De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Nee, maar ik heb ook niet gezegd dat het over bankaandelen moet gaan. Ook andere aandelen staan in de uitverkoop. De vraag die je je moet stellen is: staat dit bedrijf er anders voor dan 2 weken geleden?huisjetuintjefiets schreef: ↑15 maart 2023, 15:05 En jij weet welke banken onterecht afgestraft zijn. Jij kent hun blootstellingen, jij kent hun activa en passiva tot in detail. En hun derivaten zijn altijd een kluwen maar jij kent de situatie in detail.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
En jij weet dat?Gudrun schreef: ↑15 maart 2023, 15:18Nee, maar ik heb ook niet gezegd dat het over bankaandelen moet gaan. Ook andere aandelen staan in de uitverkoop. De vraag die je je moet stellen is: staat dit bedrijf er anders voor dan 2 weken geleden?huisjetuintjefiets schreef: ↑15 maart 2023, 15:05 En jij weet welke banken onterecht afgestraft zijn. Jij kent hun blootstellingen, jij kent hun activa en passiva tot in detail. En hun derivaten zijn altijd een kluwen maar jij kent de situatie in detail.
Van elk bedrijf kan jij zomaar zeggen of hun geld bij een bank staat die mogelijk liquiditeitsproblemen heeft?
Of dat bedrijf belangrijke klanten heeft die veel facturen moeten betalen en die mogelijk liquiditeitsproblemen hebben omdat hun geld bij banken staat die mogelijk liquiditeitsproblemen hebben?
Jij kent van elk bedrijf hun banken, en alle leveranciers en alle banken van die leveranciers?
Neem nu Showpad. Stond gisteren in de krant. Hebben een paar maanden geleden hun geld weggehaald. Toevallig. Maar het komt nu goed uit.
Maar jij weet dat allemaal? Jij weet welk bedrijf bij welke bank tegoeden heeft?
Het antwoord op die vragen is nog steeds hetzelfde als 2 weken geleden (ja indien ja, en neen indien neen). Het enige verschil is dat die onzekerheid 2 weken geleden niet ingeprijsd was. Nu wel. Je doet dus een iets betere deal dan 2 weken geleden.
Prijzen worden mede bepaald door sentiment, niet enkel door objectieve criteria.
Prijzen worden mede bepaald door sentiment, niet enkel door objectieve criteria.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je kan beter aan de prijs van vandaag kopen dan aan die van een paar dagen geleden.
Ik heb enkele geschreven calls gesloten. En ben aan het zien om terug voorzichtig long te gaan.
Ik heb enkele geschreven calls gesloten. En ben aan het zien om terug voorzichtig long te gaan.
-
- Verbannen Gebruiker
Jij snapt gewoon niet wat liquiditeit betekent.Gudrun schreef: ↑15 maart 2023, 15:28 Het antwoord op die vragen is nog steeds hetzelfde als 2 weken geleden (ja indien ja, en neen indien neen). Het enige verschil is dat die onzekerheid 2 weken geleden niet ingeprijsd was. Nu wel. Je doet dus een iets betere deal dan 2 weken geleden.
De US overheid is moeten tussenbeide komen vorig weekend omdat er een cascade kon ontstaan van bedrijven en banken die de een na de ander in grote problemen zou komen...
... omdat er 1, ik herhaal 1, bank in liquiditeitsproblemen zat.
Klanten vragen hun activa op, en als dat gebeurt, is er GEEN ENKELE BANK die zich boven water kan houden.
Als alle klanten van BNP hun activa plots opvragen, kan BNP dat gewoon niet doen.
Omdat GEEN ENKELE BANK dat kan doen.
Maar voor jou geldt: neen, geen probleem, jij weet welke bedrijven klant zijn bij welke banken, en of die banken in mogelijke liquiditeitsproblemen zitten. Dat is nu niet anders dan 2 weken geleden.
Was dat 2 weken geleden anders? Als bovenstaande echt jouw zorgen zijn dan mocht jij 2 weken geleden geen enkel aandeel in bezit hebben. Het enige verschil is dat mensen zich vandaag er zorgen over maken, en 2 weken geleden niet. Toen keek men nog naar renteverhogingen en inflatie. De waan van de week.huisjetuintjefiets schreef: ↑15 maart 2023, 15:37 Jij snapt gewoon niet wat liquiditeit betekent.
De US overheid is moeten tussenbeide komen vorig weekend omdat er een cascade kon ontstaan van bedrijven en banken die de een na de ander in grote problemen zou komen...
... omdat er 1, ik herhaal 1, bank in liquiditeitsproblemen zat.
Klanten vragen hun activa op, en als dat gebeurt, is er GEEN ENKELE BANK die zich boven water kan houden.
Als alle klanten van BNP hun activa plots opvragen, kan BNP dat gewoon niet doen.
Omdat GEEN ENKELE BANK dat kan doen.
Overigens doe ik geen concrete aanbevelingen naar aandelen, en ik raad niemand aan om bankaandelen te kopen.
Nee dat weet ik niet. Twee weken geleden wist ik dat ook niet. Het speelde toen niet mee in mijn beslissingen en vandaag ook niet.huisjetuintjefiets schreef: ↑15 maart 2023, 15:37 Maar voor jou geldt: neen, geen probleem, jij weet welke bedrijven klant zijn bij welke banken, en of die banken in mogelijke liquiditeitsproblemen zitten. Dat is nu niet anders dan 2 weken geleden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die liquiditeitsproblemen zijn er toch altijd? Geen enkele bank kan de tegoeden terug geven als klanten die tegelijk opvragen.
-
- Verbannen Gebruiker
Waan van de week ????Gudrun schreef: ↑15 maart 2023, 15:45 Was dat 2 weken geleden anders? Als bovenstaande echt jouw zorgen zijn dan mocht jij 2 weken geleden geen enkel aandeel in bezit hebben. Het enige verschil is dat mensen zich vandaag er zorgen over maken, en 2 weken geleden niet. Toen keek men nog naar renteverhogingen en inflatie. De waan van de week.
Drie Amerikaanse banken failliet of overgenomen door de overheid.
Credit Suisse waarvoor de grootste aandeelhouder niets kan doen om de problemen op te lossen.
Allemaal de voorbije 5 dagen.
En dat noem jij waan van de week ??
Ik begrijp je volkomen,Gudrun. Denk dat dit gevoel ieder belegger bekruipt.Het antwoord op die vragen is nog steeds hetzelfde als 2 weken geleden (ja indien ja, en neen indien neen). Het enige verschil is dat die onzekerheid 2 weken geleden niet ingeprijsd was. Nu wel. Je doet dus een iets betere deal dan 2 weken geleden.
MAAR.... banken die in zware problemen komen is zowat het ergste die in de financiele wereld kan gebeuren.
Je ziet het aan de reacties. Straks gaan ze terug elkander voor de voeten lopen om te sussen.(politici,analisten,journalisten en...Paul D'hoore !).
Banken in de problemen is geen akkefietje !! En heeft zware gevolgen op de economie. Probeerde dit hier Maandag ook al duidelijk te maken.
-
- Verbannen Gebruiker
Natuurlijk. Maar je hebt gezien wat er gebeurt als ze het doen, als ze geen vertrouwen hebben.Orakel van Brakel schreef: ↑15 maart 2023, 15:48 Die liquiditeitsproblemen zijn er toch altijd? Geen enkele bank kan de tegoeden terug geven als klanten die tegelijk opvragen.
Vorig weekend gezien. Omdat er kapitaalverhoging aangekondigd was door Sillicon Valley Bank, zijn de klanten in paniek geslagen en hebben ze hun geld opgevraagd. 1 dag later was het gedaan met de bank. De overheid is in het weekend moeten tussenkomen om aan alle klanten hun activa te garanderen.
En in 2008 gezien met de bankencrisis: de banken waren niet failliet, ze gingen kopje onder omdat het vertrouwen weg was en de klanten hun activa opvroegen. Fortis was niet failliet. Ze kregen gewoon nergens nog leningen om de opvragingen van hun klanten op te vangen. Fortis moest overgenomen worden door de overheid.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 15 maart 2023, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Neen. De wekelijkse inflatie cijfers, of die nu naar 6,5% gestegen zijn of gedaald naar 6,3% tov vorige maand, al dan niet gebruik makende van de ene of de andere berekeningsmethode, dat noem ik de waan van de week. Elke week, elke dag moet er weer iets geschreven worden. Dat die inflatie een beetje gezakt was, was plots de aanleiding om aandelen te gaan kopen. Aandelen stegen al meer dan 5% tov net begin van het jaar.huisjetuintjefiets schreef: ↑15 maart 2023, 15:54 Waan van de week ????
Drie Amerikaanse banken failliet of overgenomen door de overheid.
Credit Suisse waarvoor de grootste aandeelhouder niets kan doen om de problemen op te lossen.
Allemaal de voorbije 5 dagen.
En dat noem jij waan van de week ??
En nu blijkt dat de beleidsrente een bank in moeilijkheden heeft gebracht omdat die met haar geld geen blijf wist en dus maar veel obligaties had gekocht. En daarom moeten diezelfde aandelen terug massaal in de uitverkoop?
De problemen bij Credit Suisse, sorry die zijn niet nieuw hoor. En dan nog... het failliet van Lehman brothers hebben we toch ook verteerd? Sinds de top van de kredietbubbel in 2007 tot nu zijn aandelen meer dan verdubbeld.
Als je hier zenuwachtig van wordt dan heb je in de verste verte niets te zoeken op de aandelenmarkt.
Om banken te sparen krijgen ze een bail-out en wordt de beleidsrente minder sterk opgetrokken, wat weer aandelen en obligaties kan doen opveren... Ik houd mij daar niet mee bezig, maar vind het prima dat andere mensen dat wel doen.
De vorige keer heeft iedereen er veel geld aan verdiend. Aandelen gekocht na de fincanciele crisis zijn verviervoudigd in waarde.Divi schreef: ↑15 maart 2023, 15:59 MAAR.... banken die in zware problemen komen is zowat het ergste die in de financiele wereld kan gebeuren.
Je ziet het aan de reacties. Straks gaan ze terug elkander voor de voeten lopen om te sussen.(politici,analisten,journalisten en...Paul D'hoore !).
Banken in de problemen is geen akkefietje !! En heeft zware gevolgen op de economie. Probeerde dit hier Maandag ook al duidelijk te maken.
De beurs heeft dit soort dingen nodig he, je KUNT geen goeie returns halen zonder dit. De enige reden waarom aandelen een hoger rendement halen dan vastrentende producten is omdat ze plots hard onderuit kunnen gaan.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja ja, de discussie is begonnen omdat jij beweerde dat er de voorbije 2 weken niets veranderd is.
Dat jij weet welke bedrijven onterecht afgestraft zijn en welke niet.
Hoe jij je in alle mogelijke bochten wringt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vraag is ook, wat is 'hard' onderuit gaan? Arcelor is gezakt van 30 naar 25,5. Maar ik heb het ooit van 40 naar 4 zien gaan.
Juist.Maar nu zijn we pas 5 dagen ver.En het lijkt mij ernstiger aan te dienen dan toen.De vorige keer heeft iedereen er veel geld aan verdiend. Aandelen gekocht na de fincanciele crisis zijn verviervoudigd in waarde.
De beurs heeft dit soort dingen nodig he, je KUNT geen goeie returns halen zonder dit. De enige reden waarom aandelen een hoger rendement halen dan vastrentende producten is omdat ze plots hard onderuit kunnen gaan.
De ellende is deze morgen begonnen met een arabier !! hoofdaandeelhouder die in feite kwam zeggen dat hij er geen doorkomen meer aanziet met die Credit Suisse.
Timing gaat van groot belang zijn om aan te kopen .