De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Die krantencommentaren: "ECB trekt rente harder op dan verwacht".
De verhoging met 50 basispunten was wel verwacht. Het stond zelfs op Spaargids, vier berichten hierboven. Volgen de financieel journalisten dit forum dan niet?
De verhoging met 50 basispunten was wel verwacht. Het stond zelfs op Spaargids, vier berichten hierboven. Volgen de financieel journalisten dit forum dan niet?
Goh,het zijn nogal toeren,hé ? En durvers !
We gaan nu dus naar 0% rente,terwijl de inflatie op 8% staat.
Wie houdt er hier eigenlijk wie voor de gek ?
De ECB vooral zichzelf !!!
De beurzen weten dat ook....
We gaan nu dus naar 0% rente,terwijl de inflatie op 8% staat.
Wie houdt er hier eigenlijk wie voor de gek ?
De ECB vooral zichzelf !!!
De beurzen weten dat ook....
-
- Sr. Member
- Contacteer:
In Amerika is een oude man, genaamd Joe Biden, besmet met corona.
Ik vrees voor Joe, en voor uw aller IWDA.
Ik vrees voor Joe, en voor uw aller IWDA.
Op vrt nws las ik dat hij kanker heeft. Meer eigenlijk; er is een video waar hij een stad bezocht met veel kankergevallen, waar hij zei dat hij ook kanker had. Misschien a slip of the tongue - zoals hij er zo veel maakt - of de werkelijkheid!
Dat las je niet op vrt nws. Het is trouwens ook niet waar. Hij heeft een zoon die aan kanker is overleden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Pfft ... Donald Trump heeft ook corona gehad en Boris Johnson en nog tal van premiers en presidenten.
Joe Biden zei vandaag:
"That's why I and so damn many other people I grew up with have cancer, and why, for the longest time, Delaware had the highest cancer rate in the nation"
Het witte huis verklaart nader:
"the president was referring to non-melanoma skin cancers that were removed before he assumed office"
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Dat las ik wel en ik zag ook de video.
Misschien is dit intussen weggehaald?
Ik weet het niet en ik lig er al zeker niet wakker van!
Verder stel ik vast dat jij er een handje van weg hebt om medeleden te schofferen. Je doet maar!
De negatieve rente is eindelijk van de baan. Een belachelijk experiment, zogezegd om deflatie te vermijden, maar eigenlijk bedoeld om de eurolanden goedkoop geld te kunnen laten lenen. Dat op kap van de spaarders.
Ondertussen is de euro weer aan het dalen. De markt heeft er niet echt vertrouwen in .
De reden is dat de ECB weer een andere truc uit de mouw heeft geschut: een mechanisme om 'fragmentatie' tussen de verschillende eurolanden te vermijden. Anders gezegd: een geld creatie machine.
Dus de verhoging van de rente (bedoeling inflatie tegen te gaan) wordt begeleid met een maatregel die inflatie net aanwakkert.
In de geneeskunde zien wij dat ook: een pil die nodig is, wordt niet verdragen door de patiënt, en dus krijgt hij een andere pil om de negatieve gevolgen van de eerste pil tegen te gaan.
Ondertussen is de euro weer aan het dalen. De markt heeft er niet echt vertrouwen in .
De reden is dat de ECB weer een andere truc uit de mouw heeft geschut: een mechanisme om 'fragmentatie' tussen de verschillende eurolanden te vermijden. Anders gezegd: een geld creatie machine.
Dus de verhoging van de rente (bedoeling inflatie tegen te gaan) wordt begeleid met een maatregel die inflatie net aanwakkert.
In de geneeskunde zien wij dat ook: een pil die nodig is, wordt niet verdragen door de patiënt, en dus krijgt hij een andere pil om de negatieve gevolgen van de eerste pil tegen te gaan.
-
- Verbannen Gebruiker
Je verwart de korte termijnrente met de lange termijnrente. Je bent niet de enige hier op spaargids maar het is wel jammer aangezien dit hier een financieel forum is. Het zou basiskennis moeten zijn van economie en beleggen. Maar het blijft een hardnekkig misverstand ondanks het feit dat het hier al tientallen keren is uitgelegd.
De ECB beslist alleen over de korte termijnrente. Dit is vooral belangrijk voor korte termijnkredieten door banken aan bedrijven en voor de overtollige cash die banken bij de ECB plaatsen.
De lange termijnrente wordt door de beleggers bepaald. Het is die rente die belangrijk is voor overheidsschulden en lange termijn leningen en obligaties van bedrijven en hypothecaire leningen.
Die lange termijnrente is voor de eurozone al algemeen positief (en sterk gestegen) sinds nieuwsjaar.
De ECB en FED en andere centrale banken zijn ook beleggers in die zin dat ze obligaties en ETF opkopen en verkopen, en op die manier geld in de markt pompen ("drukken") en weer weghalen, en de lange termijnrente en aandelenkoersen beinvloeden.
Voilà. En nu is het weer wachten op de eerstvolgende die zal beweren dat de ECB politieke beslissingen neemt door de rente niet veel te laten stijgen omdat de overheidsschulden anders veel te duur worden. Ik schat over 2 à 3 uur
De ECB neemt politieke beslissingen door de rente niet veel te laten stijgen omdat de overheidsschulden anders veel te duur worden.
@VLblokpate
De korte termijnrente wordt inderdaad vastgelegd door de centrale bank en de lange termijnrente door de beleggers.
Het beleid van de ECB heeft echter, o.a. via al die opkoopprogramma's, wél degelijk invloed gehad op de lange termijnrente. In de motivatie van hun nieuw 'anti fragmentatie' mechanisme wordt dit trouwens expliciet aangegeven: nl. te grote verschillen wegwerken tussen de (lange) termijnrentes waaraan eurolanden kunnen lenen.
De korte termijnrente wordt inderdaad vastgelegd door de centrale bank en de lange termijnrente door de beleggers.
Het beleid van de ECB heeft echter, o.a. via al die opkoopprogramma's, wél degelijk invloed gehad op de lange termijnrente. In de motivatie van hun nieuw 'anti fragmentatie' mechanisme wordt dit trouwens expliciet aangegeven: nl. te grote verschillen wegwerken tussen de (lange) termijnrentes waaraan eurolanden kunnen lenen.