De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik moet zeggen dat ik je vraag niet goed begrijp. :-) laat me de redenering omkeren.
Aandelen worden over de hele wereld verhandeld. In elk van de markten bepalen de deelnemers de stand van de markt en ook tussen de markten arbitreren de deelnemers. Persoonlijk Ik ken niet genoeg van de aandelenmarkt en ik heb niet genoeg informatie om van deze "consensus" af te wijken.
Mijn vraag is dus: Waarom willen zoveel beleggers afwijken van de "consensus" van de markten? Waarom denken zoveel beleggers dat ze het beter weten dan de volledige markt? Waarom nemen ze het risico om verkeerd te kiezen?
Indien je meer wil weten over de filosofie die ik aanhang dan kan je de Bogleheads Thread op dit forum bestuderen; en mogelijk ook de Boglehead wiki. Ik raad je ook het boek "The Bogleheads' Guide to Investing" aan. Indien je vragen hebt zal ik zeker trachten te antwoorden (in de Bogleheads thead op dit forum)
Als je als Belg deze filosofie wil implementeren kan een goed MSCI world fonds zoals IWDA, maar ook anderen, daar een grote rol in spelen. Voor andere landen zijn er ook andere fondsen die die rol kunnen spelen: VT, VWRL.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Er zit ook veel geld in europa door zelfopgelegde regels van (pensioen)fondsen, dom geld zeg maar.
Vanuit VS perspectief maakt men veel de case dat de P/E ratio's hier (en elders) lager zijn en het verstandiger is om hier (en elders) aandelen te kopen (via een brede etf), maar keer op keer is het tegen argument dat men beter kiest voor de duurder geprijsde VS aandelen, want die zijn hun premiums waard. Het is wel met reden dat bvb rusland hun P/E ratio's nog lager staan dan de onze, het geld is er niet voldoende in geïnteresseerd.
Vanuit VS perspectief maakt men veel de case dat de P/E ratio's hier (en elders) lager zijn en het verstandiger is om hier (en elders) aandelen te kopen (via een brede etf), maar keer op keer is het tegen argument dat men beter kiest voor de duurder geprijsde VS aandelen, want die zijn hun premiums waard. Het is wel met reden dat bvb rusland hun P/E ratio's nog lager staan dan de onze, het geld is er niet voldoende in geïnteresseerd.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ik zie in ieder geval voor de rest van het jaar een verdere neergang. De huidige problemen zullen niet op korte termijn opgelost geraken, ze zullen integendeel nog verergeren:
- de handelsgeschillen van de VS met China, de EU en nu ook al Canada;
- de valutacrisissen in de groeilanden;
- de monetaire verkrapping in de VS en Europa;
- de perikelen van Trump;
- de Brexitonderhandelingen die op een no deal afstevenen;
- de financiële moeilijkheden in Italië en de ruzies van het land met de EU.
Zo zijn er altijd wel dingen ik meen me te herinneren van vorig jaar september; spanning VS - NK, Merkel die niet goed doet bij de verkiezingen
En zo is er altijd wel iets
En zo is er altijd wel iets
John D. Rockefeller, asked three years ago what he thought the stock market would do, replied “I think it will fluctuate.” The tip is still good.
Heel 2016 en 2017 werden door verkiezingen en referenda beheerst:
2016:
2016:
- juni: Brexitreferendum
- november: presidentsverkiezingen VS
- december: referendum over grondwetswijziging in Italië en herhaling van de presidentsverkiezingen in Oostenrijk
- Nederland (maart)
- Frankrijk (mei)
- Groot-Brittannië (juni)
- Duitsland (september)
- Oostenrijk (oktober)
- Italië (maart)
- VS (november)
“18-tot 20-jarigen hebben tijdens hun jeugdjaren geen rustige welvaartsstaat meegemaakt. Ze kennen alleen maar crisissen: bankencrisis, vluchtelingencrisis en opkomst van rechts nationalisme, Brexit, Trump aan de macht…”
Dat zegt Herman Van Goethem, historicus en rector van de Universiteit Antwerpen in GVA. Hij heeft gelijk. Als ik mijn geschiedenis goed ken waren de jaren vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 1973 vrij van crisissen. Toen was het leven goed. In 1973 kwam de olieschok en sindsdien beleven we een constante crisis: energieschaarste, werkloosheid, oplopende inflatie, opbouw van de overheidsschuld, devaluaties van de frank en onstabiele regeringen in België in de laatste drie decennia van vorige eeuw en alle crisissen in de eerste paragraaf in deze eeuw. We zullen nooit meer zonder crisis leven.
Dat zegt Herman Van Goethem, historicus en rector van de Universiteit Antwerpen in GVA. Hij heeft gelijk. Als ik mijn geschiedenis goed ken waren de jaren vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 1973 vrij van crisissen. Toen was het leven goed. In 1973 kwam de olieschok en sindsdien beleven we een constante crisis: energieschaarste, werkloosheid, oplopende inflatie, opbouw van de overheidsschuld, devaluaties van de frank en onstabiele regeringen in België in de laatste drie decennia van vorige eeuw en alle crisissen in de eerste paragraaf in deze eeuw. We zullen nooit meer zonder crisis leven.
En toch klimt de beurs steeds maar hoger en hoger. Best allemaal negeren en gewoon blijven bijkopen.
Bogleheads liggen hier allemaal niet van wakker ..
Yaris schreef: ↑7 september 2018, 09:36 “18-tot 20-jarigen hebben tijdens hun jeugdjaren geen rustige welvaartsstaat meegemaakt. Ze kennen alleen maar crisissen: bankencrisis, vluchtelingencrisis en opkomst van rechts nationalisme, Brexit, Trump aan de macht…”
Is dat niet een beetje availability bias (de neiging om het recente verleden scherper voor de geest te halen)? Uit het hoofd:
- De Koude Oorlog zorgde voor een constante dreiging; enkele uitlopers ervan als de Koreaanse oorlog kostten zelfs Belgische levens
- Er was geen tijdelijke oliecrisis, maar een permanente energiecrisis: mensen konden slechts een paar kamers verwarmen, autobezit was eerder zeldzaam en tot de komst van de eerste kerncentrales golden er beperkingen op het stroomverbruik.
- Geworstel met dekolonisatie
- Mei '68 en de bredere cultuurstrijd.
- Een enorme terreurdreiging van zowel links-communistische groeperingen als extreem-rechtse groepen (interessant weetje: veel meer terreurdoden per capita toen dan nu).
- Zelfs als je gelooft dat er minder geopolitieke crises waren, wil ik wijzen op de onafgebroken stroom persoonlijke crises die elk huishouden toen veel vaker dan nu meemaakte: onbehandelde chronische aandoeningen, extreme armoede, ongewenste zwangerschap op een ongelegen moment (of na een verkrachting) etc.
Ik raad je aan eens Enlightenment Now van Steven Pinker te lezen. Zijn analyse van historische data over indicatoren als onderwijs, gezondheidszorg, armoede, veiligheid, mentaal welbevinden en zo meer zijn verhelderend - en een prima antigif voor de cultus van cultuurpessimisme waar zowel media als de uiterst linkse en rechtse stromingen in onze samenleving mee dwepen.
Laatst gewijzigd door dw op 7 september 2018, 11:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Het menselijk geheugen is kort. Elke periode had zijn crisissen.
Er zijn weinig periodes waar de mensen tijdens de periode zelf verklaarden: Dit is een goede periode.
Concreet:
- Gelukkig was er het Marshallplan om ons door de eerste jaren te helpen.
- De Koude oorlog was ook iets om rekening mee te houden: Berlijnse muur + luchtbrug, Korea, Hongaarse opstand, Cubaanse crisis, Praagse lente, Vietnam.
- De creatie van Israel en de daaropvolgende oorlogen in de regio.
- Ook in "west"-Europa waren er autoritaire regimes/dictaturen tijdens die periode: Griekenland, Spanje, Portugal
- Terrorisme in Duitsland, Ierland, Spanje, Italie, ...
- Onafhankelijkheid van de kolonies, met alle oorlogen ervoor, tijdens en erna: in Afrika, in zuid-oost Azië, op het Indisch subcontinent. Afbrokkeling van het Gemenebest.
- Verschillende protestbewegingen: Parijs 1968, USA en Z-Afrika tegen Segregatie en Apartheid.
- Belgie: gevolgen van de oorlog, koningskwestie, taalstrijd, ondergang van steenkool en metallurgie, ...
- ondergang van de goudstandaard
Ik ben blij dat ik nu leef.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mss kunnen we de vraag zelfs eenvoudiger stellen: Is er ooit 1 week geweest in de gekende geschiedenis met minder dan 50 oorlogen, gewapende conflicten of economische, voedsel, ... crisissen?
Vanuit economisch standpunt alleen al is een gerichte oorlog voor vele "leiders" wellicht wenselijk. Ik dacht zelfs dat Dhr. Obama één van de weinige US presidenten is geweest die gedurende zijn gehele presidentsperiode continue in oorlog verkeerde.
Ik kan B7H4Long alleen maar bijtreden en bijsturen, ben blij dat ik hier en nu leef. De Belgen kunnen zagen maar op het eind van de rekening is het hier lang niet zo slecht, al is er altijd ruimte voor verbetering
Vanuit economisch standpunt alleen al is een gerichte oorlog voor vele "leiders" wellicht wenselijk. Ik dacht zelfs dat Dhr. Obama één van de weinige US presidenten is geweest die gedurende zijn gehele presidentsperiode continue in oorlog verkeerde.
Ik kan B7H4Long alleen maar bijtreden en bijsturen, ben blij dat ik hier en nu leef. De Belgen kunnen zagen maar op het eind van de rekening is het hier lang niet zo slecht, al is er altijd ruimte voor verbetering
Of Factfulness: Ten Reasons We're Wrong About The World - And Why Things Are Better Than You Think van de Roslings in het Nederlands vertaald als: Feitenkennis
Het heeft waarschijnlijk nog nooit zo goed gegaan met de wereld als vandaag. Verschil is wel dat de berichtgeving veel negatiever is en er veel meer ‘nieuws’ verspreid wordt.