De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Buy the dip lijkt short the bounce te worden. Woensdag D-Day? Fed Day? Inflatie maar wat laten schieten?
De week is nog niet om maar inderdaad, over mijn volledige portefeuille vandaag 2.97 euro verlies
De helft ging een beetje omhoog en de andere helft een beetje omlaag
Is al heel het jaar zo niet alleen deze week . Als ik mijn portfolio bekijk komt al het verlies van obligaties en zijn de aandelen deze die de boel in het groen houden .
Al is het allemaal zeer mager schommelen tussen winst en verlies
-
- Verbannen Gebruiker
Nu de recente escalatie van het probleem Rusland - Ukraine die nooit bestaan heeft,
Men kan zich weer concentreren op de economie na de fratsen van Putin.
opgelost is
kunnen we weer kijken naar de hoge inflatie en de hogere rentevoeten. De beurzen zijn euforisch omdat Rusland wat troepen teruggetrokken heeft, maar vergeten de hoge inflatie. De 10 jaarlijkse rente in de VS heeft met 2,04% de reis naar boven verdergezet, nadat er een dip was omdat men vluchtte in overheidsobligaties na de sombere berichten rond Ukraine vorige week.
Men kan zich weer concentreren op de economie na de fratsen van Putin.
-
- Verbannen Gebruiker
Rusland Ukraine probleem lijkt toch niet opgelost. Beurzen weer in het rood. Eigenlijk zijn er alleen maar redenen voor rode beurskoersen: ligt de nadruk op Ukraine, dan is het somber. Ligt de nadruk op hoge inflatie en stijgende rentevoeten, dan is het even somber.
Toch is er soms euforie: hoera, spanning rond Ukraine ebt misschien weg. Inflatie zal misschien niet lang hoog blijven. Misschien valt het wel mee met die rentevoetverhogingen van de FED.
Beurzen zoeken dus een richting tussen hoop en wanhoop zolang het niet duidelijk is in welke richting het zal gaan. Spannend
Toch is er soms euforie: hoera, spanning rond Ukraine ebt misschien weg. Inflatie zal misschien niet lang hoog blijven. Misschien valt het wel mee met die rentevoetverhogingen van de FED.
Beurzen zoeken dus een richting tussen hoop en wanhoop zolang het niet duidelijk is in welke richting het zal gaan. Spannend
Ach gewoon stick to the plan. Veel beter dit soort salami bewegingen dan een beurs die week na week een lichtjes beter record neerzet.
Heb heel wat aandelen gehamsterd de voorbije 3 maand. 10% van mijn huidige portwaarde is er netto ingestroomd in die periode.
Ik zit nu mooi op 70% aandelen allocatie.
Vanochtend nog Umicore gekocht, was laatst aandeelhouder in 2016. Blij om terug te zijn, nu hopelijk voor de zeer lange termijn.
Heb heel wat aandelen gehamsterd de voorbije 3 maand. 10% van mijn huidige portwaarde is er netto ingestroomd in die periode.
Ik zit nu mooi op 70% aandelen allocatie.
Vanochtend nog Umicore gekocht, was laatst aandeelhouder in 2016. Blij om terug te zijn, nu hopelijk voor de zeer lange termijn.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
En gewoon ook het feit dat de beurs algemeen overdreven gewaardeerd stond. De Shiller PE Ratio stond in 2021 bijna op 40. Alleen in 2000 heeft deze nog hoger gestaan.Nu staat het nog steeds boven 36.VLblokpate schreef: ↑17 februari 2022, 12:15 Rusland Ukraine probleem lijkt toch niet opgelost. Beurzen weer in het rood. Eigenlijk zijn er alleen maar redenen voor rode beurskoersen: ligt de nadruk op Ukraine, dan is het somber. Ligt de nadruk op hoge inflatie en stijgende rentevoeten, dan is het even somber.
Het is/was nodig dat er wat lucht uit gaat zodat we in de toekomst niet met een crash van 50% zitten. Dat vermijd ik toch liever.Ik heb nog steeds niks bijgekocht.
-
- Verbannen Gebruiker
Bij verkopen wat is het alternatief .... aan de zijlijn wachten met een spaarboekje tot er een crash komt. Er zal er eentje komen maar wanneer ..... Helaas is mijn glazen bol bewolkt ...VLblokpate schreef: ↑17 februari 2022, 15:35In plaats van de vraag bijkopen of niet bijkopen is de vraag misschien verkopen of niet verkopen. De toekomst zal het ons zeggen.
In VS kiezen ze weer voor verkopen en in plaats overheidsobligaties kopen.
-
- Verbannen Gebruiker
Bij een aandelencrash verlies je het aandelenverlies + inflatie. Op spaarboekje enkel de inflatie.
En waarschijnlijk is het nu geen crash zoals de voorbije jaren: voorbije jaren scherpe daling en scherp herstel. Omdat daling gebaseerd was op vrees en niet op fundamentals.
Als nu de fundamentals niet goed zitten dan geen scherpe daling maar een lange daling.
En in dat geval zijn we er al mee bezig. Of misschien is het ook alleen maar vrees en dan komen we er snel weer bovenop.
Veel zal afhangen van hoe de centrale banken gaan handelen. De bedrijven doen het op dit moment goed, het chiptekort kan roet in het eten gooien, want niet iedereen wil een aantal maanden wachten op een nieuw toestel of auto. Dit kan inkomen kosten voor de bedrijven.VLblokpate schreef: ↑17 februari 2022, 15:50 Bij een aandelencrash verlies je het aandelenverlies + inflatie. Op spaarboekje enkel de inflatie.
En waarschijnlijk is het nu geen crash zoals de voorbije jaren: voorbije jaren scherpe daling en scherp herstel. Omdat daling gebaseerd was op vrees en niet op fundamentals.
Als nu de fundamentals niet goed zitten dan geen scherpe daling maar een lange daling.
Ik moet zeggen dat ik hoogtevrees heb ..... het gratis geld heeft de beurs aangejaagd. Als binnenkort de temperaturen overal stijgen gaat de gasprijs dalen en valt een deel van de inflatie weg. Denk wel dat de inflatie hoger zal staan dan de ECB had verwacht.
Zit nog 10 jaar van mijn pensioen .... denk er nog niet aan om te verkopen. Maar ja niet verkopen is geen winst maar ook geen verlies.
-
- Verbannen Gebruiker
Nog even geduld: over 10 jaar weet je wat je best nu had kunnen doen. Grapje, niet kwaad bedoeld. Maar ik begrijp het dilemma. Het is niet eenvoudig. Nog 10 jaar 5% inflatie en er blijft niet veel over. Anderzijds is spaargeld een aanvulling op pensioen. Je hebt niet onmiddellijk op de dag van je pensioen al je spaargeld nodig. Een dip hoeft niet tegen dan opgelost zijn.
Ik weet het en neen het geld op de beurs heb ik de eerste 10 jaar niet nodig, misschien gaat het wel integraal naar de kinderen. Ik heb 2 dips gemist omdat ik een aantal jaren mijn beleggingen niet heb opgevolgd. Dus de opportuniteiten om bij te kopen gemist.VLblokpate schreef: ↑17 februari 2022, 16:30 Nog even geduld: over 10 jaar weet je wat je best nu had kunnen doen. Grapje, niet kwaad bedoeld. Maar ik begrijp het dilemma. Het is niet eenvoudig. Nog 10 jaar 5% inflatie en er blijft niet veel over. Anderzijds is spaargeld een aanvulling op pensioen. Je hebt niet onmiddellijk op de dag van je pensioen al je spaargeld nodig. Een dip hoeft niet tegen dan opgelost zijn.
Tja 5% inflatie .... dan kan het spaargeld voor een deel naar obligaties of vast gezet worden tegen 5% of meer. Tegen die tijd zijn die rentes ook gestegen.
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Heb in mijn jonge jaren nog geld vastgezet aan 8%.
Je weet wat de centrale banken zullen doen namelijk de rente verhogen .almelain schreef: ↑17 februari 2022, 16:01Veel zal afhangen van hoe de centrale banken gaan handelen. De bedrijven doen het op dit moment goed, het chiptekort kan roet in het eten gooien, want niet iedereen wil een aantal maanden wachten op een nieuw toestel of auto. Dit kan inkomen kosten voor de bedrijven.VLblokpate schreef: ↑17 februari 2022, 15:50 Bij een aandelencrash verlies je het aandelenverlies + inflatie. Op spaarboekje enkel de inflatie.
Ik moet zeggen dat ik hoogtevrees heb ..... het gratis geld heeft de beurs aangejaagd. Als binnenkort de temperaturen overal stijgen gaat de gasprijs dalen en valt een deel van de inflatie weg. Denk wel dat de inflatie hoger zal staan dan de ECB had verwacht.
Zit nog 10 jaar van mijn pensioen .... denk er nog niet aan om te verkopen. Maar ja niet verkopen is geen winst maar ook geen verlies.
In het verleden heeft de beurs 9 op 10 keer gestegen in die periode .
Als binnenkort de temperaturen gaan stijgen wordt het elders op die bol kouder dus dat geeft geen enkele invloed op de prijs van gas en olie .
Dat is oude mensen praat van vroeger , wacht met mazout vullen tot in de zomer is dan goedkoper
-
- Verbannen Gebruiker
Het houdt geen steek wat je zegt. De laatste keer dat de FED de rentevoeten sterk verhoogd heeft , in de jaren 1970, is de VS, en de hele wereld, in een jarenlange recessie terechtgekomen.
Waarom? Omdat ze achteraf gezien de rente te snel te veel hebben verhoogd. Niemand kan voorspellen hoe snel en hoeveel je de rente moet verhogen. Te weinig en te traag is niet goed. Te veel en te snel is niet goed. Maar je weet dat pas achteraf.