De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Iemand heeft duidelijk zijn risicotolerantie overschat. Had je niet op de beurs moeten beleggen als je niet tegen de schommelingen kan... Blijf dan beter bij een spaarboekje.
Geen reden om hier nu forumleden uit te schelden. Wie iets van beleggen kent, weet dat het juist belangrijk is om niet te panikeren
Lerre mijn vriend, je bent echt niet geschikt om te beleggen. Verkoop alles wat je op de beurs hebt en blijf weg van de beurs, voor altijd. Dat is beter voor je humeur, je slaap en je gezondheid.
MoreOrLess schreef: ↑5 april 2020, 16:55Met alle respect, maar niemand heeft u verplicht het advies te volgen van anonieme lieden op een financieel forum. Dat is zelfs uitgesproken dom.
Het ene advies is toch duidelijk beter dan het andere.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Tja, er zijn nu eenmaal mensen die niet begrijpen dat de beurs tijdelijk kan dalen.
Ik begrijp echt al die paniek niet. Je hebt maar winst of verlies als je verkoopt.
De eerste regel bij beleggen is dat je dat op lange termijn doet, anders speculeer (loterij) je. Er zijn er hier die anders beweren maar die zijn m.i. verkeerd.
Verder heb ik ook de indruk dat er hier op het forum zitten die zich ‘vetten’ in al die bangmakerij. Ook daar lach ik mee.
Als je huis waarin je woont je 500k heeft gekost en door een immocrash volgende week nog slechts 300k waard is, ga je het dan verkopen uit vrees dat het enkele weken later misschien nog slechts 100k waard zal zijn? Ga je daar wakker van liggen? Ik alvast niet want ik heb het gekocht voor de lange termijn.
Omgekeerd, je huis is volgende week 700k waard. Ga je het dan verkopen? Ook dan niet ... want een nieuw huis zal ook duurder zijn dan wanneer je je huis voor 500k kocht. Je (of je erfgenamen) verkoopt je huis als je het geld echt nodig hebt.
Ik blijf gewoon bij mijn plan. Iedere maand eenzelfde bedrag beleggen.
Mijn asset allocatie in aandelen blijft ook 120 - mijn leeftijd.
De eerste regel bij beleggen is dat je dat op lange termijn doet, anders speculeer (loterij) je. Er zijn er hier die anders beweren maar die zijn m.i. verkeerd.
Verder heb ik ook de indruk dat er hier op het forum zitten die zich ‘vetten’ in al die bangmakerij. Ook daar lach ik mee.
Als je huis waarin je woont je 500k heeft gekost en door een immocrash volgende week nog slechts 300k waard is, ga je het dan verkopen uit vrees dat het enkele weken later misschien nog slechts 100k waard zal zijn? Ga je daar wakker van liggen? Ik alvast niet want ik heb het gekocht voor de lange termijn.
Omgekeerd, je huis is volgende week 700k waard. Ga je het dan verkopen? Ook dan niet ... want een nieuw huis zal ook duurder zijn dan wanneer je je huis voor 500k kocht. Je (of je erfgenamen) verkoopt je huis als je het geld echt nodig hebt.
Ik blijf gewoon bij mijn plan. Iedere maand eenzelfde bedrag beleggen.
Mijn asset allocatie in aandelen blijft ook 120 - mijn leeftijd.
Je hebt inderdaad maar winst wanneer je verkoopt. Voor verlies hoef je niet te verkopen, je bedrijf kan failliet gaan.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Nog alles goed met jouw L & H?
Je deed nochtans wel euforisch over de winst die je had tussen kerstdag 2018 en kerstdag 2019. En zowat elke dag van januari heb je hier gepost: nu al ... % gestegen in 2020. Toen nergens gezien dat je winst pas telt als je verkocht.
Er is trouwens niets paniekzaaierij aan zeggen dat de beurs enige tijd zal dalen. Dat is zoals zeggen dat het zal regenen of dat de zon zal schijnen. Het zal zijn zoals het zal zijn. De ene zal een paraplu meedoen, en de ander een zonnebril. En de ene heeft goed geanticipeerd en de andere niet.
Ik post zowel + als -
Ik heb ook nooit over ‘winst’ of ‘verlies’ gesproken.
L&H heb ik nooit gehad. Daar ben ik te jong voor. Verder koop ik bijna enkel trackers.
Wat is jullie strategie dan?
Ik heb ook nooit over ‘winst’ of ‘verlies’ gesproken.
L&H heb ik nooit gehad. Daar ben ik te jong voor. Verder koop ik bijna enkel trackers.
Wat is jullie strategie dan?
Ik ben een +/- boglehead. Ik beleg voor de lange termijn, in trackers en fondsen. Alleen 100% aandelen bij beide. Daarnaast obligaties (geen fondsen of trackers), termijnrekeningen, spaarrekeningen.
Laatst gewijzigd door NTO op 5 april 2020, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Die slogans zeggen nochtans de waarheid.
.
(ik moet leren om niet meer ongenuanceerd de waarheid te zeggen; nog een beetje jong en onvolwassen)
(ik moet leren om niet meer ongenuanceerd de waarheid te zeggen; nog een beetje jong en onvolwassen)
Laatst gewijzigd door NTO op 5 april 2020, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit advies is misschien op zichzelf niet slecht, maar om dit nu op te volgen en nu alles te verkopen lijkt mij géén goed idee.
Hangt er van af, misschien heeft hij enkel aandelen in biotech?
Of het is koud en er is veel wind, geen zon.NTO schreef: ↑5 april 2020, 20:54 Er is trouwens niets paniekzaaierij aan zeggen dat de beurs enige tijd zal dalen. Dat is zoals zeggen dat het zal regenen of dat de zon zal schijnen. Het zal zijn zoals het zal zijn. De ene zal een paraplu meedoen, en de ander een zonnebril. En de ene heeft goed geanticipeerd en de andere niet.
Dan zitten ze beiden fout.
Het lijkt er inderdaad op dat Lerre niet goed om kan met beursschommelingen. Hij zal dus ofwel een mind shift moet maken ofwel meteen moeten verkopen (en dus de opgelopen verliezen erbij nemen).
Zich afreageren op andere forumleden die steeds hun best doen om raad te geven is in ieder geval niet erg respectvol.
Geen enkel advies op spaargids is bindend. Als je iemand zijn advies volgt is dat je eigen verantwoordelijkheid en moet je achteraf niet komen zeuren.