De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Jij snapt niet wat inside money betekent. Het is nochtans de meest voorkomende vorm van geld in de economie.
"Inside money is created inside the private sector. Inside money includes bank deposits that exist as a result of the loan creation process. It is the dominant form of money in the modern economy and as the economy has become increasingly electronic it has taken on an increasingly prominent role in the modern economy. Money is no longer a physical thing, a cash note or a gold bar. Its most common form is now numbers in a computer system." bron: https://www.pragcap.com/understanding-i ... ide-money/
De centrale banken, de banken zelf en wikipedia zeggen allemaal dat de banken de grootste bron van geldcreatie zijn door het uitgeven van leningen maar toch denk jij, vortex, het nog altijd beter te weten. Hoe blind kan je zijn.
Lol, het is niet omdat oude bankbiljetten, fiduciair geld, fysiek vernietigd worden dat daarmee het geld uit de markt verdwijnt hé. Ofwel worden die vervangen door nieuwe ofwel wordt dat omgezet naar geld op een rekening.
Ik heb je nochtans al een paar keer uitgelegd dat het om uitgeleend geld gaat dat als negatief saldo op de balans bij een of andere bank staat, van zodra die lenig afgelost is verdwijnt dat negatief saldo van de balans en is er onder de streep geen eurocent extra meer in de markt.
Misschien een apart topic voor openen? Heeft Earth vrijaf dit weekend of zo ?
Wie van jullie heeft eigenlijk een diploma Economie ?
Wie van jullie heeft eigenlijk een diploma Economie ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een beetje zoals leningen uitgegeven door banken die aflopen en vervangen worden door andere leningen en zo de geldhoeveelheid steeds vergroten samen met de groeiende economie? Begint het wat te dagen?
Trouwens, als de centrale bank vindt dat er te veel biljetten in omloop zijn kan het zeker deze hoeveelheid verminderen.
Laat maar, ik stop wel met hierover te posten. Een echte Sisyphusarbeid om iets aan vortex uit te leggen. Misschien is hij familie van lop.
Ja maar dat wil nog niet zeggen dat er zo geld uit de markt verdwijnt hé, of dacht je misschien dat de centrale bank het te veel aan biljetten via schenkingen krijgt?
Laat maar, ignition heeft de handdoek al in de ring gegooid en begint uit frustratie weer op de man te spelen.
Ja het is dat je zelf altijd zo vriendelijk bent . Het heeft toch geen zin. Jij gaat mij niet overtuigen, ik ga jou niet overtuigen. Agree to disagree dan maar.
Je gaat mij inderdaad niet overtuigen, temeer omdat, en dan herhaal mijn de eerste betoog waar jij de nuance niet wou zien exact overeen komt met wat ECB daar over zegt, nota bene "bewijs" dat je zelf hebt aangebracht.
Strikt gezien is dat geen geld creatie, maar een balans operatie. De ontlener krijgt geld en de bank schrijft dat bedrag als negatief saldo op haar balans, als waarborg dient bv spaargeld aan een ratio van bv 20%. Dat spaargeld is dus geblokkeerd zo lang het als waarborg dient. Naarmate de ontlener de lening aflost verdwijnt dat negatief saldo op de balans van de bank, op het eind van de rit staat alles terug effen en is er geen euro cent extra gecreëerd.
Commercial banks can also create so-called “inside” money, i.e. bank deposits – this happens every time they issue a new loan. The difference between outside and inside money is that the former is an asset for the economy as a whole, but it is nobody’s liability. Inside money, on the other hand, is named this way because it is backed by private credit: if all the claims held by banks on private debtors were to be settled, the inside money created would be reversed to zero.
Spreek me maar tegen, ik werk al bijna 20 jaar bij een bank, en niet als kantoorbediende ik zal wel niet weten hoe het werkt
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Graag de geldcreatie discussie hier verder zetten: geldcreatie-door-banken-t31161-15.html#p549504
Ik kwam er zonet achter dat, als je bij een keuzedividend, de voorkeur geeft aan aandelen i.p.v. cash. Je daarop ook gewoon 30% RV betaalt.
Ik dacht eerlijk gezegd dat dat de ideale manier was om RV te vermijden, maar niet dus!
Ik dacht eerlijk gezegd dat dat de ideale manier was om RV te vermijden, maar niet dus!
Bij Nederlandse aandelen kan je er de bronbelasting mee ontlopen, maar de Belgische RV is altijd verschuldigd.
Dat zou wat gemakkelijk zijn he. Je zou de uitkering in aandelen kunnen laten gebeuren en die dan meteen verkopen. Je krijgt dan een korting EN 30% RV uitgespaard.
Om te berekenen of de uitkering in aandelen interessant is moet je dus ook steeds rekening houden met die 30% RV. Bij de cash-uitkering moet je er nog 30% RV van aftrekken om je netto-dividend te kennen. Terwijl er bij de berekening in aantal aandelen reeds rekening gehouden is met die 30%. Daarom dat je op het eerste zicht relatief weinig aandelen ontvangt tov uitkering in cash.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Wat is de makkelijkste manier om te kijken hoe de beurzen in de US gaan openen?