De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik voel mij nog altijd wat zeeziek in dat Atlas Copco verhaal. Maanden lang een mooi rendement opgehaald en dan dit.
Momenteel heb ik er ook geen idee van wat er mee aan te vangen.
Momenteel heb ik er ook geen idee van wat er mee aan te vangen.
Het voorstel tot splitsing was blijkbaar al in januari aangekondigd, dus dit zou geen verrassing mogen zijn:
http://www.atlascopcogroup.com/en/media ... cr_content
Als je geen zin hebt om individuele aandelen op te volgen, kun je ook beleggen in een holding als Investor AB (met groot belang in Atlas Copco) en dan nemen zij die opvolging voor hun rekening.
Blijkbaar helemaal gemist... De vraag is natuurlijk of deze opsplitsing van Atlas Copco slecht is,... volgens mij blijven ze nog steeds innoveren en zeer goed presteren waardoor het aandeel mogelijks nog rechtgetrokken kan worden.
-
- Full Member
- Contacteer:
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De koersdaling van Atlas Copco is voor het merendeel te wijten aan de splitsing en is dus "technisch" van aard. Voor elk aandeel Atlas Copco ontvangen de aandeelhouders evenveel aandelen van Epiroc (dat vanaf 18 juni beursgenoteerd zou zijn).
Het voorstel tot de splitsing van Atlas Copco dateert reeds van begin 2017.
"All shares in the wholly-owned subsidiary Epiroc AB will be distributed to Atlas Copco
AB’s shareholders in proportion 1:1. One share in Atlas Copco AB will entitle to one
share in Epiroc AB. Holders of a series A share in Atlas Copco AB will receive one
series A share in Epiroc AB and holders of a series B share in Atlas Copco AB will
receive one series B share in Epiroc AB. Apart from being registered as a shareholder of
Atlas Copco AB on the record date for distribution, no further actions are required.
The last day for trading in shares of Atlas Copco including the right to receive shares in
Epiroc is June 12, 2018. As of June 13, 2018 the Atlas Copco share will be traded
without the right to receive shares in Epiroc.
The first day of trading in Epiroc is expected to be June 18, 2018. Epiroc’s shares of
series A will be traded under the ticker EPI A with the ISIN code SE0011166933 and
shares of series B will be traded under the ticker EPI B with the ISIN code
SE0011166941."
http://www.atlascopcogroup.com/en/inves ... iroc-split
Het voorstel tot de splitsing van Atlas Copco dateert reeds van begin 2017.
"All shares in the wholly-owned subsidiary Epiroc AB will be distributed to Atlas Copco
AB’s shareholders in proportion 1:1. One share in Atlas Copco AB will entitle to one
share in Epiroc AB. Holders of a series A share in Atlas Copco AB will receive one
series A share in Epiroc AB and holders of a series B share in Atlas Copco AB will
receive one series B share in Epiroc AB. Apart from being registered as a shareholder of
Atlas Copco AB on the record date for distribution, no further actions are required.
The last day for trading in shares of Atlas Copco including the right to receive shares in
Epiroc is June 12, 2018. As of June 13, 2018 the Atlas Copco share will be traded
without the right to receive shares in Epiroc.
The first day of trading in Epiroc is expected to be June 18, 2018. Epiroc’s shares of
series A will be traded under the ticker EPI A with the ISIN code SE0011166933 and
shares of series B will be traded under the ticker EPI B with the ISIN code
SE0011166941."
http://www.atlascopcogroup.com/en/inves ... iroc-split
Uiteraard. Op lange termijn is deze opsplitsing een goede zaak, zeker voor wie meer interesse heeft in AC dan in Epiroc.BenjaminBuffett schreef: ↑14 juni 2018, 13:03 (...)Voor elk aandeel Atlas Copco ontvangen de aandeelhouders evenveel aandelen van Epiroc (dat vanaf 18 juni beursgenoteerd zou zijn).
Via welke broker kopen jullie trouwens Zweedse aandelen en wat zijn de kosten? Mijn Duitse Bank heeft nog nooit van Stockholm gehoord...
Heb het niet gevolgd, maar het is een splitsing die maanden eerder is aangekondigd. Je krijgt in ruil aandelen van de afsplitsing (of een aankooprecht hierop) voor terug. De bedoeling is dat het in principe meer zal opleveren op de lange termijn.
Als goed bedoelde raad: misschien moet je nadenken of beleggen in individuele aandelen wel iets voor jou is? Als je geen tijd hebt om aandelen op te volgen, is het niet zo evident en ben je misschien beter af met een indexkorf (ETF of fonds of...) of een goede holding te kopen. Een carve-out als dit had je moeten opmerken, analyseren (wat is het waarom, wat is de impact, genereert het waarde, etc) en vervolgens actie ondernemen. Een index volgen gaat je minder kopzorgen geven en waarschijnlijk op lange termijn een beter en stabieler rendement.
De valuta-handelaars doen weer mooie zaakjes. En dan zeggen dat Draghi al in de markt verwerkt zou zitten. Niet dus.
De aanval op Merkel geeft de USD nog meer wind in de zeilen. Slechte timing voor de euro.
De aanval op Merkel geeft de USD nog meer wind in de zeilen. Slechte timing voor de euro.
EUR/USD idd zwaar onderuit. Dat afbouw van de QE dus verstrakking de euro onderuit haalt snap ik wel niet goed.
Anderzijds zie ik ook Berkshire Hathaway weer zwaar onderuit gaan terwijl VS markt voor de rest vrij groen is. Iemand verklaring voor. Geen idee of ik die Berk ga behouden als die niks meer toevoegt tov S&P500.
Anderzijds zie ik ook Berkshire Hathaway weer zwaar onderuit gaan terwijl VS markt voor de rest vrij groen is. Iemand verklaring voor. Geen idee of ik die Berk ga behouden als die niks meer toevoegt tov S&P500.
In de aanloop naar de beleidsverklaring van de ECB gingen de Europese beurzen zwaar onderuit en eenmaal bekend gemaakt was dat de QE ging eindigen maakten ze er een topdag van. Begrijpe wie begrijpen kan.
Verklaring volgens Beursduivel:
Dus de markten hoorden vooral het goed nieuws bij het slecht nieuws.De Europese aandelenbeurzen zijn donderdag met stevige winsten gesloten nadat de Europese Centrale Bank het einde van zijn opkoopprogramma aankondigde maar ook de markt geruststelde dat de rente voorlopig nog niet omhoog gaat. Het verrassende nieuws dat de ECB de rente tenminste tot medio 2019 ongewijzigd laat bracht de euro in een neerwaartse spiraal.
Welk slecht nieuws dan Yaris?
Dat QE ging afgebouwd worden had iedereen verwacht (zie ook recente uitspraken van Nederlandse en Duitse centrale bankiers). Dat de afbouw aan een zeer gezapig tempo zou verlopen en dat men de deur openlaat voor herinvoering van QE indien nodig was niet universeel verwacht en is, imo, ook geruststellend.
Dat QE ging afgebouwd worden had iedereen verwacht (zie ook recente uitspraken van Nederlandse en Duitse centrale bankiers). Dat de afbouw aan een zeer gezapig tempo zou verlopen en dat men de deur openlaat voor herinvoering van QE indien nodig was niet universeel verwacht en is, imo, ook geruststellend.
volgt er iemand nog wat aandelen in Portugal?
ik las vanmorgen in de krant dat de economie daar super goed gaat, dat de werkloosheid nog nooit zo laag was geweest. en dat allemaal naar de verkiezingen van een paar jaar geleden. belasting verlaging betere zorg regelingen.
ik las vanmorgen in de krant dat de economie daar super goed gaat, dat de werkloosheid nog nooit zo laag was geweest. en dat allemaal naar de verkiezingen van een paar jaar geleden. belasting verlaging betere zorg regelingen.
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Kijk eens naar de schuldgraad.