De Beurs vandaag
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De Beurs vandaag
En zo ontstaan complottheorieën De zotste dingen eerst.lop schreef: ↑22 maart 2022, 18:11 Ze mogen Poetin eigenlijk bedanken hiervoor anders zat de ECB met een groot probleem een economie die niet sterk genoeg is om een veel hogere rente te dragen en een hoge inflatie die een hogere rente vraagt. Je zou er bijna een complot in zien als je erover nadenkt .
De ECB heeft in 2014 Verhofstadt naar Kiev gestuurd om daar de volksopstand te gaan leiden met de bedoeling de basis te leggen van een Europees gezind Ukraine, dat door Putin binnengevallen zou worden exact op het moment dat de Europese inflatie 6,5% bedraagt terwijl de Europese economie nog niet sterk is.
En waarom is dat de redding van de ECB? De hoge inflatie wordt door Putin nog veel hoger gemaakt. Nog dramatischer. Nog erger.
Nee inflatie word juist lager hogere prijzen = aankopen worden uitgesteld juist hetzelfde effect dan als je de rente verhoogd .VLblokpate schreef: ↑22 maart 2022, 18:38En zo ontstaan complottheorieën De zotste dingen eerst.lop schreef: ↑22 maart 2022, 18:11 Ze mogen Poetin eigenlijk bedanken hiervoor anders zat de ECB met een groot probleem een economie die niet sterk genoeg is om een veel hogere rente te dragen en een hoge inflatie die een hogere rente vraagt. Je zou er bijna een complot in zien als je erover nadenkt .
De ECB heeft in 2014 Verhofstadt naar Kiev gestuurd om daar de volksopstand te gaan leiden met de bedoeling de basis te leggen van een Europees gezind Ukraine, dat door Putin binnengevallen zou worden exact op het moment dat de Europese inflatie 6,5% bedraagt terwijl de Europese economie nog niet sterk is.
En waarom is dat de redding van de ECB? De hoge inflatie wordt door Putin nog veel hoger gemaakt. Nog dramatischer. Nog erger.
Denk eens goed na als je de rente verhoogd investeren bedrijven ook minder wat de economie en vraag afkoelt als de grondstoffen hoog staan word de vraag ook automatisch minder is dus hetzelde resultaat .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ken je op dit forum als een no-nonsense lid. Zou jammer zijn als je je "belachelijk gemaakt" zou voelen hierover.
Je vraag is n.m.i. terecht (denk dat velen zich die vraag stellen trouwens), maar het antwoord daarop is wellicht niet eenvoudig.
Ik heb wel een poging gedaan, maar ik weet ook wel dat je daar vermoedelijk niet veel concreets aan hebt
Los van de vraag óf er een recessie nabij is of niet, kan er n.m.i. niet zomaar een algemeen antwoord op je algemene vraag gegeven worden. Veel hangt volgens mij af van je strategie, vandaar mijn antwoord.EarthNvstr1 schreef: ↑21 maart 2022, 20:30Ik kan de toekomst niet voorspellen, dus ik hou gewoon mijn strategie aan.
-
- Verbannen Gebruiker
lop schreef: ↑22 maart 2022, 19:33 Nee inflatie word juist lager hogere prijzen = aankopen worden uitgesteld juist hetzelfde effect dan als je de rente verhoogd .
Denk eens goed na als je de rente verhoogd investeren bedrijven ook minder wat de economie en vraag afkoelt als de grondstoffen hoog staan word de vraag ook automatisch minder is dus hetzelde resultaat .
Vandaag kost een kg ijzer 1 euro. Door de inflatie kost dat ijzer volgende maand 1,1 euro.
Wat doet een normale mens? Dat ijzer dat hij volgende maand nodig heeft nu al kopen.
Zo ontstaat hyperinflatie. De mensen kopen sneller en sneller, en zo stijgen de prijzen nog sneller, en de inflatie nog veel meer.
Eens het zover is is het zeer moeilijk om dat proces te keren.
Jij verwart met het proces van negatieve inflatie. Een kg ijzer kost nu 1 euro. Volgende maand maar 0,9 euro. Dan stelt iedereen de aankopen uit. Waardoor prijzen nog dalen, enz
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is inderdaad wat ze doen met renteverhogingen en waarom ze het doen. En daarom verhogen ze de rente zo traag en zo geleidelijk. Om de economie te sparen.
Maar het is een zeer moeilijk proces. Te weinig verhogen, en de inflatie blijft stijgen, tot je misschien hyperinflatie krijgt en dan is het om zeep.
Te veel verhogen en dan schaad je inderdaad de economie en kom je misschien in een recessie. Dan is het ook om zeep.
Niemand kan op voorhand zeggen wat het correcte tempo moet zijn. In de jaren 1970 hebben ze veel te snel de rente verhoogd in de US bijna tot 20% met wereldwijde recessie tot gevolg.
Vandaag is de wereld nog veel meer economisch verbonden dan in 1970. Recessie in US zou nu nog veel dramatischer zijn voor de hele wereld dan het in 1970 al was.
In elk geval, de FED zal dit jaar geleidelijk de rente verhogen van 0% naar 2% of meer. De eerste stap is al gezet.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 22 maart 2022, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Sorry, maar als ik een kilo ijzer wil kopen, dan zal ik dat eerder doen aan 0,9 EUR dan aan 1,1 EUR.VLblokpate schreef: ↑22 maart 2022, 19:53lop schreef: ↑22 maart 2022, 19:33 Nee inflatie word juist lager hogere prijzen = aankopen worden uitgesteld juist hetzelfde effect dan als je de rente verhoogd .
Vandaag kost een kg ijzer 1 euro. Door de inflatie kost dat ijzer volgende maand 1,1 euro.
Wat doet een normale mens? Dat ijzer dat hij volgende maand nodig heeft nu al kopen.
Zo ontstaat hyperinflatie. De mensen kopen sneller en sneller, en zo stijgen de prijzen nog sneller, en de inflatie nog veel meer.
Jij verwart met het proces van negatieve inflatie. Een kg ijzer kost nu 1 euro. Volgende maand maar 0,9 euro. Dan stelt iedereen de aankopen uit. Waardoor prijzen nog dalen, enz
Wat wel speelt, is hoe belangrijk die kilo ijzer voor mij is en hoe dringend ik die kilo ijzer nodig heb.
Een normaal mens gaat n.m.i. niet veronderstellen dat volgende maand een product 10% meer kost en daarom zomaar direct beginnen aankopen.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is toch wat ik zeg?EarthNvstr1 schreef: ↑22 maart 2022, 20:06Sorry, maar als ik een kilo ijzer wil kopen, dan zal ik dat eerder doen aan 0,9 EUR dan aan 1,1 EUR.VLblokpate schreef: ↑22 maart 2022, 19:53 Jij verwart met het proces van negatieve inflatie. Een kg ijzer kost nu 1 euro. Volgende maand maar 0,9 euro. Dan stelt iedereen de aankopen uit. Waardoor prijzen nog dalen, enz
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb nochtans de indruk dat er hier en daar wel een enkeling is die laat uitschijnen dat wel te denken te weten.VLblokpate schreef: ↑22 maart 2022, 20:03 Niemand kan op voorhand zeggen wat het correcte tempo moet zijn.
Vele mensen denken inderdaad zo.VLblokpate schreef: ↑22 maart 2022, 19:53
-
- Verbannen Gebruiker
De andere 99,999% van de mensheid doet dat wel indien de inflatie zeer hoog is.EarthNvstr1 schreef: ↑22 maart 2022, 20:06 Een normaal mens gaat n.m.i. niet veronderstellen dat volgende maand een product 10% meer kost en daarom zomaar direct beginnen aankopen.
Van zodra hun loon gestort is, lopen ze naar de winkel.
Hyperinflatie: lees maar eens iets hierover. Bankbiljetten van 1 miljard of 1000 miljard tot ze zoveel nullen schrappen, en waarmee je 1 brood kunt kopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan heb ik jou wellicht verkeerd begrepen ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het vet gedrukte was niet zodanig mijn vraag.Dat kun je idd niet op voorhand weten,dit kun je alleen maar vermoeden.EarthNvstr1 schreef: ↑22 maart 2022, 19:48 Los van de vraag óf er een recessie nabij is of niet, kan er n.m.i. niet zomaar een algemeen antwoord op je algemene vraag gegeven worden. Veel hangt volgens mij af van je strategie, vandaar mijn antwoord.
Het was meer een hypothetisch vraag: stel je weet dat een recessie aankomt,hoe beleg je dan?
Ik persoonlijk heb nog geen ervaring met beleggen in een recessie.
De aandelen die ik bezit verkoop ik niet.Ik sta ook niet op verlies, maar ik ben te gelijk ook terughoudend om nieuwe aandelen te kopen. Op dit moment is het bij Kone (ik wou Medirect eens proberen,toch niet echt een vlot systeem) en Wolters Kluwer gebleven.
Sommige interpreteren de grafiek juist als een aankoopmoment. Mijn bedenking is dat bij de grote stijging van prijs in brent olie, telksens een crash aan verbonden was.De prijsstijging is er maar de crash nog niet,dit was hoogstens een correctie.
In 2007 was ik nog niet bezig met aandelen maar zag de crisis in 2008 wel aankomen.Er waren zoveel signalen en ik was best verbaast dat de "experten" dit niet zagen aankomen. Toen Fortis aankondigde om ABN amro over te nemen, dacht ik maar 1 ding : hoogheidswaanzin.
Ik heb nog niet hetzelfde gevoel als in 2007 maar bepaalde zaken maken mij voorzichtig. Misschien juist omdat ik nu aandelen bezit,dat ik minder neutraal ben. Waardoor ik het "gevaar" minder snel zie aankomen als in 2007.
Je zult inderdaad geneigd zijn om goedkoper te kopen , je zult ook meer geneigd zijn om alternatieven te zoeken voor uw auto en dergelijke kortweg er is minder vraag niet meer vraag gevolg de inflatie daalt en stijgt niet zoals jullie denken .EarthNvstr1 schreef: ↑22 maart 2022, 20:06Sorry, maar als ik een kilo ijzer wil kopen, dan zal ik dat eerder doen aan 0,9 EUR dan aan 1,1 EUR.VLblokpate schreef: ↑22 maart 2022, 19:53
Wat wel speelt, is hoe belangrijk die kilo ijzer voor mij is en hoe dringend ik die kilo ijzer nodig heb.
Een normaal mens gaat n.m.i. niet veronderstellen dat volgende maand een product 10% meer kost en daarom zomaar direct beginnen aankopen.
Juist hetzelfde dan wat er gebeurd als een centrale bank zijn rente verhoogd dus .
Je ziet het verkeerd in de jaren 70 hadden ze ook inflatie zoals vandaag gevolg was dat de centrale banken de rente verhoogden maar toen kwam daarbovenop de olieboycot die dus ook hetzelfde effect had dan die renteverhogingen gevolg was dus die recessie veroorzaakt door deze 2 zaken die samenliepen .VLblokpate schreef: ↑22 maart 2022, 20:03Dat is inderdaad wat ze doen met renteverhogingen en waarom ze het doen. En daarom verhogen ze de rente zo traag en zo geleidelijk. Om de economie te sparen.
Maar het is een zeer moeilijk proces. Te weinig verhogen, en de inflatie blijft stijgen, tot je misschien hyperinflatie krijgt en dan is het om zeep.
Te veel verhogen en dan schaad je inderdaad de economie en kom je misschien in een recessie. Dan is het ook om zeep.
Niemand kan op voorhand zeggen wat het correcte tempo moet zijn. In de jaren 1970 hebben ze veel te snel de rente verhoogd in de US bijna tot 20% met wereldwijde recessie tot gevolg.
Vandaag is de wereld nog veel meer economisch verbonden dan in 1970. Recessie in US zou nu nog veel dramatischer zijn voor de hele wereld dan het in 1970 al was.
In elk geval, de FED zal dit jaar geleidelijk de rente verhogen van 0% naar 2% of meer. De eerste stap is al gezet.
Nu zien ze op voorhand dat de olie duur staat en is dus een zegen voor de ECB want de economie is belange niet sterk genoeg om een veel hogere rente aan te kunnen .
Zoals ik al heel de tijd zeg de olieprijs zal de inflatie laten dalen niet laten stijgen .
Iedereen zoekt alternatieven , wat de vraag laat dalen !
Je noemt zelf de 2 oorzaken van de recessie in de jaren 70 maar nu zou je het omgekeerde effect hebben ?
Ze zijn de inflatie al aan het aanpakken maar niemand die het ziet .
Maar iedereen betaald wel en zorgt onwetend dat de inflatie daalt .
Ken je de uitdrukking een geslepen vos .
Jij betaald terwijl aan de andere kant van de wereld olie nog nooit zo goedkoop is geweest zogezegd om de Russen een hak te zetten maar 85 miljard van diamanten financiert de oorlog dan weer niet
Bekijk het geheel eens ze zijn veel meer geslepen dan wat jij denkt .