De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
“Zelf denk ik eraan volgende week al wat te kopen. En als het dan verder blijft zakken, kan ik nog wat extra’s bijkopen.”
Investeringsmaatschappij Sofina dat in heel wat interessante technologie belegt, kreeg wel een dreun. Dat steraandeel staat nu op 213 euro, terwijl het er 312 waard zou zijn. Je koopt Sofina nu dus met honderd euro ofwel bijna een derde korting.
Zijn er nu al ‘koopjes’ te doen?
“Of dit nu al het goed moment is? Dat kan ik niet zeggen. Niemand kan garanderen dat de beurs volgende week niet nog eens 10 procent naar beneden gaat. Komt Trump echter met een positieve verrassing, bijvoorbeeld dat de onderhandelingen met China worden opgestart, dan kan het rap de andere kant opgaan.
HLN-geldexpert Pascal Paepen
Investeringsmaatschappij Sofina dat in heel wat interessante technologie belegt, kreeg wel een dreun. Dat steraandeel staat nu op 213 euro, terwijl het er 312 waard zou zijn. Je koopt Sofina nu dus met honderd euro ofwel bijna een derde korting.
“Of dit nu al het goed moment is? Dat kan ik niet zeggen. Niemand kan garanderen dat de beurs volgende week niet nog eens 10 procent naar beneden gaat. Komt Trump echter met een positieve verrassing, bijvoorbeeld dat de onderhandelingen met China worden opgestart, dan kan het rap de andere kant opgaan.
Oei, een expert. Oppassen!karine schreef: ↑5 april 2025, 20:10 “Zelf denk ik eraan volgende week al wat te kopen. En als het dan verder blijft zakken, kan ik nog wat extra’s bijkopen.”
Alles hangt natuurlijk ook af van over welke bedragen we het nu hebben, maar ik zou cashen.karine schreef: ↑5 april 2025, 11:24Volledig akkoord, wanneer je met verliezen zit opgestapeld kan je beter blijven zitten. Maar waarom zou ik mijn laatste 15% winst ook nog gaan kwijtspelen. Die cash kan daarna terug aan het werk gezet worden en in gespreide mate.
Natuurlijk wanneer maandag alles draait en terug volop begint te stijgen is het wat anders maar zo ziet het er ook weer niet uit.
Bij Trump moet nu alles wel heel snel gaan, dat is misschien nog een voordeel.
15% winst is 15% en is winst. Persoonlijk vind ik hebzucht de slechtste raadgever en ben ik liever minder kwijt dan meer rijk. In deze periode cash achter de hand hebben lijkt me ook geen slechte zaak.
Het maakt niet uit of je vandaag op winst of verlies staat. De enige relevante vraag is of het mogelijk is om nu te verkopen en later goedkoper (inclusief kosten) terug in te stappen.
En dat is altijd een gok.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe groot de impact zal zijn zal blijken uit de cijfers. Maar die zullen we gok ik ten vroegste in Q3 of Q4 (of zelfs pas volgend jaar) zien. Overal hoorde je in alle geval over bedrijven dat ze stevig voorraden aan het opbouwen waren met het oog op de escalerende trade war, dus het zou me niet verbazen mocht de impact best geleidelijk verlopen. Maar, tenzij er bijsturingen komen, gok ik dat de inflatie een enorme piek gaat krijgen in de VS, de Nike's van deze wereld hebben geen keuze dan dit gewoon quasi 1 op 1 door te rekenen naar de consument. Quasi alle productie komt uit zuid-oost Azië waar de heffingen moordend zijn...
Bovendien zouden de boekingen van Canadese toeristen met 70% gedaald zijn. Ik las afgelopen week cijfers dat ook boekingen vanuit Europa 25% lager liggen dan vorig jaar. Misschien dat de verzwakkende dollar en de goedkope vluchten voor nog wat herstel zorgen, maar dat zijn toch dalingen die zich gaan laten voelen in de economie.
Ongeacht of de plannen nu doordacht zijn of niet (ik heb daar mijn mening over, maar die is irrelevant) staan de VS voor een enorme maatschappelijke en economische shift, ik heb niet de pretentie om te geloven dat ik weet welk effect dat zal hebben.
Mijn cashpositie is "redelijk" te noemen (toevallig heb ik ik in maart 1 van mijn grootste posities geliquideerd (Swiss RE aan CHF150), bovendien komt het dividendenseizoen eraan, maar ik denk dat ik voorlopig nog wat aan de zijlijn ga blijven staan. Ik zie na afgelopen week wel een aantal zeer aantrekkelijke koopkansen, maar dat is in de wereld van 2024 en ik weet niet of die nog zal blijven "bestaan".
(Ik ga wel de Amerikaanse exposure van die bedrijven wat nader bekijken. Misschien dat die relatief klein is voor sommigen, dan zal ik al sneller overstag kunnen gaan)
Bovendien zouden de boekingen van Canadese toeristen met 70% gedaald zijn. Ik las afgelopen week cijfers dat ook boekingen vanuit Europa 25% lager liggen dan vorig jaar. Misschien dat de verzwakkende dollar en de goedkope vluchten voor nog wat herstel zorgen, maar dat zijn toch dalingen die zich gaan laten voelen in de economie.
Ongeacht of de plannen nu doordacht zijn of niet (ik heb daar mijn mening over, maar die is irrelevant) staan de VS voor een enorme maatschappelijke en economische shift, ik heb niet de pretentie om te geloven dat ik weet welk effect dat zal hebben.
Mijn cashpositie is "redelijk" te noemen (toevallig heb ik ik in maart 1 van mijn grootste posities geliquideerd (Swiss RE aan CHF150), bovendien komt het dividendenseizoen eraan, maar ik denk dat ik voorlopig nog wat aan de zijlijn ga blijven staan. Ik zie na afgelopen week wel een aantal zeer aantrekkelijke koopkansen, maar dat is in de wereld van 2024 en ik weet niet of die nog zal blijven "bestaan".
(Ik ga wel de Amerikaanse exposure van die bedrijven wat nader bekijken. Misschien dat die relatief klein is voor sommigen, dan zal ik al sneller overstag kunnen gaan)
Die tarieven zijn inderdaad niet het uiteindelijke doel, wel een middel om voor de VS een meer evenwichtige handelsbalans en minder restricties op hun export te verkrijgen. In tegenstelling tot wat ze hier in kranten schrijven klopt het effectief wel dat wij onze markt met veel meer tarieven en regulities afschermen voor Amerikaanse import dan omgekeerd. Wij profiteren dus echt wel van de gemakkelijk toegankelijke VS markt terwijl de VS hier tegen veel meer restricties en taksen lopen. En dat het effectief daarover gaat blijkt uit wat zijn knechtje Musk op een Italiaans congres kwam vertellen namelijk 'Hoop op vrijhandelszone met EU'. Laat ons hopen dat Ursula en de rest van de EU hier niet even onnozel het conflict gaan oppoken zoals ze ook de oorlogsretoriek tegen Rusland blijven oppoken. Hoe dit verder zal verlopen gaat vooral van de tegen reacties en bereidheid tot nieuwe handelsverdragen afhangen.voorheenCP1234 schreef: ↑5 april 2025, 15:26Mooi verwoord.
Er zit inderdaad duidelijk een plan in, Vietnam is een mooi voorbeeld, die kregen tarieven van 49% voorgeschoteld; hun reactie was de tarieven op Amerikaanse producten op nul zetten als Trump de nieuwe heffingen wou herzien. Dat is "het plan," enkel de EU zal met de tarieven opgezadeld blijven, de rest van de wereld zal wel blijven onderhandelen. De UK is ook direct in gang geschoten, geen veroordeling en tegensancties maar gesprekken om de relaties nog te verbeteren en wij hier maar dreigen ...
Je zou blij moeten zijn dat de EU je beschermt tegen de rotzooi uit de VS. Sommige US voedingsproducten mogen hier niet binnen omdat ze in de EU niet als voedsel worden beschouwd.
Also, EU pookt oorlogsretoriek op?
Wanneer hebben we voor het laatst met nucleaire oorlog gedreigd? Of het uitroeien van de Russische identiteit? Want bij Rusland was dat... Euh... Gisteren.
Als ik dat hier zo lees zijn we ver heen. Intussen zullen de meeste mensen met verstand wel doorhebben dat dit complete waanzin is. Nee hoor. Blijkbaar vind je nog steeds Europese retardos die dat blijven goedpraten. Walgelijk.
Also, EU pookt oorlogsretoriek op?

Als ik dat hier zo lees zijn we ver heen. Intussen zullen de meeste mensen met verstand wel doorhebben dat dit complete waanzin is. Nee hoor. Blijkbaar vind je nog steeds Europese retardos die dat blijven goedpraten. Walgelijk.
Als het hier zo vreselijk slecht is, wat doen ze in godsnaam dan nog hier....
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
- Full Member
- Contacteer:
De US heeft een steeds groter handelstekort, omdat ze er steeds minder en minder in slagen om zelf te produceren wat ze verbruiken.
Dit is de grafiek met de maandelijkse handelstekorten van de US. Het totaal van 2024 was 918 miljard op de handelsbalans. En 1211 als ook de diensten worden meegerekend.

De minder grote handelstekorten rond 2008 en 2022 komen door de financiële crisis / corona crisis (*)
Wat zou de US dan meer willen uitvoeren? Ze slagen er niet in aan de binnenlandse vraag te voldoen, laat staan dat ze overschotten kunnen produceren om uit te voeren.
En de grote binnenlandse vraag is er omdat Amerika een rijk land is. In een arm land heb je geen grote vraag.
De US is 4,2% van de wereldbevolking en ze zijn de grootste economie ter wereld. Hun GDP is 26% van de wereld GDP.
Trump negeert deze waarheden en spint een verhaaltje dat de andere landen profiteren van de US. Het is eigenlijk een win-win: de Amerikanen willen veel consumeren en ze hebben het geld daarvoor. De andere landen zorgen dat ze dat kunnen.
(*) misschien is dat de reden dat Trump een grote economische crisis in de US wil veroorzaken met zijn tarieven: in tijden van grote crisis zakt het handelstekort van de US
Dit is de grafiek met de maandelijkse handelstekorten van de US. Het totaal van 2024 was 918 miljard op de handelsbalans. En 1211 als ook de diensten worden meegerekend.

De minder grote handelstekorten rond 2008 en 2022 komen door de financiële crisis / corona crisis (*)
Wat zou de US dan meer willen uitvoeren? Ze slagen er niet in aan de binnenlandse vraag te voldoen, laat staan dat ze overschotten kunnen produceren om uit te voeren.
En de grote binnenlandse vraag is er omdat Amerika een rijk land is. In een arm land heb je geen grote vraag.
De US is 4,2% van de wereldbevolking en ze zijn de grootste economie ter wereld. Hun GDP is 26% van de wereld GDP.
Trump negeert deze waarheden en spint een verhaaltje dat de andere landen profiteren van de US. Het is eigenlijk een win-win: de Amerikanen willen veel consumeren en ze hebben het geld daarvoor. De andere landen zorgen dat ze dat kunnen.
(*) misschien is dat de reden dat Trump een grote economische crisis in de US wil veroorzaken met zijn tarieven: in tijden van grote crisis zakt het handelstekort van de US

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Een vrijhandelszone prediken maar tegelijkertijd hoge importtarieven opleggen en protectionisme nastreven gaat niet samen. Trump wil bedrijven DWINGEN om zich in de USA te vestigen en daar te produceren, terwijl een vrijhandelszone net inhoudt dat je bedrijven vrij laat om te produceren waar ze willen (en ook te verkopen waar ze willen). De negatieve handelsbalans komt er vooral door de autosector en farmaceutische sector ... en door de gebrekkige visie in beide sectoren van Amerikaanse producten.vortex schreef: ↑6 april 2025, 10:14Die tarieven zijn inderdaad niet het uiteindelijke doel, wel een middel om voor de VS een meer evenwichtige handelsbalans en minder restricties op hun export te verkrijgen. In tegenstelling tot wat ze hier in kranten schrijven klopt het effectief wel dat wij onze markt met veel meer tarieven en regulities afschermen voor Amerikaanse import dan omgekeerd. Wij profiteren dus echt wel van de gemakkelijk toegankelijke VS markt terwijl de VS hier tegen veel meer restricties en taksen lopen. En dat het effectief daarover gaat blijkt uit wat zijn knechtje Musk op een Italiaans congres kwam vertellen namelijk 'Hoop op vrijhandelszone met EU'. Laat ons hopen dat Ursula en de rest van de EU hier niet even onnozel het conflict gaan oppoken zoals ze ook de oorlogsretoriek tegen Rusland blijven oppoken. Hoe dit verder zal verlopen gaat vooral van de tegen reacties en bereidheid tot nieuwe handelsverdragen afhangen.voorheenCP1234 schreef: ↑5 april 2025, 15:26
Mooi verwoord.
Er zit inderdaad duidelijk een plan in, Vietnam is een mooi voorbeeld, die kregen tarieven van 49% voorgeschoteld; hun reactie was de tarieven op Amerikaanse producten op nul zetten als Trump de nieuwe heffingen wou herzien. Dat is "het plan," enkel de EU zal met de tarieven opgezadeld blijven, de rest van de wereld zal wel blijven onderhandelen. De UK is ook direct in gang geschoten, geen veroordeling en tegensancties maar gesprekken om de relaties nog te verbeteren en wij hier maar dreigen ...
Wat de autosector betreft: Europeanen lusten geen Amerikaanse, brandstofverslindende wagens terwijl Europese merken als BMW, Mercedes en Audi zeer gewild zijn op de Amerikaanse markt. Tot op heden worden die wagens hier geproduceerd en niet in de USA.
Inzake farmacie: Europa scoort veel beter dan Amerika inzake onderzoek en ontwikkeling, wat belangrijk is voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Logisch dan ook dat die geneesmiddelen hier ontwikkeld en geproduceerd worden.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Inderdaad ja, wij hebben op maat gemaakte regulities om tal van Amerikaanse landbouw en voedsel producten van onze markt te weren, niet omdat ze schadelijk voor de gezondheid of het milieu zijn of zo wel om onze markt en landbouw af te schermen. Neem nu genetisch gemodificeerde gewassen, geheel ingeburgerd in de VS zonder enig bewezen nadelig effect op gezondheid, mag niet van woke Europe. Of nog het gebruik van natuurlijke hormonen in veeteelt, geheel ingeburgerd en strikt gereguleerd in de VS zonder enig nadelig effect op gezondheid of milieu, mag niet van woke Europe (allez het is te zeggen hier is het ook ingeburgerd maar officieel bestaat het niet). Geen probleem dat Europa dit wil doen, moeten ze ook niet verbaasd zijn dat er op een gegeven moment een tegen reactie komt.
De retardos zijn diegene die enkel maar de eenzijdige Europese propaganda willen zien, alsof wij altijd zo fair handelen, alsof wij niet profiteren van een open VS markt, alsof wij niet al jaren profiteren van de Amerikaanse defensie, onze markt niet afschermen, geen tarieven van 30,7 tot 45% op Chinese EV's heffen, enz...
-
- Hero Member
- Contacteer:
ieder die wil kan na vele vele jaren van bovengemiddelde beursprestaties + dito rendementen en ondanks de recente dalingen nog steeds uitstappen aan koersen van tussen een jaar geleden (us) en begin dit jaar (eu) - en de kat wat uit de boom kijken
op dit ogenblik is dat een luxeprobleem
wie angst of twijfels heeft, waarom zou die het niet doen? fomo?
Retail investors bought $4.7 billion in stocks on Thursday, the highest level over the past decade
Global hedge funds and levered exchange-traded funds (ETFs) dumped more than $40 billion of stocks at a breakneck pace, growing increasingly bearish after President Donald Trump's shock announcement of harsher-than-expected global tariffs, according to bank notes to clients on Friday.
op dit ogenblik is dat een luxeprobleem
wie angst of twijfels heeft, waarom zou die het niet doen? fomo?
Retail investors bought $4.7 billion in stocks on Thursday, the highest level over the past decade
Global hedge funds and levered exchange-traded funds (ETFs) dumped more than $40 billion of stocks at a breakneck pace, growing increasingly bearish after President Donald Trump's shock announcement of harsher-than-expected global tariffs, according to bank notes to clients on Friday.
Wow.. Aan de valutabewegingen te zien (inclusief bitcoin) gaan we zo dadelijk gewoon verder crashen…
Klik jullie veiligheidsgordels goed vast.
EUR/CHF -1.25%. Ook de Yen is in trek, en de dollar.
Klik jullie veiligheidsgordels goed vast.
EUR/CHF -1.25%. Ook de Yen is in trek, en de dollar.
+1vortex schreef: ↑6 april 2025, 12:07Inderdaad ja, wij hebben op maat gemaakte regulities om tal van Amerikaanse landbouw en voedsel producten van onze markt te weren, niet omdat ze schadelijk voor de gezondheid of het milieu zijn of zo wel om onze markt en landbouw af te schermen. Neem nu genetisch gemodificeerde gewassen, geheel ingeburgerd in de VS zonder enig bewezen nadelig effect op gezondheid, mag niet van woke Europe. Of nog het gebruik van natuurlijke hormonen in veeteelt, geheel ingeburgerd en strikt gereguleerd in de VS zonder enig nadelig effect op gezondheid of milieu, mag niet van woke Europe (allez het is te zeggen hier is het ook ingeburgerd maar officieel bestaat het niet). Geen probleem dat Europa dit wil doen, moeten ze ook niet verbaasd zijn dat er op een gegeven moment een tegen reactie komt.
De retardos zijn diegene die enkel maar de eenzijdige Europese propaganda willen zien, alsof wij altijd zo fair handelen, alsof wij niet profiteren van een open VS markt, alsof wij niet al jaren profiteren van de Amerikaanse defensie, onze markt niet afschermen, geen tarieven van 30,7 tot 45% op Chinese EV's heffen, enz...
Wow…futures s&p 500 staan op -5%! Geschift. We kunnen echt wel van een crash beginnen spreken… Vrijdag op -6% gesloten. En nu dit. Dit is insane.