De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je moet instapkosten spreiden over de duur van je belegging. Hoe langer je je belegging bijhoudt hoe kleiner de impact van de instapkosten. Als je 4% instapkosten betaalt en je verkoopt na 4 jaar dan heb je 1% instapkosten per jaar. Verkoop je pas na 8 jaar dan heb je maar 0,5% instapkosten per jaar.
Laatst gewijzigd door Yaris op 19 september 2022, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Weet ik Yaris. Maar stel nu dat je iedere maand continu instapkosten betaalt per maand.
Dan gaat je eerste belegging over 10 jaar maar 0,4% kosten bedragen maar gaat je laatste 100 euro juist veel meer instapkosten bedragen.
Je belegginstermijn bepaald veel maar zonder instapkosten heb je enkel rendement waarbij je rekening moet houden. Terwijl met instapkosten je al sneller moet gaan kijken op het laatste van je termijn om misschien minder te storten. Of dan toch overschakelen op een instapkostloze belegging.
Dan gaat je eerste belegging over 10 jaar maar 0,4% kosten bedragen maar gaat je laatste 100 euro juist veel meer instapkosten bedragen.
Je belegginstermijn bepaald veel maar zonder instapkosten heb je enkel rendement waarbij je rekening moet houden. Terwijl met instapkosten je al sneller moet gaan kijken op het laatste van je termijn om misschien minder te storten. Of dan toch overschakelen op een instapkostloze belegging.
Het is natuurlijk niet verstandig 4% instapkosten te betalen en een jaar later al terug te verkopen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nee het is ook niet de bedoeling om te verkopen.
Het is vooral voor mij als je stel nu 30 jaar belegd en elke maand 100 euro.
Dan zijn de eerste 10 jaar stortingen weinig van invloed op die 30 jaar maar opeens loopt die instapkost dat je betaalt per jaar op.
Dan is het beter om in die laatste jaren liefst een product te hebben zonder instapkosten.
Maargoed dan hangt het nog af van de prestaties en rendement.
Het is vooral voor mij als je stel nu 30 jaar belegd en elke maand 100 euro.
Dan zijn de eerste 10 jaar stortingen weinig van invloed op die 30 jaar maar opeens loopt die instapkost dat je betaalt per jaar op.
Dan is het beter om in die laatste jaren liefst een product te hebben zonder instapkosten.
Dat vind ik precies een rare berekening. Die instapkost is een bedrag dat je kwijt bent: een deel van je kapitaal dat nooit belegd werd. Je blijft dat volgens mij eindeloos meeslepen met een compounding effect er bovenop.Yaris schreef: ↑19 september 2022, 13:50 Je moet instapkosten spreiden over de duur van je belegging. Hoe langer je je belegging bijhoudt hoe kleiner de impact van de instapkosten. Als je 4% instapkosten betaalt en je verkoopt na 4 jaar dan heb je 1% instapkosten per jaar. Verkoop je pas na 8 jaar dan heb je maar 0,5% instapkosten per jaar.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, je houdt aan het eind van de rit 4% minder over. Of je nu periodiek belegt, regelmatig gespreid of willekeurig: aan het eind heb je 4% minder.sintorama schreef: ↑19 september 2022, 15:11Dat vind ik precies een rare berekening. Die instapkost is een bedrag dat je kwijt bent: een deel van je kapitaal dat nooit belegd werd. Je blijft dat volgens mij eindeloos meeslepen met een compounding effect er bovenop.Yaris schreef: ↑19 september 2022, 13:50 Je moet instapkosten spreiden over de duur van je belegging. Hoe langer je je belegging bijhoudt hoe kleiner de impact van de instapkosten. Als je 4% instapkosten betaalt en je verkoopt na 4 jaar dan heb je 1% instapkosten per jaar. Verkoop je pas na 8 jaar dan heb je maar 0,5% instapkosten per jaar.
Iemand die bij de beursgang van Porsche wat denkt te zullen kopen? Er is wel wat om te doen de laatste dagen...
Ik heb een tijd race gehad, maar verkocht. Porsche is anders: minder exclusief en dus gevoeliger voor conjunctuur maar daarom ook net interessanter. Dit merk zit precies in het segment dat profiteert van stijgende welvaart. Het is nog net bereikbaar voor een grote groep mensen en het is een massa-product. In dat segment zit groeipotentieel. Aan de juiste prijs kan het interessant zijn.
Euhm, het lijkt mij dat je altijd liefst een product hebt zonder instapkosten. Waarom zou je iets willen kopen met 4% instapkosten?Timoootjex schreef: ↑19 september 2022, 14:09 Dan is het beter om in die laatste jaren liefst een product te hebben zonder instapkosten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mogelijks omdat het een beter rendement geeft.
Neem 2 fondsen met dezelfde running cost en 100 EUR.
Fonds A : 0% instap - 3,00% jaarlijks rendement => na 5 jaar 115,93 - na 10 jaar 134,39 - na 20 jaar 180,61
Fonds B : 4% instap - 4,00% jaarlijks rendement => na 5 jaar 116,80 - na 10 jaar 142,10 - na 20 jaar 210,35
Edit: blijft natuurlijk de uitdaging om een fonds te vinden waar een hoger rendement de hogere instapkost verantwoordt
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja het is dus wat ik bedoel met Earth.
Het is inderdaad die vergelijking die ik wil maken.
Het is inderdaad die vergelijking die ik wil maken.
Er is geen reden waarom een fonds met een hogere instapkost een betere kans heeft om beter te presteren.EarthNvstr1 schreef: ↑19 september 2022, 18:13Mogelijks omdat het een beter rendement geeft.
Neem 2 fondsen met dezelfde running cost en 100 EUR.
Fonds A : 0% instap - 3,00% jaarlijks rendement => na 5 jaar 115,93 - na 10 jaar 134,39 - na 20 jaar 180,61
Fonds B : 4% instap - 4,00% jaarlijks rendement => na 5 jaar 116,80 - na 10 jaar 142,10 - na 20 jaar 210,35
Edit: blijft natuurlijk de uitdaging om een fonds te vinden waar een hoger rendement de hogere instapkost verantwoordt
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het probleem is dat je het niet helemaal kan timen vermoed ik?
Hoe weet je dat het fonds met de hogere instapkost beter gaat presteren?Timoootjex schreef: ↑19 september 2022, 18:34 Het probleem is dat je het niet helemaal kan timen vermoed ik?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: