De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dat zou ik zeer straf vinden. Metaalprijzen staan ondertussen op het niveau van 1 jaar geleden. Graan & runderprijzen zijn fors gezakt de laatste weken. Vergelijkingsbasis voor olie wordt minder extreem eind dit jaar (pakweg +- 80 vs 110) & ook natural gas prices in europa waren al zeer stevig eind 2021 (vergelijkbaar met huidig niveau).Superspaarder schreef: ↑4 juli 2022, 16:47 Als je Bruno Colmant lees : inflatie van 12% aan het eind van het jaar !
Het lijkt er ook op dat lonen in Duitsland minder zullen stijgen dan de inflatie. Ook in België is er bvb vertraging met ons automatisch systeem.
Als het dan nog eens zou kloppen dat we in een (milde)recessie zouden zitten kunnen de prijzen nog verder dalen. Het zou wel eens kunnen dat we volgend jaar naar deflatie gaan & om het jaar erna terug te keren naar hyperinflatie.
Wie zal het zeggen...
Ergens al geschreven; cyclische sector.
Ik dacht overigens dat er een analist was die twijfelde aan Melexis z'n portfolio voor EV's (vind niet dadelijk het artikel in de tijd). Geen idee wat er van aan is.
Puur op basis van de analistenconsensus moet het toch al een jaar of 10geleden zijn dat ze nog zo goedkoop stonden.
Het blijft een groeimarkt. Als je ziet hoeveel sensoren dezer dagen in een auto (zeker bij een EV) zitten + autoindustrie is post COVID nog steeds niet volledig hersteld in volume.
-
- Full Member
- Contacteer:
Akkoord en terecht, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat we zo anders zijn dan onze noorderburen..Aerolla schreef: ↑4 juli 2022, 17:20 wat ook logisch is dat de berekening verschilt...
Stel dat je bevolking gemiddeld 50% van zijn loon uitgeeft aan kaas, dan maakt kaas 50% uit van de index.
Als je bevolking 50% van zijn loon uitgeeft aan frieten, dan maken frieten 50% uit van de index.
Enkel als het bestedingspatroon van 2 landen gemiddeld hetzelfde is, dan zou de inflatie ook hetzelfde zijn, en het bestedingspatroon is zelden hetzelfde...
"DE" inflatie bestaat niet...
Jouw inflatie is anders dan mijn inflatie
Het kan perfect zijn dat jouw inflatie effectief ook meer dan 12% is, dat kan ik geloven, maar dat zegt niks over de inflatie van het land, want dat is een gemiddelde (in theorie)
Grondstofprijzen zijn inderdaad dalende. Ik heb een vriend die in de bouw werkt en hij zei me vorige week dat de houtprijzen terug aan het dalen zijn maar dat hij die korting niet doorrekent aan de klant. Hij zegt dat hij ook zijn geld moet verdienen en hij weet ook niet hoe de economie er over een jaar zal uitzien.
In de Colruyt (en andere supermarkten) stel ik vast dat het rek met de bloem en met de olijfolie rijkelijk gevuld is. Tot enkele weken geleden was dat wel anders. Meestal leeg en als er al eens iets stond was het een blad waarop stond 'max. 2 pakken bloem' of '2 flessen olijfolie per klant'. Dat blad is intussen ook al even weg.
In de Colruyt (en andere supermarkten) stel ik vast dat het rek met de bloem en met de olijfolie rijkelijk gevuld is. Tot enkele weken geleden was dat wel anders. Meestal leeg en als er al eens iets stond was het een blad waarop stond 'max. 2 pakken bloem' of '2 flessen olijfolie per klant'. Dat blad is intussen ook al even weg.
Het rek met de olie is wel ondertussen veranderd in het rek met de 100 soorten olijfolie en misschien eens een andere olie.
Al vind ik via Collect and Go wel zonnebloemolie aan €1,79/l wat ik een normale prijs vind.
Ga akkoord met umi dat de grondstoffenhausse door recessievrees helemaal teruggeslagen is. Het wordt vooral een (Europese) energiecrisis.
Al vind ik via Collect and Go wel zonnebloemolie aan €1,79/l wat ik een normale prijs vind.
Ga akkoord met umi dat de grondstoffenhausse door recessievrees helemaal teruggeslagen is. Het wordt vooral een (Europese) energiecrisis.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Eens de hogere prijs aanvaard werd door de klanten zakken de prijzen niet meer. Tenzij wanneer alle anderen het wel doen natuurlijk.Kevva schreef: ↑5 juli 2022, 01:10 Grondstofprijzen zijn inderdaad dalende. Ik heb een vriend die in de bouw werkt en hij zei me vorige week dat de houtprijzen terug aan het dalen zijn maar dat hij die korting niet doorrekent aan de klant. Hij zegt dat hij ook zijn geld moet verdienen en hij weet ook niet hoe de economie er over een jaar zal uitzien.
In de bouwsector voor B2B en overheid zullen de prijzen wel terug zakken, daarvoor is de competitie veel te hevig en groot.Barryke schreef: ↑5 juli 2022, 11:35Eens de hogere prijs aanvaard werd door de klanten zakken de prijzen niet meer. Tenzij wanneer alle anderen het wel doen natuurlijk.Kevva schreef: ↑5 juli 2022, 01:10 Grondstofprijzen zijn inderdaad dalende. Ik heb een vriend die in de bouw werkt en hij zei me vorige week dat de houtprijzen terug aan het dalen zijn maar dat hij die korting niet doorrekent aan de klant. Hij zegt dat hij ook zijn geld moet verdienen en hij weet ook niet hoe de economie er over een jaar zal uitzien.
Ik reken anyway mijn klanten (eerder bedrijven, ontwikkelaars en overheden) reeds de correcte verlaagde prijs door (de welke by the way nog niet op het niveau staat van vroeger, maar het gaat al meer die richting uit).
Het zou mooi zijn mocht de bouwsector eindelijk met normale marge's gaan werken, maar ik vrees ervoor...
Ik denk dat die vriend waarvan sprake eerder werkt voor particulieren, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je probeert om de prijzen hoog te houden, maar dat spel blijft ook niet eeuwig duren ^^
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vandaag geupdated:
https://www.plan.be/databases/17-nl-ind ... uitzichten
Edit: ik zet er hier ook de graph even bij, leuk om over een paar maanden te vergelijken met hoe het is verlopen
https://www.plan.be/databases/17-nl-ind ... uitzichten
De wisselkoers van de euro zou uitkomen op gemiddeld 1,08 dollar per euro in 2022 en 1,09 dollar per euro in 2023.
Is natuurlijk ook maar de huidige inschatting van het FPB.Op basis van die maandvooruitzichten zou de gemiddelde jaarinflatie (nationaal indexcijfer der consumptieprijzen, NICP) in 2022 op 8,5% en in 2023 op 4,4% uitkomen, tegenover 2,44% in 2021 en 0,74% in 2020.
Edit: ik zet er hier ook de graph even bij, leuk om over een paar maanden te vergelijken met hoe het is verlopen
Ja, hij werkt voor particulieren.Aerolla schreef: ↑5 juli 2022, 11:47In de bouwsector voor B2B en overheid zullen de prijzen wel terug zakken, daarvoor is de competitie veel te hevig en groot.
Ik reken anyway mijn klanten (eerder bedrijven, ontwikkelaars en overheden) reeds de correcte verlaagde prijs door (de welke by the way nog niet op het niveau staat van vroeger, maar het gaat al meer die richting uit).
Het zou mooi zijn mocht de bouwsector eindelijk met normale marge's gaan werken, maar ik vrees ervoor...
Ik denk dat die vriend waarvan sprake eerder werkt voor particulieren, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je probeert om de prijzen hoog te houden, maar dat spel blijft ook niet eeuwig duren ^^
Als dat iets is wat die man recent gezegd heeft dan weet die echt niet waar hij mee bezig isSuperspaarder schreef: ↑4 juli 2022, 16:47 Als je Bruno Colmant lees : inflatie van 12% aan het eind van het jaar !
Je moet steeds straffere uitspraken doen wil je nog in de krant kunnen komen met je kop.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
De inflatie is in juni verder gestegen tot 9,65%.Galactic schreef: ↑6 juli 2022, 13:08Als dat iets is wat die man recent gezegd heeft dan weet die echt niet waar hij mee bezig isSuperspaarder schreef: ↑4 juli 2022, 16:47 Als je Bruno Colmant lees : inflatie van 12% aan het eind van het jaar !
Waarom ben je er zo zeker van dat de inflatie niet verder zal doorstijgen tot 12% tegen eind dit jaar?
Of bedoel je dat 12% belachelijk laag is, en dat het veel meer zal zijn? Misschien eerder iets als Turkije met 80% inflatie?