De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Hier doe ik het ook zo. Deze maand alleszins goedkoper ingekocht dan wanneer ik gewoon op de 1ste van de maand had gekocht. Maar wel weer te vroeg gekocht.depie schreef: ↑13 juni 2022, 22:11 Gegeven huidige markt en woelige waters, is (voor mij) DCA in index ETFs ideaal:
- elke maand verplicht ik mezelf te kopen voor bedrag X (DCA)
- maar ik probeer binnen die maand wel steeds de dip te kopen, of dipjes, die zich vormen in die maand. Als ik geen dip tegen ben gekomen bij einde maand, koop ik gewoon voor het saldo van die maand.
- uitgangs principe: gegeven dat het op LT stijgt (dat veronderstellen we allemaal zo niet zaten we niet op beurs), dan beter kopen na een correctie van 2%, dan ervoor
Ik doe dus DCA, maar mik maandelijks wel op de dipjes.
Concreet: IWDA vandaag -2,42% => deel van de X (of alles) kopen voor deze maand, en dan wachten op volgende maand.
Werkt beter in woelige tijden waarin daling of beurzen maar blijven schommelen (en daar ga ik nog even van uit), dit systeempje werkt niet bij één lange stijging.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
De PE's beginnen toch wel wat redelijker te worden:
https://www.yardeni.com/pub/stockmktperatio.pdf
https://www.yardeni.com/pub/stockmktperatio.pdf
Hallo,
Ik volg al geruime tijd dit forum en heb al heel wat interessante informatie opgedaan. Nu de beurzen het minder/slecht doen zie ik wel enige kansen hierin aangezien ik een lange termijn voor ogen hou.
Momenteel heb ik een kleine portefeuille – enkel TFT met kapitalisatie - opgebouwd en die bestaat uit :
MSCI WORLD ISHARES (IWDA)
MSCI EUROPE ISHARES (IMAE)
HYDROGEN LEGAL&GENERAL (HTMW)
Portefeuille nog aan te vullen met ISHARES S&P500 (IUES)
Portefeuille integraal in dalende lijn maar ik zie het wel goed komen op de lange termijn .
Ik geloof ook in DCA (Dollar Cost Averaging) en vroeg me daarbij af hoe jullie de gespreide aankopen zien? Stel dat ik 10.000€ te besteden heb.
Af en toe wat IWDA bijkopen; is dit maandelijks voor een bedrag van 1.000€? Of is dit tweewekelijks voor 1.000€ of tweewekelijks voor 500€?
IUES aankoop voor een bedrag van 5.000€ : zelfde spreiding als het bijkopen van IWDA?
Mijn broker is Bolero en ik hou bij mijn aankopen rekening met het feit dat ik per order de transactiekost onder 1% hou.
Alvast bedankt voor jullie input!
Ik volg al geruime tijd dit forum en heb al heel wat interessante informatie opgedaan. Nu de beurzen het minder/slecht doen zie ik wel enige kansen hierin aangezien ik een lange termijn voor ogen hou.
Momenteel heb ik een kleine portefeuille – enkel TFT met kapitalisatie - opgebouwd en die bestaat uit :
MSCI WORLD ISHARES (IWDA)
MSCI EUROPE ISHARES (IMAE)
HYDROGEN LEGAL&GENERAL (HTMW)
Portefeuille nog aan te vullen met ISHARES S&P500 (IUES)
Portefeuille integraal in dalende lijn maar ik zie het wel goed komen op de lange termijn .
Ik geloof ook in DCA (Dollar Cost Averaging) en vroeg me daarbij af hoe jullie de gespreide aankopen zien? Stel dat ik 10.000€ te besteden heb.
Af en toe wat IWDA bijkopen; is dit maandelijks voor een bedrag van 1.000€? Of is dit tweewekelijks voor 1.000€ of tweewekelijks voor 500€?
IUES aankoop voor een bedrag van 5.000€ : zelfde spreiding als het bijkopen van IWDA?
Mijn broker is Bolero en ik hou bij mijn aankopen rekening met het feit dat ik per order de transactiekost onder 1% hou.
Alvast bedankt voor jullie input!
Just eat (your loss) take away (this stock from the AEX)
Ik was zoals sommigen weten aan het wachten, maar mijn wachttijd is bijna over. De waarderingen vind ik momenteel OK om weer te beginnen bijkopen (in Amerika/Azie) maar ga toch voor de zekerheid nog wachten tot na de FED meeting minutes.
Besluit is in ieder geval gevallen om exposure af te bouwen in Europa (nu 45-50% van portefeuille en wil ik op een termijn van 2 jaar terugbrengen naar 20% of minder). Daar zijn middellange en lange termijn vooruitzichten (aanzienlijk) slechter dan Azie en Amerika.
Schuldenproblematiek in Eurozone is gevaarlijkste ter wereld naar mijn mening, groeivooruitzichten zijn zeer beperkt tot onbestaande. In sommige landen is de demografische ontwikkeling de komende 10-15 jaar angstaanjagend. Beleid van ECB kan ik mij niet in vinden en toont GEEN leiderschap. Wat nu gebeurt met renteverhoging en de communicatie daarrond en aanpak ervan, vind ik een instituut als de ECB onwaardig.
Besluit is in ieder geval gevallen om exposure af te bouwen in Europa (nu 45-50% van portefeuille en wil ik op een termijn van 2 jaar terugbrengen naar 20% of minder). Daar zijn middellange en lange termijn vooruitzichten (aanzienlijk) slechter dan Azie en Amerika.
Schuldenproblematiek in Eurozone is gevaarlijkste ter wereld naar mijn mening, groeivooruitzichten zijn zeer beperkt tot onbestaande. In sommige landen is de demografische ontwikkeling de komende 10-15 jaar angstaanjagend. Beleid van ECB kan ik mij niet in vinden en toont GEEN leiderschap. Wat nu gebeurt met renteverhoging en de communicatie daarrond en aanpak ervan, vind ik een instituut als de ECB onwaardig.
Laatst gewijzigd door Galactic op 14 juni 2022, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is EBC? European Business Center?
Op de beurs is wachten "voor de zekerheid" niet ideaal. Je koopt beter bij onzekerheid. Als de FED meevalt betaal je misschien 5% meer...
Op de beurs is wachten "voor de zekerheid" niet ideaal. Je koopt beter bij onzekerheid. Als de FED meevalt betaal je misschien 5% meer...
iemand volgende truc al eens geprobeerd ?
dag voor dividendknip een turboshort kopen, en dag vd knip onmiddelijk winst nemen.
dag voor dividendknip een turboshort kopen, en dag vd knip onmiddelijk winst nemen.
Niemand weet wat de Fed gaat doen en niemand weet wat de reactie van de markt zal zijn. Dus je kunt evengoed vandaag kopen als morgen of overmorgen. Na de beslissing van de Fed morgen is er trouwens weer nieuwe onzekerheid: wat gaat de Fed komende keer beslissen? Zo blijven we bezig.
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom pas je zelf niet toe wat je zegt? Het is zeer verwarrend wanneer je A zegt en B doet.Yaris schreef: ↑14 juni 2022, 11:58 Niemand weet wat de Fed gaat doen en niemand weet wat de reactie van de markt zal zijn. Dus je kunt evengoed vandaag kopen als morgen of overmorgen. Na de beslissing van de Fed morgen is er trouwens weer nieuwe onzekerheid: wat gaat de Fed komende keer beslissen? Zo blijven we bezig.
Yaris schreef: ↑12 juni 2022, 14:22Ik koop bij na grote dalingen maar wil niet in één keer al mijn kruit verschieten dus doe het met kleine beetjes.VLblokpate schreef: ↑12 juni 2022, 13:29 Wat is dan jouw logica om cash te hebben. Je koopt de hele tijd bij, dus heb je veel cash. "Time in the market is more important than timing the market" is toch jouw devies?
Nu zijn het interessante tijden waarop sommigen zolang gewacht hebben.
Laten we to the point blijven, jullie gewaardeerde leden.
Laten we to the point blijven, jullie gewaardeerde leden.
Ik heb vandaag wat bijgekocht om van de daling van gisteren te profiteren.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Hier ook bijgekocht. Normaalgezien op de 15e maar ik vond het al welletjes.
Nog 100K te gaan oftwel nog 5 schijven van 20K. In november ben ik klaar.
Als IWDA naar 60 of zo gaat de komende weken, ga ik wel meteen all in gaan.
Nog 100K te gaan oftwel nog 5 schijven van 20K. In november ben ik klaar.
Als IWDA naar 60 of zo gaat de komende weken, ga ik wel meteen all in gaan.
Hier ook al eventjes dagelijks aan het bijkopen. Zat door omstandigheden op veel teveel cash, die ik in de huidige context veel liever in de markt heb dan te laten verdampen.
Vooral de klassiekers: IWDA, CSPX en wereldwijde aandelenfondsen. Ook smallcaps en private equity via holdings. En een paar put-opties geschreven op bedrijven die ik sowieso (meer) in portefeuille wil hebben.
Allemaal natuurlijk op de zeer lange termijn. Wat de beurs 'binnenkort' gaat doen, maakt me niks uit. Verder dalen = nog meer instappen. Op een dag, en we zien wel wanneer, keert het tij weer. En die boot wil ik liever niet missen
Emoties aan de kant en gewoon rationeel handelen. Anders blijf je beter weg van de beurs.
Vooral de klassiekers: IWDA, CSPX en wereldwijde aandelenfondsen. Ook smallcaps en private equity via holdings. En een paar put-opties geschreven op bedrijven die ik sowieso (meer) in portefeuille wil hebben.
Allemaal natuurlijk op de zeer lange termijn. Wat de beurs 'binnenkort' gaat doen, maakt me niks uit. Verder dalen = nog meer instappen. Op een dag, en we zien wel wanneer, keert het tij weer. En die boot wil ik liever niet missen
Emoties aan de kant en gewoon rationeel handelen. Anders blijf je beter weg van de beurs.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Vreemd,mensen die hier jaaaren aan een stuk verkondigen om periodiek te beleggen,absoluut niet de markt te timen.
Cash zowat het slechtste is om aan te houden met deze inflatie.....
Blijken nu plots bij deze correctie PAKKEN cash te bezitten ?
Of zijn de suikernonkels en suikertantes van de spaargidsers plots bij hopen doodgevallen?
Cash zowat het slechtste is om aan te houden met deze inflatie.....
Blijken nu plots bij deze correctie PAKKEN cash te bezitten ?
Of zijn de suikernonkels en suikertantes van de spaargidsers plots bij hopen doodgevallen?
Fijn dat je oordeelt zonder de context te kennen. Bijzonder genuanceerd ook, trouwens.
Inderdaad: een recent overlijden in de familie. Iemand die ik veel liever niet had verloren.
Blij dat je bijna kon scoren?? Wat een rotsfeer hier bij momenten! Wat hebben zo'n opmerkingen in godsnaam nog met beleggen te maken?? Een aantal mensen hier kennen werkelijk geen schaamte.
Daarnaast ben ik inderdaad al vele jaren tegen een vast ritme vers geld aan het beleggen. En ik zou het zonder enige twijfel meteen opnieuw doen. Veel liever dat dan vogelpik spelen.
Inderdaad: een recent overlijden in de familie. Iemand die ik veel liever niet had verloren.
Blij dat je bijna kon scoren?? Wat een rotsfeer hier bij momenten! Wat hebben zo'n opmerkingen in godsnaam nog met beleggen te maken?? Een aantal mensen hier kennen werkelijk geen schaamte.
Daarnaast ben ik inderdaad al vele jaren tegen een vast ritme vers geld aan het beleggen. En ik zou het zonder enige twijfel meteen opnieuw doen. Veel liever dat dan vogelpik spelen.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.