De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Toch houd ik mijn dollars, daat krijg ik tenminste intrest op als ik het wil.
In EUR moet ik het onrechtstreeks verplicht gratis aan Italianen uitlenen...
In EUR moet ik het onrechtstreeks verplicht gratis aan Italianen uitlenen...
S&P500 nadert een belangrijk steunniveau rond de 4111. Hierdoor naar beneden is weer dikke misère voor komende.
2de steun is 3970 rond het nog opwaarts 50ma.
2de steun is 3970 rond het nog opwaarts 50ma.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Het valt allemaal wel mee, geen paniek 

Ahja technische analyse, ik was bijna vergeten dat er mensen waren die daar geloof aan hechten 

de kaarsen staan klaar om deze winter gebruikt te worden
Stop met technische analyse af te doen als onzin. Kijk op vrijdagavond eens naar kanaal Z. Philippe Gijsels verwijst bijna elke week naar de technische analyse. Dat is niet de eerste de beste. Die heeft minstens 30 jaar ervaring schat ik en is chief strategy officer bij BNP.
Het is geen heilige graal maar er wordt wél naar gekeken door grote beleggers hoor. Ook op Bloomberg las ik het vorige week nog. Ik heb toen trouwens een put gekocht op de SPY en die staat al 50% hoger. Op Bloomberg stond toen nabeurs: “S&P 500 sold off after it failed to break above the 200 daily moving average”. Da’s ook geen flutwebsite he. Tijdens die sell off heb ik mijn put gekocht en voorlopig ben ik daar blij om. Werkt dat altijd? Zeker niet. Maar ik houd het in het oog en doe er vaak wat (veelal kleine) aanpassingen door in mijn portefeuille. Het is geen rocket science hoor…
Laatst gewijzigd door Barryke op 24 augustus 2022, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Uiteindelijk is het vooral een kwestie van of men gelooft in efficiënte markten (EMH). Dit impliceert ook dat technische analyse allicht beter werkt bij grote sentimentgedreven beursschommelingen, en voor individuele, minder liquide aandelen.
(Wikipedia)De technische analyse ontkent de transparantie van de aandelenhandel. Een technisch analist gaat ervan uit dat de handelaren op de markt niet handelen aan de hand van alle beschikbare informatie. Er wordt dan vaak gedacht dat de markt langzaam alle beschikbare informatie verwerkt, in tegenstelling tot de EMH, die juist uitgaat van een directe verwerking van alle beschikbare informatie in de marktprijzen. De reden hiervoor zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat niet alle informatie beschikbaar is voor grote groepen beleggers of omdat beleggers zich laten leiden door emoties. De technisch analyse probeert daarom het gedrag van beleggers te voorspellen door te kijken naar marktbewegingen in het verleden en deze door te trekken naar de toekomst.
Ieder zijn geloof. Harde feiten zijn dat 90% van de retail investeerders geld verliest op de beursBarryke schreef: ↑24 augustus 2022, 13:38Stop met technische analyse af te doen als onzin. Kijk op vrijdagavond eens naar kanaal Z. Philippe Gijsels verwijst bijna elke week naar de technische analyse. Dat is niet de eerste de beste. Die heeft minstens 30 jaar ervaring schat ik en is chief strategy officer bij BNP.
Het is geen gouden graal maar er wordt wél naar gekeken door grote beleggers hoor. Ook op Bloomberg las ik het vorige week nog. Ik heb toen trouwens een put gekocht op de SPY en die staat al 50% hoger. Op Bloomberg stond toen nabeurs: “S&P 500 sold off after it failed to break above the 200 daily moving average”. Da’s ook geen flutwebsite he. Tijdens die sell off heb ik mijn put gekocht en voorlopig ben ik daar blij om. Werkt dat altijd? Zeker niet. Maar ik houd het in het oog en doe er vaak wat (veelal kleine) aanpassingen door in mijn portefeuille. Het is geen rocket science hoor…

Sorry, maar als er nu IEMAND is die heel boeiend en innemend kan vertellen over de beurs zonder iets te zeggen dan is het wel Philippe Gijsels. Ik vind dat een heel aangename mens om naar te luisteren, maar probeer eens een conclusie vast te knopen aan wat hij zegt. Het is voortdurend van "ALS dit gebeurt, dan KAN het dat dat gebeurt". Tja, daar ben je niks mee he. Ik vind sommige van zijn boekentips wel interessant. Voor de rest is de mens het levende bewijs dat TA een pseudo-wetenschap is. Maar het verkoopt.Barryke schreef: ↑24 augustus 2022, 13:38Stop met technische analyse af te doen als onzin. Kijk op vrijdagavond eens naar kanaal Z. Philippe Gijsels verwijst bijna elke week naar de technische analyse. Dat is niet de eerste de beste. Die heeft minstens 30 jaar ervaring schat ik en is chief strategy officer bij BNP.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Is dat zo?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mja, zoals ik al 5 keer eerder zei, ik vind een deel van TA waardevol, maar een ander deel is zever.
In de basisprincipes geloof ik wel, in weerstandsniveaus bijvoorbeeld, maar eens we beginnen over ninjakruis enzovoort, vind ik het wel zever.
Maar geen reden om TA volledig weg te gooien
Net zoals FA dezelfde problemen heeft, en alle strategieën en ideeën hebben voor en nadelen en hebben een punt waarop het meer fantasie begint te worden
In de basisprincipes geloof ik wel, in weerstandsniveaus bijvoorbeeld, maar eens we beginnen over ninjakruis enzovoort, vind ik het wel zever.
Maar geen reden om TA volledig weg te gooien
Net zoals FA dezelfde problemen heeft, en alle strategieën en ideeën hebben voor en nadelen en hebben een punt waarop het meer fantasie begint te worden
Ik gooi TA niet weg, ik neem het niet aan. De bewijslast ligt bij TA en niet andersom.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Waarom zou iemand de moeite moeten doen om u te overtuigen of TA al dan niet zinvol is?