De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Speciaal voor onze twee helderziende onheilvoorspellers zal ik mijn post nog verder onderbouwen, blijkbaar word je anders in het belachelijke getrokken.NoHedge schreef:Mogelijk heeft hij nevenverschijnselen van het ZikavirusSpruitekop schreef:Ongetwijfeld de quote van de dag.
Uiteraard verbleekt mijn kennis tegenover jullie eindeloze wijsheid, maar zelfs ik weet dat de beurzen zo af en toe eens omhoog en omlaag gaan. Zo slim ben ik nog net. Een neerbuigende reactie als die van jullie is dan ook niet nodig.
Hetgeen waar ik op doelde in mijn post is eigenlijk hetzelfde als "Atc" bovenaan post. Ik stel vast dat beleggers naar mijn mening helemaal niet meer rationeel denken. De waarde van een transportbedrijf zakt met 20% door de paniek over de dalende olieprijzen. Het bedrijf zelf juicht echter in stilte, aangezien de dalende olieprijs schitterend nieuws is voor hun. Dat RDS zakt door de dalende olieprijs lijkt mij heel gegrond, maar ik vind het persoonlijk bizar dat een dalende olieprijs voor zo'n grote correctie zorgt, aangezien ik het als positief beschouw. Helemaal belachelijk wordt het echter als je weet dat datzelfde nieuws - de dalende olieprijs - een tijdje geleden de beurzen een ware rally deed inzetten. Met andere woorden, hetzelfde nieuws werd toen als positief onthaald. Dat vreemd vinden is blijkbaar niet normaal.
China is nog zo een verhaal. De groei in China daalt een klein beetje en het is meteen grote paniek. Onheilvoorspellers posten erop los in dit topic, want de apocalyps is natuurlijk nabij omdat China een kleine groeivertraging kent. Ik probeer om rationeel te denken en voorbij deze onheilvoorspellers te kijken. wanneer ik dat doe stel ik vast dat China op dit moment nog verschillende keren sneller groeit dan een gemiddeld land en die daling perfect normaal is. Een land kan immers niet blijven groeien aan zo'n tempo en als je het parcours bekijkt dat China er heeft opzitten had die vertraging er al vele jaren eerder kunnen komen. Zelfs Usain Bolt kan niet eeuwig aan hetzelfde tempo blijven lopen.
Naar mijn - nietsbetekenende - mening is de huidige correctie (crash?) inderdaad serieus overdreven. Mensen gebruiken volgens mij China en de dalende olie als een excuus om winst te nemen. Beursguru's spelen daar dan een beetje op in, voorspellen het einde van de wereld en voila, de paniek is uitgebroken.
In tegenstelling tot de meeste hier heb ik geen glazen bol en probeer ik te kijken naar de feiten. Volgens mij zijn die grotendeels positief. Ik zie een Europese economie die stilletjes aan terug op zijn poten terecht komt, een centrale bank die daar probeert mee te helpen, fundamentals bij bedrijven die zeker niet slecht te noemen zijn, voorzichtig positieve verwachtingen naar winsten toe, een lage rente die het tina principe aanwakkert en nog voldoende bedrijven die ondergewaardeerd zijn.
Verder wil ik nog graag toevoegen dat deze discussies eigenlijk volledig zinloos zijn. Wat doet het er in godsnaam toe dat de beurs momenteel omlaag aan het gaan is ? Ik dacht dat de mensen op Spaargids beleggers waren. Voor zover ik weet is de nummer 1 regel bij beleggen dat je op lange termijn moet denken. Waarom staat dit topic dan toch vol met posts ? Wat maakt het uit wat de beurs vandaag doet ? Mij kan het alvast niets schelen.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Een plaatje van Will Tura is hier wel op z'n plaats, "hopeloos" of "arme joe" ?
Volkomen met je eens derocker................jan
Er is gewoon heel veel vraag naar olie en grondstoffen omdat de economie goed draait, daarom is de prijs ook zo laag.
Derocker rocks
Altijd te vinden voor wat nuchterheid
Altijd te vinden voor wat nuchterheid
Aan de reacties van anderen te zien ben je duidelijk de enige die deze mening is toegedaan. Ik ga verder ook niet meer reageren op je posts, ik dacht dat dit forum bestond om te praten over sparen en beleggen, niet om andere mensen te kleineren en te proberen om de grapjas uit te hangen.NoHedge schreef:Een plaatje van Will Tura is hier wel op z'n plaats, "hopeloos" of "arme joe" ?
En laat ons nu terug on topic gaan. Wat gaat de beurs vandaag doen ?
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Ik dacht dat de economie juist slecht draaide en er daardoor weinig vraag was naar olie en grondstoffen, dus overaanbod, dus lage prijs. Ik heb altijd gedacht dat als er veel vraag naar iets is, de prijs dan hoog is. Gelukkig dat NoHedge ons de weg naar het licht wijst.
-
- Newbie
- Contacteer:
Yaris schreef:Ik dacht dat de economie juist slecht draaide en er daardoor weinig vraag was naar olie en grondstoffen, dus overaanbod, dus lage prijs. Ik heb altijd gedacht dat als er veel vraag naar iets is, de prijs dan hoog is. Gelukkig dat NoHedge ons de weg naar het licht wijst.
Klopt, economie is relatief ok momenteel in Europa, gezien omstandigheden... Maar grondstoffen markt rekent voornamelijk op grootste afnemers, die vaak ook voor een of andere grondstof soort producent zijn...
Brazilië, rusland, china, india,... krijgen klappen... Minder olievraag en zelfde productie wegens concurrentie spel...
Ik probeer meer mee te denken in derocker zijn 'logica'.Yaris schreef:Ik dacht dat de economie juist slecht draaide en er daardoor weinig vraag was naar olie en grondstoffen, dus overaanbod, dus lage prijs. Ik heb altijd gedacht dat als er veel vraag naar iets is, de prijs dan hoog is. Gelukkig dat NoHedge ons de weg naar het licht wijst.
Ik moet toch niet elke keer /S erbij gaan zetten.
/S Gelukkig hebben we een vluchtelingentsunami in europa, die gaat ons ook extra economische groei brengen. /S
Wel vreemd dat men ze dan niet eerder en met veerboten veilig naar hier heeft gebracht.
Wel vreemd dat men ze dan niet eerder en met veerboten veilig naar hier heeft gebracht.
-
- VIP member
- Contacteer:
Heb het hier reeds meermaals gepost: het is een tunnelvisie om voor de beurs enkel in economische termen te denken. De wereldpolitiek (zeg maar de fratsen van de VS (full spectrum dominance) en zijn vazallen zoals Merkel - denk je dat het toeval is dat D zijn goud terug heeft ?) is momenteel belangrijker want zij bepaalt de economie.
-
- Newbie
- Contacteer:
Leemans-broertje schreef:Heb het hier reeds meermaals gepost: het is een tunnelvisie om voor de beurs enkel in economische termen te denken. De wereldpolitiek (zeg maar de fratsen van de VS (full spectrum dominance) en zijn vazallen zoals Merkel - denk je dat het toeval is dat D zijn goud terug heeft ?) is momenteel belangrijker want zij bepaalt de economie.
Ah de vs, eens benieuwd naar maandag... Met de eerste primaries, wall street is zenuwachtig voor bernie sanders... .
Persoonlijk denk ik zelfs ongegrond, hij is de enige die meer koopkracht creëert met zijn plannen, op zich een economische stimulans met ditto beursafstraling. Dat het op korte termijn pikt, tja dat moet je er maar bijnemen.
Op korte termijn heb je helemaal gelijk. Maar zoals ik al eerder zei, eigenlijk zou dat er niets mogen toe doen. Gisteren was het China, vandaag de olie en morgen Donald Trump. Wie weet wat het overmorgen zal zijn ? Er scheelt altijd wel iets in de wereld. Inderdaad, op korte termijn zorgt dat voor schommelingen. Maar wij zouden als beleggers slim genoeg moeten zijn om les 1 uit het boek "beleggen voor dummies" te onthouden : je belegt op lange termijn. Als het bedrijf waarvan je vandaag aandeelhouder bent sterke fundamentals heeft en ondergewaardeerd is, zal de koers ooit wel reageren op die feiten, daar ben ik alvast zeker van. Voor dat bedrijf doet het er immers niets toe dat het minder goed gaat in China en dat men in de VS weet-ik-veel-wat aan het doen is op dit moment.Leemans-broertje schreef:Heb het hier reeds meermaals gepost: het is een tunnelvisie om voor de beurs enkel in economische termen te denken. De wereldpolitiek (zeg maar de fratsen van de VS (full spectrum dominance) en zijn vazallen zoals Merkel - denk je dat het toeval is dat D zijn goud terug heeft ?) is momenteel belangrijker want zij bepaalt de economie.
Spijtig genoeg moet ik voor mijn job elke dag naar de beurs kijken, maar als ik ergens anders werkte zou ik dat hooguit 1 X per week doen. Het doet er gewoon niet toe. Enkel tijdens zo'n leuke correctie als de laatste tijd volg ik het op, dan kan ik weer volop bijkopen
Laatst gewijzigd door derocker op 29 januari 2016, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
De presidentsverkiezingen in Amerika zorgen voor onzekerheid maar ook de vluchtelingencrisis, China, de lage olie, de eurocrisis, de Brexit enzovoort enzovoort.