De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De correctie lijkt (intraday) een feit - als je MSCI world (IWDA) als referentie neemt - the top was 79,98 Euro, en vandaag ging het fonds onder de 71,98 Euro
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nee, sommige aankoop koersen die ik vorig jaar had vooropgesteld, zijn wel al geraakt of komen er dichtbij. Bijvoorbeeld Equinix aan 680 dollar of Sofina aan 350 euro. Nu zal ik Sofina overwegen als het nog eens 75-100 euro zakt.
In verwacht nog erger. FED is nog steeds van plan om dit jaar al een deel van het gratis geld terug uit de economie te trekken.
De hele toestand met Rusland. Als het daadwerkelijk tot een oorlog tussen Amerika/Europa tegen Rusland komt, zie ik de beursen nog verder wegzakken. Als China zich dan nog eens gaat bemoeien is het helemaal compleet.
Voor inflatie en stijgende rente hebben ik minder schrik, die lijken mij al lang in de koersen te zijn verwerkt.
Ik ga er vanuit dat we komende maanden bezig zijn aan een salami crash.
Het enigste wat ik nu zou overwegen is silver/goud-ETF of fysiek. Nu duidelijk is dat bitcoin niet beschermd tegen inflatie en onrust zie ik een deel overgaan in edelmetalen.
Laatst gewijzigd door Denfi op 24 januari 2022, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ga (dankzij deze daling) op 1 februari moeten kopen, want mijn storting van februari zal mijn assetallocatie over het randje duwen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als we de YTD koers nemen van IWDA staat de etf -9,22% (ZPRG -1,47%), ik denk dat het einde nog niet in zicht is maar ik het spijtig genoeg géén glazen bol.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het scenario van stagflatie is veel dichterbij gekomen. Ze zullen de rente niet teveel verhogen nu de economie in de USA toch begint te sputteren.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Dan is het simpel, emotie afleggen en bijkopen aan -25%. Als je toch gaat wachten, dan ga je wellicht blijven wachten.Georg schreef: ↑24 januari 2022, 17:12 Niks verkocht en ik wacht voorlopig ook nog af om cashreserves in te zetten om bij te kopen, ik wil mijn munitie niet verschieten indien het nog verder zakt.
De vraag die ik mezelf moet stellen (en er eerlijk gezegd geen echt antwoord op heb) is: wanneer koop ik bij!
Bijvoorbeeld verleden week beweerde ik hier dat ik Sofina zou bijkopen als het minstens op -25% staat en momenteel staan we -20%, dus dichtbij... en ik zie het momenteel nog een stuk verder naar beneden zakken.
Ratio <=>emotie!
Ook in 2020 durfde ik niet voluit te springen, maar ongeveer halverwege de uptrend pas bijgekocht.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Klopt, centraal banken kijken in principe niet naar het beurssentiment van de dag, wel naar de reële economie, tewerkstelling en inflatie, zolang er daar niks beweegt, gaan die rente verhogingen er sowieso komen.
Mijn Bolero weet zelfs niet wat IWDA vandaag gedaan heeft. Intraday +0%.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Je kan je aankoop-koersdoelen wel wat naar onder bijschaven, maar hou je er dan wel aan.
Daalt 'jouw' aandeel 20% en zou je bijkopen bij -10%, koop dan bij -20%. Desnoods met kleinere bedragen. Salami-aankopen...
Wel niet simpel om nieuwe koersdoelen te bepalen, laat daarom ook genoeg ruimte tussen de aankoopschijven. 5% vind ik bvb veel te weinig. Zeker in de huidige markt.
Daalt 'jouw' aandeel 20% en zou je bijkopen bij -10%, koop dan bij -20%. Desnoods met kleinere bedragen. Salami-aankopen...
Wel niet simpel om nieuwe koersdoelen te bepalen, laat daarom ook genoeg ruimte tussen de aankoopschijven. 5% vind ik bvb veel te weinig. Zeker in de huidige markt.
--- dubbel bericht ---
Laatst gewijzigd door gpv1 op 24 januari 2022, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Ik heb na mijn bericht toch wat aankopen gedaan waardoor het cash-gedeelte binnen de port verminderd is van 77% naar 66%:gpv1 schreef: ↑24 januari 2022, 16:32 Kwaliteitsaandelen zijn nog altijd te duur. De multiples zijn te hoog en de fcf-verwachtingen van analisten zijn zeer optimistisch en waarschijnlijk in veel gevallen onrealistisch. Het is heel moeilijk om op lange termijn een CAGR-rendement van 15% te halen met de huidige waarderingen.
Langs de andere kant lijkt mij veel van het negatieve macronieuws al ingeprijsd te zijn. We weten dat er inflatie is, we weten dat de rentes zullen stijgen, we weten dat de supply chain issues nog tot de zomer zullen duren, etc... Voor mij mogen de koersen nog veel meer naar beneden, maar ik vrees een beetje dat we het ergste achter de rug hebben. En dat is heel vervelend voor mij, want ik zit hoofdzakelijk in cash
- Forrester bijgekocht
- ingestapt in Caleres, een van de 'brolaandelen' die ik deze zomer ook in port had, maar waar het management intussen wel wat positieve boodschappen heeft uitgestuurd: de vrije kasstromen voor het huidige en volgende boekjaar zullen naar verwachting heel sterk zijn waardoor de nettoschuld zal weggewerkt zijn; ik hanteer een faire waarde van $41 gebaseerd op 12x een vrije kasstroom van $130 mio
- kleine instap in SAP, wat mij betreft een van de goedkoopste B2B kwaliteitsaandelen; management verwacht intern (maar niet officieel) een vrije kasstroom van €8 miljard tegen 2025 (op een omzet van €36 miljard), met een multiple van 26 kom ik uit op een target van €176 per aandeel; om aan een CAGR-rendement van 15% te raken zou ik idealiter moeten instappen rond de €100, vandaar mijn eerste bescheiden positie vandaag boven de €116 en dan maar hopen op verdere dalingen om bij te kopen
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)