De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Een beetje serieus blijven he 80 procent.VLblokpate schreef: ↑6 juli 2022, 13:59De inflatie is in juni verder gestegen tot 9,65%.
Waarom ben je er zo zeker van dat de inflatie niet verder zal doorstijgen tot 12% tegen eind dit jaar?
Of bedoel je dat 12% belachelijk laag is, en dat het veel meer zal zijn? Misschien eerder iets als Turkije met 80% inflatie?
Negatief zijn is de trend van vandaag blijkbaar
Zowat alles wat inflatie voed (buiten energie) is al weken (hard) aan het dalen. Inflatie gaat met zeer grote waarschijnlijkheid lager zijn dan 12% tegen het einde van het jaar. Zaken als een wereldoorlog of andere zware distrupties zijn niet te voorspellen natuurlijk, maar zeer onwaarschijnlijk.VLblokpate schreef: ↑6 juli 2022, 13:59De inflatie is in juni verder gestegen tot 9,65%.
Waarom ben je er zo zeker van dat de inflatie niet verder zal doorstijgen tot 12% tegen eind dit jaar?
Of bedoel je dat 12% belachelijk laag is, en dat het veel meer zal zijn? Misschien eerder iets als Turkije met 80% inflatie?
In ieder geval, ik heb de premies van mijn PUT's die ik een tijd geleden schreef zonet geconverteerd van USD naar EUR. Goede wisselkoers, gaat op later tijdstip waarschijnlijk wel weer naar USD. Momenteel steek ik het in een short duration eurobond EFT.
Negativisten heb ik graag, het bied mij koopkansen, hoe meer hoe beter
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Full Member
- Contacteer:
Met dat verschil dat het in Europa een voorbeeld is van hoe het niet moet (om de inflatie te bestrijden) en het in Turkije gewoon zelfmoord is hoe ze daar de inflatie bestrijden...
Turkije mag je niet zomaar vergelijken met een West-Europees land. Het is geen ontwikkeld land, het wordt geleid door een idioot, het heeft een instabiele munt etc.
In de jaren 80 was de inflatie bijvoorbeeld meer dan 90%, in de jaren 90 zelfs meer dan 100%. In de laatste 50 jaar is het inflatiepeil in Turkije nooit lager geweest dan de 8% waarvan wij lopen te klagen. Het huidige inflatiepeil van 80% is dus niet zo vreselijk ongewoon.
In de jaren 80 was de inflatie bijvoorbeeld meer dan 90%, in de jaren 90 zelfs meer dan 100%. In de laatste 50 jaar is het inflatiepeil in Turkije nooit lager geweest dan de 8% waarvan wij lopen te klagen. Het huidige inflatiepeil van 80% is dus niet zo vreselijk ongewoon.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Sofina en vastgoedwaarden dik in de plus vandaag. Je merkt hoe manisch-depressief de beurs is.
Of we hebben de bodem gezien, wie zal het zeggen. Commodities in vrije val, inflatie heeft dus mogelijk gepiekt en daar zat iedereen op te wachten. Enfin, de grote beleggers
De grafieken van de euro en de lira verschillen niet zo gek veel meer van elkaar tov de dollar…
De grafieken van de euro en de lira verschillen niet zo gek veel meer van elkaar tov de dollar…
Is me ook al opgevallen en ik maakte me meteen ook de bedenking dat het kortstondig gepiekt heeft.Barryke schreef: ↑6 juli 2022, 17:46 Of we hebben de bodem gezien, wie zal het zeggen. Commodities in vrije val, inflatie heeft dus mogelijk gepiekt en daar zat iedereen op te wachten. Enfin, de grote beleggers
We hebben de bodem echt nog niet gezien. Commodities zakken vooral wegens speculatie op recessie en veel minder omdat er nu al over aanbod is of omdat de fabrieken minder zijn gaan produceren. Vele fabrieken zitten nog met gigantische achterstand omdat ze bv niet genoeg chips toegeleverd krijgen, de consumptie en werkgelegenheid is er nog. We zitten wel op een keerpunt, je zal zien dat de resultaten van Q2 nog best OK zijn maar dat de vooruitzichten voor Q3 en verder een pak lager gesteld gaan worden, de beurs zal daar opnieuw negatief op reageren. Eenmaal we werkelijk in een recessie komen, volgen er saneringen en sluitingen, stijgende werkloosheid, daling van consumptie en dalende winsten, ook daarop gaat de beurs zich nogmaals lager zetten, eenmaal daar aanbeland wordt het stilaan tijd om cash om te zetten. Geduld is een schone deugd
Ik vraag me af in hoeverre die recessie eigenlijk wel kwaad kan.
We zitten met een enorme hoop niet ingevulde vacatures, en grote tekorten in arbeidskrachten.
Dus dat zal vooral de krapte doen afnemen, maar echte hoge werkloosheid, ik betwijfel het...
Dus ik zie niet echt zo een pessimistisch scenario als jij
We zitten met een enorme hoop niet ingevulde vacatures, en grote tekorten in arbeidskrachten.
Dus dat zal vooral de krapte doen afnemen, maar echte hoge werkloosheid, ik betwijfel het...
Dus ik zie niet echt zo een pessimistisch scenario als jij
Ben ik pessimistisch? Een recessie zo nu en dan hoort nu eenmaal bij de evolutie van economie, je hebt hoogte punten en laagten, lange termijn groei gaat nooit in een rechte lijn. Dit is een event dat al van ver zichtbaar was en waar je dus op kon anticiperen, zelfs de ECB heeft hier maanden geleden al meerdere keren voor gewaarschuwd. Alles is van voorbij gaande aard, ook dit zal uiteindelijk weer naar groei evolueren, een unieke opportuniteit die je als belegger maar een paar keer in je leven meemaakt.
Het is fout te denken dat een recessie altijd negatief is. En dat geldt ook voor de beurskoersen. Zelfs tijdens een recessie met dalende bedrijfswinsten kunnen koersen oplopen. De beurs is blind, maar kijkt altijd vooruit.
Een recessie is een stimulus om na te denken hoe we beter en efficiënter kunnen leven/sparen/produceren.
Een schaarste aan grondstoffen, menselijk kapitaal, machines etc is dat ook. Zaken die je typisch bij een hoogconjunctuur vindt.