De Beurs vandaag
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Dat is een onderdeel van de blauwdruk fiscale hervorming van Van Peteghem hé.
Werd in ieder geval niet weerhouden in het begrotingsakkoord 2023-2024 ... dus denk niet dat dat "heel binnenkort" zal gebeuren.
Edit: ging die trouwens niet tegen december één en ander uitwerken van dat begrotingsakkoord ? Niets meer van gehoord ... we zijn al een paar (alé ja, meer dan 3 eigenlijk) weken over datum ...
2023 wordt een goed beursjaar staat in HLN en Het Nieuwsblad.
Stel je voor dat we in een recessie terecht komen en de index 10% zakt tegenover NU (eind december 2022).
Er gaan er veel bleiten.
Stel je voor dat we in een recessie terecht komen en de index 10% zakt tegenover NU (eind december 2022).
Er gaan er veel bleiten.
Ik heb daarnet beslist om voor het eerst IWDA aan te kopen(ik voel me een beetje vies ervoor, maar goed, het moest ooit eens gebeuren)
Maar het ziet er dus sowieso niet goed uit voor de indexen in de komende maanden
Maar het ziet er dus sowieso niet goed uit voor de indexen in de komende maanden
Ik ben eens benieuwd of en wanneer degenen die op een correctie in 2023 wachten, gaan instappen.
Niemand ideeën voor wat onderbelichte sectoren?
Zoals tijd geleden toen hout hier even een topic was...
(ik moet al die techaandelen in IWDA compenseren met iets )
Professioneel ben ik toevallig wat bezig met zalmkweek, leuke sector op de Oslo stock exchange, echt een industrie om niet mee te lachen(de helft van Oslo zijn zalm-aandelen tegenwoordig...)
Maar de sector is door fiscale redenen wat overhoop gegooid...
En zo moeten er toch nog leuke niche's zijn?
Zoals tijd geleden toen hout hier even een topic was...
(ik moet al die techaandelen in IWDA compenseren met iets )
Professioneel ben ik toevallig wat bezig met zalmkweek, leuke sector op de Oslo stock exchange, echt een industrie om niet mee te lachen(de helft van Oslo zijn zalm-aandelen tegenwoordig...)
Maar de sector is door fiscale redenen wat overhoop gegooid...
En zo moeten er toch nog leuke niche's zijn?
Met IWDA heb je toch alles? Dat is voor mij een van de redenen om er niet in te beleggen. Als je alles al hebt, wat kun je dan nog bijkopen?
IWDA is niet gebalanceerd, het is gewogen volgens markt cap en dat wil je niet eigenlijk.
Daarom moet je er per definitie nog acyclische dingen aan toevoegen om een meer gebalanceerde portefeuille te krijgen
Zo denk ik er toch over...
Daarom moet je er per definitie nog acyclische dingen aan toevoegen om een meer gebalanceerde portefeuille te krijgen
Zo denk ik er toch over...
Ik beleg liever in specifieke landen, sectoren of thema's dan iets te nemen waar vanalles in zit dat ik niet wil.
Ja, zo ben ik ook volledig hoor
Maar ik dacht gewoon... misschien moet ik toch maar een stuk IWDA nemen, na lang weerwerk. (en ik heb nog steeds grote bedenkingen bij IWDA, maarja...)
Maar ik geniet veel meer van individuele aandelen, dat is zeker
Maar ik dacht gewoon... misschien moet ik toch maar een stuk IWDA nemen, na lang weerwerk. (en ik heb nog steeds grote bedenkingen bij IWDA, maarja...)
Maar ik geniet veel meer van individuele aandelen, dat is zeker
Een typische denkfout. Wat je wilt zijn aandelen die in waarde stijgen, toch? En uit welke sector die komen kun je helaas niet voorspellen. Al die sector/landen/thematische fondsen die allemaal afzonderlijk beweren de index te kloppen vormen tesamen... diezelfde index.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Yaris is, net zoals ik, een hobby-belegger, plezier primeert boven rendement, maar toevallig halen we vaak wel betere rendementen dan de index
De "index" is zwaar overgewaardeerd op dit forum... (hij bestaat zelfs niet, maar goed, er zijn zoveel mensen die in God geloven...)
Eigenlijk zijn God en de Index 2 gelijkaardige zaken
Ik denk trouwens dat de enige reden waarom ik IWDA ga kopen, is omdat ik niet genoeg creativiteit heb om genoeg leuke aandelen te bedenken
Ik heb een superleuk aandeel gevonden in Finland, maar jammer genoeg is dat net een van de weinige markten waar ik niet kan handelen
De "index" is zwaar overgewaardeerd op dit forum... (hij bestaat zelfs niet, maar goed, er zijn zoveel mensen die in God geloven...)
Eigenlijk zijn God en de Index 2 gelijkaardige zaken
Ik denk trouwens dat de enige reden waarom ik IWDA ga kopen, is omdat ik niet genoeg creativiteit heb om genoeg leuke aandelen te bedenken
Ik heb een superleuk aandeel gevonden in Finland, maar jammer genoeg is dat net een van de weinige markten waar ik niet kan handelen
-
- VIP member
- Contacteer:
De index is overgewaardeerd en zever. Vergelijk de BEl 20 bij oprichting met nu en meer dan de helft zijn waarschijnlijk andere bedrijven… Om maar te zwijgen over de regels om het gewicht in de index te bepalen…
Ik heb ooit eens de eer gehad om al mijn geld in een Noorse rederij kwijt te zijn (Fred olsen energy).. ik bleef maar bijkopen tot het failliet was… Het is nog altijd niet volledig verteerd…
Zeer goede leerschool geweest! Nooit (blijven) bijkopen!
Ik heb ooit eens de eer gehad om al mijn geld in een Noorse rederij kwijt te zijn (Fred olsen energy).. ik bleef maar bijkopen tot het failliet was… Het is nog altijd niet volledig verteerd…
Zeer goede leerschool geweest! Nooit (blijven) bijkopen!
Ik beleg inderdaad voor mijn plezier. Ik beleg in zaken die me interesseren buiten het financiële aspect om, die ik belangrijk vind of waar ik waarde aan hecht zoals milieu, klimaat, water, healthcare en vernieuwende technologieën. Er rendement mee halen komt voor mij niet op de eerste plaats, laat staan dat ik de index wil kloppen. Wat is dat toch met jullie dat jullie altijd de index of de markt willen kloppen?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik vind dat wel een mooie insteek. Beleggen in wat je belangrijk vindt. Dat zorgt ook voor meer gemoedsrust als je kiest voor wat je echt interesseert en waar je belang aan hecht.Yaris schreef: ↑27 december 2022, 15:15 Ik beleg inderdaad voor mijn plezier. Ik beleg in zaken die me interesseren buiten het financiële aspect om, die ik belangrijk vind of waar ik waarde aan hecht zoals milieu, klimaat, water, healthcare en vernieuwende technologieën. Er rendement mee halen komt voor mij niet op de eerste plaats, laat staan dat ik de index wil kloppen. Wat is dat toch met jullie dat jullie altijd de index of de markt willen kloppen?
Zelf beleg ik in twee simpele ETF's omdat dat het enige haalbare is voor mijn budget op dit moment. Ik hoef ook de 'index' niet te kloppen. Ik wil gewoon een rendement dat gemiddeld is. Met het compounding effect zal er voor pensioen sowieso al een mooi centje op staan En wie weet dat in de toekomst toch met wat individuele aandelen begin.