De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik koop nu gewoon niks. Had ik al beslist voor de situatie met Rusland. Ik ga er vanuit dat we nog verder gaan zakken aangezien de FED terug geld ga ontrekken uit de economie. Als die onnozele Poetin ook nog eens zot gaat doen zijn we helemaal vertrokken.
Siemens energy en Siemens gamesa zitten vandaag ook met een zware koersval van 14% en 16%.
Maar als je dieper kijkt dan is de overdreven koersstijging ook te wijten aan het feit dat het aandeel zo zwaar was geshort.
Shorters moesten massaal inkopen waardoor prijs extra hard steeg.Daarna daalde het ook weer enorm.
Als je het dan ruimer bekijkt was het ook maar een druppel op een hete plaat. Algemeen wat dit niet te zien, indexfondsen hadden hier amper impact van ondervonden.Hun poging op de silverprijs was ook al minder zichtbaar. Om dit in de markt te zien zouden particulieren dit met de meeste aandelen moeten doen.Wat niet mogelijk is want ze hebben gewoon te weining kapitaal tegenover institutionele investeerders.
We zullen het wel zien. Is het deze keer echter anders of niet?
Siemens energy en Siemens gamesa zitten vandaag ook met een zware koersval van 14% en 16%.
Ik denk dat we allemaal dat prachtige verhaal kennen.Mooi voorbeeld wat gewone mensenkunnen bereiken als ze samenwerken Dat die verachterlijke shorters daarbij aan het zweten waren was des te meer genieten!Aerolla schreef: ↑21 januari 2022, 08:14Misschien moet je Gamestop eens googlenDenfi schreef: ↑20 januari 2022, 22:31
Over 2000 en vroeger kan ik mij niet uitspreken maar 2008 lijkt mij nu toch niet veel andere dan nu, met uitzondering van de apps. En die apps(zoals bux zero) worden dan meestal gebruikt door mensen die maar voor een paar honderd euro,en zelfs minder per aandeel aankopen. Die gaan de beurs niet veel beïnvloeden. Zelfs alle particulieren samen hebben maar een beprekte invloed op de beurskoers.
Maar als je dieper kijkt dan is de overdreven koersstijging ook te wijten aan het feit dat het aandeel zo zwaar was geshort.
Shorters moesten massaal inkopen waardoor prijs extra hard steeg.Daarna daalde het ook weer enorm.
Als je het dan ruimer bekijkt was het ook maar een druppel op een hete plaat. Algemeen wat dit niet te zien, indexfondsen hadden hier amper impact van ondervonden.Hun poging op de silverprijs was ook al minder zichtbaar. Om dit in de markt te zien zouden particulieren dit met de meeste aandelen moeten doen.Wat niet mogelijk is want ze hebben gewoon te weining kapitaal tegenover institutionele investeerders.
We zullen het wel zien. Is het deze keer echter anders of niet?
Iemand nog een technologie-aandeel? Best wel opmerkelijk wat er nu gebeurt. Gisteren leek de beurs te herstellen, maar de rally werd druk verkocht. Had ik niet verwacht. Vandaag dan? Het leek te komen maar weer niet… Dacht er eind vorige maand aan een kleine short te openen maar durfde niet. Je moest wel gek zijn om die markt te shorten.
Cryptomarkt vandaag -12 (!) %. Da’s 230 miljard verdampt, om jullie een idee te geven.
Cryptomarkt vandaag -12 (!) %. Da’s 230 miljard verdampt, om jullie een idee te geven.
Het voordeel van die aanhoudende daling is dat je kunt vermoeden dat het nog niet gedaan is en dus beter nog wacht om te kopen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hangt van veel factoren af: horizon, risico tolerantie, grootte portfolio, jouw plan om te beleggen, werkzekerheid etc.... ik investeer maandelijksDivi schreef: ↑21 januari 2022, 16:46 Begrijp de verbazing en het gemor van sommigen niet.
Wat horen we al jaaaren aan één stuk?
De beurzen stijgen door de geldprinters van de centrale banken die op overdrive staan.
De Amerikanen (de meest actieve) stoppen er nu gedwongen mee. Dus 1+1=2. Beurzen gaan achteruit!
Wacht tot de ECB er ook mee ophoudt.
ECB waarschuwt al 2 jaar voor terugval van beurzen (ook voor vastgoedprijzen,trouwens).Heb dat hier op het forum verschillende malen die waarschuwing gepost.
En gek genoeg,kreeg ik van een paar mensen,de reactie:"voor mij is het een signaal om bij te kopen".......
Zucht...
Ik denk ook dat het nog niet voorbij is Yaris. B7 zal wel zeggen dat we dat niet kunnen weten en hij heeft gelijk. Maar er is toch zoiets als momentum en moving averages. Wanneer stopt het? Niemand weet het maar bij een hevige korte crash zoals corona kijk ik naar volumes die afnemen. Bij een langgerekte zoals dotcom-bubble ga ik vooral naar moving averages kijken.
Ik schreef hier een tijdje geleden dat de small caps, Russell 2000, bleven hangen onder het 200 daags gemiddelde en dat dit een veeg teken was. Je moet eens kijken waar hij vandaag staat. Ik weet dat technische analyse niet erg gewaardeerd wordt op dit forum maar ik vind dat onterecht. Philippe Gijsels verwijst er ook zeer regelmatig naar, chief strategy bij BNP en dus toch geen amateurke wat financiële markten betreft. Het staat jullie natuurlijk vrij om enkel fundamentele analyse toe te passen.
Aan de ontkenners dan toch even de vraag: Welk fundamenteel “nieuw” nieuws was er de voorbije 2-3 dagen dat de verdere daling heeft veroorzaakt?
Daarnaast onderschatten beleggers en analisten volgens mij wat het is om van 0% rente naar 1% te gaan. Die schok is veel groter dan van pakweg 4 naar 5. Dat laatste kunnen de beurzen inderdaad gemakkelijk verdragen. “Stabiele” delen van portefeuilles, obligaties, gaan deze keer niet helpen denk ik. Tenzij de FED zijn staart weer intrekt natuurlijk.
Ik schreef hier een tijdje geleden dat de small caps, Russell 2000, bleven hangen onder het 200 daags gemiddelde en dat dit een veeg teken was. Je moet eens kijken waar hij vandaag staat. Ik weet dat technische analyse niet erg gewaardeerd wordt op dit forum maar ik vind dat onterecht. Philippe Gijsels verwijst er ook zeer regelmatig naar, chief strategy bij BNP en dus toch geen amateurke wat financiële markten betreft. Het staat jullie natuurlijk vrij om enkel fundamentele analyse toe te passen.
Aan de ontkenners dan toch even de vraag: Welk fundamenteel “nieuw” nieuws was er de voorbije 2-3 dagen dat de verdere daling heeft veroorzaakt?
Daarnaast onderschatten beleggers en analisten volgens mij wat het is om van 0% rente naar 1% te gaan. Die schok is veel groter dan van pakweg 4 naar 5. Dat laatste kunnen de beurzen inderdaad gemakkelijk verdragen. “Stabiele” delen van portefeuilles, obligaties, gaan deze keer niet helpen denk ik. Tenzij de FED zijn staart weer intrekt natuurlijk.
Ik bouw mijn posities in Nasdaq 100 (EQQQ) hélemaal niet af, en zal sowieso bijkopen maar...wanneer?
Sofina, is dit technologie aandeel pur sang? => deze koop ik ook nog bij.
Reuze benieuwd ben ik naar de komende tijd! Voorlopig bouw ik mijn cash verder op.
Nee, iedereen heeft alles al verkocht ondertussen denk ik.
Maar ik zou niet weten waarom ik mijn tech aandelen zou verkopen als ik er op LT in geloof. Heb zelfs al bijgekocht in bijvoorbeeld SMT, waarschijnlijk te vroeg, maar dat zullen we altijd pas achteraf weten. Indien ASML onder 600 duikt ben ik ook aandachtig toeschouwer om bij te kopen. En wie weet koop ik bij verdere daling wel bij van mijn Nasdaq etf.
Al zal ik nu ook niet volop inzetten op tech, daarvoor is het risico mij te groot. Maar afbouwen zal ik alleszins niet doen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ja, alle index beleggers hier en elders zitten nog volop in tech. Benieuwd of ze allemaal gaan blijven zitten wanneer ze hun winsten van het afgelopen jaar (door diezelfde tech aandelen gerealiseerd) zien wegsmelten
Is nog maar het begin, we gaan nog wel enkele "dead cat bounces" zien voor ze op de bodem ligt. Schrijf het maar op, we gaan de all time highs de eerste jaren niet meer terug zien. Inflatie tast de koopkracht aan en de onvermijdelijke rente verhoging tast de waardering van bedrijven aan, beiden zullen voor een economische afkoeling zorgen.
Laten we aannemen dat we in een salami-crash zitten, dat de grote spelers al uitgestapt zijn en velen niet direct meer bijkopen. Waar gaat de cash dan heen? Terug op de spaarrekening om elk jaar een 4% te ontwaarden?
Nergens, geld verschuift van de ene naar de andere rekening (van koper naar verkoper), bij een crash verdampt (aandeel)waarde, de hoeveelheid cash of geld in omloop blijft gelijk, geld en waarde zijn twee verschillende zaken. Bij een crash is 4% muntontwaarding op een cash rekening niks in vergelijking met 40% waarde verlies in aandelen, die grote en kleine spelers stappen ondertussen selectief terug in aandelen die volgens hun onder gewaardeerd zijn.
Er stond ooit in De Tijd een krantenkop in het groot: er zijn geen kopers meer. Moet zowat eind 2008 begin 2009 geweest zijn. Kan zich altijd herhalen, denk niet dat het zo'n vaart zal lopen maar alles is mogelijk.
Volgende week nog wat bijkopen. Je vergeet blijkbaar dat we lange termijn beleggers zijn.
Ok we'll see.vortex schreef: ↑22 januari 2022, 09:54 Is nog maar het begin, we gaan nog wel enkele "dead cat bounces" zien voor ze op de bodem ligt. Schrijf het maar op, we gaan de all time highs de eerste jaren niet meer terug zien. Inflatie tast de koopkracht aan en de onvermijdelijke rente verhoging tast de waardering van bedrijven aan, beiden zullen voor een economische afkoeling zorgen.
Genoeg traditionele aandelen waar het naartoe gaat.
Bekijk maar eens mondelez, chevron, Exxon, hershey's, altria, British American tobacco
De aandelen van de oude stempel...
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
"It's only when the tide goes out that you learn who has been swimming naked."
Maar men schreeuwt nog niet hard genoeg, nog te vroeg. Blijven hopen dat het harder omlaag gaat maar toch al een kleinigheidje kopen.
Maar men schreeuwt nog niet hard genoeg, nog te vroeg. Blijven hopen dat het harder omlaag gaat maar toch al een kleinigheidje kopen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor