De gereglementeerde spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Spaarapp
De basis ziet er niet slecht uit.
Afgaande op recente activiteit op dit forum: wat volgens mij voor velen mogelijks nuttig zou zijn, is dat de app aangeeft wanneer je best welk bedrag overschrijft naar welke andere spaarrekening, op basis van de rentevoeten, reglementering, persoonlijke voorkeuren, ...
Re: De gereglementeerde spaarrekening
Sorry dat ik het zo afbreek maar welke hulp geven volgende vragen bij het maken van een spaarapp?
- Bent u gevoelig voor impulsaankopen?
- Hoe vaak in een week doet u gemiddeld een impulsaankoop?
- Hoe vaak in een week doet u een geplande kleine uitgave zoals ergens een koffie halen of een broodje in de kantine kopen?
Wel die vragen zijn IMHO wel relevant, wie vaak impulsief geld uitgeeft zal meer moeite hebben om periodiek te sparen. Of nog, iemand die regelmatig zijn spaarboek plundert gaat meer nut hebben aan een hoge basis rente ipv een hoge getrouwheidspremie. Om veel kleine geplande uitgaven te doen en op te volgen is een betaal app misschien handiger dan een bankkaart en rekening uitreksels.Yaris schreef: ↑20 december 2022, 12:52 Sorry dat ik het zo afbreek maar welke hulp geven volgende vragen bij het maken van een spaarapp?
- Bent u gevoelig voor impulsaankopen?
- Hoe vaak in een week doet u gemiddeld een impulsaankoop?
- Hoe vaak in een week doet u een geplande kleine uitgave zoals ergens een koffie halen of een broodje in de kantine kopen?
Die vraag over geslacht is veel minder relevant, men zou op basis daarvan al lang geen onderscheid meer mogen maken bij dergelijke enquêtes.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Korte samenvatting ...
Reglementering:
* basisrente:
- verworven per dag
- uitbetaling verworven rente 1 x per kalenderjaar met valutadatum 1 januari
* getrouwheidspremie:
- verworven na 12 opéénvolgende maanden
- uitbetaling verworven rente 4 x per kalenderjaar met valutadatum 1 april, 1 juli, 1 oktober, 1 januari
* uitzondering behoud getrouwheidsperiode
- overdracht naar andere gereglementeerde spaarrekening van dezelfde (mede)titularis bij dezelfde bank en bankmerk
- bedrag van de overdracht minimaal 500 EUR
- maximaal 3 keer per kalenderjaar per rekening
- getrouwheidspremie berekening pro rata temporis
Belasting (momenteel - inkomstenjaar 2022):
* 15% RV op verworven intresten ipv de normale 30% RV
* vrijstelling van RV op de eerste schijf van 980 EUR per persoon
* de bank houdt 15% RV af "aan de bron" op de intresten boven de vrijstelling
* verworven intrest boven de vrijstelling waarop de banken geen RV hebben afgehouden aan te geven via personenbelasting (code 1151/2151)
Leg dat eens uit aan een "gewone" spaarder(es)... Good luck
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind het systeem van RV op geregl spaarrek een echte SCHANDE.
In principe heb je enkel vrijstelling van de reeds verlaagde RV van 15% tot een bedrag van 980 € aan intresten maar vermits de Fiscus wel alle rekeningnrs van je kent maar niet de bedragen die erop staan, is er dus behoorlijke rechtsonzekerheid ivm wie gecontroleerd gaat worden op evt. ontduiking van RV.
Mijn voorstel:
Elke spaarder duidt 1 rekening aan waarop hij die vrijstelling wil genieten, de bank geeft dat rek nr door aan de NBB met een * en houdt op die rekening de RV in vanaf 980€ aan intresten.
Op spaarrekeningen die niet met een * werden aangeduid, dient de bank vanaf de eerste € intrest dus 15% RV af te houden.
Controle is simpel: elke belastingplichtige kan maar 1 spaarrekening met * hebben, dat kan men computergestuurd checken.
Gedaan met invullen op belastingbrief onder code 1151/2151 of het zogezegd vergeten zijn...
In principe heb je enkel vrijstelling van de reeds verlaagde RV van 15% tot een bedrag van 980 € aan intresten maar vermits de Fiscus wel alle rekeningnrs van je kent maar niet de bedragen die erop staan, is er dus behoorlijke rechtsonzekerheid ivm wie gecontroleerd gaat worden op evt. ontduiking van RV.
Mijn voorstel:
Elke spaarder duidt 1 rekening aan waarop hij die vrijstelling wil genieten, de bank geeft dat rek nr door aan de NBB met een * en houdt op die rekening de RV in vanaf 980€ aan intresten.
Op spaarrekeningen die niet met een * werden aangeduid, dient de bank vanaf de eerste € intrest dus 15% RV af te houden.
Controle is simpel: elke belastingplichtige kan maar 1 spaarrekening met * hebben, dat kan men computergestuurd checken.
Gedaan met invullen op belastingbrief onder code 1151/2151 of het zogezegd vergeten zijn...
We hebben dit allemaal te danken aan Didier Reynders, die nu zijn zitje heeft veroverd in de EU, waar niemand nog wat hij daar uitspookt.
Men moest meer beleggen in Belgische bedrijven en de vrijstelling van de RV werd verdeeld over spaargeld en beleggingen ( niet eendert t welke).
Waarom de keuze niet laten, ofwel enkel op spaargeld tot 1960 €, of op 50% van elk. Het bedrag zou met de inflatie ook naar omhoog getrokken moeten worden.
Men moest meer beleggen in Belgische bedrijven en de vrijstelling van de RV werd verdeeld over spaargeld en beleggingen ( niet eendert t welke).
Waarom de keuze niet laten, ofwel enkel op spaargeld tot 1960 €, of op 50% van elk. Het bedrag zou met de inflatie ook naar omhoog getrokken moeten worden.
Dat zou betekenen dat je niet meer vrij de beste spaarrekening kunt kiezen. Want stel ik heb geld staan op een rekening met een *. Er is een andere rekening die een hogere interest geeft. Dan kan ik mijn geld daar niet naar overschrijven want ik word gestraft met 15% RV vanaf de eerste € interest.spaarfreakje schreef: ↑28 februari 2023, 22:40 Mijn voorstel:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ok, dan kies je de bank en niet de rekening op zich die een * krijgt.
Jouw * bank telt dan de intresten van alle spaarrekeningen bij haar samen.
Verwisselen van * bank, kan telkens op 1 januari (nieuw fiscaal jaar)
Verwisselen van * bank, kan telkens op 1 januari (nieuw fiscaal jaar)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volledig akkoord. Een schande opnieuw.
Blokkering indexatie geldt enkel voor 2020 tem 2023.
Ze kunnen het terug indexeren in het verkiezingsjaar 2024...
Kiezers winnen met pensen, zoals in de tijd van Daens
Zelfde probleem: wanneer je een betere spaarrekening bij een andere bank vindt kun je niet switchen.spaarfreakje schreef: ↑1 maart 2023, 08:05 Ok, dan kies je de bank en niet de rekening op zich die een * krijgt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je kan dat wel maar je boet wat in.
Als ik een beter huur appartement vindt binnen de eerste 3 jaar van mijn huidig contract, boet ik ook in door de verbrekingsvergoeding, die bovenop de opzegtermijn komt.
Absolute vrijheid bestaat ni he.
Als ik een beter huur appartement vindt binnen de eerste 3 jaar van mijn huidig contract, boet ik ook in door de verbrekingsvergoeding, die bovenop de opzegtermijn komt.
Absolute vrijheid bestaat ni he.
Je zou ook gewoon eerlijk kunnen zijn en toegeven dat een rente van 1,3% geen inkomen is als de inflatie 10% bedraagt. Waarom er überhaput belastingen op betaald moeten worden is mij een raadsel.spaarfreakje schreef: ↑1 maart 2023, 08:13 Ze kunnen het terug indexeren in het verkiezingsjaar 2024...
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Je hebt het over de getrouwheidspremie veronderstel ik? Daar boet je niet altijd aan in. Stel ik stort geld op een spaarrekening. Een week later verhoogt een andere bank de interest. Ik schrijf mijn geld daarnaar over. Ik verlies maar een week getrouwheidspremie.