De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
gpv1 schreef:Zeus,
De Chinese economie blijft nog altijd zeer goed boeren, en die regels voor de beurs in China (circuit breaker en opheffing shortselling-ban) gaan op termijn echt geen impact hebben op de andere beurzen in de wereld. Een van de komende dagen gaan we dan ook een opwaartse correctie zien hier. Ik laat mij niet meeslepen door de waan van de dag.
GPV1, heb o.a. Bekaert en 1/4 EVS deze morgen verkocht. Wil ev. op lange niveaus terugkopen, maar gezien kleinebeleggertaks zal:
1. nieuw aangekochte aandelen minstens 6 maanden in portefeuille moeten blijven.
2. en dus het aankoopniveau echt interessant en laag moeten zijn.
Vorige jaar was zeer volatiel. 'k Verwacht 2016 niet anders en daar wil ik op anticiperen en handelen.
De Chinese miserie is niet voorbij. Chinese Beurzen met een daling van 7% vroegtijdig stilgelegd. Er komt nog meer. Om te kopen zijn we duidelijk te vroeg. Vandaag zijn verkoopkansen en geen koopkansen.
Zelf stop ik geen energie in market-timing, een procentje meer of minder op jaarbasis maakt voor mij niks uit. En het is niet omdat de Chinese beurzen morgen misschien weer 7% in het rood gaan dat de Westerse beurzen dan automatisch zullen verliezen. Misschien wel, misschien niet. Misschien houdt de daling van vandaag al rekening met een eventueel verder verlies in China.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
- Frank de Rijken
- Newbie
- Contacteer:
Mijn nieuwjaarsaankopen zijn uitgevoerd.
Voor mijn budget heb ik volgende verdeling
30% Resilux
30% Keyware
20% Solvay
20% EVS
Het enige waarover ik twijfelde of ik het ging kopen was Solvay en in mindere mate EVS,
Maar we gaan even meegaan in de euforie van PaulDhoore
Voor mijn budget heb ik volgende verdeling
30% Resilux
30% Keyware
20% Solvay
20% EVS
Het enige waarover ik twijfelde of ik het ging kopen was Solvay en in mindere mate EVS,
Maar we gaan even meegaan in de euforie van PaulDhoore
gpv1 schreef:Zelf stop ik geen energie in market-timing, een procentje meer of minder op jaarbasis maakt voor mij niks uit. En het is niet omdat de Chinese beurzen morgen misschien weer 7% in het rood gaan dat de Westerse beurzen dan automatisch zullen verliezen. Misschien wel, misschien niet. Misschien houdt de daling van vandaag al rekening met een eventueel verder verlies in China.
GPV1, heb vorig jaar voor bep. aandelen vier en vijf maal gehandeld met 5% winst om vervolgens 5%x5=25% en 5%x4=20% winst te maken. Voor andere heb ik dat 1,2 of 3 maal uitgevoerd. Winst is winst en zeker in volatiele beursjaren.
Huidige miserie onder invloed van China is niet voorbij.
en nu met 33% tax er bovenop
Daarom:Jhn schreef:en nu met 33% tax er bovenop
1. nieuw aangekochte aandelen blijven minstens 6 maanden in portefeuille
2. en dus enkel kopen als het aankoopniveau echt interessant en laag is.
@GPV1, Dax als toonaangevende index -4%.
Dat kan tellen. Watch me, de miserie is nog maar begonnen.
Ik ben eind 2013 begonnen met beleggen, toen de beurzen al redelijk wat gestegen waren. Toen heb ik lang getwijfeld om aandelen te kopen, omdat er geopolitieke spanningen waren. Ik las overal onheilvoorspellende berichten in deze aard. Sindsdien heb ik hier om de paar maanden, na elk probleem dat opdook, gelijkaardige berichten gelezen in de aard van "de miserie is nog maar pas begonnen" ... had ik toen geluisterd naar die voorspellingen had ik enorme winsten mislopen.Zeus schreef:@GPV1, Dax als toonaangevende index -4%.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb geen glazen bol. Ik laat me alvast niet leiden door de golven van de dag, want morgen kan er weer een feestje uitbreken op de beurs na eender welk positief nieuws, dat vaak ook weinig voorstelt.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja ja, dat zal wel loslopen met de praatjes (en de daden !) van zekere moslims zeker ?
Dat zeiden de Joden in de jaren '30 ook, maar enkele jaren later konden ZIJ niet meer los lopen.
Dat zeiden de Joden in de jaren '30 ook, maar enkele jaren later konden ZIJ niet meer los lopen.
Ik weet het niet meer exact, en vind ook niet dadelijk een grafiek, maar er is een jaar geweest, dat de BEL 20 op de eerste handelsdag van het nieuwe jaar het hoogste stond van het daarop volgende jaar. Ik denk dat dit 2002 was.
Voor alle positivo's hier: zoiets kan dus ook, hé.
Omhoog gaat de beurs maar statistisch gezien in 2 op de 3 jaren. In 1 op de 3 jaren daalt ze.
Dit op basis van de cijfers van de afgelopen eeuw. Op veel langere tijd kan je ook reconstrueren dat er decennia lang geen enkel groei was.
Het hoeft daarom nog geen 'Mad Max' scenario te worden, maar eeuwig omhoog elk jaar opnieuw kan gewoonweg niet.
Voor alle positivo's hier: zoiets kan dus ook, hé.
Omhoog gaat de beurs maar statistisch gezien in 2 op de 3 jaren. In 1 op de 3 jaren daalt ze.
Dit op basis van de cijfers van de afgelopen eeuw. Op veel langere tijd kan je ook reconstrueren dat er decennia lang geen enkel groei was.
Het hoeft daarom nog geen 'Mad Max' scenario te worden, maar eeuwig omhoog elk jaar opnieuw kan gewoonweg niet.
@derocker, 'k heb ook geen glazen bol hoor, maar m'n ervaring zegt dat de afkoeling van de Chinese economie geen golf van de dag is en dat de miserie minstens enkele dagen gaat duren en dat we vandaag nog maar aan het begin van een correctie staan. Diegenen die dankzij de geldbarometer vandaag begonnen zijn, zullen er meteen genoeg van hebben. En dan komt die absurde speculatietaks of kleine-beleggerstaks er nog bij.derocker schreef:Ik ben eind 2013 begonnen met beleggen, toen de beurzen al redelijk wat gestegen waren. Toen heb ik lang getwijfeld om aandelen te kopen, omdat er geopolitieke spanningen waren. Ik las overal onheilvoorspellende berichten in deze aard. Sindsdien heb ik hier om de paar maanden, na elk probleem dat opdook, gelijkaardige berichten gelezen in de aard van "de miserie is nog maar pas begonnen" ... had ik toen geluisterd naar die voorspellingen had ik enorme winsten mislopen.Zeus schreef:@GPV1, Dax als toonaangevende index -4%.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik heb geen glazen bol. Ik laat me alvast niet leiden door de golven van de dag, want morgen kan er weer een feestje uitbreken op de beurs na eender welk positief nieuws, dat vaak ook weinig voorstelt.
Heb vandaag toch wat aankopen gedaan. Ik ben nogal tegendraads en het waren solden op de beurs:
Chevron
Exxon Mobil
Engie
en een beetje DL
Hopelijk daalt de beurs nog wat meer.
Dan komen ook aandelen die nu nog veel te duur zijn, weer in mijn verlanglijstje.
Intussen steeg door de beursgekte de prijs van goud. De goudhamsters zullen blij zijn. :-)
En mocht de mondiale beurs compleet crashen, dan ligt onze economie zo plat dat wij terug patatten zullen mogen planten in onzen hof en ons (ongedekt) giraal geld zullen mogen afhalen om als behangpapier gebruiken.
Immers sedert de goudstandaard is afgeschaft ter waardering van onze munten, is de economie de graadmeter geworden. Met een waardeloze economie zou het vet van de soep zijn. Dat is dan ook de reden dat ik niet vlug bang ben om tegendraads te zijn.
Chevron
Exxon Mobil
Engie
en een beetje DL
Hopelijk daalt de beurs nog wat meer.
Dan komen ook aandelen die nu nog veel te duur zijn, weer in mijn verlanglijstje.
Intussen steeg door de beursgekte de prijs van goud. De goudhamsters zullen blij zijn. :-)
En mocht de mondiale beurs compleet crashen, dan ligt onze economie zo plat dat wij terug patatten zullen mogen planten in onzen hof en ons (ongedekt) giraal geld zullen mogen afhalen om als behangpapier gebruiken.
Immers sedert de goudstandaard is afgeschaft ter waardering van onze munten, is de economie de graadmeter geworden. Met een waardeloze economie zou het vet van de soep zijn. Dat is dan ook de reden dat ik niet vlug bang ben om tegendraads te zijn.
Het gekke is dat ik zowel dalingen als stijgingen graag heb.
Als de beurs dagenlang daalt is dat een opportuniteit om te kopen, hoe lager hoe beter! Helaas is mijn budget nu op en kan ik niet meer kopen.
Als de beurs dagen aan een stuk stijgt is het leuk om je virtuele winst te zien. Normaal zou je dan een opportuniteit hebben om te verkopen. Maar verkopen doe ik eigenlijk nooit, tenzij ik bv. echt dringend geld nodig heb.
Een koers die de ene dag omhoog gaat en de andere dag weer daalt en zo een maand status quo blijft, dat is niet interessant.
Als de beurs dagenlang daalt is dat een opportuniteit om te kopen, hoe lager hoe beter! Helaas is mijn budget nu op en kan ik niet meer kopen.
Als de beurs dagen aan een stuk stijgt is het leuk om je virtuele winst te zien. Normaal zou je dan een opportuniteit hebben om te verkopen. Maar verkopen doe ik eigenlijk nooit, tenzij ik bv. echt dringend geld nodig heb.
Een koers die de ene dag omhoog gaat en de andere dag weer daalt en zo een maand status quo blijft, dat is niet interessant.
Vandaag gaan we wellicht nog een beetje verder naar beneden?
'Chinese verkoopsgolf houdt aan'
'Chinese verkoopsgolf houdt aan'
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Chinese beurs wordt kunstmatig hoog gehouden door de overheid.
Eens de ban weg gaat het naar het putje.
Eens de ban weg gaat het naar het putje.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!