De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dus voor het gemakt tel je de mensen met een huis allemaal als het hun eigendom is, terwijl de meesten een hypotheek hebben.huisjetuintjefiets schreef: ↑10 september 2023, 11:05In alle landen ter wereld zijn ze armer dan in Belgie.
Helft van de Belgen bezit meer dan 230.000 euro en daarmee zijn we het rijkste volk ter wereld
Voor het eerst in de geschiedenis zijn de Belgen, met een mediaanvermogen van zo’n 228.594 euro, het rijkste volk ter wereld.
Als je huis niet afbetaald is, is het niet van jou, dus mag je dat niet als vermogen tellen.
Als we die correctie gaan doorvoeren dan blijft er weinig over van je rijke Belgen.
Ze tellen 'huiseigenaars' mee, maar niet of die geleend of afbetaald zijn.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
- Verbannen Gebruiker
Je zou moeten blij zijn dat de Belgen de rijkste ter wereld zijn, maar dit goed nieuws stoort jou blijkbaar.Bassie schreef: ↑10 september 2023, 19:27 Dus voor het gemakt tel je de mensen met een huis allemaal als het hun eigendom is, terwijl de meesten een hypotheek hebben.
Als je huis niet afbetaald is, is het niet van jou, dus mag je dat niet als vermogen tellen.
Als we die correctie gaan doorvoeren dan blijft er weinig over van je rijke Belgen.
Ze tellen 'huiseigenaars' mee, maar niet of die geleend of afbetaald zijn.
De Belgen zijn de rijkste ter wereld op basis van het netto-vermogen. Hypotheek en andere schulden zijn uiteraard afgetrokken. Die mediaan van 230.000 per Belg is na aftrek van schulden.
Op welke planeet leef jij? Ik vermoed dat je nog niet veel in het buitenland, met name buiten Europa, bent geweest.Bassie schreef: ↑Op enkele lieden na zijn we een 3e wereldland met een overheid die alles en iedereen uitperst behalve de rijken.
We klagen en zagen wel eens over te hoge belastingen enzo maar wereldwijd gezien hebben we het goed, zelf op het vlak van inkomens- en vermogensgelijkheid.
Dit kan ik alleen maar bevestigen!m-peeters schreef: ↑10 september 2023, 19:58 Op welke planeet leef jij? Ik vermoed dat je nog niet veel in het buitenland, met name buiten Europa, bent geweest.
We klagen en zagen wel eens over te hoge belastingen enzo maar wereldwijd gezien hebben we het goed, zelf op het vlak van inkomens- en vermogensgelijkheid.
De inkomenskwintielverhouding lag volgens de EU-SILC-enquête van 2022 in het Vlaamse Gewest op 3,2. Dat betekent dat het huishoudinkomen van de 20% inwoners met het hoogste inkomen 3,2 keer hoger ligt dan het huishoudinkomen van de 20% inwoners met het laagste inkomen.
In Europees perspectief blijft de inkomensongelijkheid in België beperkt. Gemiddeld lag de inkomenskwintielverhouding in de 27 landen van de Europese Unie in 2021 op 5,0. België bevindt zich in de groep van EU-landen met de laagste inkomenskwintielverhouding. Enkel in Slovenië lag de inkomenskwintielverhouding in 2021 lager.
Bron: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vl ... ng-s80-s20
In België is er dus geen extreme ongelijkheid qua inkomen. Er zijn natuurlijk superrijken en superarmen maar die heb je overal.
In Europees perspectief blijft de inkomensongelijkheid in België beperkt. Gemiddeld lag de inkomenskwintielverhouding in de 27 landen van de Europese Unie in 2021 op 5,0. België bevindt zich in de groep van EU-landen met de laagste inkomenskwintielverhouding. Enkel in Slovenië lag de inkomenskwintielverhouding in 2021 lager.
Bron: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vl ... ng-s80-s20
In België is er dus geen extreme ongelijkheid qua inkomen. Er zijn natuurlijk superrijken en superarmen maar die heb je overal.
Aerolla schreef: ↑8 september 2023, 21:19 Ale, wat beursnieuws van vandaag, uit mijn portefeuille. om On-topic te komen.
Burford capital stijgt nog maar eens met 20% nadat er een uitspraak komt in hun belangrijkste rechtzaak tegen de Argentijnse staat.
Ter info, Burford is een financier van rechtzaken, ze sponseren de rechtzaak in ruil voor een stuk van de schadevergoeding.
In een onverdraagzame wereld een goede business lijkt me.
Misschien niet de meest bekende niche op dit forum, maar als je in advocaten wilt beleggen, is dit het dichtste wat je kan doen. (in advocaten zelf mag je bij wet niet investeren)
Wel een doelwit geweest van short fund Muddy Waters, wat de koers serieus deed dalen, maar ondertussen er ongeveer bovenop, en Muddy Waters blijkt ongelijk te hebben. (maar die hebben er ongetwijfeld goed aan verdiend
Argentinïe moet volgens Jefferies 6,3 miljard $ betalen aan Burford, wat overeen komt met 28,82$ per aandeel.
Redelijk ambetant, aangezien het aandeel momenteel maar aan 15,5$ noteert.
Als Burford dat inderdaad uitkeert als dividend, dan zal het aandeel na ex-dividend noteren aan zo'n -13$.
En aangezien dat nogal wat debiel is, geld krijgen om een aandeel te kopen, zie je dat er nog wel wat opwaarts potentieel is...
Dit lees ik graag.
Fonds van Bill Gates koopt voor 90 miljoen aandelen AB InBev
De aandelenaankoop door de Bill & Melinda Gates Foundation Trust springt in het oog na de hetze over de samenwerking tussen het AB InBev-bier Bud Light en een transgender vrouw.
Fonds van Bill Gates koopt voor 90 miljoen aandelen AB InBev
De aandelenaankoop door de Bill & Melinda Gates Foundation Trust springt in het oog na de hetze over de samenwerking tussen het AB InBev-bier Bud Light en een transgender vrouw.
Ab Inbev is wel uit de BEL ESG gegooid, ten voordele van het moreel correcte Bpost
Vond die aankoop niet al een hele tijd geleden plaats?
Ik beleg ook in deze "niche"Aerolla schreef: ↑8 september 2023, 21:19 Ter info, Burford is een financier van rechtzaken, ze sponseren de rechtzaak in ruil voor een stuk van de schadevergoeding.
In een onverdraagzame wereld een goede business lijkt me.
Misschien niet de meest bekende niche op dit forum, maar als je in advocaten wilt beleggen, is dit het dichtste wat je kan doen. (in advocaten zelf mag je bij wet niet investeren)
Wel niet in advocaten, maar in een eiser van een rechtszaak. Waarbij de rechtszaak het voornaamste actief is.
Binnenlands wel (=afdwingbaarheid uitspraak is geen issue)
Al een goede ervaring mee.
In elk geval een mooie diversificatie: geen enkele correlatie met bv. economische cyclus
Dat is niet waar, want bij economische groei zijn er meer bedrijven en dus meer klanten en rechtzaken...
De enige downturn is corona geweest, omdat bij de lockdowns ook de rechtzalen vaak werden gesloten, wat woog op de resultaten (maar uiteindelijk is dat gewoon uitstel).
De administratieve achterstand is de grootste vijand van een litigation financier.
De enige downturn is corona geweest, omdat bij de lockdowns ook de rechtzalen vaak werden gesloten, wat woog op de resultaten (maar uiteindelijk is dat gewoon uitstel).
De administratieve achterstand is de grootste vijand van een litigation financier.
Litigation finance is ook nog iets dat redelijk in de kinderschoenen staat trouwens.
Ze zitten nog in fase van volle groei, het is iets dat niet superbekend is. (maar de hype errond is eerder voorbij, die heb ik ook gemist)
Ze zitten nog in fase van volle groei, het is iets dat niet superbekend is. (maar de hype errond is eerder voorbij, die heb ik ook gemist)
Da's prima toch.
Als je 100 EUR "belegt", en je krijgt paar jaar later 200 EUR terug, groeit je vermogen, daar draait het toch om.
ongeacht wat economie doet.
Er is eigenlijk wel een indirecte afhankelijkheid van de economische cyclus via rentevoet:
de gerechtelijke molen maalt traag,
dus de huidige waarde van een toekomstige betaling hangt behoorlijk af van de rente die je hanteert.
Enkele eigenschappen van obligaties dus.
Allez bovenstaande toch voor mijn geval:
grond van de zaak definitief beslecht + meer dan solvabele tegenpartij
= zekere uitkering, bedrag evenwel niet
Bij die Burford ben je, om maar 1 ding te noemen, afhankelijk van de Argentijnse Economie. Zelfs als ze zouden willen betalen, moeten ze de middelen hebben.
FT is sceptisch: https://www.ft.com/content/1abd35df-1ef ... a580e44b3a