De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
U zei als het geld op spaarboekjes blijft staan is er geen inflatie. Ik zei dat is niet correct.
Het is niet omdat het iets anders betekent voor de meesten dat het dat ook is.
Heeft u ook een antwoord op mijn vragen? Waar kan ik meer info vinden voor een antwoord?
Er komt geld bij en een deel gaat de beurs op. Aandelen stijgen. Iedereen loopt nerveus want de centrale banken kunnen ieder ogenblik iets beslissen waardoor dat geld uit de beurs moet. Maar dan?
Lees het boek nu gewoon.lop schreef: ↑15 december 2021, 16:03Als het nogmaals 10 jaar duurt voor dat er een crash komt en je zit nu in cash heb je binnen 10 jaar nog juist uw boek oversintorama schreef: ↑15 december 2021, 15:54
Ik zei het toch: cash. Aandelen kunnen op elk moment omgezet worden in cash. Een vervelende eigenschap van aandelen.
Goed, we nemen even aan dat de inflatie over heel 2020 5% bedraagt. Dat kan een prima alternatief zijn voor aandelen die met 20% zakken op jaarbasis. Dat het zo zal zijn weet niemand uiteraard. Voor alle duidelijkheid raad ik dan ook niemand aan om aandelen om te zetten in cash. Je moet er wel rekening mee houden dat anderen het kunnen. Mijn advies is juist om NIET alles te verkopen, maar gewoon zorgeloos belegd te blijven, geen kranten te lezen en over een jaar of 20, 25 nog eens te komen terugkijken naar de beurs.
Nee, je slaat de bal helemaal mis over de inhoud van het boek. De beste manier om erachter te komen waar het boek over gaat, is door het te lezen.
Iedereen weet dat cash onmogelijk als alternatief kan worden gezien , Brengt niks op stijgt niet met de inflatie en dat zijn 2 voorwaarden die een belegging nodig heeft . Daarom dat velen ook goud plaatsen onder verzekering en niet onder belegging .Het zelfde met crypto
Sintorama heeft gelijk...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je een aandeel koopt aan 100 EUR en de koers daalt naar 20 EUR, dan heb je 80% ongerealiseerd verlies zolang je niet verkoopt.GoodDay schreef: ↑17 december 2021, 10:17Hier gaf u aan dat aandelen toch niet zo veilig zijn. Niets om bang voor te zijn? Als ik vorig jaar gekocht heb aan 100 en volgend jaar crasht dit naar 20 ben ik toch 80% kwijt? De beurs moet dan maal 5 om terug bij mijn aankoopbedrag te zijn. Ondertussen heeft de inflatie van mijn 100 van toen misschien nu 50 reëel gemaakt? Dan sta ik op lange termijn toch altijd op verlies?sintorama schreef: ↑15 december 2021, 08:31 Er is natuurlijk altijd WEL een alternatief, en dat is cash. Van zodra aandelen massaal omgezet worden in dit alternatief is er geen ontkomen meer aan. Er zal sowieso een crash komen, alleen weet niemand wanneer. Maar een crash is niets om bang voor te zijn: je moet het zien als iets wat op lange termijn gezond is. Ik raad het boek "Antifragile" aan van Nassim Nicholas Taleb.
Het bedrijf op zich is niet minder of meer waard geworden door die 80% koersverlies.
In het geval van inflatie stijgt de waarde van het bedrijf in EUR ook mee. Edit: omdat de waarde van EUR daalt, de waarde van het bedrijf blijft gelijk.
En de koers zal na een crash terug (snel of traag) herstellen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 18 december 2021, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Mooi verwoord , tot je het geld van dat ongerealiseerd verlies nodig hebt.EarthNvstr1 schreef: ↑18 december 2021, 12:15 Als je een aandeel koopt aan 100 EUR en de koers daalt naar 20 EUR, dan heb je 80% ongerealiseerd verlies zolang je niet verkoopt.
Een aandeel dat 80% van zijn waarde verliest zal "ooit" misschien wel weer naar die 100 gaan maar intussen is die 100 ook door de inflatie aangevreten waardoor die koers eigenlijk moet stijgen naar 150.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daarom dat men wel eens zegt dat je best enkel belegt met geld dat je niet nodig hebt.Gebruikersnaam2 schreef: ↑18 december 2021, 12:27Mooi verwoord , tot je het geld van dat ongerealiseerd verlies nodig hebt.EarthNvstr1 schreef: ↑18 december 2021, 12:15 Als je een aandeel koopt aan 100 EUR en de koers daalt naar 20 EUR, dan heb je 80% ongerealiseerd verlies zolang je niet verkoopt.
Stel dat het bedrijf 80 EUR waard is en je koopt aan een koers van 100 EUR... dan koop je dus iets dat 80 EUR waard is voor 100 EUR.
De koers daalt naar 20 EUR en je verkoopt ... dan verkoop je dus iets dat 80 EUR waard is voor 20 EUR.
Edit: zowel bij aankoop teveel betalen als bij verkoop te weinig vragen, lijkt mij niet het beste wat je kan doen
Het is de koers die 80% verliest, niet de waarde van het bedrijf.Gebruikersnaam2 schreef: ↑18 december 2021, 12:27 Een aandeel dat 80% van zijn waarde verliest zal "ooit" misschien wel weer naar die 100 gaan maar intussen is die 100 ook door de inflatie aangevreten waardoor die koers eigenlijk moet stijgen naar 150.
De koers zal herstellen en inderdaad naar 150, want de waarde van het bedrijf is hetzelfde gebleven, het is de waarde van EUR dat gedaald is.
Daarom zijn crashes of correcties voor mij solden, dus wat bijkopen indien de fundamentals ok blijven.
Boek zal mij niet leren wat je kan aanzien als belegging en cash is dat niet .joshua41 schreef: ↑18 december 2021, 11:59Lees het boek nu gewoon.lop schreef: ↑15 december 2021, 16:03
Als het nogmaals 10 jaar duurt voor dat er een crash komt en je zit nu in cash heb je binnen 10 jaar nog juist uw boek over
Iedereen weet dat cash onmogelijk als alternatief kan worden gezien , Brengt niks op stijgt niet met de inflatie en dat zijn 2 voorwaarden die een belegging nodig heeft . Daarom dat velen ook goud plaatsen onder verzekering en niet onder belegging .Het zelfde met crypto
Sintorama heeft gelijk...
Het enige wat een auteur wil is dat je zijn boeken koopt
Heb het al gezegd als je cash bekijkt over 100 jaar dan zit je met een jaarlijks verlies van 4% tegenover de inflatie op jaarbasis . Al zien sommigen de devaluatie niet als verlies destijds maar dat was het wel .
De laatste 10 jaar was het maar 2% dus wees gelukkig
Cash is de slechtste activa die je kunt hebben denk dat daarover geen discussie mogelijk is .
Maar met cash ben je wel 100% zeker dat je jaarlijks verlies hebt en je hebt een vals gevoel van veiligheid .
80% dalen bij een crash vind ik zelf overdreven en betekend dat je rommel koopt .EarthNvstr1 schreef: ↑18 december 2021, 12:15Als je een aandeel koopt aan 100 EUR en de koers daalt naar 20 EUR, dan heb je 80% ongerealiseerd verlies zolang je niet verkoopt.GoodDay schreef: ↑17 december 2021, 10:17
Hier gaf u aan dat aandelen toch niet zo veilig zijn. Niets om bang voor te zijn? Als ik vorig jaar gekocht heb aan 100 en volgend jaar crasht dit naar 20 ben ik toch 80% kwijt? De beurs moet dan maal 5 om terug bij mijn aankoopbedrag te zijn. Ondertussen heeft de inflatie van mijn 100 van toen misschien nu 50 reëel gemaakt? Dan sta ik op lange termijn toch altijd op verlies?
Het bedrijf op zich is niet minder of meer waard geworden door die 80% koersverlies.
In het geval van inflatie stijgt de waarde van het bedrijf in EUR ook mee. Edit: omdat de waarde van EUR daalt, de waarde van het bedrijf blijft gelijk.
En de koers zal na een crash terug (snel of traag) herstellen.
50% is al veel . Zelfs in 2008 en 2009 daalden bedrijven dit percentage niet .
Bij arocraten was de daling zelfs maar 35% , na het dividend maar 27%
Of met andere woorden als je de gemiddelde van 100 jaar neemt dan heb je bij het aanhouden van cash elke 10 jaar een crash die zich nooit meer kan herstellen
Nog het een nog het ander is correct, en is ook niet correct geweest in het verleden.
Hier is een vergelijking van van een 100% cash portefeuille en een 100% SP500 portfeuille sinds 2000.
ref: https://www.portfoliovisualizer.com/bac ... ation3_3=0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En waar is de inflatie in uw grafiek ?B7H4long schreef: ↑18 december 2021, 19:01Nog het een nog het ander is correct, en is ook niet correct geweest in het verleden.
Hier is een vergelijking van van een 100% cash portefeuille en een 100% SP500 portfeuille sinds 2000.
Vergeten zeker ?
Heb maar 1 woord voor u --KNIP--
Rustig lop. Laat je toch niet zo opjagen. Straks heb je net als Matti een ban aan je been
Zou ik jammer vinden.
Zou ik jammer vinden.
Rustig, Lopke. Denk aan uw hart. Het is hier maar een ordinair forum, hé. Niks van levensbelang, what so ever.
Edit: Tiktak was me voor.
Edit: Tiktak was me voor.
Heb je het stukje ook bekeken na inflatie gecorrigeerd ? Of ben je dat vergeten ? Wat staat er dan -0,73%B7H4long schreef: ↑18 december 2021, 19:01Nog het een nog het ander is correct, en is ook niet correct geweest in het verleden.
Terwijl er word gerekend met een rendement van 1,54% netto maar ga je dat vinden ?
En dan nog heb je een negatief rendement van -0.73% na inflatie.
Dus wie heeft er gelijk ? WEERAL !!!
Speciaal voor jou, met de inflatieadjustment toegepast.lop schreef: ↑18 december 2021, 20:13En waar is de inflatie in uw grafiek ?B7H4long schreef: ↑18 december 2021, 19:01
Nog het een nog het ander is correct, en is ook niet correct geweest in het verleden.
Vergeten zeker ?
Heb maar 1 woord voor u --KNIP--
Inflatie geld natuurlijk zowel voor de cash als voor de aandelen; en verandert dus de conclusies niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat ik vooral zie is dat cash tijdens die periode duidelijk beter was dan de US aandelen.lop schreef: ↑18 december 2021, 20:23Heb je het stukje ook bekeken na inflatie gecorrigeerd ? Of ben je dat vergeten ? Wat staat er dan -0,73%B7H4long schreef: ↑18 december 2021, 19:01
Terwijl er word gerekend met een rendement van 1,54% netto maar ga je dat vinden ?
En dan nog heb je een negatief rendement van -0.73% na inflatie.
Dus wie heeft er gelijk ? WEERAL !!!
Met US aandelen had je dus veel grotere verliezen.
Dus nee: "Cash is de slechtste activa die je kunt hebben denk dat daarover geen discussie mogelijk is" is niet correct.
En ja: cash gaf meer veiligheid dan aandelen.