De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Beetje rare redenering, alsof er dan wel off-topic in geschreven moet worden. Een topic sterft niet af als er eens niet in geschreven wordt.
Ik vind ook dat het hier soms te ver gaat met andere discussies. Maar ben tegenwoordig al blij als het niet voor de zoveelste keer bogles tegen stockpickers is, of semantische discussies (beleggen of speculeren etc.) .
Ik vind ook dat het hier soms te ver gaat met andere discussies. Maar ben tegenwoordig al blij als het niet voor de zoveelste keer bogles tegen stockpickers is, of semantische discussies (beleggen of speculeren etc.) .
Re: De Beurs vandaag
+1mver schreef: ↑15 oktober 2023, 11:33 Beetje rare redenering, alsof er dan wel off-topic in geschreven moet worden. Een topic sterft niet af als er eens niet in geschreven wordt.
Ik vind ook dat het hier soms te ver gaat met andere discussies. Maar ben tegenwoordig al blij als het niet voor de zoveelste keer bogles tegen stockpickers is, of semantische discussies (beleggen of speculeren etc.) .
Punt is dat wanneer je alle off-topic post en discussies op dit forum zou weg laten, dit binnen de kortste keren een dood forum is. Voor info over aandelen of de beurs moet je hier al lang niet meer zijn, daarover wordt nog amper iets gepost en ook dat verzand vaak in discussies over indexbeleggen. Dus ja, aan diegene die zich ergeren aan de off-topic overvloed, geef wat tegenwerk met lezenswaardige on-topic post en zorg dat daarover discussie op gang komt.
Re: De Beurs vandaag
Kerncentrales, alsook kolencentrales kan je niet niet regelen zoals je beschrijft, want het is een stoom-machine, het vat moet onder druk blijven staan. Natuurlijk kan de de stoomdruk wel regelen maar de stoomketel zelf kan je niet makkelijk regelen om voldoende druk te hebben.Wimpie1 schreef: ↑14 oktober 2023, 18:41 Er moet inderdaad altijd genoeg generator vermogen draaien/beschikbaar zijn voor de max te verwachten belasting.
Maar het is niet zo dat er grote hoeveelheden energie in het niets verdwijnen.
Overdag, als iedereen verbruikt, genereren de generatoren bv 7GW (bij een verbruik van 7GW), s'nacht genereren diezelfde generatoren maar 1GW (bij een verbruik van 1GW).
De primaire energievraag (gas, steenkool, ...) voor de stoomketel zal dus ook op en neer gaan, samen met de electriciteitsvraag.
Dus: is er weinig energievraag (s'nacht), krijgt de stoomketel 10 ton kolen per uur), waarmee de generator bv 1 GW opwekt. Overdag, bij een grote energievraag, zal de stoomketel 70 ton kolen per uur verbranden, waarmee de generator 7 GW kan opwekken.
Het is dus niet zo dat de generator altijd 70 ton kolen per uur verbruikt, of er nu 1 GW of 7 GW word afgenomen. Moest dat wel zo zijn zou de netfrequentie stijgen/dalen naargelang er teveel/teweinig electriciteit zou opgewekt worden. Zie ook hier
Er verdwijnt dus nergens iets in het niets!
Je hebt natuurlijk wel verliezen door transport, maar dat kan men beperken door hoogspanning te gebruiken (of door een nog hogere DC spanning te gebruiken voor transport over zeer lange afstanden).
Diesel/benzine hebben ook verliezen (in een andere vorm), of denk je dat de diesel/benzine zomaar uit de grond komt aan het tankstation?
Elektriciteit is geen brandstof, het is een energiedrager.
Elektriciteit is veel schoner als diesel/benzine, de manier van opwekken kan vervuilend (bruinkool) of juist heel proper (fuelcell) zijn.
De hoeveelheid kolen, kernenergie die je daar verbruikt om voldoende druk te hebben als de generator meer moet leveren is enorm.
Bij te weinig druk en te veel vraag gaat de generator te zwaar draaien en valt gewoon stil, daardoor moet je nodeloos veel energie omzetten in stoom.
Verder klopt het dat elektriciteit een energie drager is, en daarmee ongeschikt als middel voor transport TENZIJ je een netwerk hebt dat enkel verbruikt als he beweegt, zoals treinen of trolleybussen. Daar kan je perfect op voorhand weten wat het verbruik zal zijn.
Bij EV zetten ze het transportmiddel om in opslag en daarna weer om in transport, dit is niet alleen verspillend (opnieuw) maar ook compleet nutteloos.
Bij brandstoffen die je probleemloos langdurig kan opslaan, fossiel of synthetisch, zet de boel om in een opslag van energie (gelijk kolen of kernenergie) maar je gebruikt die energie pas als je het werkelijk nodig hebt.
Dat maakt het verschil. Er is geen schone electriciteits opwekking in de avond als er geen wind is. Wat dan?
Als er wel genoeg zon en wind is dan staan de centrales nodeloos te draaien, want de energie wordt niet verbruikt.
Dit kan je ook zien aan de prijzen waar bedrijven BETAALD worden om Elektriciteit af te nemen!!! Waar ze winmolens uitzetten omdat de opwekking (alweer nodeloos) anders betaald moet worden.
Verkoop nu a.u.b. geen onzin. EV's doen ons de das om en gaan vervuiling bevorderen.
Voorbeeld, in Antwerpen, Gent, Brussel rijden de schoonste wagens op de planeet rond.....toch blijven dit de meest smerige steden. Je zou dan toch verwachten dat die steden schoner worden als er enkel schone auto's in mogen.
Maar dit is NIET het geval, zelfs langs de snelwegen is de lucht schoner dan in de LEZ's.
Hoe kan het dan dat een LEZ niet schoner is dan een snelweg? Kan niet wachten op je uitleg, want wegverkeer is het probleem niet
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: De Beurs vandaag
Weet niet of je het door hebt, maar de aandelen in fossiele brandstoffen knallen de hoogte in en de 'groene' aandelen dalen enorm.
De kerncijfers zoals bij Fastnet laten enorme verliezen optekenen.
Die bedrijftak heeft wel enorme subsidies in alle delen van opwekking tot het rijden met een EV.
Waar brandstofrijders kapot belast worden aan alle kanten.
De beurs vandaag laat ook zien dat de keuze van de politiek niet strookt met de werkelijkheid.
Tegelijk gaan vele burgers van Europa kapot aan hun Electrische rekening, die de overheid dan ook weer steunt via subsidies.
De beurs laat een ander beeld zien.....namelijk, dat de enegie-transitie faalt.....ergo, als je geld wilt verliezen, beleg in GROEN
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: De Beurs vandaag
Er moet wel iets gebeuren hè,Bas,het ene warmterecordBassie schreef: ↑15 oktober 2023, 18:45Weet niet of je het door hebt, maar de aandelen in fossiele brandstoffen knallen de hoogte in en de 'groene' aandelen dalen enorm.
De kerncijfers zoals bij Fastnet laten enorme verliezen optekenen.
Die bedrijftak heeft wel enorme subsidies in alle delen van opwekking tot het rijden met een EV.
Waar brandstofrijders kapot belast worden aan alle kanten.
De beurs vandaag laat ook zien dat de keuze van de politiek niet strookt met de werkelijkheid.
Tegelijk gaan vele burgers van Europa kapot aan hun Electrische rekening, die de overheid dan ook weer steunt via subsidies.
De beurs laat een ander beeld zien.....namelijk, dat de enegie-transitie faalt.....ergo, als je geld wilt verliezen, beleg in GROEN
na het andere sneuvelt,de helft van de oceanen is overhit, gletsjers smelten in ijltempo, waarschijnlijk zitten we al aan 1,5 graad opwarming....
Re: De Beurs vandaag
Kan ik wel volgen. Even getwijfeld over de bedrijfsobligatie van Fastnet maar het is een overgesubsidieerde markt. Ook teveel aandacht ervoor in populaire kranten.Bassie schreef: ↑15 oktober 2023, 18:45...
De kerncijfers zoals bij Fastnet laten enorme verliezen optekenen.
Die bedrijftak heeft wel enorme subsidies in alle delen van opwekking tot het rijden met een EV
...
De beurs laat een ander beeld zien.....namelijk, dat de enegie-transitie faalt.....ergo, als je geld wilt verliezen, beleg in GROEN
Persoonlijk kan een EV voor mij niet op tegen een conventionele wagen met verbrandingsmotor (prijs nieuw, aanbod tweedehands, beperkt rijbereik, omslachtige manier van herladen onderweg,... En als autoliefhebber stralen ze voor mij geen charme uit maar dat is smaak uiteraard). Ik ben er zeker van dat nog heel veel mensen zo denken. Zonder subsidies reden er nog veel minder EV rond. En subsidieregeling is (in dit land en in Europa) ook niet altijd even betrouwbaar.
En investeren in aandelen in die markt (zowel conventionele als elektrische) is te groot risico. Flink gevloekt al op mij pakketje D'ieteren (OK, het is natuurlijk een invoerder, maar toch, en die hebben dan nog andere parallel activiteiten zoals Carglass).
Re: De Beurs vandaag
Ik ga het anders doen, na vele meldingen van off topic gaan hier. Dit topic wordt gesloten en jullie kunnen met een propere lei beginnen in het topic "De Beurs vandaag part 2"
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!