geëvolueerd?
Hoe heb je de crash van 2020 overleefd? heb je toen acties genomen?
Je moet je risicoprofiel bepalen.
Wat is verschillend deze keer? Je het bedrag is groter maar is je riskappetijt anders?
- Kan je met dit geld evenveel risico nemen? wat als je verliezen lijdt?
- Moet je met dit geld evenveel risico nemen? wat als je maar weinig winst maakt?
- Wil je met dit geld evenveel risico nemen? hoe zal je slapen als je 20-30-40-50% verliest en dat zelfs na verschillende jaren niet goedmaakt?
Laatst gewijzigd door B7H4long op 16 december 2021, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
BH, klopt.
De absolute bedragen waren toen anders, en de markt en wereld ook.
Crash van 2020 helaas niet meegemaakt met een voor mij significante hoeveelheid belegd geld, dus dat is in feite het probleem: ik weet niet hoe ik zou reageren. De crash can 2020 was ook niets vergeleken met de lost decade, waar je 10 jaar op je tanden moet bijten.
Ik kan de vraag in feite anders stellen: hoeveel % cash (van het te beleggen totaal) houden jullie nu aan? En is dat meer dan anders, gezien de beurs vandaag?
Crash van 2020 helaas niet meegemaakt met een voor mij significante hoeveelheid belegd geld, dus dat is in feite het probleem: ik weet niet hoe ik zou reageren. De crash can 2020 was ook niets vergeleken met de lost decade, waar je 10 jaar op je tanden moet bijten.
Ik kan de vraag in feite anders stellen: hoeveel % cash (van het te beleggen totaal) houden jullie nu aan? En is dat meer dan anders, gezien de beurs vandaag?
3% cash, vroeger minder dan 1% en dan vooral voor eventuele kapitaalverhogingen.(genre tinc,care property,befimmo...)
Niet zeker of de markt en de wereld wezenlijk anders zijn nu dan een paar jaar geleden.depie schreef: ↑16 december 2021, 13:30 BH, klopt.
Ook toen waren er continue onheilsberichten maar gingen de beurzen toch van het ene record naar het andere.
Dat de crash van 2020 anders was, weten we enkel na de crash. Op het moment zelf was het een van de steilste dalingen.
In mijn portefeuille is de hoeveelheid cash de laatste jaren vergroot, zowel qua percentage als absoluut. Dit is NIET vanwege de beurs vandaag want dat is iets dat ingecalculeerd is in de opzet van mijn portefeuille, het is niets speciaal.
Mijn hoeveelheid cash gaat/ging omhoog omdat termijnrekeningen aflopen en er geen gelijkaardig alternatief is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik interpreteer niks verkeerd , de grafiek lijnen kloppen alleen de cijfers die er staan kloppen niet .Naick schreef: ↑16 december 2021, 07:08 Je post hier onzinnige grafieken, die je vervolgens verkeerd interpreteert. Mensen wijzen je op jouw inconsistensies en dan word je boos en begin je op de man te spelen en andere cijfers uit je duim te zuigen... Wat wil je hier nu mee bereiken?
Maar als ik 3% dan is het 3% het is jullie die daar weeral van uitgaan dat ik mis ben . Terwijl jullie je blindstaren op een grafiek die niet eens over Belgie gaat . De inflatie cijfers en dergelijke dat ik meegaf klopten te volle . Zoek ze je zult zien .
Maar denk dat BH7 dat wel al gedaan heeft . Het is niet moeilijk deze te vinden .
De spaarrente heeft nog NOOIT de inflatie bijgehouden zelfs verre van . Wat je vandaag verliest is zelfs laag als je het op 100 jaar bekijkt .Maar jammer genoeg kunnen jullie niet verder denken dan een grafiekje blijkbaar . Denk dat jullie dit weeral hebben bewezen .
Zeg man. Wie heeft die grafiek hier geplaatst? Je verdraait voortdurend anderen hun woorden en komt met argumentatie die niemand betwist in een poging om te doen lijken alsof je gelijk had. Stopt ermee. En zet uw leestekens vast aan het vorige woord.lop schreef: ↑16 december 2021, 15:46 Ik interpreteer niks verkeerd , de grafiek lijnen kloppen alleen de cijfers die er staan kloppen niet .
Maar als ik 3% dan is het 3% het is jullie die daar weeral van uitgaan dat ik mis ben . Terwijl jullie je blindstaren op een grafiek die niet eens over Belgie gaat .
-
- Hero Member
- Contacteer:
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Heb een veelvoud van dat is aandelen zitten . Wat is het verschil als je vandaag koopt of de aandelen die je al 20 jaar bezit ?depie schreef: ↑16 december 2021, 11:09 Gezien de beurs vandaag... (inflatie, TINA, renteverhoging die er aan komt na jarenlange extreem lage rente, markten staan hoog...), volgende vraag.
Als je een bedrijf koopt dan doe je dit met een reden , je geloofd in dat bedrijf in de toekomstige groei enz .
Zie echt niet in waarom dit zou veranderen als de markt hoog staan , nog steeds vind je koopjes op de markt .
Dit geld natuurlijk niet voor ETF's . Aan de huidige waardering vind ik het noodzakelijk dat je zelf de touwtjes in handen houd .