De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
Gouden tip van Barryke: koop (extra) goud. De enige reden waarom het zakte is door verplichte liquidaties.
+1doorwinterd schreef: ↑4 april 2025, 20:57 geen idee of/of hoe snel trump de tarieven gaat heronderhandelen meer één ding is zeker:
de indexen staan ongeveer even hoog als een jaar geleden, in europa zelfs even hoog als begin dit jaar
dus een crash moet nog komen, mocht dit het gevolg zijn van de huidige toestanden
opmerkelijk was de reactie van de beurzen op de tariefverhoging van china, globaal heeft die weinig impact in absolute termen
de reactie komt dus eerder owv de verder opgelopen onzekerheid
De onzekerheid zit nu vooral in de tegenreactie van de andere landen. Eerder ging de markt er nog van uit dat Trump de reeds lang aangekondigde tarieven vooral als chantage middel in handelsverdragen zou gebruiken en dat het dus om een tijdelijk of later fel afgezwakt iets zou gaan. Als nu echter andere landen, bv China voluit voor de confrontatie en escalatie gaan, zit de kans er dik in dat Trump zijn tactiek niet gaat werken en hij dus niet kan terug schalen. Het zal er dus heel erg van afhangen hoe de rest de komende weken gaat reageren, best mogelijk dat er hier en daar toch deals ontstaan met schrapping of afzwakking van tarieven tot gevolg. Met andere woorden dit pokerspel (en de beurzen) kan nog alle kanten uit, een ding is zeker Trump verliest niet graag, als hij in een moeilijke positie komt zal een kleine deal al volstaan om een 180° bocht te maken.
Afgaande op de zware daling DON en VRIJ van alle beurzen zit Trump m.i. nu al in een moeilijke positie. De vraag is hoe hij er zich nog uit kan redden zonder gezichtsverlies. Mijn inziens niet.vortex schreef: ↑5 april 2025, 08:38+1doorwinterd schreef: ↑4 april 2025, 20:57 geen idee of/of hoe snel trump de tarieven gaat heronderhandelen meer één ding is zeker:
de indexen staan ongeveer even hoog als een jaar geleden, in europa zelfs even hoog als begin dit jaar
dus een crash moet nog komen, mocht dit het gevolg zijn van de huidige toestanden
opmerkelijk was de reactie van de beurzen op de tariefverhoging van china, globaal heeft die weinig impact in absolute termen
de reactie komt dus eerder owv de verder opgelopen onzekerheid
De onzekerheid zit nu vooral in de tegenreactie van de andere landen. Eerder ging de markt er nog van uit dat Trump de reeds lang aangekondigde tarieven vooral als chantage middel in handelsverdragen zou gebruiken en dat het dus om een tijdelijk of later fel afgezwakt iets zou gaan. Als nu echter andere landen, bv China voluit voor de confrontatie en escalatie gaan, zit de kans er dik in dat Trump zijn tactiek niet gaat werken en hij dus niet kan terug schalen. Het zal er dus heel erg van afhangen hoe de rest de komende weken gaat reageren, best mogelijk dat er hier en daar toch deals ontstaan met schrapping of afzwakking van tarieven tot gevolg. Met andere woorden dit pokerspel (en de beurzen) kan nog alle kanten uit, een ding is zeker Trump verliest niet graag, als hij in een moeilijke positie komt zal een kleine deal al volstaan om een 180° bocht te maken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Trump lijdt geen gezichtsverlies, toch niet bij zijn fans. Dat is het enige dat telt. Die geloven zijn verhaaltje: eerst wat rimpelingen, en dan MAGA !!! Bewijs nu aan die fans maar eens dat het anders zal uitdraaien.
Trump spint gewoon zijn leugens, en zijn fans slikken dat allemaal. En als er eens een feit is dat hij in zijn voordeel kan verdraaien, dan doet hij dat.
De extra nieuwe banen: Trump draait dat zo dat het een bewijs is dat de tarieven al werken. Zijn fans slikken dat allemaal.
The US added 228,000 jobs in March, far more than expected, as the US economy shook off the blow from the Trump administration’s deep cuts to federal workers.
The figure was up from an adjusted 117,000 jobs added in February. Unemployment rose slightly to 4.2%.
Economists anticipated 140,000 jobs would be added in March 2025, a slight decrease from February and a continued decline from the monthly average of 167,000 jobs over the past 12 months. Payroll firm ADP reported 155,000 jobs were added in the private sector for March 2025.
US stock markets see worst day since Covid pandemic after investors shaken by Trump tariffs
Read more
The report comes after Donald Trump announced a stunning new trade policy – imposing tariffs on the US’s trading partners at rates of between 10% and 50%. It may take months for the impacts of that decision to work their way into the jobs figures.
“GREAT JOB NUMBERS, FAR BETTER THAN EXPECTED. IT’S ALREADY WORKING. HANG TOUGH, WE CAN’T LOSE!!!” Trump wrote on Truth Social.

Ik ben een voorstander van Trump. Hopelijk doet hij een 3e, 4e en 5e termijn

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Alleen een mongoloid kan met een gerust geweten gaan golfen nadat hij de wereldeconomie heeft platgelegd.
Als je echt supporter bent van deze man dan heb je pas echt een probleem.
Als je echt supporter bent van deze man dan heb je pas echt een probleem.
IK stel me de vraag wat doen met een portefeuille met winst?
Van mijn etf portefeuille blijft er momenteel nog 15% winst over.
Nog wat afwachten en deze ook nog kwijtspelen, ik zou eerder denken van winsten(een deel toch) veilig te stellen en deze achteraf terug gespreid te beleggen. We praten hier niet meer over een correctie zoals bij corona maar over een andere wereldeconomie.
Nog wat afwachten en deze ook nog kwijtspelen, ik zou eerder denken van winsten(een deel toch) veilig te stellen en deze achteraf terug gespreid te beleggen. We praten hier niet meer over een correctie zoals bij corona maar over een andere wereldeconomie.
Strong American economy. Vergeet het maar. Momenteel ligt gans de beurswereld uitgeteld in de touwen. En de bedrijven gaan volgen want die weten het ook niet meer. Dat komt er van als je een gek verkiest als president. Het erge is dat we tot DEC 28 nog met die persoon opgezadeld zijn. Qua beleggingshorizon wil dat zeggen dat je 4 jaar best aan de zijlijn gaat staan wil je geen tienduizenden euros of dollars verliezen.
Nu je nog kan spreken van winst moet je winst nemen. Zoals je aangeeft heeft deze gek de wereldeconomie op een dag om zeep geholpen. Nu zitten we in een beurswinter. Geen idee hoe lang die gaat duren. Minstens tot DEC 2028. Als die gek dan hopelijk weg is. Maw neem winst.karine schreef: ↑5 april 2025, 10:04 IK stel me de vraag wat doen met een portefeuille met winst?
De geschiedenis leert dat het op lange termijn beter is om geïnvesteerd te blijven. Verkopen op het moment dat de koersen gedaald zijn is geen goede strategie.
Trump zit pas in een moeilijke positie wanneer die andere landen even zware tegenzetten doen en de VS economie
eveneens zwaar getroffen wordt. De beurzen zijn nog maar 1 jaar winst kwijt, daar is voorlopig nog niks rampzalig gebeurd. Je mag ook niet vergeten dat die tarieven miljarden dollars gaan opleveren, die kan men gebruiken om eigen economie en koopkracht te stutten. De VS consument gaat ook niet voor alle tarieven opdraaien, een hoop exporteurs zullen noodgedwongen hun prijs wat laten zakken of zoeken andere routes om hun afzetmarkt niet kwijt te spelen. Het hangt er gewoon van af wat die andere landen nu gaan doen, uitzonderingen onderhandelen en deals sluiten of verder escaleren tot het kaartenhuisje in stuikt. Ik ga er van uit dat de soep nooit zo heet gegeten wordt dan ze wordt opgediend, beurzen in paniek is niks nieuw, laten uitrazen en dan de cash reserve aan het werk zetten.
Volledig akkoord, wanneer je met verliezen zit opgestapeld kan je beter blijven zitten. Maar waarom zou ik mijn laatste 15% winst ook nog gaan kwijtspelen. Die cash kan daarna terug aan het werk gezet worden en in gespreide mate.
Natuurlijk wanneer maandag alles draait en terug volop begint te stijgen is het wat anders maar zo ziet het er ook weer niet uit.
Bij Trump moet nu alles wel heel snel gaan, dat is misschien nog een voordeel.
Had je er geen rekening mee gehouden dat dit zou gebeuren? Ik zit ook nog op winst maar blijf zitten, anders moet je gaan traden. Heb eind vorig jaar een klein deel verkocht maar alles is eerst nog flink doorgestegen. Bij mij gaat het wel enkel om brede trackers en geen individuele aandelen.karine schreef: ↑5 april 2025, 11:24Volledig akkoord, wanneer je met verliezen zit opgestapeld kan je beter blijven zitten. Maar waarom zou ik mijn laatste 15% winst ook nog gaan kwijtspelen. Die cash kan daarna terug aan het werk gezet worden en in gespreide mate.
Natuurlijk wanneer maandag alles draait en terug volop begint te stijgen is het wat anders maar zo ziet het er ook weer niet uit.
Bij Trump moet nu alles wel heel snel gaan, dat is misschien nog een voordeel.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Hier ook enkel brede trackers.Indalo schreef: ↑5 april 2025, 11:52 Had je er geen rekening mee gehouden dat dit zou gebeuren? Ik zit ook nog op winst maar blijf zitten, anders moet je gaan traden. Heb eind vorig jaar een klein deel verkocht maar alles is eerst nog flink doorgestegen. Bij mij gaat het wel enkel om brede trackers en geen individuele aandelen.
Geen rekening mee gehouden, anders had ik vorige week wel winst genomen.
Maar zoals Tom Simonts gisteren al zei, we wisten dat dit ging gebeuren toen Trump verkozen werd.
Het negatieve nieuws van de handelstarieven zit vandaag al in de lagere beurskoersen. Bovendien zal het vanaf nu wellicht alleen maar beter gaan.
Hij is toch positief.
P.S : maar of hij zo bekwaam is

Tom Simonts is senior econoom bij KBC Group. De selectie van een jaar geleden staat op een gemiddeld verlies van 20,2 procent, exclusief dividenden. Over dezelfde periode won de Stoxx 600 index 8,7 procent.