De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Wachten is veruit de makkelijkste manier.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dat zocht ik.
-
- Full Member
- Contacteer:
Denk eraan mijn CFEs te verkopen voor in Sofina te steken. Stijgende rente is meestal nefast voor grote bouwprojecten. En Sofina staat nu wel heel aantrekkelijk
Eerste insider aankoop bij sofina is een feit. Als je nu kan instappen en geduld hebt en eventueel nog eens de positie kunt uitbreiden bij verdere daling, dan is het de risk reward toch wel waard volgens mij!Investor86 schreef: ↑4 juni 2022, 09:12 Denk eraan mijn CFEs te verkopen voor in Sofina te steken. Stijgende rente is meestal nefast voor grote bouwprojecten. En Sofina staat nu wel heel aantrekkelijk
Sofina staat inderdaad heel aantrekkelijk zou ze aan limiet 200 zettenVino97 schreef: ↑4 juni 2022, 10:28Eerste insider aankoop bij sofina is een feit. Als je nu kan instappen en geduld hebt en eventueel nog eens de positie kunt uitbreiden bij verdere daling, dan is het de risk reward toch wel waard volgens mij!Investor86 schreef: ↑4 juni 2022, 09:12 Denk eraan mijn CFEs te verkopen voor in Sofina te steken. Stijgende rente is meestal nefast voor grote bouwprojecten. En Sofina staat nu wel heel aantrekkelijk
De koers in het jaar 2000 was 37,50. Ik zou ze anders aan dat bedrag zetten.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ik zou pas kopen aan 25 euro.
ik aan 60
Om maar te zeggen: hoe random het is
Mensen snappen niet dat als een koers daalt, dat is omdat het bedrijf ook gewoon minder waard is geworden, virtueel (door verslechterde vooruitzichten).
Je kan niet zomaar naar een grafiek kijken en zeggen: de koers heeft ooit hoger gestaan, dus het is nu koopwaardig
Ik heb de indruk dat dat echt een heel vaak gemaakte fout is...
Om maar te zeggen: hoe random het is
Mensen snappen niet dat als een koers daalt, dat is omdat het bedrijf ook gewoon minder waard is geworden, virtueel (door verslechterde vooruitzichten).
Je kan niet zomaar naar een grafiek kijken en zeggen: de koers heeft ooit hoger gestaan, dus het is nu koopwaardig
+1Aerolla schreef: ↑5 juni 2022, 09:54 Mensen snappen niet dat als een koers daalt, dat is omdat het bedrijf ook gewoon minder waard is geworden, virtueel (door verslechterde vooruitzichten).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je hebt een punt. Anderzijds kunnen aandelen onderhevig zijn aan een manische of depressieve periode. Nogal wat beleggers volgen slaafs de opwaartse of neerwaartse waan van de dag/week/maand... Dan durf ik wel tegendraads te zijn in het kopen van naar mijn opinie te zwaar afgestrafte aandelen.
Met fondsen heb je dat probleem niet. Een fonds heeft aandelen van een grote hoeveelheid bedrijven. Wanneer een fonds zakt kun je ervan uitgaan dat de markt een appelflauwte heeft. Het kan niet dat al die bedrijven minder waard geworden zijn.
Wanneer de koers daalt kan het inderdaad zijn omdat er iets fundamenteel veranderd is aan het bedrijf in kwestie. Omdat het 'minder waard' geworden is. Anderzijds kan ook gewoon de markt een moeilijkere periode gekend hebben.rudipsycho schreef: ↑5 juni 2022, 11:09Je hebt een punt. Anderzijds kunnen aandelen onderhevig zijn aan een manische of depressieve periode. Nogal wat beleggers volgen slaafs de opwaartse of neerwaartse waan van de dag/week/maand... Dan durf ik wel tegendraads te zijn in het kopen van naar mijn opinie te zwaar afgestrafte aandelen.
Een goed bedrijf kan zijn koers zien zakken puur door martksentiment.
Wat Brederode betreft bijvoorbeeld: vorig jaar wad er quasi de bewondering voor privat equity. Nu zien we dat privat equity ook getroffen worden door inflatie en renteverhoging en Brederode heeft +70% PE... en dan te denken dat ze andere holdings aan het pushen waren voor meer blootstelling aan PE. Brederode is hard terug gevallen... een beetje het tegenovergestelde aan de euforie die de koers tot €130 stuwde.
Sofina heeft nu pech dat er blijkbaar toch wat schort aan die Indische participatie. Maar ik zou het kind niet met het badwater weg gooien. Beide holdings blijven toppers
Naar analogie met rudipsycho : Waarom zou de koers van Engie dan niet boomen in tijden waar er daar geld geschept wordt per kruiwagen.
Of asml in een tijd waar er chiptekort is en er overal productie van chips wordt opgestart.
Bij de tweede vermoed ik dat het bedrijf voor de belegger toch wat minder waard geworden is dan vroeger.
Bij de eerste kan ik alleen de trend bedenken die er een is van afwachten, winst nemen, klimaat van verkopers, vooruitzicht op nog grotere dalingen dan die er al geweest zijn.
Of asml in een tijd waar er chiptekort is en er overal productie van chips wordt opgestart.
Bij de tweede vermoed ik dat het bedrijf voor de belegger toch wat minder waard geworden is dan vroeger.
Bij de eerste kan ik alleen de trend bedenken die er een is van afwachten, winst nemen, klimaat van verkopers, vooruitzicht op nog grotere dalingen dan die er al geweest zijn.