De Beurs vandaag
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Was ook zoiets aan't denken ...DonDraper schreef: ↑6 mei 2022, 23:05De beurs kijkt altijd vooruit.Tarbo schreef: ↑6 mei 2022, 22:22 Ik dacht dat de grootste effecten van de verhoogde rente zich maar pas gingen laten voelen eind '22 en begin '23.
Als dat zo zou zijn dan is de bodem misschien nog niet in zicht. De grootste koopjes moeten nog komen denk ik dan?
Maar sowieso blijf ik voorstander van maandelijks bijkopen als je dat kan.
Maar wat bedoelt Tarbo met "de effecten" en "de bodem" ? Van de economie of van de aandelen koersen op de beurs ?
Ik heb een technologiefonds dat sinds Nieuwjaar al 40% gedaald is.
Ik bedoelde daarmee dat door de toenemende rente het leven duurder maakt waardoor mensen minder gaan uitgeven en bedrijven dus minder winst gaan maken. Voeg daar ook nog eens de oorlog in Oekraïne bij. Dus in mijn gedachten zullen de gevolgen van deze stijgende rente zich op langere tijd laten voelen op de economie. De beurs loopt altijd voorop dus nu is er al een daling merkbaar. Maar als dus de economie harder getroffen wordt, en vooral dan de gewone werkmens, ... dan lijkt het mij logisch dat ook de beurzen (die toch voorlopen) ook nog even verder gaan dalen?EarthNvstr1 schreef: ↑6 mei 2022, 23:17Was ook zoiets aan't denken ...
Maar wat bedoelt Tarbo met "de effecten" en "de bodem" ? Van de economie of van de aandelen koersen op de beurs ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik ben het eens met Tarbo. De volgende maanden zullen volgens mij heel volatiel blijven. De bodem is hoogstwaarschijnlijk nog niet bereikt. Als ik moet gokken, denk ik dat dat tegen de zomer zal gebeuren en daarna hopelijk wat heropleving tijdens het najaar.
Stel je doelen en wijk er niet van af. Als ik een aandeel koopwaardig vind, dan koop ik nu. Maar hou wel steeds voldoende cash achter de hand.
Stel je doelen en wijk er niet van af. Als ik een aandeel koopwaardig vind, dan koop ik nu. Maar hou wel steeds voldoende cash achter de hand.
Gisteren nog eens wat EMIM bijgekocht.
Bij mij op 't werk (IT, diensten en implementaties voor middelgrote en grote ondernemingen) is er van vertraging nog niets te zien. In tegendeel.
We zitten volgepland tot eind dit jaar. Werkdruk en resultaten waren nog nooit zo hoog.
Sinds begin dit jaar moesten we al 40% freelancers aan het team toevoegen om alles rond te krijgen, want inhouse personeel is amper te vinden op de markt.
2022 wordt ons beste jaar ooit als de trend zich verderzet.
Bij mij op 't werk (IT, diensten en implementaties voor middelgrote en grote ondernemingen) is er van vertraging nog niets te zien. In tegendeel.
We zitten volgepland tot eind dit jaar. Werkdruk en resultaten waren nog nooit zo hoog.
Sinds begin dit jaar moesten we al 40% freelancers aan het team toevoegen om alles rond te krijgen, want inhouse personeel is amper te vinden op de markt.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Hier is de werkdruk ook enorm verhoogd in vergelijking met pre-corona. Maar dat ligt ook grotendeels aan het feit dat het blijkbaar zowat onmogelijk is om nog mensen te vinden die 1 willen werken en 2 slim genoeg zijn om het werk aan te kunnen. Wat we tegenwoordig op sollicitatie zien tart werkelijk alle verbeelding. Als dat de toekomst is dan ziet het er erg slecht uit.
Resultaat is dat we steeds meer moeten doen met minder volk waardoor oudere medewerkers ook steeds meer bezwijken onder de werkdruk.
Resultaat is dat we steeds meer moeten doen met minder volk waardoor oudere medewerkers ook steeds meer bezwijken onder de werkdruk.
Soms zit het probleem in mentaliteit (niet willen werken maar wel moeten solliciteren van VDAB). Soms zit het probleem ook in opleiding. Mensen die wel willen maar nergens de kans krijgen om het vak fatsoenlijk te leren. Vaak zoeken ze toch iemand met al 20 jaar ervaring he bij wijze van sprekenTikTak schreef: ↑7 mei 2022, 09:42 Hier is de werkdruk ook enorm verhoogd in vergelijking met pre-corona. Maar dat ligt ook grotendeels aan het feit dat het blijkbaar zowat onmogelijk is om nog mensen te vinden die 1 willen werken en 2 slim genoeg zijn om het werk aan te kunnen. Wat we tegenwoordig op sollicitatie zien tart werkelijk alle verbeelding. Als dat de toekomst is dan ziet het er erg slecht uit.
Als ik dat bij ons zie bijvoorbeeld hoe bedroevend de intake en opleiding is van starters in ons team. Ten eerste chapo dat ze na een paar maand kunnen meedraaien. Maar ik denk ook vaak, amaai je zou na 1 jaar toch verder gestaan kunnen hebben mits er tijd aan je opleiding besteed was (want ligt dan meestal echt niet aan die gasten zelf).
On topic, met veel techaandelen zou ik zelf nu nog oppassen. Waarderingen nog niet helemaal in ljin. Ik ben toch blij dat ik een deel consumer staples (+- 25%) in mijn portefeuille heb, dat scheelt echt veel dit jaar. Dat is mijn "verzekering" tegen woelige markten. De afgelopen jaren zijn dat helaas onderperformers geweest maar nu toont dit echt zijn nut.
Ik denk dat de Emerging Markets wel kunnen profiteren van de Rusland-situatie: Olie goedkoper inkopen. India en China azen op de Russische olie. Plus als de Russische economie verder zou inzakken dan zal China daar gouden zaakjes kunnen regelen.RGiskard schreef: ↑7 mei 2022, 07:14 Gisteren nog eens wat EMIM bijgekocht.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het gaat hard vandaag . Had vorige week limietorders geplaatst voor Sofina -275 en ASML -500. Niet verwacht dat het zo snel zou gaan.
Ik vind die koersval fel overdreven. De markten weten al lang dat er inflatie is en dat de Fed de rente hard gaat verhogen. Waarom blijven ze dan panikeren?
Ik ben weer tegendraads en heb vanmorgen mijn beperkte aandelengedeelte nog verminderd met 25%. Het probleem is dat iedereen denkt zoals Yaris. En dat is geen verwijt. De laatste 10 jaar moest je elke dip kopen. Nu is het misschien anders. De FED kan niets meer doen door de hoge inflatie. Short gaan doe ik niet meer, dat is te moeilijk en daar krijg ik stress van.
Ik heb vooral wat van de trackers verkocht maar ook mijn ene Lotusaandeel. Ik heb in het weekend nog eens naar de grafiek gekeken en het ziet er niet zo positief uit. Daarnaast heb ik de indruk, en dat is dan het fundamentele luik, dat elk duur aandeel hard geraakt wordt en niet enkel tech. Er kan gerust 50% af bij Lotus en dan heb je nog een mooie waardering in de buurt van andere (dure) consumer staples (pernod ricard bvb om er eentje te noemen).
Nee, ik panikeer niet, ik heb niet alles verkocht, gewoon wat afgebouwd nu het nog rustig kon.
We zullen zien wat de rest gaat doen in de komende weken. Veel succes iedereen! Het is hier rustig zonder Lop trouwens. Leuk.
Ik heb vooral wat van de trackers verkocht maar ook mijn ene Lotusaandeel. Ik heb in het weekend nog eens naar de grafiek gekeken en het ziet er niet zo positief uit. Daarnaast heb ik de indruk, en dat is dan het fundamentele luik, dat elk duur aandeel hard geraakt wordt en niet enkel tech. Er kan gerust 50% af bij Lotus en dan heb je nog een mooie waardering in de buurt van andere (dure) consumer staples (pernod ricard bvb om er eentje te noemen).
Nee, ik panikeer niet, ik heb niet alles verkocht, gewoon wat afgebouwd nu het nog rustig kon.
We zullen zien wat de rest gaat doen in de komende weken. Veel succes iedereen! Het is hier rustig zonder Lop trouwens. Leuk.
Uit vrees voor een recessie. De aankondiging van de FED deed de beurzen net stijgen. Beurzen stijgen bij duidelijkheid en dalen bij onzekerheid.
Ik zie kwaliteitsaandelen betaalbaar worden, dat is leuk.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Met de daling van vandaag, zijn de aandelen -als geheel- terug in correctie; dit tov de top van de eerste dagen van januari.
De aandelen -als geheel- staan nog altijd hoger dan het dieptepunt van dit jaar in eind-feb/begin-maart.
De aandelen -als geheel- staan nog altijd hoger dan het dieptepunt van dit jaar in eind-feb/begin-maart.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Panikeur.Barryke schreef: ↑9 mei 2022, 14:21 Ik ben weer tegendraads en heb vanmorgen mijn beperkte aandelengedeelte nog verminderd met 25%. Het probleem is dat iedereen denkt zoals Yaris. En dat is geen verwijt. De laatste 10 jaar moest je elke dip kopen. Nu is het misschien anders. De FED kan niets meer doen door de hoge inflatie. Short gaan doe ik niet meer, dat is te moeilijk en daar krijg ik stress van.
Je bent trouwens niet tegendraads, de meeste zijn nu aan het verkopen. Stil zitten als je geschoren wordt zeggen ze nochtans wel eens. Eens de paniek er uit is, kunnen we terug naar boven. Ondertussen denk ik er aan om mijn nasdaq etf bij te kopen, wat nu in de uitverkoop staat. Of dit slim is op KT/MLT, moet nog blijken. Maar ik heb nog een horizon van meer dan 30 jaar of langer en het is geld dat ik niet nodig heb. Buy when there's blood in the streets.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Proberen te reageren op koersbewegingen is een losers-game. Af en toe zul je wel eens gelijk krijgen en verkopen net voor een nog grotere daling. Maar consequent kun je dat nooit toepassen. Je zult veel vaker net voor een nieuwe stijging verkopen.
Het ligt in de menselijke natuur te willen actie ondernemen wanneer er zich een probleem of een dreiging lijkt voor te doen, maar in de wereld van beleggen is dat een dodelijke eigenschap. Negeer die kranten en persberichten. Niemand kan de rente voorspellen. Niemand kan de beurskoersen voorspellen. Niemand kan een recessie voorspellen. Niemand kan werkloosheid voorspellen. Niemand kan inflatie voorspellen. Dus: blijf investeren, wat het klimaat ook is.
Het ligt in de menselijke natuur te willen actie ondernemen wanneer er zich een probleem of een dreiging lijkt voor te doen, maar in de wereld van beleggen is dat een dodelijke eigenschap. Negeer die kranten en persberichten. Niemand kan de rente voorspellen. Niemand kan de beurskoersen voorspellen. Niemand kan een recessie voorspellen. Niemand kan werkloosheid voorspellen. Niemand kan inflatie voorspellen. Dus: blijf investeren, wat het klimaat ook is.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."