De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Goh... Mastercard is zeker een goed bedrijf, maar je bent niet de enige die tot die conclusie is gekomen.reteiP schreef:Denk dat ik een topfirma ga aanschaffen met Mastercard.
Zullen in de namiddag ook wel in het rood duiken.
Verwacht dat hun omzet verder zal stijgen met 8 à 10% per jaar.
En dat heeft op de bottomline een extra effect van 15 à 20% per jaar (doordat er weinig kosten tegenover hogere volumes staan).
Dividend is een peulschil, maar stijgt ook jaar na jaar.
Groei is er zowel in emerging markets, als in mature markten waar we meer en meer "cashless" gaan.
Groei uiteraard ook door e-commerce.
Moat is gigantisch.
Mastercard is asset lighter tov Visa.
Aan 15% groei schat ik ze $90 in, aan 20% $110. Dat is een opwaarts potentieel van 8-32%. Niet slecht, maar zeker geen schitterende veiligheidsmarge. Alle waarderingsratio's zijn maar matig: P/E 25, forward P/E 20, Shiller P/E 53 (!!!), P/FCF 29,...
Mijn aandacht is alleszins getrokken en aan $60 stap ik in, anders niet.
Bij de samenstelling van de GlobalLeaders-portefeuille heb ik sterk overwogen om MasterCard toe te voegen, maar uiteindelijk toch niet gedaan omdat ik eraan twijfel of het systeem van kredietkaarten zoals we het nu kennen over pakweg 15 of 20 jaar nog wel zal bestaan. Er is tegenwoordig zo veel nieuwe technologie qua betalingen in ontwikkeling, dus ik vind het moeilijk inschatten hoe de toekomst van kredietkaartverstrekkers er gaat uitzien. Vanuit een value-oogpunt vind ik het aandeel niet interessant (p-to-fcf van 24,6 momenteel). Wel stevige stijging van omzet en fcf over de jaren heen. Benieuwd hoe dit zal evolueren.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Ben om die reden lang anti geweest gpv1, ben dan ook al enkele jaren zeer gefascineerd door bitcoin.
Conclusie die ik nu vandaag trek, is dat Visa en Mastercard in pole position zitten om van de digitalisering te profiteren.
Beide hebben ook al initiatieven qua mobile payments, en hebben een sterk netwerk.
Ik zie ze hun positie met verve verdedigen, en geen prijsslag te moeten voeren tussendoor. (door het grote voordeel van grotere schaal op hun bottomline).
En als ik hun lange termijn grafiek bekijk, zie ik geen reden om aan te nemen dat MA nog gaat zakken naar $60.
Conclusie die ik nu vandaag trek, is dat Visa en Mastercard in pole position zitten om van de digitalisering te profiteren.
Beide hebben ook al initiatieven qua mobile payments, en hebben een sterk netwerk.
Ik zie ze hun positie met verve verdedigen, en geen prijsslag te moeten voeren tussendoor. (door het grote voordeel van grotere schaal op hun bottomline).
En als ik hun lange termijn grafiek bekijk, zie ik geen reden om aan te nemen dat MA nog gaat zakken naar $60.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
In 2008 zakten ze van boven de 30 naar onder de 13. Een herhaling van dit scenario zou ze zelfs onder de 42$ brengen.reteiP schreef:
Niemand kan de toekomst voorspellen, maar ik zou zeggen: zeg nooit nooit. En als ze toch niet onder de 60 duikelen, nog andere schone vrouwen om mee te trouwen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ze moeten niet alleen schoon zijn, ook gewillig.
On-topic: ik vraag me af wat de chinezen bij de heropening het meest gaan dicht knijpen, hun ogen of hun bilspleet.
Want die hebben een hele rit 'gemist'.
On-topic: ik vraag me af wat de chinezen bij de heropening het meest gaan dicht knijpen, hun ogen of hun bilspleet.
Want die hebben een hele rit 'gemist'.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik prijs nog steeds de dag dat ik de permanente portefeuille leerde kennen van Harry Brown een kleine 8 jaar geleden.
Geeft niet enkel 'rust' in mijn portefeuille maar ook in mijn hoofd
Akkoord je haalt er geen rendementen mee zoals gvp1 dat doet maar ik heb en te weinig tijd en te weinig kennis (wel interesse, ben zr al 25 jaar mee bezig en ben Lic TEW) om me met de waan van de dag bezig te houden.
Winst genomen op AvH aan 136€, Delhaize buiten aan 92€, QfG 1/3de verkocht aan 11,5€... Dus weer wat munitie om te kopen.
Ik wilde al lang GBL bijkopen rond de 65€, maar las vanochtend in de Tijd dat de koers enkel optisch laag is, Petercam Degroof schat dat de decote teruggelopen is van 25% naar 15%, dus laat ik dat bijkoop idee nog even varen
Geeft niet enkel 'rust' in mijn portefeuille maar ook in mijn hoofd
Akkoord je haalt er geen rendementen mee zoals gvp1 dat doet maar ik heb en te weinig tijd en te weinig kennis (wel interesse, ben zr al 25 jaar mee bezig en ben Lic TEW) om me met de waan van de dag bezig te houden.
Winst genomen op AvH aan 136€, Delhaize buiten aan 92€, QfG 1/3de verkocht aan 11,5€... Dus weer wat munitie om te kopen.
Ik wilde al lang GBL bijkopen rond de 65€, maar las vanochtend in de Tijd dat de koers enkel optisch laag is, Petercam Degroof schat dat de decote teruggelopen is van 25% naar 15%, dus laat ik dat bijkoop idee nog even varen
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Deze holdingbelegger heeft zich momenteel gepositioneerd in het GIMV wegens het dividend en de stabiliteit dat deze meebrengt alzo met een groot deel cash achter de hand.
GBL/Brederode eruit wegens blootstelling olie.
Sofina eruit wegens deels blootstelling tech (freecharge) en oliegerelateerd (Solvay).
ACK wegens blootstelling bankwezen (Breda) en olie/industrie.
Dus de sectoren die slagen krijgen wat ontwijken tot maart en dan zien we wel.
GIMV misschien niet het meest sexy aandeel maar momenteel wel het stabielst en aangenaam dividend.
Mijn herbalanceerd port houd momenteel heel goed stand in deze volatiele tijden,zolang er geen betere tijden aanbreken zal ik wel op regelmatige basis een pakketje meenemen aan lagere prijs.
GBL/Brederode eruit wegens blootstelling olie.
Sofina eruit wegens deels blootstelling tech (freecharge) en oliegerelateerd (Solvay).
ACK wegens blootstelling bankwezen (Breda) en olie/industrie.
Dus de sectoren die slagen krijgen wat ontwijken tot maart en dan zien we wel.
GIMV misschien niet het meest sexy aandeel maar momenteel wel het stabielst en aangenaam dividend.
Mijn herbalanceerd port houd momenteel heel goed stand in deze volatiele tijden,zolang er geen betere tijden aanbreken zal ik wel op regelmatige basis een pakketje meenemen aan lagere prijs.
Wat een volatiliteit bij olie... zonet op twee minuten tijd een stijging van $26 naar $27 oftewel +3,8% (WTI crude).
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Nikkei gestart onder de 15.000 punten, kort na opening weer er boven maar alles nog steeds bloedrood ginds.(-4%)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Het wordt tijd dat de markten terug tot rede komen. Er is geen enkele aanleiding voor de hevige koersval van de voorbije weken. Het gaat nu niet slechter dan twee maanden geleden, er is niets spectaculair gebeurd en alle verklaringen die voor de malaise gegeven worden (China, de olie enz.) waren toen al bekend. De markten zijn weer aan het overdrijven zoals gewoonlijk. Een jaar geleden waren ze te euforisch, nu te somber.
Nikkei weer bloedrood geëindigd. Dat beloofd voor Europa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Zoals Spruitekop zegt, wacht maar tot maandag wanneer de beurzen in China weer open gaan. Die hebben nog een flinke inhaalbeweging te goed.
Zoals ik vroeger eens geschreven heb, ben ik geen te grote fan van N. Taleb. Maar toch onderschrijf ik in deze moeilijke tijden de slogan die op de cover van zijn boek Antifragile prijkt.
U toch ook?
U toch ook?
-
- Newbie
Nu waarschuwt men in mainstream kranten al voor mogelijke failliete banken. Het goede nieuws is (naar het schijnt) dat het vooral grote banken zijn die problemen hebben en dat de centrale banken nu 'serieuzer' toezicht houden. Na de verklaringen van Yellen tegenover het congres gezien te hebben begin ik zelfs te geloven dat ze echt niet beseffen welk monster er gecreëerd is.
Spruitekop schreef:Nikkei gestart onder de 15.000 punten, kort na opening weer er boven maar alles nog steeds bloedrood ginds.(-4%)
Kevva schreef:Nikkei weer bloedrood geëindigd. Dat beloofd voor Europa.
jens_dev schreef:De Nikkei volgt eerder de Westerse beurzen dan omgekeerd.