De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je staat daar niet alleen in ignition! Heb het al vaker gehoord. Brecht Arnaert en Maarten Verheyen hebben daar zelfs een video over gemaakt. Wordt wel vaker verkondigd in kringen van goud-believers!
Ik quote enkel maar de Bank of England. Ik neem aan dat zij het toch wel beter weten dan jij?
Staat ook zo op wikipedia:
"the majority of the money supply is created by the commercial banking system in the form of bank deposits. Bank loans issued by commercial banks that practice fractional reserve banking expands the quantity of broad money to more than the original amount of base money issued by the central bank. " bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Money_creation
ECB zegt het ook:
"Commercial banks can also create so-called “inside” money, i.e. bank deposits – this happens every time they issue a new loan." bron: https://www.ecb.europa.eu/ecb/education ... ey.en.html
Lees eens wat verderignition schreef: ↑27 mei 2022, 18:25 ECB zegt het ook:
"Commercial banks can also create so-called “inside” money, i.e. bank deposits – this happens every time they issue a new loan." bron: https://www.ecb.europa.eu/ecb/education ... ey.en.html
Inside money (backed by private credit) dat na debt setlement reversed to zero; een balans operatie met andere woorden zoals eerder beschrevenCommercial banks can also create so-called “inside” money, i.e. bank deposits – this happens every time they issue a new loan. The difference between outside and inside money is that the former is an asset for the economy as a whole, but it is nobody’s liability. Inside money, on the other hand, is named this way because it is backed by private credit: if all the claims held by banks on private debtors were to be settled, the inside money created would be reversed to zero.
Ja, als de lening wordt terugbetaald wordt het geld terug vernietigd zoals ik ook al eerder zei. Geen idee wat je punt hier juist is.
Lijkt me wel duidelijk niet? Jij vindt het geen geldcreatie. Ik vind het wel geldcreatie (de ECB trouwens ook). Als jij dat geneut vindt...
Omdat je de nuance (alweer) niet wil zien, zal ik het nog eens onder je neus schuiven. Er staat "Strikt gezien is dat geen geld creatie, maar een balans operatie". Uiteraard komt er door leningen tijdelijk meer geld in omloop maar omdat het een balans operatie is, zoals ook te lezen is op die ECB pagina, is dat tijdelijk en verschilt het met de geldcreatie door centraal banken waar er effectief en blijvend geld bij wordt gemaakt, zonder dat daar een negatieve balans tegen over staat. Dus ja, ik blijf er bij, strikt gezien is dat geen geldcreatie, de ECB heeft het trouwens over "so-called inside money" waarmee ze eveneens de nuance maakt dat het niet om gewoon geld bijmaken gaat.
De Dow Jones en de S&P 500 hebben hun beste week achter de rug sinds november 2020.
Mooi, dan kunnen we na deze tweede bear market rally volgende week weer rustig verder corrigeren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik vrees dat jij de nuance niet ziet... In een groeiende economie zal het uitgeven van nieuwe leningen jaar na jaar groter zijn dan wat er terugbetaald wordt van bestaande leningen. Hierdoor zal de "money supply" dus steeds toenemen.vortex schreef: ↑28 mei 2022, 07:31 Omdat je de nuance (alweer) niet wil zien, zal ik het nog eens onder je neus schuiven. Er staat "Strikt gezien is dat geen geld creatie, maar een balans operatie". Uiteraard komt er door leningen tijdelijk meer geld in omloop maar omdat het een balans operatie is, zoals ook te lezen is op die ECB pagina, is dat tijdelijk en verschilt het met de geldcreatie door centraal banken waar er effectief en blijvend geld bij wordt gemaakt, zonder dat daar een negatieve balans tegen over staat. Dus ja, ik blijf er bij, strikt gezien is dat geen geldcreatie, de ECB heeft het trouwens over "so-called inside money" waarmee ze eveneens de nuance maakt dat het niet om gewoon geld bijmaken gaat.
De banken zeggen dit zelf ook trouwens:
"Within a single bank and, to an even greater extent, across the banking system, the total amount of new loans issued typically exceeds repayments on existing loans, so that credit and money supply continually expand."
Dit geld gecreëerd door de banken is trouwens veel groter dan het geld dat door centrale banken wordt gecreëerd:
"In December 2018, fiduciary money amounted to 1,175 billion euros, scriptural money (short-term customer deposits) totaled 10,541 billion euros, while the total money supply in the eurozone reached 12,638 billion euros. "
Trouwens het geld gecreëerd door centrale banken is ook niet altijd blijvend:
"That is why printing money (or producing fiduciary money) is actually part of money creation, but it is only a small fraction of the whole. Moreover, this form of money creation is mostly offset by the monetary destruction caused by the Eurosystem pulling old bills out of circulation."
bron: https://group.bnpparibas/en/news/money-creation-work
Niet relevant, het is niet omdat het volume aan leningen stijgt, dat daarmee jouw punt bewezen wordt, het is en blijft een balans operatie waarmee liquiditeit verschaft wordt wat niet hetzelfde is dan geld bijmaken of geldcreatie.
Nog minder relevant, dit gaat over fiduciary money, munten of biljetten, natuurlijk blijven die niet eeuwig in de markt, die worden regelmatig vervangen wegens slijtage of uitgifte van nieuwe biljetten (betere beveiliging tegen namaak bv)ignition schreef: ↑28 mei 2022, 09:04 Trouwens het geld gecreëerd door centrale banken is ook niet altijd blijvend:
"That is why printing money (or producing fiduciary money) is actually part of money creation, but it is only a small fraction of the whole. Moreover, this form of money creation is mostly offset by the monetary destruction caused by the Eurosystem pulling old bills out of circulation."
bron: https://group.bnpparibas/en/news/money-creation-work
Tip: Naast het Googlen van argumenten, is het best dat wat je vind, ook leest en tracht te begrijpen
Je weet echt niet waarover je praat. Het is geldcreatie. Punt aan de lijn. Elke centrale bank zal dit beamen.
Benieuwd over welk "blijvend geld gemaakt door de centrale bank" jij het dan hebt?
Ga je nu eindelijk eens lezen (en snappen) wat de ECB daarover schrijft en wat je nota bene zelf gepost hebt?
Dus:Commercial banks can also create so-called “inside” money, i.e. bank deposits – this happens every time they issue a new loan. The difference between outside and inside money is that the former is an asset for the economy as a whole, but it is nobody’s liability. Inside money, on the other hand, is named this way because it is backed by private credit: if all the claims held by banks on private debtors were to be settled, the inside money created would be reversed to zero.
Commerciële bank creëert inside money of met andere woorden leent geld uit en zet dat als negatief saldo op haar balans met bv spaargeld als waarborg (backed by private credit).
Enkel een centrale bank kan outside money uit geven, dat geld is geen lening of schuld (nobody’s liability) en staat dus niet op een balans, dat geld blijft (as an asset) in de economie.
Jup, ze creëren inside money. Ze creëren dus geld. Bedankt om het zelf te bevestigen. Bizar dat jij denkt dat inside money geen echt geld is.
Dat wil niet zeggen dat het blijvend is he. Fiduciair geld is zo'n voorbeeld van outside money maar zoals gezegd kan dit ook vernietigd worden indien nodig.