De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Beste alternatief ik wil een goudader in mijn tuin vinden dan moet ik niet meer beleggen
Gisteren kerstrally, vandaag kerstdip.
Kerstshopping gedaan in Milaan. Geen bontjas, maar een bond-tracker.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Belgie obligaties 10 jaar flink gestegen.
0,5% erbij in 10 dagen. Nu weer boven 3%.
0,5% erbij in 10 dagen. Nu weer boven 3%.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Iwda bijgekocht.
Natuurlijk mag dat. VAGF (Vanguard Global Aggregate Bd UCITS ETF EUR Hgd Acc)
-
- Verbannen Gebruiker
Dankjewel. Ik heb dit jaar alleen rechtstreeks in obligaties belegd maar het interesseert me wat anderen doen. Kan inspiratie zijn. Ik ben ook nog niet rond met mijn cash in obligaties te zetten. Cash afkomstig van obligaties die afgelopen zijn en termijnrekeningen; de voorbije jaren niet herbelegd door lage rente. Sinds april weer begonnen en nog bezig.
Interessant.
Sinds kort kijk ik ook weer naar obligaties. Afgelopen 10 jaar waren voor mij aandelen en cash de enige twee keuzen.
Maar nu de rentes weer zijn gestegen, worden obligaties weer interessant als alternatief voor cash.
In een ver verleden heb ik obligaties gehad in Rorento, in die tijd het obligatiefonds van de Robeco Groep.
Het bestaat al sinds 1974.
Ik zie dat het fonds nog steeds bestaat, met een nieuwe naam, en met behoorlijk goede resultaten:
https://www.robeco.nl/zelf-beleggen/fon ... h-eur.html
De resultaten zijn vergelijkbaar met het Vanguard obligatie fonds.
Sinds kort kijk ik ook weer naar obligaties. Afgelopen 10 jaar waren voor mij aandelen en cash de enige twee keuzen.
Maar nu de rentes weer zijn gestegen, worden obligaties weer interessant als alternatief voor cash.
In een ver verleden heb ik obligaties gehad in Rorento, in die tijd het obligatiefonds van de Robeco Groep.
Het bestaat al sinds 1974.
Ik zie dat het fonds nog steeds bestaat, met een nieuwe naam, en met behoorlijk goede resultaten:
https://www.robeco.nl/zelf-beleggen/fon ... h-eur.html
De resultaten zijn vergelijkbaar met het Vanguard obligatie fonds.
De samenstelling van dat Robeco fonds is wel redelijk anders, met duidelijk veel minder bedrijfsobligaties en meer complexe geldmarktinstrumenten.
Uiteraard. In Belgie betaal je RV op meerwaarde bij alle vormen van obligatiefondsen, of ze nu accumulerend zijn of niet.
Overigens verwacht ik dat die belasting heel binnenkort zal doorgetrokken worden naar pure aandelenfondsen, dus dan is dat probleem ook weer van de baan.
-
- Verbannen Gebruiker
Ook zo bij obligaties indien je ze bijhoudt tot vervaldag.
Daarom verkies ik tot nader order obligaties op de secundaire markt met een lage coupon die de voorbije paar jaar zijn uitgegeven. Zijn dikwijls aan 100% of bijna 100% of zelfs daarboven uitgegeven. Dus bijna of geen RV, en bijna of geen meerwaardetaks. Bruto is netto voor particulieren.
Let op bij sommige obligaties die ver onder pari zijn uitgegeven en die je op secundaire markt aan bijna pari of pari koopt: je kunt een ferme meerwaardebelasting aan de broek krijgen als je ze tot vervaldag bijhoudt. Meerwaardebelasting is tov uitgifte, en niet tov jouw aankoopprijs op secundaire markt. Is bijvoorbeeld bij zero coupon die lang geleden zijn uitgegeven.