De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Wie verkoopt om later terug te kopen zit twee keer in de onzekerheid of hij de juiste beslissing op het juiste moment genomen heeft. Wie gewoon in de markt blijft heeft daar geen last van.
Wie nu verkoopt en winst maakt, klikt die winst vast. Niemand zegt dat je straks hetzelfde aandeel dat je nu verkoopt moet terugkopen. En zijn andere vissen genoeg.
Btw, ik heb vandaag niks verkocht. Worldline haalde wel bijna mijn koersdoel.
Btw, ik heb vandaag niks verkocht. Worldline haalde wel bijna mijn koersdoel.

Wie verkoopt laat toekomstige winst op dat aandeel schieten en moet op zoek gaan naar een alternatief.
Als je het maar regelmatig genoeg herhaalt zul je ook daar af en toe geluk mee hebben. Consequent goed timen is echter onmogelijk.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dat is waar. Er is nog nooit iemand armer geworden door winst te nemen. Er is echter wel enorm veel winst mislopen door winst te nemen. En minstens evenveel verloren door met de winst vervolgens iets anders te doen. Mensen nemen veel minder risico met hun winsten dan met hun verliezen, en dat is op termijn moordend.
Ik ken er een paar die consequent bij 10 procent winst verkopen en dat geld in iets anders stoppen en denken dat ze goed bezig zijn. Je maakt daar uiteraard alleen maar je broker mee rijk. Dat kan een paar keer goed gaan maar op de lange termijn ben je meestal gesjost. Ze hebben een paar keer dezelfde aandelen als mezelf gekocht en verkocht aan 10 procent terwijl ik nu met die posities op +40 sta en ook nog eens dividend krijg.
Mag ik enkele voorbeelden, Tiktak? Niet dat ik je niet geloof, hoor. Gewoon gezonde interesse.
Ik betwijfel of dat echt zo een heel slechte strategie is
Het is misschien niet ideaal, maar het is zeker niet zo dat alleen je broker er rijker van wordt.
Uiteindelijk zal je op termijn achterblijven met een hoop slechtere aandelen, maar als je dan zegt "op langere termijn komt het wel goed", dan zullen die gewoon langer in port blijven...
Het is een beetje alle wegen leiden naar Rome...
Het is misschien niet ideaal, maar het is zeker niet zo dat alleen je broker er rijker van wordt.
Uiteindelijk zal je op termijn achterblijven met een hoop slechtere aandelen, maar als je dan zegt "op langere termijn komt het wel goed", dan zullen die gewoon langer in port blijven...
Als je met erg grote bedragen werkt zou ik het nog kunnen begrijpen maar diegene die ik ken verkochten bij 200 euro winst. Ik zie daar niet echt het nut van in en al zeker niet bij dividend aandelenAerolla schreef: ↑20 mei 2022, 14:43 Ik betwijfel of dat echt zo een heel slechte strategie is
Waarom zou dat anders zijn bij dividend aandelen?
Het is niet omdat een bedrijf dividend uitkeert, dat je persee dat dividend moet ontvangen...
10% winst is 10% winst, dividend of niet maakt niet uit.
Het is niet omdat een bedrijf dividend uitkeert, dat je persee dat dividend moet ontvangen...
10% winst is 10% winst, dividend of niet maakt niet uit.
Als je die alle 3 enkele maanden terug gekocht hebt, dan ben je dit jaar idd goed bezig.
Sommige aandelen lenen zich beter voor buy and sell dan andere... Dat weet jij ook, TikTak. Goed dat er nog geen verwijten in het rond vliegen en er deftig gepost wordt. Top!
Dat is uiteraard een erg dramatische strategie, die echter bijna alle beginnende beleggers zal aanspreken (van winst nemen word je niet arm etcetera gaat erin als zoete koek).TikTak schreef: ↑20 mei 2022, 14:19 Ik ken er een paar die consequent bij 10 procent winst verkopen en dat geld in iets anders stoppen en denken dat ze goed bezig zijn. Je maakt daar uiteraard alleen maar je broker mee rijk. Dat kan een paar keer goed gaan maar op de lange termijn ben je meestal gesjost. Ze hebben een paar keer dezelfde aandelen als mezelf gekocht en verkocht aan 10 procent terwijl ik nu met die posities op +40 sta en ook nog eens dividend krijg.
Als je een willekeurige portefeuille zou samenstellen met een 10 tal aandelen en bij 10% winst een positie verkopen dan zou je waarschijnlijk niet alle posities verkocht krijgen. De overgebleven posities raken nooit verkocht waardoor je met een port vol losers achterblijft. Zou er graag een backtest van zien maar ben niet slim genoeg om dat voor elkaar te krijgen.
Echter van de verkochte posities gaan er een paar multibaggers worden op termijn, en het zijn net die paar parels die van belang zijn voor het totaalrendement van een aandelenportefeuille.
Het is ook heel onwaarschijnlijk dat iemand die aan 10 koopt en 11 verkoopt later aan 15 nog zal instappen ook al gaat het daarna naar 20. Dat is iets psychologisch (anchoring bias). Ook al kunnen de fundamentals zodanig veranderd zijn dat die transactie wel logisch is.
Dus de strategie is op zich al dramatisch, het vrijgekomen geld gaat dan waarschijnlijk ook nog eens gaan naar de losers die nog in port zitten of er worden nieuwe pijltjes gegooid waarna het proces zich herhaalt.
72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Ja? Dat moet je toch eens uitleggen, als je tijd en goesting hebt.
Government big enough to supply everything you need is big enough to take everything you have. Thomas Jefferson
When injustice becomes law, resistance becomes duty. Thomas Jefferson
When injustice becomes law, resistance becomes duty. Thomas Jefferson
Het is niet alleen een slechte strategie (om zoveel redenen), het heeft ook met beleggen totaal niets te maken. Fluctuaties van + en - 10% zijn eigen aan de markt. Dat is hoogstens wat achtergrondruis. Je gaat toch ook niet naar een concert om na het horen van de eerste goeie noot weer naar huis te gaan in de vrees dat het vervolg van het concert niet van hetzelfde niveau is?