De crash van 2021
TIP
Re: De crash van 2021
Dankjewel yaris, jij krijgt van mij de prijs van de langst aanwezige beursdeskundige (ahum) Ik zal begin volgend jaar nog eens komen kijken...
Vraag jezelf eens af welk alternatief je hebt behalve aandelen momenteel .
Dan weet je ook dat er van een grote crash geen sprake kan zijn .
Dan weet je ook dat er van een grote crash geen sprake kan zijn .
en de marktindicator van vectorvest staat sinds 22 november op rood. Dit was geleden van begin september, rond de top toen.karine schreef: ↑3 december 2021, 18:11 Marktindicator Etienne Verhelle: signaalwijziging (27 november 2021)
Na 20 maanden is er een signaalwijziging met betrekking tot het technisch gedeelte van de marktindicator.
Wanneer we op 26 november de technische module van onze marktindicator raadplegen, staat hij voor het eerst sinds 24/03/2020 nu duidelijk in het rood.
Dit betekent dat we op basis van puur technische criteria, tot nader order ‘uit’ de markt moeten.
Vandaag niks gezien van de rotatie naar andere sectoren. Het was een rotatie naar cash.
Maar het goede nieuws is dat er nu tijdens dit schrijven de S&P en de QQQ bodemen aan hun 50 MA.
Als ze dit zouden verliezen kunnen we wel eens naar het 200 MA gaan.
De Semiconductor index veerde ook wat op aan zijn steun. De laatste sector van de groeibedrijven die nog net niet gevallen is.
Volgens mij is de bodem van de 50 ma S&P500 al gesneuveld, 200 ma zou richting 4300 gaan...
Dirk2 schreef: ↑3 december 2021, 19:11en de marktindicator van vectorvest staat sinds 22 november op rood. Dit was geleden van begin september, rond de top toen.karine schreef: ↑3 december 2021, 18:11 Marktindicator Etienne Verhelle: signaalwijziging (27 november 2021)
Na 20 maanden is er een signaalwijziging met betrekking tot het technisch gedeelte van de marktindicator.
Wanneer we op 26 november de technische module van onze marktindicator raadplegen, staat hij voor het eerst sinds 24/03/2020 nu duidelijk in het rood.
Dit betekent dat we op basis van puur technische criteria, tot nader order ‘uit’ de markt moeten.
Vandaag niks gezien van de rotatie naar andere sectoren. Het was een rotatie naar cash.
Maar het goede nieuws is dat er nu tijdens dit schrijven de S&P en de QQQ bodemen aan hun 50 MA.
De Semiconductor index veerde ook wat op aan zijn steun. De laatste sector van de groeibedrijven die nog net niet gevallen is.
Dit alles houd geen rekening met de alternatieven op de markt , deze zijn er niet zoals ik al zegde .Dirk2 schreef: ↑3 december 2021, 19:11en de marktindicator van vectorvest staat sinds 22 november op rood. Dit was geleden van begin september, rond de top toen.karine schreef: ↑3 december 2021, 18:11 Marktindicator Etienne Verhelle: signaalwijziging (27 november 2021)
Het rendement zal afnemen maar zolang er geen alternatieven zijn worden de koersen verder ondersteund .
Zelfs de besmettingen die 2 jaar geleden zorgde voor cijfers van -30% zorgen vandaag hooguit voor een beetje schommeling op de markten .
TA en voorspellende indicators houden hier geen rekening mee .
In mijn ogen houd de beurs stand maar mag je veel lagere rendementen verwachten in de toekomst . Tenzij er alternatieven komen . Maar zou niet weten waar je deze zult vinden de komende jaren
Ik raad iedereen aan om de beta te zakken in hun portfolio .
Maar niet alleen om het risico te minderen maar omdat deze stocks meestal aan aantrekkelijke waarderingen noteren en de komende jaren hun inhaalbeweging zullen verderzetten . Dit ten kostte van tech en dergelijke die vatbaar zijn qua inflatie en aanvoer problemen die er volop zijn . Dagen zoals vandaag zie ik een verschil van 2,5% vergeleken met de indexen
Goed, ik zal degenen die voor een crash waarschuwen een beetje gelijk geven. In De Tijd staat een artikel "De onzichtbare beurscrash". Hieronder de samenvatting in enkele zinnen.
De beursindexen bieden schijnbaar goed weerwerk tegen een niet-transitory virus en dito inflatie. Maar onder de motorkap is meer aan de hand.
Neem de S&P500 . Die noteert een schamele 4 procent onder zijn allertijdenrecord. Dat zijn borrelnootjes als je het afzet tegen de steile bergrit die de Amerikaanse index er heeft op zitten.
Maar wie in de breedte gaat kijken, ziet het echte slagveld. Van de 3.000 ‘common stocks’, gewone aandelen, op de New York Stock Exchange kregen er zo’n 500 (!) in de voorbije maand een klap van 25 procent of meer. Alleen, dat zie je niet in de indexen omdat die tegenwoordig een doorslagje zijn van de megacaps. De vijf grootste bedrijven maken ongeveer een vijfde van de S&P500 uit. Zolang zij standhouden, is er geen vuiltje aan de lucht.
Als de sell-off in de breedte overslaat naar de hogere beursregionen - de Tesla’s, Facebook’en en Apples van deze wereld - besmet dat automatisch de indexen en zitten we in een potentieel doemscenario. Zeker nu er tonnen geld in trackers zit die slaafs die indexen volgen.
Deze markt is geflipter dan het dotcomtijdperk. Dat zijn de woorden van Charlie Munger, de rechterhand van de topbelegger Warren Buffett. En die is ongeveer oud genoeg om zelfs met de crash van ’29 te kunnen vergelijken. We krijgen tegen wil en dank een lange kerstvakantie. Of het ook een feestelijke wordt?
Dat zit Dirk2 ook al enkele maanden te schrijven. Wederom een bewijs dat je het eerst op SG leest?
Van de schrijfsels van Dirk2 versta ik gewoonlijk geen bal.
Het artikel in De Tijd wijst op het gevaar van de op dit forum zo verheerlijkte trackers: zolang MAMAA standhoudt is er niets aan de hand maar als die beginnen te schuiven kan er een ramp uit voortkomen.
Het artikel in De Tijd wijst op het gevaar van de op dit forum zo verheerlijkte trackers: zolang MAMAA standhoudt is er niets aan de hand maar als die beginnen te schuiven kan er een ramp uit voortkomen.
Dat is toch gewoon de beschrijving in een dalende markt van het algemeen gekende feit dat je met het merendeel van de aandelen verlies leiden, ook in een stijgende markt. Alle winst van de beurzen komt van enkele aandelen. Zolang dat kleine deel van de beurs het goed blijft doen, zal de beurs als geheel het goed blijven doenYaris schreef: ↑3 december 2021, 21:55 Goed, ik zal degenen die voor een crash waarschuwen een beetje gelijk geven. In De Tijd staat een artikel "De onzichtbare beurscrash". Hieronder de samenvatting in enkele zinnen.
De beursindexen bieden schijnbaar goed weerwerk tegen een niet-transitory virus en dito inflatie. Maar onder de motorkap is meer aan de hand.
Neem de S&P500 . Die noteert een schamele 4 procent onder zijn allertijdenrecord. Dat zijn borrelnootjes als je het afzet tegen de steile bergrit die de Amerikaanse index er heeft op zitten.
Maar wie in de breedte gaat kijken, ziet het echte slagveld. Van de 3.000 ‘common stocks’, gewone aandelen, op de New York Stock Exchange kregen er zo’n 500 (!) in de voorbije maand een klap van 25 procent of meer. Alleen, dat zie je niet in de indexen omdat die tegenwoordig een doorslagje zijn van de megacaps. De vijf grootste bedrijven maken ongeveer een vijfde van de S&P500 uit. Zolang zij standhouden, is er geen vuiltje aan de lucht.
Als de sell-off in de breedte overslaat naar de hogere beursregionen - de Tesla’s, Facebook’en en Apples van deze wereld - besmet dat automatisch de indexen en zitten we in een potentieel doemscenario. Zeker nu er tonnen geld in trackers zit die slaafs die indexen volgen.
Deze markt is geflipter dan het dotcomtijdperk. Dat zijn de woorden van Charlie Munger, de rechterhand van de topbelegger Warren Buffett. En die is ongeveer oud genoeg om zelfs met de crash van ’29 te kunnen vergelijken. We krijgen tegen wil en dank een lange kerstvakantie. Of het ook een feestelijke wordt?
Bvb:
https://www.irishtimes.com/business/per ... -1.3973200Most stocks are flops: just 1% of stocks account for all market gains
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
na een crash komt toch herstel, tenzij we naar de nieuwe middeleeuwen gaan. Dat laatste is nog niet voor onmiddelijk denkik.
Nog de helft van dat artikel klopt niet .Yaris schreef: ↑3 december 2021, 21:55 Goed, ik zal degenen die voor een crash waarschuwen een beetje gelijk geven. In De Tijd staat een artikel "De onzichtbare beurscrash". Hieronder de samenvatting in enkele zinnen.
Dat sommige stocks klappen hebben gekregen klopt maar in veel gevallen spreek je over spin offs , en IPO 's waarvan de laatste maanden er veel waren .
Enkele cijfers
Apple koers/winst 2022 = 26 Dat is niet hoog
Alphabet koers winst 2022 =24 Dat is niet hoog
Facebook koers winst 2022 =19 Dat is niet hoog
Microsoft koers winst 2022 = 33 Dat is niet hoog
De winstgroei ondersteund prefect de genoemde aandelen
Is overgewaardeerd
Amazon koers winst 2022 = 40
Netflix koers winst 2022 =49.5
Tesla koers winst 2022 =350 Is 80% overgewaardeerd
Lees eens wat er onderaan het artikel staat ze noemen charlie munger en waren buffet .
Terwijl juist zij de grootste belangen hebben in apple , een van de aandelen dat ze noemen .
Het enige waar ik het mee eens ben is over de ETF 's.
Heb jullie altijd al gewaarschuwd voor ETF's , de duurst gewaardeerde aandelen krijgen het grootste gewicht .
Eens of laat ontploft dit in uw gezicht .
Blijkbaar is er nog een idioot zoals ik die het zelfde zegt .
Tja als je Munger een idioot kunt noemen tenminste
Van mij mag er een crash komen. Ik ben er mentaal en financieel klaar voor. Ik kijk er niet naar uit maar heb er ook geen schrik voor. Gewoon rustig afwachten wat er gaat gebeuren.
Een ramp? Dan ben je aan het beleggen met het geld dat in jouw spaarreserve thuis hoort.
Bij IUSA is de weging MAMAA ongeveer 25% en bij IWDA 15% (bron justetf) van het totale portefeuille en dat vind ik best wel meevallen indien een crash zich voordoet. => Ik denk dat je de indexen moet blijven vertrouwen en bijkopen bij een crash.
Het is trouwens zo dat MAMAA helemaal meegaan met de toekomstige trend van AI, EV, self learning en het automatiseren van de maatschappij en bovendien zoals lop zegt, de P/E zijn algemeen niet overgewaardeerd.
Op lange termijn ben ik positief als je goed spreidt en dat doe je naar mijn mening met bijvoorbeeld ETf'S, holdings, Private Equity stocks en lage bèta stocks met mooie organische groei.
Ik kan me herinneren dat je tijdens de vorige crash je aankopen on hold had gezet. Ga je deze keer wel blijven bijkopen?